برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

مشت‌هایی خالی از علم و دانش

نزدیک به 3000 سال قدمت رشته ورزشی بوکس را نمی‌توان با کتاب‌هایی که به تعداد انگشتان دست‌ها هم نمی‌رسد، بیان کرد. کمبود منابع مکتوب دلیل به وجود آمدن رخوت در میان مربیان و ورزشکاران علاقه‌مند به مطالعه درباره این رشته ورزشی و کسب اطلاعات روز دنیا شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ورزش بوکس به‌طور رسمی در 677 سال قبل از میلاد مسیح به صورت حرفه‌ای و با برگزاری مسابقات رسمی در جهان مطرح شد و «ابراستوس» اهل «ازمیر» کشور ترکیه که به «سمیرنا» معروف بود، نخستین فاتح و قهرمان این رشته ورزشی در جهان شناخته ‌شد.

این‌که قدیمی‌ترین نبرد بوکس چگونه نوع صورت گرفت و ورزشکاران چگونه با یکدیگر به مبارزه ‌پرداختند، مشخص نیست. بر اساس منابع مکتوب تاریخ روم باستان آمده است: «طرفین مشت‌های خود را به چرم‌های خام و محکم، بسته و سعی می‌کردند که با ضربات محکمی از این مشت‌های سخت و سنگین حریف را از پای در آورند.» البته مسابقات بدون در نظر گرفتن وزن ورزشکاران صورت می‌گرفتند.

امروزه که بوکس با برگزاری مسابقات آماتور در یازده گروه وزنی و مسابقات حرفه‌ای در پانزده وزن، از اهمیت خاصی در رویدادهای بزرگی مانند المپیک برخوردار است، جای دارد مولفان، محققان، ناشران و مسوولان این ورزش در کشورمان بیش از پیش به ارایه اطلاعات به ویژه در قالب کتاب بپردازند.

«مصطفی خانی» بوکسور سابق و مربی حال حاضر بوکس که با همکاری «خداداد لطافت‌کار» به ترجمه و تالیف کتابی با عنوان «راهنمای کامل آموزش بوکس» پرداخته است، نخست از کمبود وقت ورزشکاران این رشته گلایه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه تمرینات طاقت‌فرسای این رشته ورزشی زمان کافی برای مطالعه را فراهم نمی‌کند.

البته او نیز اذعان دارد که «ورزشکاران به ویژه ملی پوشان با وجود دسترسی به کتابخانه آکادمی ملی المپیک به سوی مطالعه و کتابخوانی نمی‌روند.» او همچنین معتقد است که «با وجود امکانات کم، وظیفه خودمان است که به دنبال کسب اطلاعات روز و مطالعه مداوم برای همگام بودن با بوکس سطح برتر جهان حرکت کنیم.»

وی می‌افزاید: همچنین وظیفه مولفان و نویسندگان حوزه ورزش و به‌ویژه مسوولان ورزشی کشور است که با تبلیغ مناسب، در جهت فراگیر کردن فرهنگ مطالعه میان ورزشکاران گام بردارند.

وی ادامه می‌دهد: در اغلب کتاب‌هایی که تاکنون در حوزه رشته ورزشی بوکس منتشر شده‌اند، تکنیک‌ها و تاکتیک‌های این رشته ورشی بیان شده‌اند که چنین مکتوباتی نمی‌توانند برای مربیان با تجربه مفید واقع شود، زیرا آن‌ها با سال‌ها فعالیت در این حوزه به صورت تجربی به علومی که در این کتاب‌ها پرداخته می‌شود، رسیده‌اند.

خانی از کتاب «راهنمای کامل آموزش بوکس» به عنوان اثری جامع و متفاوت با سایر آثار مکتوب حوزه بوکس نام می‌برد و می‌گوید: این اثر با توجه به پرداختن به حوزه‌های مختلف رشته ورزشی بوکس، در کتابی جامع به حساب می‌آید. بخش‌هایی مانند تغذیه و بدنسازی ویژه بوکس و همچنین تمرینات تکنیکی و تاکتیکی در این اثر گنجانده شده‌اند که با توجه به در برگرفتن این مطالب متنوع و گسترده، این اثر می‌تواند برای تمام گروه‌هایی که در بوکس فعالیت دارند یا قصد پرداختن به ورزش بوکس را دارند، مورد استفاده قرار بگیرد.

این نویسنده در حوزه روان‌شناسی ورزشی نیز فعالیت می‌کند و در پاسخ به این سوال که آیا مبحثی با عنوان روانشناسی ورزشی ویژه روان‌شناسی بوکس در این کتاب وجود دارد، اظهار می‌کند: متاسفانه در چاپ نخست کتاب به موضوع روانشناسی پرداخته نشده، اما در صورت چاپ مجدد آن، سرفصلی را با این عنوان به این اثر خواهیم افزود.

بخشی از کتاب «راهنمای کامل بوکس» اثر «ایان الیور» مربی و قهرمان سرشناس انگلیسی است که از کتاب وی با عنوان «Boxing Fitness» که از سوی ناشر انگلیسی «snowbooks»منتشر شده، ترجمه شده است. در سایت این ناشر درباره کتاب مذکور آمده است: «این اثر با ارایه اطلاعاتی درباره چگونگی کسب تناسب اندام با کمک رشته ورزشی بوکس، قدرت دفاع از خود و تمرین‌های متنوع، سرعت، چابکی، قدرت و تکنیک‌های بوکس به صورت انفرادی و دو نفره، برای تمام ورزشکاران مبتدی و پیشرفته قابل استفاده است.»

تلاش مکتوب برای ارایه تعریف صحیح از بوکس

مدیر مسوول انتشارات علم و حرکت که آثاری تخصصی در حوزه ورزش را ارایه می‌کند، از تلاش مترجمان کتاب «راهنمای کامل بوکس» برای آشنا کردن صحیح مردم با این رشته ورزشی سخن می‌گوید. روبن شاهوردیان اظهار می‌کند: از بزرگ‌ترین مشکلاتی که باعث عدم استقبال از ورزش بوکس می‌شود، ناآشنایی مردم با واقعیت‌های علمی این ورزش به ویژه ناشناخته بودن تفاوت بوکس آماتور و حرفه‌ای است. لذا نویسندگان در این اثر سعی کرده‌اند تا به بیان تفاوت بین بوکس آماتور و حرفه‌ای برای توسعه ورزش بوکس در میان جوانان و نوجوانان بپردازند.

وی ادامه می‌دهد: مخاطب با مطالعه این اثر با تفاوتی که نوع پوشش بوکسور حرفه‌ای با بوکسور آماتور دارد، آشنا می‌شود. همچنین می‌آموزد که طول زمان مسابقه در بوکس حرفه‌ای متفاوت با بوکس آماتور است و این تفاوت از لحاظ سلامتی مهم است؛ به این معنا که بوکسورهای آماتور در معرض خطرات کمتری خواهند بود، در حالی که بوکسورهای حرفه‌ای برای رسیدن به سطح خوبی از آمادگی جسمانی مجبورند به انجام تمرینات شدیدی بپردازند که نویسنده در این کتاب به آنها اشاره کرده است.

مدیر مسوول انتشارت علم و حرکت همچنین می‌گوید: این کتاب از بیست و چهار فصل مصور تشکیل شده است که «آشنایی با قوانین مسابقات بوکس آماتور»، «آشنایی با تکنیک‌ها و تاکتیک‌های پایه»، «کار با کیسه»، «تمرین با میت»، «تمرینات اختصاصی بوکس» و «طناب زدن» از جمله این فصول به شمار می‌آیند.

چاپ نخست کتاب «راهنمای کامل آموزش بوکس» در شمارگان 2000 نسخه، 272 صفحه و قیمت 50 هزار ریال از سوی انتشارات علم و حرکت تا زمان برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که از تاریخ 14 تا 24 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد می‌شود، منتشر خواهد شد.

تاریخ: 1390/1/30
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: