برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تصمیم‌گیری برای جام‌جهانی؛فناوری خط‌ گل در جام 2014 / خط‌ گل برای جلوگیری از تکرار گل نادرست لمپارد

گل خطای "فرانک لمپارد" فوتبالیست انگلیسی در برابر آلمانها در جام جهانی سال 2010 بود که فیفا را وادار به تجدید نظر درباره جایگاه فناوری خط گل در مسابقات فوتبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اکنون فیفا اعلام کرده قصد دارد 9 نمونه از برترین کاندیدهای این فناوری را مورد آزمایش قرار دهد تا درباره احتمال استفاده از یکی از آنها در جام جهانی 2014 در برزیل تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

با این همه مطالبه فیفا از این فناوری های کاندید که نام هیچکدام مشخص نشده اما تمامی آنها اروپایی هستند، بسیار سنگین است. داور باید در عرض یک ثانیه با کمک ارتعاش و یا سیگنالهای بصری که به مچ بند داور ارسال می شوند از رای این سیستم آگاه شود.

نتیجه اعلام شده توسط سیستم باید 100 درصد دقیق باشد، شرایطی که فناوری های موجود برای برآورده کردن آنها مشکلات زیادی را در پیش رو دارند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، دو نمونه از مهم ترین فناوری های موجود سیستم "چشم باز" و خط دروازه و توپ فوتبال هوشمند است. در فناوری چشم باز که هم اکنون در بازی های کریکت و تنیس به کار گرفته می شود از 6 دوربین پر سرعت برای ردیابی مسیر توپ استفاده می شود. در فناوری دوم نیز تراشه کار گذاشته شده درون توپ می تواند میدان مغناطیسی که از روی خط گل عبور کرده را احساس کرده و به داور نتیجه را اعلام کند.

آخرین آزمایشهای انجام شده در ماه جولای چندان امیدوار کننده نبوده اند زیرا هیچ یک از 9 فناوری کاندید که در موسسه فدرال تحقیقات مواد در سوئیس مورد آزمایش قرار گرفتند نتوانستند قابلیتها و معیارهای مورد نظر فیفا را از خود نشان دهند. آزمایش جدید در ماه سپتامبر و دسامبر سال جاری در مکانی مشابه آغاز خواهد شد.

فناوری چشم باز

چشم باز (Hawk Eye) نام برنامه ای است که قادر به ردیابی مسیر حرکت توپ بوده و اطلاعات مربوط به آن را به داور منتقل خواهد کرد. تکنولوژی چشم باز با استفاده از بیش از 6 دوربین متصل به رایانه که در اطراف زمین مسابقه نصب شده است مسیر توپ را پیگیری کرده و با ترکیب تصاویر به دست آمده توسط 6 دوربین مسیر 3 بعدی دقیقی از حرکت توپ را به داوران ارائه خواهد کرد.

این سیستم برای اولین بار در سال 2001 و به منظور پوشش تلویزیونی حوادث ورزشی مانند کریکت و تنیس تولید شد. سپس از سال 2006 استفاده رسمی از این تکنولوژی در داوری مسابقات تنیس و کریت و دیگر مسابقات رواج گرفت. 

بر اساس گزارش گیزمگ، چشم باز با استفاده از دوربین پر سرعتی که خط دروازه را نشانه رفته است در ثانیه 600 فریم عکس از خط دروازه به ثبت رسانده و تصاویر را با رایانه های پردازشگر ارسال می کند. رایانه ها پس از آنالیز اطلاعات به دست آمده نتیجه مبنی بر عبور قطعی توپ از خط و یا عدم آن را به گوشی داور و یا نمایشگری که به مچ وی بسته شده است، ارسال خواهد کرد.     فناوری خط گل و توپ هوشمند   در این فناوری ریز کابلهایی به قطر تنها 2 میلیمتر در عمق 15 تا 20 سانتیمتری زیر خط دروازه کاشته می شوند و میدان مغناطیسی تعبیه شده در این سیستم اطلاعاتی را به تراشه های نصب شده در توپ فوتبال ارسال می کند. این سیستم به گونه ای ارائه شده است که تنها میان چهار داور تشکیل دهنده تیم داوری قابل استفاده بوده و با توجه به کارایی آن در قالب یک مدار بسته هرگز از سوی سیستمهای تلویزیونی قابل ردیابی نخواهد بود.   زمانی که توپ مخصوص این سیستم که از آن به "توپ هوشمند" تعبیر می شود کاملا از خط دروازه عبور کند، پیامی تحت عنوان "Goal" در صفحه ساعت داور پخش می شود و در این صورت داور می تواند با قاطعیت رد شدن توپ از خط دروازه در میان تراکم بازیکنان را تأیید کند.
تاریخ: 1390/5/5
کلمات کلیدی: ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: