برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

مروری براتفاقات 7 روز ورزش/مرگ یک ورزشکار و افشاگری در یک فدراسیون/ متهم بدون دستبند برگشت!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: اگرچه ورزش ایران طی یک هفته رو به پایان با مدال‌آوری و عملکرد ورزشکاران در برخی رشته‎ها امیدوارتر به آینده شد اما مرگ ششمین ورزشکار و فاش شدن پشت پرده‌های بسیار در یک فدراسیون جای تاسف را باقی گذاشت.

به گزارش خبرنگار مهر، درگذشت ششمین ورزشکار ایرانی، پیروزی تیم ملی فوتبال در دیدارهای انتخابی جام جهانی 2014، فاش شدن پشت پرده‎های دوومیدانی، هشدار کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای تسویه حساب چهار تیم لیگ برتری، نایب قهرمانی کاراته در آسیا، مدال‌آوری وزنه برداران معلول در رقابت‎های بین‏المللی، امیدواری شنا ایران به کسب سهمیه المپیک، معرفی محمد عباسی به عنوان گزینه پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان، بازداشت نشدن رئیس فدراسیون کاراته و سقوط چهار پله‎ای فوتبال ایران در رنکینگ فیفا از مهمترین رویدادهای ورزشی طی یک هفته گذشته بود.

درگذشت یک بانوی کوهنورد
ورزش ایران که دو هفته پیش زیر سایه شوم مرگ قرار گرفته بود، طی هفته‌ای که رو به پایان است نیز از این سایه درامان نبود. لیلا اسفندیاری بانوی کوهنورد ایران که موفق شده قله "گاشربروم 2" از سلسله جبال هیمالیا در نپال را فتح کند به هنگام بازگشت از این قله جان خود را از دست داد. وی که از اعضای تیم کوهنوردی دماوند بود به طور مستقل اقدام به انجام این صعود کرده بود اما به هنگام بازگشت در فاصله کمپ سه دچار حادثه شد.

البته ورزش ایران از قله "گاشربروم" خاطره خوبی ندارد چون مرحوم اوراز نیز در این قله و در "گاشربروم یک" جان خود را از دست داده بود. در هر صورت بعد از قتل روح الله داداشی (قویترین مرد ایران و جهان) و فوت زهرا فرجی (قایقران)، رضا کریم‌پور (تیرانداز)، علی رضایی (رئیس هیئت والیبال کرمان) و صادق شیخ زاده (ورزشکار پرورش اندام)، لیلا اسفندیاری ششمین ورزشکاری بود که طی چند روز گذشته جان خود را از دست داد.

آغازی خوب برای فوتبال با پیروزی برابر مالدیو
فوتبال ایران آغاز خوبی در هفته رو به پایان داشت چون در روز نخست این هفته و نخستین دیدار در چارچوب مرحله دوم رقابت‎های فوتبال انتخابی جام جهانی 2014 را با پیروزی برابر مالدیو پشت سر گذاشت. دیدار تیم‎های ملی فوتبال ایران و مالدیو در حضور 10 هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که طی آن شاگردان "کارلوس کی‌روش" با نتیجه 4 بر صفر موفق به شکست حریف شدند.

کریم انصاری‌فرد (4 و 62)، علی کریمی (67) و سعید دقیقی (88) بازیکنانی بودند که با گلزنی‎های خود بیشترین سهم را در پیروزی تیم ملی فوتبال برابر مالدیو داشتند. با گلزنی این بازیکنان جام جهانی اولین در خود را برای فوتبال ایران باز کرد. البته تیم ملی فوتبال امشب (پنجشنبه شب) باید دیدار برگشت مقابل مالدیو را برابر ماله برگزار کند. پیروزی در این بازی هم برای فوتبال ایران خیلی دور از ذهن نیست.

فاش شدن پشت پرده‌های دوومیدانی و اتهام رشوه 15 میلیونی
روز یکشنبه نشست خبری فدراسیون دوومیدانی برای بررسی عملکرد تیم اعزامی به رقابت‌های قهرمانی آسیا برگزار شد اما در نشست برگزار شده بیشتر از اینکه عملکرد ورزشکاران اعزامی به ژاپن ارزیابی شود پشت پرده‌ها و اختلاف میان مسئولان امروز و دیروز این فدراسیون فاش شد.

یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در نشست خبری فدراسیون دو ومیدانی مربوط به صحبت‎های سرپرستی دبیری فدراسیون بود که مدعی شد نایب پیشین فدراسیون سعی داشت ورزشکاران اعزامی به محل برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا را با مبلغی میلیونی منصرف کند.

پژمان معتمدی گفت: روز قبل از اعزام تیم به ژاپن برخی ورزشکاران به فدراسیون آمدند و تهدید کردند که در مسابقات شرکت نمی‎کنند که یکی از آنها (روح الله عسگری) حرف خود را عملی هم کرد. ورزشکاران معترض می گفتند که عیدی علیجانی – نایب رئیس پیشین فدراسیون – به  آنها پیشنهاد دریافت مبلغ 15 میلیون تومان برای انصراف از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا را داده است.

در این نشست صادق داداشی که به عنوان مدیر تیم‎های ملی شرکت کرده بود به تغییر هویت یکی از ورزشکاران دوومیدانی اشاره کرد. ظاهرا  چند سال پیش نام علی شاهرخی که قهرمانی جوانان آسیا را هم در اختیار داشت به یکباره از دوومیدانی و ورزش ایران محو شد. این اتفاق وقتی افتاد که برای بار دوم نتیجه آزمایش این ورزشکار مثبت اعلام شد. اما همزمان با محو شدن نام او بازیکنی به مانند علی مهدوی رو شد که خیلی‎ها می‎گفتند او همان جوان دوپینگی است که برای فرار از محرومیت تغییر نام داده است. داداشی در نشست روز یکشنبه به نوعی این موضوع را تایید کرد چون گفت: فدراسیون قبلی نام یک ورزشکار دوپینگی را تغییر داد.

هشدار به چهار تیم لیگ برتری فوتبال
تیم‌های استقلال، پرسپولیس، تراکتورسازی و صبا که به سازمان لیگ فوتبال بدهکار هستند اگر تا زمان آغاز رقابت‎های لیگ برتر نسبت به تسویه حساب اقدام نکنند کارت بازی حضور در یازدهمین دوره رقابت‏های لیگ برتر را دریافت نخواهند کرد. این هشداری بود که روز یکشنبه از سوی اسماعیل حسن‎زاده، سرپرست کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به مسئولان این چهار تیم لیگ برتری داده شد.

حسن‎زاده گفت: پس از اخطاری که به 10 باشگاه لیگ برتری جهت تسویه حساب مالی خود دادیم، چهار باشگاه استقلال، تراکتورسازی تبریز، صبای قم و پرسپولیس هنوز هیچ اقدامی برای رفع مشکلات مالی خود نکرده و در صورت عدم تسویه حساب، کارت بازی برای تیم‎های فوق صادر نمی‎شود.

نایب قهرمانی کاراته کاران در آسیا
تیم ملی کاراته ایران در رقابت‎های قهرمانی آسیا 27 مدال طلا، نقره و برنز به دست آورد و یکشنبه گذشته با کسب عنوان نایب قهرمانی به کار خود در این رقابت‏ها پایان داد. دهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا همزمان با یازدهمین دوره رقابت‏های کاراته قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا به میزبانی گوانگجو برگزار شد. تیم‌های کاراته ایران که با 57 ورزشکار مرد و زن در این رقابت‎ها شرکت کرده بود در مجموع 11 مدال طلا، 7 مدال نقره و 9 مدال برنز به دست آورد و بعد از ژاپن در رده دوم آسیا ایستاد.

بسکتبال آخر شد
تورنمنت بین‎المللی بسکتبال پرتغال که با حضور تیم ملی این کشور همراه با تیم‎های ایران، آنگولا و رومانی در شهر "گیمارش" برگزار شد در حالی یکشنبه شب به پایان رسید که تیم ملی کشورمان در رده آخر جدول رده‎بندی قرار گرفت.

تیم ملی بسکتبال که به خاطر صادر نشدن ویزا برخی بازیکنان و مصدومیت آفاق، سهراب‎نژاد، ساهاکیان و نیکخواه بهرامی ترکیب کاملی در این تورنمنت نداشت نتیجه دیدار برای تیم‎های آنگولا و پرتغال را واگذار کرد و تنها موفق به شکست رومانی شد. شاگردان ماتیچ پس ازتیم‎های پرتغال، آنگولا و رومانی چهارم و آخر شد.

دوپینگی‎های کشتی محروم نشدند
نشست رسیدگی به پرونده دو کشتی گیر تیم ملی فرنگی که نتیجه آزمایشات دوپینگ آنها مثبت اعلام شده است روز یکشنبه برگزار شد اما بدون اینکه حکمی برای آنها صادر شود به پایان رسید. در این نشست ورزشکاران متهم مدارک و نسخ پزشکی خود را برای توجیه استفاده از ماده "تستسترون" ارائه کردند اما هیچ درخواستی مبنی بر آنالیز نمونه B آزمایش خود ندادند. درهر حال علی طاهری، رئیس کمیته پزشکی فدراسیون کشتی اعلام کرده که حداکثر تا هفته آینده رای مورد نظر برای این دو کشتی گیر اعلام می‎شود.

12 مدل وزنه برداران معلول در اردن
تیم ملی وزنه برداری معلولان که با 10 ورزشکار برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی به اردن سفر کرده بود دوشنبه شب با کسب 12 مدال (9 مدال طلا و 3 مدال نقره)  به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. در جریان این رقابت ها سعید بافنده در دسته 100 کیلوگرم، سیامند رحمان پور در دسته فوق سنگین، امیر جعفری در وزن 52 کیلوگرم، یوسف یوسفی در دسته 56 کیلوگرم، حمزه محمدی در دسته 5/67 کیلوگرم، روح الله رستمی در دسته 5/67 کیلوگرم، علی حسینی در دسته 75 کیلوگرم  و حامد صلحی‌پور در دسته 5/82 کیلوگرم (بزرگسالان و جوانان) به مدال طلا دست یافت. روح الله رستمی در دسته 5/67 کیلوگرم ، نادر مرادی در دسته 60 کیلوگرم و علی صادق‌زاده در دسته 90 کیلوگرم  نیزتیم ایران را صاحب مدال نقره کردند.

صعود هندبال به جمع 12 تیم برتر دنیا بدون سرمربی
اگرچه تیم هندبال جوانان با حواشی بسیار و بدون دیدار تدارکاتی کافی مهیای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان شد و در نهایت هم بدون سرمربی عازم محل برگزاری این مسابقات در یونان شد اما بهترین عملکرد و نتیجه را در طول تاریخ هندبال ایران رقم زد. این تیم طی 6 دیدار نخستی که در یونان برگزار کرد با غلبه بر مجارستان، کانادا و الجزایر دوشنبه شب برای نخستین بار در طول تاریخ هندبال ایران به جمع 12 تیم برتر جهان راه یافت.

البته تیم هندبال جوانان دراین مرحله با پذیرفتن شکست برابر آلمان از صعود به جمع هشت تیم برتر بازماند اما همین شکست هم نتیجه خوبی برای جوانان ایران بود چون آنها در مصاف با تیمی که قهرمانی جهان را در اختیار داشت تنها با 6 گل کمتر شکست خوردند.

شنای ایران به المپیک امیدوار شد
محمد علیرضایی، قورباغه روی ایران  که در رقابت‌های جهانی شنا در شانگهای چین شرکت کرده بود روز یکشنبه در رقابت‌های ماده 100 متر قوباغه به دلیل همگروهی با ورزشکار اسرائیلی انصراف خود را از رقابت دراین ماده اعلام کرد. این شناگر ملی‌پوش ایران روز سه شنبه در مسابقات ماده 50 متر قورباغه با رکورد 28 ثانیه و 18 صدم ثانیه در رده بیست و دوم جهان ایستاد.

در ادامه این رقابت‌ها و در ماده 200 متر مختلط  سعید آشتیانی روز چهارشنبه با زمان 2 دقیقه و 9 ثانیه و 81 صدم ثانیه، چهل و یکم شد. حمد بیداریان هم با ثبت رکورد 52 ثانیه و 42 صدم ثانیه به مقام پنجاه و ششم ماده 100 متر آزاد رسید.

در 200 متر مختلط، سعید آشتیانی با زمان 2 دقیقه و 9 ثانیه و 81 صدم ثانیه، چهل و یکم شد. او 50 متر اول را در 27 ثانیه و 11 صدم ثانیه، 50 متر دوم را در 32 ثانیه و 29 صدم ثانیه، 50 متر سوم را در 38 ثانیه و 10 صدم ثانیه و 50 متر آخر را در 32 ثانیه و 31 صدم ثانیه، شنا کرد.

بدین ترتیب علیرضایی تنها شناگر کشورمان بود که از حضور در این مسابقات به کسب سهمیه المپیک امیدوارتر شد. این شنار ایرانی با آخرین نفری که در شانگهای موفق به کسب ورودی المپیک لندن شد تنها 18 صدم ثانیه فاصله داشت. او یکی از شانس‌های مسلم کسب ورودی المپیک لندن است که در مسابقات گزینشی بعدی شانس خود را امتحان خواهد کرد.

جایگاه سرپرست ورزشی‎ها مستحکم‎تر می‎شود
محمد عباسی که حدود یک ماه پیش به عنوان سرپرست وزارتخانه ورزش و جوانان معرفی از سوی رئیس جمهوری برای بر عهده گرفتن مدیریت دائم در این وزاتخانه پیشنهاد شد. دکتر محمود احمدی نژاد، سه شنبه گذشته وزاری پیشنهادی خود برای سه وزارتخانه را به مجلس معرفی کرد که در آن محمد عباسی برای وزارت ورزش و جوانان پیشنهاد شد.

رئیس فدراسیون کاراته به "لابی" کردن محکوم شد
به دنبال مطرح شدن خبری مبنی بر اینکه "ریاست کنفدراسیون کاراته غرب آسیا از ایران گرفته شده و به یک عربستانی واگذار شده است"، علیرضا سمندر که تا پیش از این عهده دار این مسئولیت بین المللی بود، رئیس فدراسیون کاراته را محکوم به لابی کردن و فروختن ریاست او در غرب آسیا کرد.

سمندر روز سه شنبه گفت: پناهی با دیگر کشورها لابی کرد و ریاست کنفدراسیون غرب آسیا را فروخت برای آنکه بتواند عضو هیئت ریئسه اتحادیه آسیا شود. کار پناهی کاملا ناجوانمردانه بود که به خاطر یک کرسی دیگر در آسیا، کرسی ایران در غرب آسیا را فروخت. هر چند که بالاخره زده و بندهای او جواب داد و عضو هیئت رئیسه آسیا شد.

البته  احمد پناهی، رئیس فدراسیون کاراته ایران پیش از این اعلام کرده بود که ریاست فرد عربستانی در غرب آسیا را قبول ندارد و در همین زمینه شکایت هم خواهد کرد این در حالی است که سمندر گفته است: پناهی خودش هم به نماینده عربستان برای ریاست غرب آسیا رای داد.

خبری از بازداشت و دستبند نبود
احمد پناهی، رئیس فدراسیون کاراته از مورد توجه ترین روسای ورزش طی هفته رو به پایان بود. چون علاوه بر آنچه از سوی نایب رئیس پیشین این فدراسیون به وی نسبت داده شد همه منتظر بودند او به ایران بازمی گردد یا نه و اگر بله چگونه؟!

او که سه هفته‌ای از ایران دور بود و در یونان و بعد از آن چین سیر می‎کرد بالاخره با اتمام رقابت‎های قهرمانی آسیا به ایران بازگشت اما نه بازداشت شد و نه دستنبدی به دستش خورد. این در حالی است که گفته شده بود پناهی به محض ورود به فرودگاه بازداشت خواهد شد. چون محمود رشیدی، نایب رئیس پیشین فدراسیون کاراته به خاطر توهین و افترا از طرف پناهی، از وی به دادگاه شکایت برده و حکم جلب وی را گرفته بود.

قوه قضایئه هم حکم جلب پناهی را تایید و اعلام کرده بود در صورتی او بازداشت نخواهد شد که فرد شاکی از شکایتش بازگردد. با این اوصاف حتما از شکایت صرفنظر شده که پناهی بدون مشکل وارد ایران شد.

پیکان در آسیا بدون باخت ماند
تیم والیبال پیکان روز چهارشنبه در حالی دیدارهای خود در مرحله مقدماتی بیست و دومین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‎های آسیا را به پایان رساند که تمام دیدارهای خود را بدون شکست به پایان رساند. این تیم در این مرحله از رقابت‎ها که در پالمبانگ اندونزی جریان دارد به ترتیب تیم‎های الریان قطر، ترکمنستان، آلماتی قزاقستان، آسیا ورلد میانمار و چانگ تایلند را از پیش رو برداشت و به عنوان صدرنشین گروه B به مرحله حذفی صعود کرد. پیکان تنها تیم بدون باخت در مرحله مقدماتی رقابت‎های والیبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا بود.

سقوط فوتبال ایران در جهان
اگرچه فوتبال ایران با پیروزی کسب شده برابر مالدیو هفته ای خوب و امیدوار کننده را آغاز کرد اما روزهای پایانی خوبی در این هفته نداشت چراکه رنکینگ جدید منتشر شده از سوی فدراسیون جهانی فوتبال حکایت از سقوط فوتبال ایران داشت. در رده بندی جدید فیفا که روز چهارشنبه منتشر شد فوتبال ایران با چهار پله سقوط در رده پنجاه و چهارم جهان قرار گرفت.

در این رده بندی فوتبال ایران با 561 امتیاز بعد از ژاپن، استرالیا و کره جنوبی چهارمین تیم برتر آسیا شناخته شد. ضمن اینکه در رنکینگ جدید فدراسیون جهانی فوتبال اسپانیا در صدر جدول باقی ماند و تیم‎های هلند، آلمان، برزیل، اروگوئه، انگلستان، پرتغال، ایتالیا، کرواسی و آرژانتین هم رده‎های دوم تا دهم را به خود اختصاص دادند. 


تاریخ: 1390/5/6
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: