برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گزارش خبری/کشتی لوچو؛ از سنت تا بین المللی شدن

آمل - خبرگزاری مهر: کشتی لوچو و پهلوانی مازندران پس از چندین دهه برگزاری اکنون به عنوان یک رویداد بومی و محلی در کشور، اکنون در آستانه بین المللی شدن قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، کشتی محلی لوچو از کشتی های محلی مازندران بوده که در گذشته در مراسم عروسی اجرا می‌ شد، اما امروزه در برخی از نقاط استان این کشتی همه ساله در تابستان پس از برداشت شالی انجام می‌شود.

در ایام دیگر مانند اعیاد مذهبی و ملی کشتی لوچو برگزار می‌شود و جایزه برنده یک راس گاو است که توسط اهالی خریداری می‌شود.

برای مسابقه دو نفر از کشتی گیران با تجربه به عنوان داور انتخاب می‌شوند. این کشتی در یک زمین با مساحت چند هکتار که دارای یک گود برای انجام مسابقات به حدود بیش از یک هکتار با طناب محصور و متمایز می شود و چندین هکتار دیگر برای مستقر شدن تماشاچیان به کار می رود.

در این کشتی هرگونه ضربه زدن به بدن یا سر حریف، گرفتن انگشت دست، سرچنگک و ضربه زدن به کتف و گرفتن گوش، خطا محسوب می‌شود. کشتی گیری که در این دو هفته تمامی حریفان را شکست دهد، برنده مسابقه است.

در طول برگزاری مسابقه، ساز و دهل نواخته می‌شود تا شور و هیجان بیشتری به مسابقه بدهد. این بازی از سری مسابقات و بازی های بسیار پر طرفدار در مازندران به حساب می آید و از بیشتر شهرها و روستاهای همجوار در این مسابقات شرکت می کنند و تماشاچیان زیادی را از راه های دور و نزدیک به مکان برگزاری کشتی لوچو می کشاند.

لوچوکاران پیشکسوت و خاک خورده این رشته ورزشی در مازندران خواستار توجه جدی به این ورزش اصیل و پهلوانی مازندران شدند.

آنان با اشاره به اینکه این ورزش پس از گذشت سالها همچنان جایگاه خود را در محافل و مجلس روستاییان حفظ کرده بر برگزاری منظم وسازمان یافتن این رشته ورزشی شدند.

کشتی محلی لوچوی مازندران درآستانه بین المللی شدن

رئیس انجمن کشتی لوچوی فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری کشور از مقدمات اولیه برای بین المللی شدن کشتی محلی وسنتی لوچوی مازندران خبر داد.

مراد‌علی یزدان‌نژاد گفت: درنامه ای که چندی قبل فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری به یزدانی خرم رئیس فدراسیون کشتی نوشته درخواست حضور چند کشور صاحب سبک کشتی به مازندران برای معرفی کشتی لوچواین استان  به دنیا کرده واین مهم درحال رایزنی است.

وی افزود: فدراسیون کشتی آبان ماه امسال میزبان مربیان کشتی دنیا در تهران است و ازاین رو انجمن کشتی لوچو قصد دارد با هماهنگی فدراسیون کشتی، دفاعیه ای درخصوص معرفی بیشتر کشتی لوچوی مازندران در جمع مربیان ارائه کند. 

رئیس انجمن کشتی لوچوی فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری کشورتصریح کرد: کلاس های متعدد توجیهی درخصوص فن ومقررات کشتی لوچو برای علاقمندان گذاشته شده و تعدادی از داوران موفق به دریافت کارت داوری ویژه کشتی لوچو شدند.

یزدان‌نژاد، از تدریس کشتی لوچو در دانشگاه های کشور به عنوان اقدام دیگر انجمن کشتی لوچوی فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری کشوردر راستای معرفی بیشتراین ورزش بومی و محلی بیان کرد و ادامه داد: با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، کشتی لوچو به عنوان دو واحد درسی دردانشگاه مازندران موردپذیرش قرارگرفته واز ترم جدید در دروس تربیت بدنی این دانشگاه تدریس خواهد شد.

وی اضافه کرد: واحد کشتی لوچو هم اکنون به عنوان درس دو واحدی اجباری در دانشگاه های پیام نور سراسرکشور تدریس می شود.

رئیس انجمن کشتی لوچوی فدراسیون ورزشهای روستایی وعشایری کشور به قابلیت های بالای مازندران درکشتی لوچو اشاره کرد و یادآورشد: کشتی لوچو هم اکنون به عنوان کشتی ساحلی در جهان مطرح است و سال گذشته دو لوچوکار مازندرانی توانستند در مسابقات جهانی رتبه کسب کنند.

یزدان‌نژاد، برگزاری مسابقه کشتی لوچو درمنطقه شمال کشور را با هدف احیای سنت پهلوانی و گسترش این رشته ورزشی در روستاهای این استانها بیان کرد و یادآور شد: ویژگی مهم ورزش روستایی و عشایری، حفظ و ترویج ارزش‌های فرهنگی در قالب بازی‌های بومی و محلی است و این موضوع یکی از علایق بزرگ روستائیان و عشایر کشور است. ‎

وی تاکید کرد: وظیفه مهمی است که در قالب توسعه ورزش با حفظ و گسترش این ارزش‌های فرهنگی آنها را به نام همان منطق به ثبت برسد.

------------------------

گزارش : مهدی غلامی


 امانت داری و
تاریخ: 1390/5/12
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: