برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

حماسه امین متوسل زاده دل شکسته

و بالاخره امین متوسل زاده که در خانواده ای غم پرور- به دلیل از دست دادن برادرش در کودکی و پدر همسرش در جنگ ایران و عراق - و نوستالژیک بزرگ شده و به شدت علیه ریا کاری های حاکم بر بخش هایی از جامعه ورزش ، موضع داشت ، راضی شد در این حرکت افتخار آمیز جهانی شرکت کند.

فوتبال مدیا - ایران ،کشوری با پیشینه غنی از فرهنگ جوانمردی و اسطوره های مروت ، بالاخره جایزه " حرکت جوانمردانه سال " را از آن خود کرد. کشوری که مرامنامه های جوانمردی اش - نسخه های خطی موزه های اروپایی را آراسته است و فرهنگ " ورزش پهلوانی اش " صدها سال در رگ و پی مناسبات اجتماعی اش جریان داشته است ، 44 سال بعد از تشکیل کمیسیون جهانی فیرپلی ، پسرفروتن خود را به عنوان نماینده ی تاریخ فتوت ، روی سن "لوزان -سوئیس " فرستاد. اگر یونان را بتوان خاستگاه نهضت المپیک نامید ، حقا که ایران خاستگاه فرهنگ جوانمردی در ورزش هزاره های گذشته بوده است ،‌اما در دهه های اخیر چنان درمناسبات ورزش های مدرن غرقه شده بود که حتی از معرفی خود به عنوان خاستگاه قدیمی فیرپلی ناتوان مانده بود.

بدیهی است نمونه هایی از ستاره های جوانمرد همچون " سیاوش " درمیتولوژی ایرانی ، " پوریای ولی " در ورزش پهلوانی ، "سید حسن شجاعت" در ورزش زورخانه ای و "غلامرضا تختی" در کشتی معاصر ، عصاره " فرهنگ" "مدارا " ، "گذشت" و " بخشش " در مرامنامه های جوانمردی ایران بوده اند که در آن ، هیچ قهرمانی حق عبور از اصول صلح آمیز ، شفاگری و ایثارگرانه را نداشته است .
... و حالا امین متوسل زاده فوتبالیست 28 ساله شیرازی که خاطرات کودکی اش را " شاهنامه خوانی " های پدرش پر می کرده است ( کتاب حماسی اسطوره های ایران ) ، با حرکتی سخاوتمندانه که در لیگ برتر فوتبال ایران ارائه کرد، درصدد معرفی این فرهنگ به جهانیان برآمد.
من خود سالها با این رویا زیسته ام که کشورم ایران ، به عنوان خاستگاه باستانی " فیرپلی " در کمیسیون جهانی فیر پلی جایگاهی نیکو داشته باشد ، اما تمام تلاش هایم در دهه های گذشته ، نهایت اش به اینجا رسیده بود که کمیته ملی المپیک کشورم ، همیشه مرا به کمیسیون اخلاق IOC حوالت می داد و متوجه تفاوت های این دو ارگان نبوده است ،‌اما این رویا در من زنده مانده است که با گشایش نمایندگی کمیسیون جهانی فیرپلی در ایران ، به احیای فرهنگ باستانی جوانمردی و فتوت بپردازم و مرامنامه های جوانمردی خاک خورده در موزه های جهانی را به مانیفست باشگاه ها و مراکز فعال ورزش کشورم تبدیل کنم ، اما همیشه در مقابل رویا های آدمی ، سدهای عجیب هست.

بالاخره ماه ها بعد از این که حرکت فیرپلی " امین متوسل زاده" در بازی "فجر سپاسی " با " استیل آذین" در لیگ را دیدم موردی بود تا دوباره رابطه ایران با کمیسیون جهانی فیرپلی محکم شود . طعنه آمیز این بود که بعد از سقوط تیم فجر سپاسی به لیگ پایین تر ، برخی از" اولترا " افراطی های فوتبال ما ، ندانسته ، حرکت امین را عامل سقوط تیم تلقی می کردند . عدم درک درست آنها از فرهنگ فیرپلی ، متوسل زاده را به حدی دلشکسته کرده بود که جلای شهر خود کرد و به تیمی دیگر در تهران پیوست . او از یادآوری آن حرکت شایسته ، همواره غمگین و آشفته می شد و تماس های بسیار من با این بازیکن خوش اخلاق وخوش ذوق ، برای حضور در چرخه کمیسیون جهانی" فیرپلی "به دشواری انجام می شد ، چرا که گروهی ، به ریاکاری تمام در اهدای جایزه به او ، با خود خواهی تمام ،‌موج تبلیغاتی دروغین راه می انداختند واین موضوع امین را دلسرد می ساخت و تقریبا" حاضر به همکاری نبود. من در این راه ، از حمایت نهادهای فرهنگی - ورزشی کشورم نیز برخوردار نبودم ، اما در ادامه راه ، پیگیری همکاران ارشدم در انجمن جهانی ورزشی نویسان ، مرا به ادامه این حرکت ملی و فراملی امیدوار کرد.

... و بالاخره امین متوسل زاده که در خانواده ای غم پرور- به دلیل از دست دادن برادرش در کودکی و پدر همسرش در جنگ ایران و عراق - و نوستالژیک بزرگ شده و به شدت علیه ریا کاری های حاکم بر بخش هایی از جامعه ورزش ، موضع داشت ، راضی شد در این حرکت افتخار آمیز جهانی شرکت کند.

صد البته که او را برادرانش فرزاد -37 ساله ) و بهرام- 26 ساله که سالهاست مقیم شهر لیدز انگلیس اند و زمان بسیاری است که به دلایلی دیداری نداشته و همدیگر را درآغوش نگرفته اندو نیز پسر عمویش سیروس ( مقیم دوبی امارات)دلگرم کردند . جالب ترین نکته این بود که ذوق و شتاب همراهان امین برای دریافت این جایزه حتی از امین هم بیشتر بودبه ویژه برادر جوانتر بهرام در هیجان می سوخت . دیدار صمیمی آنها در حاشیه جشن ، و احساسات آنها چشم های بسیاری را خیس کرد . امین متوسل زاده متولد 1362 شیراز است . . به عنوان همشهری بزرگترین شاعر تاریخ ادبیات ایران ( حافظ ) همیشه جزئی از روح ملامتگر حافظ را در درون خود حمل کرده است .
او فوتبال را از13 سالگی زیر نظر "حمیدرضا کمالی " در تیم محله " دراک سیمان " آغاز کرد و بعد از حضوردر تیم های جوانان ، امید ، بزرگسالان باشگاه برق شیراز ، به باشگاه "آدمیرا واکر- اتریش " ( 2006 ) پیوست . او سه سال اخیر را در باشگاه های " پگاه گیلان" ، " فجر سپاسی شیراز" و " راه آهن تهران "در لیگ برتر ایران توپ زده و به عنوان فوروارد گل های بسیاری را به ثمر رسانده استو همواره یکی از بهترین فورواردهای تیم خود های خود بوده است .

اگر چه حضور او درمراسم کمیسیون " فیرپلی " جهان و بردن جایزه حرکت جوانمردانه سال ، بازتابی چشمگیر در رسانه های داخلی وخارجی فارسی زبان داشته است ، اما مهم این است که متوسل زاده از این جایزه ، درسی عظیم فرا گرفته است درسی که منجر به تغییرو تلطیف جهان بینی او شده است ، او این را یک هدیه ای آسمانی می داند برای خودش و وطن اش .
او دوست دارد این جایزه منجر به این شود که بتواند تشنگی های فرهنگی اش را در فوتبال ایران و جهان سیراب کند.
او حرکتی را که در بازی تیمش" با استیل آذین " تهران ارائه داد و موقعیت گل را در حالی که تیمش به شدت نیاز به پیروزی داشت ، به اوت زد تا دروازه بان مصدوم حریف از رنج رهایی باید ، حاصل شیرین کاری های "کودک درون اش" می داند که تمام دانسته های او از فرهنگ جوانمردی ایران زمین را در یک لحظه از خود آگاهش به ناخود آگاهش منتقل کرده است .
او با فروتنی تمام ، این حرکت را به کسانی تقدیم می کند که برای ایران و فرهنگ ایران ، فداکاری کرده اند ، به ویژه به شهدا و جانبازانی که ا ز سوء استفاده از عاشقانگی آنها غمگین است .

او به حدی فروتن و خجالتی است که با وجود همه تشویق هایم به سختی امکان حضور در عکس های جشن در کنار شخصیت های افسانه ای ورزش جهان را به خود داد و آخرش هم نیمی از صورتش درعکس اصلی جشن که در صفحه اول سایت AIPS جاودانی است افتاد .
امین همچنان به مطالعه کتاب های فلسفه شرقی می پردازد و امیدوار است این جایزه آسیب هایی را که باعث شده شخصیت اش تکامل یابد التیام بخشد .
من نیز امیدوارم جایزه " حرکت جوانمردانه سال " باعث تقویت و بازگشایی نمایندگی کمیسیون جهانی فیرپلی در ایران شده و همچنان تلاش خواهم کرد کشوری که " مادر باستانی فیرپلی " است در قشقرق مناسبات ورزش حرفه ای ، مرامنامه های جوانمردی خود را از موزه ها بیرون کشیده و در راه تحقق آن در باشگاه و نهادهای ورزشی اش دپارتمان هایی راه بیاندازد.
برای امین و دکتر احمدی و من ، تلاش ها و چشم های پر اشتیاق " جیانی مرلو " " ژاک روژ" ، " کاموتی " در روز جشن که روز رستاخیز فرهنگ فیرپلی جهان بود، هرگز از یاد نخواهد رفت

تاریخ: 1390/1/1
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: