برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

سهم ورزش بانوان در المپیک 2012 تا امروز فقط 2 نفر فقر زنان ایرانی در کسب سهمیه المپیک، زنگ خطری برای مسئولان

خبرگزاری فارس: تعداد بسیار اندک شانس‌های بانوان ایرانی برای کسب سهمیه‌ حضور در المپیک 2012 لندن، زنگ خطر را برای مسئولان به صدا در آورده است.


به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»، بازی‌های المپیک بزرگترین رویداد ورزشی در جهان است که به سبب آن ورزشکاران با ملیت‌های مختلف، فرهنگ‌ و تاریخ‌های گوناگون دور هم جمع شده و در 28 رشته ورزشی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

نگاهی به تاریخ این بازی‌ها نشان می‌دهد که 295 ورزشکار از 13 کشور جهان در رقابت‌های آتن 1896 شرکت کردند که میزبان سهم زیادی در تعداد ورزشکاران داشت. زنان در مسابقات 1900 پاریس برای اولین بار در میان شرکت کنندگان المپیک به چشم می‌خوردند و این شروعی برای حرکت رو به جلوی زنان در ورزش شد تا جایی که امروز سهم زنان در مدال‌آوری کاروان ورزشی هر کشور تأثیرگذاری زیادی دارد.

ایران برای نخستین بار در سال 1984 اولین حضور المپیکی خود را در لندن تجربه کرد. زنان ایران در سه دوره با استفاده از وایت کارت پا به رقابت‌های المپیک گذاشتند. (وایت کارت سهمیه‌ای است که کمیته بین‌المللی المپیک به کشورهای نوپا در امر ورزش اهدا می‌کند تا از اکثر کشورهای دنیا نماینده‌ای در بازی‌ها حضور داشته و به روند کسب تجربه آنها کمکی کرده باشد.)
لیدا فریمان (پرچمدار کاروان) در المپیک 1996 آتلانتا، منیژه کاظمی در المپیک 2000 سیدنی و نسیم حسن‌پور در المپیک 2004 یونان سه ورزشکار زن ایرانی در رشته تیراندازی بودند که توانستند با استفاده از وایت کارت به المپیک برسند.
در سال 2008 نیز هما حسینی در قایقرانی، سارا خوش‌جمال فکری (تکواندو) و نجمه آبتین در تیراندازی با کمان نماینده بانوانی ایرانی در مسابقات المپیک پکن بودند.

زنان ایرانی در دوره گذشته تنها سه نماینده در المپیک داشته‌اند و امسال نیز در رشته‌هایی چون دو و میدانی، تکواندو، تیراندازی و تیراندازی با کمان امیدواری به کسب سهمیه المپیک وجود دارد. این در حالی است که تا امروز بانوان ایرانی در تیراندازی موفق به کسب 2 سهمیه شده‌اند و لیلا رجبی در دو و میدانی یکی از امیدهای اصلی این رشته برای ورود به المپیک محسوب می‌شود. چشم امید تیراندازی به کمان نیز به نجمه آبتین دوخته شده است و در تکواندو نیز همچنان امیدواری به کسب 2 سهمیه وجود دارد که در صورتی که تمام این ورزشکاران موفق شوند به رقابت‌های المپیک راه پیدا کنند، کاروان ایران شاهد افزایش 2 ورزشکار زن خواهد بود.

تعداد بسیار اندک بانوان ایرانی در المپیک می‌تواند زنگ خطری باشد برای مسئولان که توجه بیشتری به این بخش از ورزش کشور داشته باشند. قطعاً سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر به ورزش زنان نه تنها برای بانوان ایرانی مفید است که تعداد مدال‌آوری کاروان ایران نیز می‌تواند با موفقیت هرچه بیشتر زنان بالاتر رود. زنانی که توانمندی‌های لازم برای افتخارآفرینی را دارند و تنها چشم امیدشان به توجه مسئولان دوخته شده است. اما نگاهی به لیگ‌های نابسامان رشته‌های مختلف ورزشی و کمبود امکانات و سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که اگر این رویه ادامه داشته باشد، شاهد از بین رفتن استعدادها زیر سایه کم‌توجهی‌ها و بی‌برنامگی‌ها خواهیم بود.

در حالی که تمام کشورها در حال آمادگی و تدارک برای شرکت در مسابقات انتخابی المپیک لندن 2012 هستند، نگاهی داشته‌ایم به ورزش بانوان ایران و تلاش‌ آنان برای کسب سهمیه در بزرگترین رویداد ورزشی جهان:

کاراته، اسکواش، شطرنج، فوتسال، ووشو، کبدی در میان رشته‌های المپیکی به چشم نمی‌خورند.

شنا و ژیمناستیک: به دلیل مشکل پوشش در مسابقات برون‌مرزی شرکت نمی‌کنیم.

* دوومیدانی:
بانوان ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا در کوبه ژاپن برای کسب سهمیه المپیک شرکت کردند. مریم طوسی (دوی 100 متر و 200 متر)، سپیده توکلی (هفت‌گانه)، لیلا ابراهیمی (دوی 3000 و 1500 متر)، محبوبه غیور (دو 10 هزار متر) و لیلا رجبی (پرتاب وزنه) نمایندگان ایران در این مسابقات بودند که تنها لیلا رجبی توانست مدال برنز مسابقات را کسب کند. وی با وجود رسیدن به مدال برنز نتوانست رکورد خود را به ثبت برساند و ورودی المپیک را کسب کند. رجبی پس از آن به دنبال شرکت در تورنمنت‌های خارجی بود تا از طریق حضور در آنها بتواند رکورد ورودی المپیک را کسب کند، اما در این راه نیز موفق نشد تا حضور در مسابقات لیگ تنها شانس وی برای ثبت رکورد ورودی المپیک باشد. مسابقات لیگ دو و میدانی بانوان شهریور برگزار می‌شود.
مریم طوسی نیز قصد دارد در مسابقات یونیورسیاد دانشجویان جهان که از 25 تا 30 مرداد در شهر شنژن چین برگزار می‌شود، رکورد 200 متر ایران را بهبود بخشد و ورودی المپیک را کسب کند.

* تنیس:
بانوان تنیس‌باز ایرانی به سطحی از قدرت تکنیکی و فنی نرسیده‌اند که بتوانند در این رشته برای کسب سهمیه المپیک با حریفان آسیایی رقابت کنند. هیچ یک از بانوان تنیس‌باز ایران در میان هزار ورزشکار برتر جهان ندارند.

* پینگ‌پنگ:
پینگ‌پنگ‌بازان زن ایران پس از شرکت در مسابقات آسیای میانه که دی ماه در ایران برگزار می‌شود، در صورت پیروزی به رقابت‌های انتخابی آسیا برای شرکت در مسابقات المپیک 2012 لندن راه خواهند یافت. پینگ‌پنگ بانوان ایران تاکنون موفق نشده است نماینده‌ای در المپیک داشته باشد.

* فوتبال:
تیم ملی فوتبال بانوان ایران که عملا نیز شانس زیادی برای موفقیت در مرحله دوم و نهایی مسابقات مقدماتی نداشت، در مرحله دوم مسابقات انتخابی المپیک به دلیل داشتن پوشش اسلامی در همان دیدار اول مقابل اردن، از سوی ناظر بحرینی فیفا از حضور در مسابقه محروم شد تا بدون برگزاری دیداری رقابت‌ها را ترک کند.

* شمشیربازی:
به دلیل پایین بودن سطح شمشیربازی بانوان ایران، در مسابقات انتخابی المپیک شرکت نمی‌کنیم.

* هاکی:
هاکی داخل سالن جزو رشته‌های المپیکی نیست و تنها رقابت‌های هاکی چمن در این رقابت‌ها برگزار می‌شود که بانوان ایرانی در این مسابقات شرکت نمی‌کنند.

* اسکیت:
رشته اسکیت در مسابقات المپیک زمستانی برگزار می‌شود و بانوان ایرانی در رقابت‌های انتخابی این رشته شرکت نمی‌کنند.

* تکواندو:
با وجود کسب نتایج نسبتا خوب در بازی‌های آسیایی گوانگجو، بانوان ملی‌پوش ایرانی نتوانستند در رقابت‌های آذربایجان سهمیه کسب کنند و در حال حاضر 12 تکواندو کار در اردوی تیم ملی تکواندو بانوان زیر نظر سرمربی کره‌ای تمرین می‌کنند تا بتوانند در آخرین مسابقه گزینشی که پاییز در تایلند برگزار می‌شود، 2 سهمیه برای حضور در المپیک به دست آورند.
این‌بار ملی‌پوشان ایرانی شانس خود را در اوزان سه و چهار مسابقات گزینشی امتحان می‌کنند، در جایی که حریفان سرشناس تکواندوی ایران سهمیه لازم را گرفته‌اند.

* والیبال:
تیم ملی والیبال بانوان ایران در مکان هشتم آسیا قرار دارد و از شانس‌های کسب سهمیه المپیک به شمار نمی‌آید.

* هندبال:
در مسابقات انتخابی المپیک شرکت نمی‌کنیم.

* بسکتبال:
بانوان بسکتبالیست ایرانی به دلیل حفظ پوشش اسلامی در مسابقات،‌ تاکنون نتوانسته‌اند مجوز حضور در میادین بین‌المللی را دریافت کنند و تنها می‌توانند در تورنمنت‌های دوستانه به میدان بروند.

* بدمینتون:
به دلیل پایین بودن سطح بدمینتون بانوان ایرانی نسبت به قدرت‌های آسیا، ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک شرکت نمی‌کند.

* تیراندازی:
مه‌لقا جام بزرگ و الهه احمدی موفق به کسب 2 سهمیه المپیک برای ایران شده‌اند.

* تیراندازی با کمان (ریکرو):
اواخر مهرماه مسابقات قهرمانی آسیا برای توزیع سهمیه المپیک برگزار می‌شود. ایران که در دوره گذشته تنها نجمه آبتین را در مسابقات داشت امسال تلاش خواهد کرد تا بتواند سهمیه تیمی المپیک لندن را هم کسب کند.

* قایقرانی:
روئینگ: تیم ملی ایران در نظر دارد تحت هدایت مربی خارجی خود در مسابقات انتخابی شرکت کند و بخت خود را برای شرکت در المپیک بیازماید. این تیم در اولین مسابقه با سرمربی جدید اواخر ماه جاری راهی اسلوونی می‌شود.
آب‌های آرام: مسابقات انتخابی آب‌های آرام مهر ماه به میزبانی ایران برگزار می‌شود که تیم ملی زنان ایران نیز در این مسابقات شرکت می‌کند.
انتهای پیام/د

تاریخ: 1390/5/22
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: