برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

سنگینی دوپینگ، قتل، پناهندگی و ... روی میله‌های‌آهنین آرامش؛ رمز طلایی شدن وزنه‌برداری ایران در المپیک لندن

خبرگزاری فارس: تیم ملی وزنه‌برداری ایران در آستانه مسابقات قهرمانی جهان و المپیک می‌تواند با آرامش،‌ عصر طلایی این رشته ورزشی را برای ایران به ارمغان آورد.


به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، وزنه‌برداری ایران در سال‌های اخیر همواره فراز و نشیب‌های زیادی را سپری کرده است. از کسب نتایج تاریخی و به دست آمدن مدال‌های رنگارنگ در المپیک گرفته تا محرز شدن دوپینگ همزمان 9 وزنه‌بردار در اردوی تیم ملی.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که مرض قند چگونه مدال طلای فوق سنگین المپیک 2008 پکن را از حسین رضازاده و به تبع آن از کاروان ورزش ایران گرفت تا یک بار دیگر وزنه‌برداری از خلق افتخاری دوباره در بالاترین آوردگاه ورزش جهان محروم شود؛ و البته هنوز به یاد داریم که جوانی که قرار بود جا پای قوی‌ترین مرد جهان بگذارد چگونه نسخه‌اش را پیچیده شد و تا برای خداحافظی همیشگی از دنیای قهرمانی آماده شود و‌ سعید علی‌حسینی آرزوی شکستن رکورد جهان که هیچ بلکه آرزوهای کوچک‌تر از آن را هم از دست رفته ببیند. هر چند که سعید این روزها چشم به سوئیس و دادگاه CAS دوخته تا حداقل کم شدن محرومیت مادام‌العمرش، التیامی باشد بر روزهای سخت و عذاب‌آوری که طی 2 سال گذشته بر او گذشت.

در همین مدت حسین رضازاده سردرمدار فدراسیون وزنه برداری شد و هم تیمی قدیمی‌اش را سرمربی و همه کاره تیم‌های ملی کرد. اعتماد به کوروش باقری، این مربی جوان، منظم و خلاق و البته کمی زودرنج خیلی زود جواب داد و کوروش مردانی ساخت و پرداخت تا امروز به جرأت مدعی کسب بهترین نتیجه تاریخ ادوار المپیک در لندن شود.

با بازنشسته شدن هم تیمی‌های باقری، مردانی از جنس سلیمی‌ها و رستمی‌ها روی کار آمدند و دوباره افتخارآفرینی در وزنه‌برداری و در سطح جهان آغاز شد و البته صد حیف که سعید علی‌حسینی خیلی زود با 3 چراغ قرمز برای همیشه خانه نشین شد.

تمرینات طاقت‌فرسای سرمربی وطنی اگرچه موجبات نارضایتی عده‌ای از ملی‌پوشان را در پی داشت، اما از عده‌ای دیگر چنان پولاد آبدیده‌ای ساخت که قهرمانی جهان برای اولین بار دستاوردی شد که یک بار دیگر جامعه ورزش را از ته دل خنداند و به روزهای حساس پیش‌رو تا المپیک بیش از پیش امیدوار کرد و کار تا آنجا پیش رفت که رهبر معظم انقلاب نیز بار دیگر وزنه‌برداران را موجب الطاف خویش قرار داده و با صدور پیامی قدردان زحمات آنها شد.

حال تقریباً یک سال تا برگزاری رقابت‌های المپیک 2012 در لندن و کمتر از 4 ماه به برگزاری رقابت‌های قهرمانی جهان در پاریس باقی مانده؛ روزهایی حساس که باید لحظه لحظه‌اش را با برنامه‌ریزی و سعی و تلاش سپری کرد.
بارها از سوی دست اندرکاران فدراسیون از رئیس ونایب رئیس گرفته تا سرمربی و ... اولین و بزرگ‌ترین هدف تیم ملی در پاریس علاوه بر کسب افتخارآفرینی دوباره و درخشش در عالی‌ترین سطح رقابت‌ها، کسب تمام سهمیه‌های المپیک لندن عنوان شده است تا تیم ملی وزنه‌برداری با هر شش ملی‌پوش ممکن راهی لندن شود.

این امر می‌طلبد تا در روزهایی که تا آغاز رقابت‌های قهرمانی جهان باقی مانده چنان آرامشی در حوالی وزنه‌برداری حکفرما شود تا کوروش و مردانش فقط و فقط روی مسائل فنی و تاکتیکی در اردوها تمرکز کنند و به قول معروف در سخت‌ترین روزهایی که سنگین‌ترین تمرینات تاریخ در اردوی تیم ملی حرف اول و آخر را می‌زند، آب در دل ملی‌پوشان تکان نخورد.

در همین مدت حواشی بسیاری خواسته و ناخواسته این آرامش را تهدید کرد و چه بسا تصمیم به برپایی اردوی 3 هفته‌ای در زنجان پس از کسب مقام قهرمانی جهان در پنانگ مالزی، دور نگه داشتن وزنه‌برداران از همین حواشی ویرانگری باشد که می‌تواند در چنین روزهای حساسی کار دست آنها بدهد.

قتل اشتباهی یک وزنه‌بردار، پناهندگی 2 وزنه‌بردار دیگر به کشور آذربایجان و بحث داغ دادگاه سعید علی‌حسینی و ... از جمله مسایلی بود که در همین مدت اخیر اخبار وزنه‌برداری را تحت‌الشعاع خودش قرار داد و باعث شد تا رسانه‌ها در روزهایی که باید حواسشان به ملی‌پوشان وزنه‌برداری باشد، به همه چیز و همه کس توجه کنند جز اردوی زنجان و شاگردان باقری.

روزهایی که ملی‌پوشان نیاز مبرمی به روحیه دارند، خبرهایی منتشر می‌شود که نه تنها وزنه‌برداری بلکه تمام جامعه ورزش را تکان داده است. اخباری که اگر در روزهای آتی همچنان تداوم داشته باشد، می‌تواند همچون تبر ضربه‌ مهلکی باشد بر پیکره درخت جوان وزنه‌برداری که چیزی نمانده تا تنومندتر از قبل شود.


*انتقاد بی‌ مورد از قهرمان جهان ممنوع!
با پایان سی و هفتمین دوره رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان تیم ملی ایران که با ترکیب کامل (8 وزنه بردار) دراین رقابت‌ها شرکت کرده بود، توانست برای اولین بار مقام قهرمانی جهان را به خود اختصاص دهد.
تیم ملی ایران با کسب امتیاز 577 قهرمان جهان شد، چین با کسب امتیاز 538 نایب قهرمان شد و روس‌ها با امتیاز 517 سوم شدند.

تیم ملی در حالی چنین افتخاری را برای نخستین بار به ارمغان آورد که قبل از برگزاری مسابقات، بارها از سوی باقری محکوم به رفتن بر روی سکو شده بود. اظهارنظرها و صحبت‌های روحیه بخش سرمربی تیم ملی سرانجام کار خودش را کرد و ایران، هم در مجموع امتیازات و هم در جمع مدال‌ها، قهرمانی باارزشی را برای ورزش کشورمان کسب کرد.

اما این پایان کار نبود و کسب عنوان قهرمانی جهان آغازی بود بر انتقادات نابه‌جا از سوی منتقدانی که دیگر دستی بر آتش تیم ملی نداشتند. آنها که پیشرفت تیم ملی خوشایندشان نبود با این استدلال که سطح رقابت‌های قهرمانی جهان به هیچ وجه بالا نبود و کشورهای مدعی با تیم‌های دوم خود به مالزی آمده بودند، سعی کردند تا کسب مقام قهرمانی را نزد اذهان عمومی کم‌اهمیت و بی‌ارزش جلوه بدند.

اما سرمربی تیم ملی که اعتقاد راسخی به برنامه‌ها و البته قدرت ملی‌پوشانش داشت با متهم کردن برخی از همین منتقدان به دروغگویی در مورد این انتقادات در گفت و گویی به فارس گفت: دست منتقدان درد نکند. آنها نظرشان را گفته‌اند و ایرادی ندارد. موافق این موضوع نیستم اما آنها می‌توانند انتقاد کنند. من با آنها مشکلی ندارم و فقط زمانی ناراحت می‌شوم که انتقاد به دروغ تبدیل شود، اما اگر کسی بخواهد انتقاد و تحلیل کند حتی اگر این انتقاد سازنده نباشد و مخرب هم باشد اشکال ندارد و فقط از منتقدان می‌خواهم دروغ نگویند. اگر دروغ وسط کار نباشد با هیچ کس مشکلی ندارم حتی اگر صحبت‌هایی که مطرح می‌شود از سر لجبازی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه آیا منتقدان تا این اندازه اطلاعاتشان نسبت به کشورهای دیگر دقیق است که می‌گویند سایر کشورها با تیم‌های چهارم و پنجم خود در رقابت‌های قهرمانی جوانان مالزی شرکت کرده‌اند؟ اگر واقعا تا این اندازه اطلاعات‌آنها دقیق است، می‌توانند در کارشان موفق باشند؛ سطح مسابقات قهرمانی جهان 2011 مالزی را فوق‌العاده بالا ارزیابی کرده و در این مورد گفت: منتقدان می‌توانند به سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری سر زده و نتایج مسابقات 3 سال اخیر را با هم مقایسه کنند. این رشته ورزشی رشته‌ای رکوردی محسوب می‌شود. ممکن است در یک وزن احیانا رکوردها پایین باشد یا شرکت کننده نداشته باشیم، اما قاطعانه می‌گویم که سطح مسابقات فوق‌العاده بالا بود و شک نکنید که تیم ملی روسیه برای قهرمانی بسته شده بود و چینی‌ها هم فکر می‌کردند رقیبشان در این مسابقات فقط روسیه است.
صحبت‌های کوروش باقری پاسخ دندان‌شکنی بود بر منتقدانی که فکر می‌کردند در این مقاطع حساس می‌توانند با انتقادات بیجایشان اتفاقات خوب آینده را دستخوش تغییر کنند.


*سعید علی‌حسینی چشم‌انتظار رأی CAS
در روزهایی که سنگین‌ترین وزنه‌های جهان هم مقهور قدرت جوان اردبیلی می‌شد، تنها وزنه‌ای به اسم دوپینگ توانست کمرش را برای همیشه خم کند. سایه شوم دوپینگ برای دومین بار بر سر سعید افتاد تا با اعلام فدراسیون جهانی او برای همیشه از وزنه زدن محروم شود.
پرونده وزنه‌بردار دسته فوق سنگین کشورمان که با محرومیتی مادام‌العمر از سوی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری روبرو شده است دو هفته پیش برای تجدید نظرخواهی در دادگاه حکمیت ورزش CAS مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست مسئول حقوقی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، وکلای بین‌المللی فدراسیون جهانی و همینطور سعید علی‌حسینی و وکلایش حضور داشتند و دفاعیات از وزنه‌بردار کشورمان از سوی وکلای ایرانی حاضر در جلسه انجام شد.

بر همین اساس قرار است طبق اعلام CAS، رأی این دادگاه مبنی بر حکم قطعی وزنه‌بردار کشورمان طی امروز و فردا اعلام شود.
سلمان حاج‌نوری، وکیل سعید علی‌‌حسینی در این مورد به رأی دادگاه ابراز امیدواری کرد و به جامعه ورزش اطمینان داد که خبرهای خوشی طی روزهای آینده خواهند شنید.
سعید علی‌حسینی که روزگاری پرامیدترین وزنه‌بردار ایران بود به زعم تلاش‌های وکلایش چشم انتظار خبرهای خوشی است که می‌تواند دوباره او را از زمین بلند کرده و نامش را بر سر زبان‌ها بیاندازد.

*مشکلات خروجی و مصاحبه‌های جنجالی باقری
کیانوش رستمی و کیا قدمی، دو ملی‌پوش اوزان 85 و 105 کیلوگرم تیم وزنه برداری جوانان که از شانس‌های مسلم کسب مدال در رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جوانان 2011 جهان محسوب می‌شدند به دلیل مشکلات مربوط به نظام وظیفه تا ساعاتی قبل از اعزام تیم ملی به پنانگ مالزی همچنان برای خروج از کشور با مشکل مواجه بودند که بر همین اساس این موضوع حضور این دو ملی‌پوش در این رقابت‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود، البته مجید عسگری، دیگر ملی‌پوش کشورمان نیز با همین مشکل مواجه بود که با پیگیری مسئولان فدراسیون وزنه برداری و با رفع موقتی این اشکال، عسگری زودتر از دو ملی‌پوش دیگر راهی مالزی شد. هر چند که در نهایت دو ملی‌پوش مشکل‌دار هم به ترکیب تیم ملی ایران در مالزی اضافه شدند اما استرس و نگرانی ناشی از رفتن یا نرفتن می‌توانست در آن مقطع ضربه جبران ناپذیری را به پیکره تیم ملی جوانان وارد کند. این موضوع که باقری را حسابی عصبانی کرده بود باعث شد تا مصاحبه‌های آتشین و جنجالی سرمربی تیم‌ ملی تا مدت‌ها تیتر یک رسانه‌ها شود.

وی در آخرین گفت و گویی که با خبرگزاری فارس داشت در این مورد تأکید کرد: دیدید که عملکرد کیانوش رستمی و کیا قدمی و امتیاز آنها در قهرمانی تیم تأثیر به سزایی داشت، پس باید دست اندرکاران ذیربط برای این موضوع فکر عاجلی کنند. اینکه برای هر مسابقه با خواهش و تمنا و اصرار و التماس بخواهد کارهایمان درست شود خیلی در شأن ورزش ما نیست و معتقدم با چند تبصره و بند می‌توان یا آن را حل کرد و یا به شکلی در آورد که حداقل این همه استرس در زمان اعزام به تیم ملی وارد نشود.

البته سرمربی تیم ملی پیش از سفر به مالزی بسیار عصبی‌تر از این حرف‌ها بود و تمام مسئولان ورزش را به خاطر مشکل خروجی ملی پوشانش از دم تیغ انتقاداتش گذراند. انتقاداتی که خیلی هم بی‌ثمر نماند و باعث شد طی روزهای اخیر مشکل خروج از کشور مرتضی رضائیان و سجاد بهروزی، 2 ملی‌پوش دسته 69 کیلوگرم کشورمان با مساعدت‌های فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برطرف شود.

البته مشکل خروجی از آن دسته مشکلاتی است که فقط به وزنه‌برداری مربوط نمی‌شود و سایر رشته‌های دیگر هم همواره برای رفع آن تا دقیقه 90 به جنگ و جدال بامسئولان ذیربط ادامه می‌دهند.
به نظر می‌رسد با ایجاد وزارت ورزش و جوانان، این وزارت باید رفع همیشگی چنین معضلی را از ورزش در اولویت‌ برنامه‌هایش قرار دهد تا دیگر شاهد چنین اتفاقات و نگرانی‌هایی تا آخرین لحظات اعزام پای پلکان هواپیما نباشیم.


*ویروس پناهندگی کشتی به وزنه برداری رسید
سرنوشت ورزش کشور آذربایجان در چند سال اخیر همواره بستگی به ورزش کشورمان داشته است. آنها بعضاً با پیشنهادهای فریبنده خود چشم طمع به ورزشکارانی دوخته‌اند که در این آب و خاک زندگی کرده و با حمایت هموطنانشان اسم و رسمی برای خود دست و پا کرده و بعضاً عناوین قهرمانی را به دست آورده‌اند.
دام آذربایجانی‌ها در چند سال اخیر از پرورش اندام آغاز شد اما این رشته آنچنان زیر سایه قرار داشت که رسانه‌ای رغبت پرداختن به انعکاس اخبار تغییر ملیت ورزشکاران ایرانی را به خود نمی‌داد، اما طمع آذربایجانی‌ها به همین جا ختم نشد و آنها پیشنهادات بیشرمانه‌شان را به ورزش اول ایران نیز کشاندند.

با توجه مسئولان ورزش آذربایجان به کشتی‌گیران مطرح ایرانی، تازه چشم‌ها ترسید و از ترس اینکه مبادا سرمایه‌های ملی‌مان به یغما برود، قلم‌ها به نگارش درآمدند، اما دیگر دیر شده بود و سامان طهماسبی اسیر معامله نابرابر پول آذربایجانی‌ها با ورزش ایران شد تا نفر سوم کشتی فرنگی جهان دیگر با دوبنده آذربایجان بر روی تشک رقابت‌ها حاضر شود.

اما وقاحت چنین پیشنهاداتی از سوی آذربایجانی‌ها به همین جا ختم نشد و آنها زمانی که دیدند وزنه‌برداری ایران روزهای درخشش خود را دوباره آغاز کرده است، اسکانس‌های درشت خود را به سمت وزنه‌برداران نشانه رفتند.
در این مورد حرف و حدیث‌های زیادی پیش آمد و کار تا جایی پیش رفت که سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری نیز ضمن تأیید حضور دو وزنه‌بردار فوق سنگین ایرانی در تیم آذربایجان به خبرنگار فارس گفت: اطلاع دارم که یکی، دو وزنه‌بردار که البته سابقه حضور در تیم ملی را ندارند به این کشور رفته‌اند. نام این 2 وزنه‌بردار را نمی‌دانم، اما این دو عضو باشگاه‌های وزنه‌‌برداری بودند و هیچگاه سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را نداشته‌اند.

شایعه تغییر ملیت وزنه‌برداران، این فدراسیون را مجاب کرد تا جزئیات بیشتری از خبر حضور وزنه‌برداران ایرانی در آذربایجان را رسانه ای کند.
این فدراسیون در خروجی سایت خود اینچنین آورد: "دو ورزشکاری که از آنها به عنوان وزنه برداران راهی شده به جمهوری آذربایجان یاد می‌کنند «یوسف فولادزاده» و «محمود نیکجو» هستند. این دو وزنه بردار در سال 1388 و در جریان مسابقات وزنه برداری قهرمانی بزرگسالان کشور با دوبنده استان اردبیل در رقابتهای دسته 105 کیلوگرم شرکت کردند که نیکجو با مجموع 356 کیلوگرم ششم شد و فولادزاده نیز با مجموع 353 کیلوگرم عنوان هفتمی را از آن خود کرد.
در همان سال فولادزاده که در عضویت تیم پیام نور قرار داشت از انجام آزمایش دوپینگ در رقابتهای لیگ امتناع کرد و از سوی ستاد مبارزه با دوپینگ با محرومیتی دوساله مواجه شد، محرومیتی که 21 بهمن سال جاری (1390) به پایان خواهد رسید.
همین حکم محرومیت باعث شد این وزنه بردار اردبیلی برای انجام کار و کسب درآمد راهی آذربایجان شود که طبق آخرین اخبار رسیده او هنوز هم در این کشور مسلمان مشغول کار است. "

با این تفاسیر می‌توان به جرأت گفت که رسیده بود بلایی که به خیر گذشت اما همین موضوع هم اخبار دسته اول ورزشی را تحت‌الشعاع خودش قرار داد و سایه وحشت را چند روزی بر سر وزنه‌برداران انداخت.


*وزنه‌برداری که اشتباهی به قتل رسید
یعقوب محبوب‌وند، قهرمان سابق نوجوانان و جوانان وزنه برداری کشورمان که به تازگی در مسابقات پیشکسوتان به مقام قهرمانی رسید اشتباهی به قتل رسید.
سه موتور سوار زمانی که وی مشغول آب دادن به باغچه‌ها بود به سمتش هجوم بردند و در حالی که محبوب‌وند را با فردی دیگر اشتباه گرفته بودند او را به قتل رساندند.
اگرچه مرحوم محبوب‌وند هیچگاه قهرمانی ملی نبود اما خبر کشته شدن این وزنه بردار درست چند روز پس از قتل قوی‌ترین مرد ایران یعنی روح‌الله داداشی، شوک دوباره‌ای را به جامعه ورزش وارد کرد.
البته در به وقوع پیوستن چنین حادثه‌ای هیچکس جز قاتلان سر به هوا! مقصر نبودند و هیچگاه نمی‌توان این واقعه تلخ را مرتبط با کسی یا چیزی دانست و پشت آن توطئه‌ای را آشکار کرد، اما پیچیده شدن چنین خبری هر چند با یک هفته تأخیر می‌توانست چنان تأثیرات مخربی را بر روح و جسم ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایجاد کند که تا مدت‌ها اثرات آن باقی بماند.

بر همین اساس کادرفنی و سایر مسئولان فدراسیون باید تلاش خود را بیشتر کنند تا اردونشینان با فراموشی چنین وقایعی تأسف‌باری فقط و فقط به روزهای پیش رو و کسب موفقت در میادین مهم بین‌المللی و جهانی تمرکز کرده و سایر حواشی را از ذهن بزدایند.


*با تعویق لیگ برتر رخ داد؛ خداحافظی تیم ملی با پدیده‌ها

با اعلام سازمان لیگ و با درخواست تیم‌های شرکت کننده رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری 2 ماه به تعویق افتاد.
با درخواست تیم‌های شرکت کننده در رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری این رقابت‌ها به بعد از ماه مبارک رمضان و 12 شهریورماه سال جاری موکول شد.
حسین اقبال‌پور، رئیس سازمان لیگ فدراسیون وزنه‌برداری در این مورد به خبرنگار فارس گفت: برخی تیم‌های دولتی درخواست کرده بودند تا با تعویق مسابقات برای حضور در لیگ برتر مجوزهایی را اخذ کنند که با درخواست آنها برای به تعویق افتادن رقابت‌ها موافقت شد.

وی با بیان اینکه امکان اضافه شدن چند تیم دیگر به رقابت‌های لیگ برتر فصل آینده وجود دارد، ادامه داد: رقابت‌ها طبق برنامه‌ریزی قبلی برگزار می‌شود و تیم‌ها در هفته اول به میزبانی همدان به رقابت می‌پردازند.
پیش از این تاریخ برگزاری رقابت‌ها 25 تیرماه سال جاری اعلام شده بود.

با به تعویق افتادن رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری، بهترین فرصت برای ارزیابی وزنه‌برداران در کوران رقابت‌ها 2 ماه به تأخیر افتاد و عملاً با آغاز لیگ دیگر فرصتی برای تغییر اسامی ارسالی به فدراسیون جهانی وجود نخواهد داشت و اگر در جریان برگزاری لیگ، پدیده‌ای رو شود و یا مصدومیتی گریبانگیر یک ملی‌پوش شود دیگر فرصتی برای جابجایی نفرات امکان‌پذیر نخواهد بود و این یعنی خداحافظی با پدیده‌های لیگ.

البته از این لحاظ که طی این مدت باقری توانست اردویی متمرکز را با تمام ‌نفراتش ابتدا در تهران و سپس در زنجان برگزار کند به سود در نهایت به سود تیم ملی وزنه‌برداری تمام می‌شود چراکه برپایی چنین اردوهایی بیشتر از هر چیزی در تقویت روحیه همدلی و ایجاد شادابی و نشاط در بین ملی‌پوشان مؤثر خواهد بود، ضمن اینکه تمرینات طاقت فرسای کادرفنی می‌تواند جوانان را مهیای مصافی سخت و سرنوشت ساز در پاریس کند.


*فاجعه کشتی؛ زنگ خطری دوباره برای وزنه‌برداری
در روزهایی که تیم ملی کشتی فرنگی مانده بود تا از بین دو ملی‌پوش 96 کیلویی‌اش روی کدام یک برای رقابت‌های المپیک سرمایه‌گذاری کند، خبری تکان‌دهنده‌ای منتشر شد تا بسان آبسردی باشد بر پیکر ورزش اول ایران.
دوپینگ دو ملی‌پوش که از آنها به عنوان بخت نخست کسب مدال در المپیک لندن یاد می‌شد به هیچ وجه اتفاق کوچکی نبود و مسئولان ورزش را از بالا تا پایین به صف کرد تا اقدام عاجلی برای این آبروریزی بیاندیشند.
علت دوپینگ این دو ملی‌پوش از سوی رئیس فدراسیون کشتی رفیق ناباب! عنوان شد. یزدانی‌خرم معتقد بود این دو خارج از اردوهای تیم ملی و با مشورت غلط با دوستان ناباب از مواد نیروزا استفاده کرده‌اند.
به درست و غلط چنین اظهار نظری کاری نداریم اما اگر واقعیت این امر اثبات شود این موضوع می‌تواند زنگ خطری باشد برای سایر اردونشینان رشته‌های مختلف در فاصله تقریبی یک سال تا المپیک.
هر چند که پورکاظمی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد از این پس ورزشکاران مطرح و شانس مدال‌های المپیک برای بررسی پاک بودنشان بیشتر از گذشته مانیتور می‌شوند اما خطر استفاده از مواد نیروزا تا لحظه برگزاری مسابقات المپیک همواره بیخ گوش ورزشکاران قرار دارد.

در این بین رشته‌های قدرتی از جمله وزنه‌برداری که سابقه دوپینگ در مقاطع مختلف در بین ملی‌پوشانش بروز کرده است، بیش از پیش این خطر را احساس می‌کنند.
هر چند که در این دو سال اخیر، پاک ترین روزهای وزنه‌برداری سپری شده است اما روزها، روزهای حساسی است و رفقای ناباب بسیار.
چه بسا اگر چشم‌ و گوش کادرفنی در این روزها به خوبی نبیند و نشنود شاید ملی‌پوشان وزنه‌برداری هم در دام رفقای ناباب گرفتار شده تا فاجعه کشتی این بار در وزنه‌برداری خواب را از سر ورزشی‌ها بپراند.


*ابهام در اعزام تیم ملی نوجوانان و جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا
مسابقات قهرمانی رده‌های سنی وزنه‌برداری آسیا شهریورماه امسال به میزبانی تایلند در حالی برگزار می‌شود که از سوی کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان ابتدا اعلام شده بود تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان ایران در این رقابت‌ها با تیم دوم خود شرکت خواهند کرد، اما با تصمیم جدید کادرفنی احتمال اینکه این تیم‌ها در این رقابت‌ها شرکت نکنند وجود دارد.
کوروش باقری، سرمربی تیم ملی در این مورد به خبرنگار فارس گفت: در این مورد من نظرم را به فدراسیون اعلام کرده‌ام و با توجه به اینکه در چنین شرایطی نیاز داریم تمرکزمان به صورت کامل روی تیم ملی بزرگسالان باشد، صلاح نیست خودمان را درگیر این مسابقات کنیم و رأی من برای حضور در این رقابت‌ها منفی است.

این موضوع در حالی از سوی کوروش باقری اعلام شده است که هنوز تصمیم نهایی از سوی فدراسیون وزنه‌برداری اعلام نشده است و نظر جورج زالای، سرمربی تیم ملی نوجوانان نیز در اعزام تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان به تایلند تأثیرگذار خواهد بود.

2 ماه پس از رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا، مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان در پاریس برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد حداقل اگر تیم دوم ایران در رقابت‌های آسیایی شرکت کند این موضوع در درازمدت به سود جوانانی باشد که برای کسب تجربه‌، بیشتراز هر چیزی نیاز به حضور در میادین بین‌المللی دارند.

*در انتظار عصر طلایی وزنه‌برداری
با تمام این تفاسیر نهال کوچگی که حسین رضازاده دیروز با دست‌های خود کاشت امروز چنان درخت تنومندی شده است که اگر آرامش در وزنه‌برداری حکمفرما شود و دوباره مسائل ناخواسته این رشته را دچار تنش نکند؛ می‌تواند با کسب بهترین نتایج تاریخ المپیک در لندن چنان افتخاری را رقم بزند که سالیان سال این رشته دوباره نقل محافل شود.
چهارشنبه هفته جاری قرار است پس از رکوردگیری نهایی، لیست نفرات نهایی برای معرفی به فدراسیون جهانی جهت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان پاریس مشخص شود.
در نهایت نیز از دل همین نفرات، المپیکی‌ها انتخاب می‌شوند و اگر همه چیز طبق روال پیش برود، انتظار کسب بهترین نتایج تاریخ وزنه‌برداری در لندن به هیچ وجه انتظاری بی‌جایی نخواهد بود.
با روالی که وجود دارد و در صورت توجه بیشتر مسئولان ورزش به این رشته مدال‌آور، عصر طلایی وزنه‌برداری به زودی آغاز خواهد شد، به شرط آنکه تا شروع مسابقات المپیک لندن آرامش و برنامه ریزی در این مسیر نیز مانند پرورش مردان آهنین به صورت حرفه ای و با دقت انجام شود.

گزارش از محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق
انتهای پیام/خ


تاریخ: 1390/5/16
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: