برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

این راه پر خطر!

تاکنون کتاب‌های مختلف و جامعی درباره رشته ورزشی پرورش‌اندام و بدنسازی منتشر شده‌اند، اما بی‌توجهی بسیاری از ورزشکاران این رشته به منابع مکتوب، راه را برای خیانت برخی سودجویان در حق جوانان این مرز و بوم هموار ساخته، به صورتی که هر روز بر تعداد خبرها مبنی بر تخریب جسم و روح و روان یک ورزشکار جوان به دلیل استفاده از دارو‌های نیروزای غیرمجاز افزوده می‌شود. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «دارو می‌خواهی؟» تقریبا در هر باشگاه بدنسازی که قدم می‌گذاریم، این سوال را از چند نفر می‌شنویم، اما آیا روش صحیح و الگوهای عوارض این دارو‌ها را می‌دانیم!؟ آیا می‌دانیم در صورت بروز عوارض چه اقداماتی برای بهبود ورزشکار ضروری است؟ واقعیت این است که بسیاری از مربیان اطلاعات مناسبی را در این زمینه دارند، اما متاسفانه این اطلاعات را در اختیار ورزشکاری که با علاقه، امید و تنی سالم به وی اعتماد کرده است، نمی‌گذارند. از این رو، بسیاری از مصرف کننده‌های دارو‌های نیروزا در ورزش، از آن دسته افرادی‌اند که خیلی زود ورزش را رها می‌کنند و در صف مخالفان رشته ورزشی پرورش‌اندام و بدنسازی قرار می‌گیرند.

تاریخچه این ورزش به قرن یازده و کشور هندوستان باز می‌گردد. پهلوان‌های هند ابزار ساخته شده از سنگ را بلند می‌کردند، ابزاری که به تجهیزات مدرن امروزی شباهت بسیاری داشتند. بدنسازی در آن زمان در یونان باستان نیز رواج بسیار یافت. 

رشته پرورش‌اندام در اواسط قرن نوزدهم در آمریکای شمالی محبوبیت بسیاری کسب کرد. آمریکایی‌ها بدنسازان را از میان مرد‌های قوی هیکل که در سیرک‌ها و کارناول‌ها نمایش می‌دادند، اتنخاب می‌کردند. 

نخستین ابداع کننده این رشته که تکنیک‌های بسیاری از این ورزش را به وجود آورد، «اوژن ساندو» نام داشت و اهل کشور آلمان بود. وی در سال 1988 به انگلستان سفر کرد و نخستین باشگاه فرهنگی- ورزشی را در لندن دایر ساخت و همچنین طی چند سال آینده 20 باشگاه زنجیره‌ای را در سراسر انگلستان راه‌اندازی کرد. 

بر اساس منابع مکتوب، نخستین دوره مسابقات پرورش اندام 14 سپتامبر 1901 با عنوان «رقابت بزرگ» توسط ساندو برنامه‌ریزی و در سالن «رویال آلبرت» انگلستان برگزار شد. 

امروزه با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در علوم مختلف، همچنان شاهد نگاهی تجاری به رشته پرورش اندام و بدنسازی هستیم، نگاهی که تاکنون  تاثیر مخربی بر ورزش کشورمان داشته است، در حالی که فقر منابع مکتوب علمی در این حوزه به همراه استفاده نکردن مربیان و ورزشکاران از تعداد محدود این منابع، معضلی بزرگ بر سر راه مبارزه با ناهنجاری‌های رشته بدنسازی به ویژه دوپینگ( استفاده از دارو‌ها و فراورده‌های خونی غیر مجاز) به حساب می‌آید. 

منفت‌طلبی؛ علت افزایش دوپینگ
مهدی راثی اعتمادی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد قزوین، با همکاری امین قنبری و سیده مهسا حسینی، کتابی با عنوان «پرورش اندام و بدنسازی نوین؛ از آغاز تا پایان» ترجمه کرده است. وی در این باره گفت: متاسفانه دوپینگ در رشته‌های ورزشی مختلف به ویژه در رشته پرورش‌اندام و بدنسازی فراگیر شده است که از علل اصلی آن می‌توان به منفعت‌طلبی برخی مربیان اشاره کرد که تنها برای کاهش زمان کسب نتایج مورد نظر ورزشکار، بر استفاده از دارو‌های نیروزای غیرمجاز تاکید می‌کنند.

وی با اشاره به این که همگام با منابع مکتوب باید اطلاعات مناسب از سوی صدا و سیمای کشورمان نیز به مخاطبان ارایه شود، گفت: با هر مسوول ورزشی یا اهالی ورزش که صحبت می‌کنیم، از مخالفت با دوپینگ می‌گویند، در صورتی که حتی پخش مسابقاتی مانند قوی‌ترین مردان ایران و جهان، خود ترغیب کننده جوانان و به استفاده از مواد نیروزا برای کسب قدرتی کاذب است.

اعتمادی اضافه کرد: اگر خواهان فرهنگ صحیح استفاده از مواد نیروزا در کشورمانیم، باید نخست ورزش را به دو نهاد مستقل از یکدیگر مانند ورزش آماتور و حرفه‌ای تقسیم کنیم تا دیگر دوپینگ راهی در باشگاه‌های آماتور پیدا نکند. همچنین برای بهره‌گیری از  علم استفاده از داروهای نیروزای مجاز از روش‌های مختلف نظیر انتشار کتاب و آموزش و ارایه اطلاعات به مربیان حرفه‌ای، آماتور و سنتی از راه‌های مختلف بهره ببریم.

 وی ضمن ابراز تاسف از حضور درصد بالایی از مربیان سنتی در این رشته ورزشی بیان کرد: همگام با پیشرفت علم، این رشته ورزشی نیز به شاخه‌های مختلفی تقسیم شده است که فعالیت در هر یک از آن‌ها به کسب اطلاعات علمی مناسب درباره شاخه‌های رشته پرورش اندام نظیر، بدنسازی، فیتنس و بادی کلاسیک نیاز دارد. 

کتابی برای تغییر نگرش به بدنسازی
اعتمادی درباره کتاب «پرورش اندام و بدنسازی نوین؛ از آغاز تا پایان» اظهار داشت: این اثر ترجمه کتابی از «جان لیتل» با عنوان «Beginning Bodybuilding »محسوب می‌شود که در سال 2008منتشر شده است.  

وی افزود: اثر حاضر نگاه مخاطب را به این رشته ورزشی دگرگون خواهد کرد، زیرا بسیاری از قوانین سنتی که تاکنون قالب این ورزش را شکل داده‌اند، نقض می‌کند. 

اعتمادی عنوان کرد: این کتاب از چهار بخش تشکیل شده که بخش نخست آن حاوی چهار فصل است و آغاز سفر بدنسازی را روایت می‌کند. پس از آن افزایش حجم عضلانی را در قالب چهار فصل ارایه می‌شود و در بخش سوم، تخصصی کردن پالایش بدن در قالب هفت فصل مطرح می‌شود و بخش پایانی به تشریح روش‌های حفظ دستگاه عضلانی در سه فصل می‌پردازد. 

روبن شاهوردیان، مدیر مسوول نشر علم و حرکت نیز درباره این اثر گفت: پرورش اندام، سالم‌ترین نوع فعالیت بدنی است که هر فردی می‌تواند آن را انجام دهد. مستندات و ادبیات تحقیق علمی در این حوزه بیان می‌کند که تمرینات قدرتی و مقاومتی نه تنها باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیک مثبت در بدن ما می‌شود، بلکه می‌تواند توانایی‌های عملکردی ما را در آینده زندگی‌مان حفظ کند و حتی ارتقا دهد.

وی ادامه داد: هدف نویسنده از تالیف این کتاب، راهنمایی تازه‌کاران و مبتدیان و حتی حرفه‌ای ها در رشته پرورش‌اندام است تا با ارایه یک نقشه راهنما برای روشن ‌کردن مسیر، آنها را با پایان‌های مرگ‌آور و سایر عوامل بازدارنده آشنا کند و ورزشکار را برای رسیدن به ارتقای سلامتی و داشتن بدنی عضلانی‌تر که هدف نهایی است، راهنمایی کند

شاهوریان اظهار داشت: این اثر ورزشکاران را با ایمنی کامل به سمت درجاتی بالاتر و توسعه پیشرفت در رده‌های متوسط و عالی‌تر هدایت می‌کند. همچنین این کتاب برای بدن‌سازان مبتدی، راهنمای مناسبی برای شروع کار است که باعث توانمند‌سازی آنان در مسیر قدرتمند شدن و سالم‌تر شدن خواهد بود.

وی تاکید کرد: بر اساس مطالب این کتاب، آغاز راه پرداختن به ورزش پرورش‌اندام به‌طور دقیق از زمانی شروع می‌شود که مخاطب مقصد خود را که بزرگ‌تر شدن و داشتن بدنی عضلانی‌تر، بدون در خطر انداختن سلامتی مشخص می‌کند. 

چاپ نخست کتاب «پرورش اندام و بدن‌سازی نوین؛ از آغاز تا پایان» در شمارگان 3300 نسخه، 177 صفحه و قیمت 70 هزار ریال از سوی انتشارات علم و حرکت منتشر و در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.
تاریخ: 1390/2/5
کلمات کلیدی: ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: