برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

یونیورسیاد جهانی دانشجویان/رقابت "درس خوانده‌‎ها" در زیباترین شهر چین/ نگاهی به تاریخچه مسابقات

خبرگزاری‌ مهر - گروه‌ ورزشی: بیست و ششمین دوره ورزش‌های دانشگاهی جهان در حالی از روز جمعه بصورت رسمی در شهر شنژن چین آغاز می‌شود که هدف از برگزاری این رقابت‌ها ارتقای ارزش‌های ورزشی همگام با روحیه دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار مهر، بازیهای ورزشی دانشجویان جهان تحت عنوان "یونیورسیاد" هر دو سال یکبار برگزار می‌شود که گامی در جهت ارتقا سطح ورزش و آموزش کشورهای عضو فیزو و زمینه ای برای رشد جسمی و ذهنی دانشجویان به شمار می‌رود.

این بازی‌ها از سوی فدراسیون بین المللی ورزش‌های دانشگاهی(فیزو) در 10 رشته ثابت و چند رشته به انتخاب کشور میزبان در یکی از کشورهای متقاضی عضو فیزو برگزار می‌شود و رویداد مهمی است که بعد از بازی‌های المپیک، بیشترین ورزشکاران را در خود می پذیرد.

فیزو به عنوان یکی از قویترین فدراسیون‌های جهانی مستحکم ترین ساختار و تشکیلات را داراست و یونیورسیادهای دانشجویی را هر دو سال یکبار در دو بخش تابستانی و زمستانی برگزار می‌‌کند. یونیورسیادها در سالهای فرد میلادی برگزار و در سال‌های زوج، رقابت‌های قهرمانی دانشجویان جهان در 40 رشته ورزشی از سوی فیزو سازماندهی و به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

فلسفه تاسیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های دانشگاهی (Fisu) ارتقای ارزش‌های ورزشی و تشویق فعالیت‌های ورزشی همگام با روحیه دانشگاهی بوده است. ارتقای ارزش‌های ورزشی به معنای تشویق روح دوستی، برادری، بازی عادلانه، پشتکار، شرافت، همکاری و تلاش در میان دانشجویانی است که روزی مسئولیت‌های مهم و حتی مواضع کلیدی در سیاست، اقتصاد فرهنگ و صنعت را در تمام دنیا بر عهده خواهند گرفت. این افراد در یونیورسیاد یاد می‌گیرند در هر مقام و جایگاهی با هم همکاری کنند و با هر پیشامدی به یکدیگر احترام بگذارند.

در حقیقت یونیورسیادهای جهانی به معنای دادن جهت تازه به روح دانشگاهی و حمایت جدی از گسترش کامل انسانیت در میان افراد و جوامع است و این پیشرفت تنها به ذهن محدود نمی‌شود بلکه به اخلاق و جسم هم معطوف می‌شود. فیزو با ایجاد هماهنگی تحصیلی و ورزشی در سطح بالا، جوامع دانشگاهی را یکجا جمع می‌کند تا آنها را برای شروع یک زندگی حرفه‌ای آماده کند.

از سوی دیگر در دهه‌های اخیر فیزو اهدافی چون گسترش شهرت و مراکز ورزشی، توسعه فدراسیون‌های ورزشی در کشورها، حمایت از این مراکز، ایجاد حرکت‌های ورزشی، نزدیکی به مسئولان سیاسی و اقتصادی و مطبوعاتی، سرمایه‌گذاری در گسترش ورزش دانشگاهی شناسایی برنامه توسعه ورزشی از طریق آموزش در سراسر جهان داشته است.

تاریخچه فیزو
فیزو (Fisu) بطور رسمی در سال 1949 تاسیس شد اما منشا آن به دهه دوم قرن بیستم باز می‌گردد. نخستین کنگره رسمی فیزو سال 1924 در ورشو برگزار شد که کشورهای زیادی در آن شرکت کرده‌اند. در فاصله سالهای 1925 تا 1939 هم چندین رویداد مهم ورزشی توسط کنفدراسیون بین‌المللی دانشجویان در کشورها و شهرهای رم، پراگ، پاریس، دارمشتات، بوداپست، تورین و موناکو انجام شد.

بعد از جنگ جهانی دوم و توقف چند ساله مسابقات و فعالیت‌های ورزشی در جهان، سال 1949 فدراسیون ورزش دانشجویی به طور رسمی در لوکزامبورگ تولد یافت و اولین هفته ورزش بین المللی دانشگاهی را برگزار کرد. این همایشات در شهرهای مرانو، لوکزامبورگ، دورتموند و سس سیاستیال انجام شد.

در سال 1957 و به دعوت فدراسیون ورزش دانشگاهی فرانسه، فیزو مسابقاتی را با حضور دانشجویان دو بلوک غرب و شرق برگزار کرد. پس از این همایش اشتیاق فراوانی بوجود آمد که مسابقه‌ای بین‌المللی برگزار شود و در آن دانشجویان سراسر جهان شرکت کنند.

در سال‌های بعد اتحادیه جهانی دانشجویان تصمیم گرفت بازی‌های یونیورسیاد را با پرچمی به شکل (U) ابداع کرده و سرود مخصوص به این بازی‌ها تهیه و در هنگام توزیع مدال‌ها به جای سرود ملی هر کشور سرود بازی‌ها نواخته شود.

نخستین دوره این مسابقات با حضور 1400 ورزشکار از 43 کشور جهان برگزار شد اما در این سال‌ها، یونیورسیاد دانشجویان جهان رشد بسیاری داشته و مورد استقبال اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است که در آخرین دوره این مسابقات بیش از 150 کشور و حدود 10 هزار نفر شرکت کننده در آن حضور داشتند.

ضمن اینکه هم اکنون فیزو از بخش‌های مختلفی از جمله مجمع عمومی با حضور بیش از 140 کشور، کمیته اجرایی با 23 عضو و کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیته فنی بین‌المللی(بازی‌های تابستانی و زمستانی) و مسابقات ورزشی(CTI)، کمیسیون مقررات ورزشی(CRS)، کمیسیون پزشکی(CM)، کمیسیون بین‌المللی کنترل(CIC)، کمیسیون مطالعات ورزش دانشگاهی(CE SU)، کمیسیون بین‌المللی مطبوعات(CDI) و کمیسیون بازاریابی و کمیسیون تاریخ ... است. دبیرخانه عمومی و حسابرسان نیز دو بخش دیگر این فدراسیون بین المللی هستند که مقر آن در بروکسل است.

نحوه برگزاری بازی‌های فیزو
یونیورسیاد به عنوان یکی از همایشات مهم بعد از برگزاری المپیک در جهان دارای اهمیت ویژه‌ای هست که بصورت یونیورسیادهای تابستانی و زمستانی برگزار می‌شود.

در بخش مسابقات یونیورسیاد تابستانی در مجموع 10 رشته دوومیدانی، شمشیربازی، شیرجه، تنیس، بسکتبال، فوتبال، شنا، ژیمناستیک ، واترپلو و والیبال به صورت ثابت برگزار می‌شود. البته از یونیوسیاد 2007 بانکوک دو رشته جودو و تنیس‌روی‌میز به رشته‌های قبلی اضافه شد. همچنین 3 تا 4 رشته هم به عنوان رشته‌های اختیاری به میزبان مسابقات هر دوره اختصاص داده شده است.

در یونیورسیاد زمستانی نیز مسابقات در شش رشته اسکی ‌آلپاین و صحرانوردی، پرش اسکی، هاکی‌ روی‌ یخ، اسکیت نمایشی، اسکیت سرعت کم فاصله برگزار می‌شود و یک رشته نیز به انتخاب کشور میزبان به رشته‌های فوق اضافه می‌شود.

حضور تمام دانشجویان دنیا اعم از آماتور یا حرفه‌ای در مقطع سنی 17 تا 28 سال در این مسابقات آزاد است و در صورتی که بیش از یک سال از دریافت مدرک تحصیلی این دانشجویان نیز گذشته باشد، می‌توانند در این رقابت‌ها شرکت کنند.

البته در کنار برگزاری یونیورسیاد، برای رشته‌های دوصحرانوردی، جهت‌یابی، اسکواش، دوچرخه‌سواری، هندبال، تیراندازی با کمان، پاروزنی، گلف، تکواندو، اسب‌‍سواری، فوتسال، بیس‌بال، موج‌سواری، بدمینتون، شطرنج، کشتی آزاد و فرنگی، سه گانه، قایق رانی(کایاک)، کاراته، راگبی، وودبال، مسابقات اسکی آلپاین اروپا و صحرانوردی بریج هم مسابقات قهرمانی جهانی انجام می‌شود.

کنفرانس مطالعات ورزش دانشگاهی فیزو نیز (Fisu / CESU) هر دوسال یکبار در کنار یونیورسیادها انجام می‌شود تا نیازهای ورزشی و روحیه دانشگاهی تامین شده و شناخته شود. کنفرانس بین المللی فیزو نیز هر دوسال یکبار مانند یونیورسیاد انجام می شود تا مسئولان ورزش دانشگاهی کشورها در خصوص مسائلی در رابطه با آموزش فرهنگ ورزش به بحث و گفتگو بپردازند.

تاریخچه بازی‌های یونیورسیاد
نخستین دوره بازی‌های جهانی دانشجویان در سال 1923 توسط پتی ژان از فرانسه در پاریس برگزار شد و تاکنون 9 کشور دنیا میزبان این مسابقات شده‌اند.

ضمن اینکه فدراسیون جهانی دانشجویان (فیزو) در سال 1949 به طور رسمی در کشور لوکزامبورگ تاسیس شدو بعد از برگزاری اولین دوره مسابقات در سال 1924 کنفدراسیون بین المللی دانشجویان بنام (ECS) (ای سی اس) تاسیس شد.

اسامی میزبانان ادوار مختلف این مسابقات به شرح زیر است:
تورین ایتالیا(1959)، صوفیه بلغارستان(1961)، پورتوآلگره برزیل(1963)، بوداپست مجارستان(1965)، توکیو ژاپن(1967)، تورین ایتالیا(1970)، مسکو شوروی(1973)، رم ایتالیا(1975)، صوفیه بلغارستان(1977)، مکزیکو مکزیک(1979)، بخارست رومانی(1981)، ادمونتون کانادا(1983)، کوبه ژاپن(1985)، زاگری یوگسلاوی(1987)، دویسبورگ آلمان(1989)، شفیلد انگلستان(1991)، بوفالو آمریکا(1993)، فوکواوکا ژاپن(1995)، سیسیل ایتالیا(1997)، پالما اسپانیا(1999)، پکن چین(2001)، دایگو کره‌جنوبی(2003)، ازمیر ترکیه(2005)، بانکوک تایلند(2007)، صربستان بلگراد(2009)، شنژن چین(2011)

فدراسیون جهانی دانشجویان (فیزو) شهر کازان روسیه را به عنوان میزبان بیست و هفتمین دوره این مسابقات که سال 2013 برگزار خواهد شد، انتخاب کرد.

معرفی شنژن، زیباترین شهر چین
شنزن زیباترین شهر چین است،  شهری پولدارنشین که در جنوب این کشور واقع شده و به مرکز هنگ کنگ نزدیک است. به عقیده جهانگردان و دوستداران گردشگری هر مسافری چین بیای و شنزن را نبیند، باید افسوس بخورد.

چینی‌ها در شهر شنژن بزرگترین پارک جهان با نام "word park" را با وسعتی بالغ بر 400 هزار متر در این شهر ساخته‌اند. بازدیدکنندگان در این پارک با اکثر آثار باستانی دنیا به صورت ماکت روبرو می‌شوند. در کنار آثار به نمایش درآمده در این پارک با چندین مدل دهکده و نوع زندگی و قبیله در دنیا از نزدیک آشنا خواهند شد. بخش‌هایی از تمدن‌های بزرگ دنیا و مجسمه الهه‌های معروف ادیان جهان به چشم می‌خورد.

دهکده فرهنگ "culture village" دومین مجموعه دیدنی شهر شنزن است، پارکی زیباتر از پارک جهان با برنامه‌های متنوع و دیدنی همراه با منظر چشم نواز و خاطره‌انگیز از چین قدیم. چهار جشن بزرگ و جذاب از هر حیث در این پارک در ساعات اعلام شده، برگزار می‌شود.

 این شهر دارای بزرگترین مراکز مهم تجاری الکترونیک، موبایل و کامپیوتر و لوازم جانبی است که در یک خیابان توریستی و زیبا در وسط شهر قرار گرفته است. جمعیت این شهر با حومه بیش از دوازده میلیون نفر است.


تاریخ: 1390/5/19
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: