برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

اشک و لبخندها در دایگو کره/حاشیه‌نگاری خبرنگار مهر از مسابقات دوومیدانی جهان/ اوج استرس و هیجان

سه روز نخست رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان در حالی کره جنوبی برگزار شد که اشک و لبخند قهرمان مطرح و نامی جهان و اوج استرس و هیجان حرف اول را می‌زد.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به کره جنوبی،  سه روز از آغاز رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان در دایگو کره جنوبی می گذرد واستادیوم بزرگ شهر دایگو شاهد حضور قهرمانان بزرگ جهان بوده است.  آنچه در این مسابقات جلب توجه می کند هیجان بالای تماشاگران و استرس عجیب دونده هاست. حاشیه هایی از این رقابتها را در زیر می خوانید:

* در نخستین شب بیش از 60 هزار تماشاچی در وزشگاه کمان آبی حاضر شده و به تشویق دوومیدانی کاران مورد علاقه خود پرداختند.

* فینال دوی 100 متر مردان که یکشنبه شب برگزار شد بی شک مهیج ترین رقابت این دوره از مسابقات بود. در این دیدار "بولت" رکورد دار سرعت جهان در حالیکه وعده کسب سه مدال طلای 100، 200 و دوی امدادی را داده بود به دلیل یک خطا از دور مسابقات حذف شد!

* حذف دارنده مدال طلای المپیک چین و رقابتهای قهرمانی جهان در اوزاکا یکی از صحنه های جالب شب اول مسابقات بود. در دور مقدماتی دوی 400 متر زنان، "کریستین اوهوروگو"  از انگلستان به دلیل خطا در خط استارت از دور مسابقات حذف شد. وی که دارنده مدال طلای المپیک و قهرمانی جهان است تا دقایقی با ایستادن روی پیست مسابقات، خطا و حذف شدنش را باور نمی کرد.

* یکی از مسابقاتی که مورد توجه حاضرین در رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان قرار گرفت، رقابت پرنده زن محجبه مصری در ماده پرش طول بود. تماشاچیان این ورزشکار را هنگام انجام حرکت های ورزشی اش تشویق کرده و تلویزیون های حاضر در استادیوم تصاویری از مسابقه وی را پخش می کردند.

* در رقابتهای پرش با نیزه زنان" النا ایسینبا" از روسیه رکورد دار جهان در رده دوم دسته دوم قرار گرفت و به فینال راه یافت. وی تنها زنی است که در این ماده رکورد بالای 5 متر را در جهان برجای گذاشته است.

* در مسابقه ظهر روز دوم، پرش های ناکام هادی سپهرزاد به طور مرتب از صفحات بزرگ تلویزیونی استادیوم پخش شد و بارها نام قهرمان دهگانه کار ایران و آسیا از زبان گوینده ورزشگاه برده شد. سپهرزاد به عنوان برترین دهگانه کار آسیایی در رقابتهای این ماده شرکت کرده بود.

* در روز سوم مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان شاهد حضور هزاران تماشاچی چینی در ورزشگاه بودیم. این تماشاچیان به شدت ورزشکاران خود به خصوص "یانگ فی" پرتابگر معروف زن چینی را تشویق کردند. این پرتابگر با 66 متر و 52 سانتی متر رکوردی به اندازه مردان برجای گذاشت.

* از روز دوم مسابقات مسئولین برگزاری رقابتها برای معرفی آداب و سنن کشور کره ضمن برپا کردن غرفه هایی از صنایع دستی، لباس های سنتی این کشور، سفالگری، چاپ پارچه سیلک نمایش هایی از آداب ازدواج، آئین های عید و حتی نمایش هایی از تکواندو و رقابتهای رزمی را به نمایش در آوردند.

* یکی از علاقمندی های دوومیدانی کاران حاضر در دهکده بازیها این است که سری به غرفه عکس بزنند. کره ای ها در یکی از غرفه ها با قرار دادن انواع لباس های سنتی کشورشان از ورزشکاران با این لباس ها عکس گرفته و آن را سریع چاپ می کنند.

* ظهر هر روز طی مراسمی در میدان دهکده مدال آوران طلای رقابتها با فرو بردن دست و پای خود در قابی از ژله پلاستیکی برای میزبان خود یادگاری از مسابقات برجای می گذارند. در کنار آن مسئولین دهکده نیز به آنها هدایای یادبود می دهند.

* پس از فینال هر مسابقه "ساربی" سمبل بازیها به سراغ قهرمان مسابقات می رود و عکاسان هم از آنها عکس می گیرند.

* کره ای ها برای برگزاری رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان موسیقی را ساخته اند که با پخش آن هیجان وصف ناپذیری در استادیوم بین ورزشکاران و تماشاچیان بوجود می آید.

* برگزار کنندگان این دوره از رقابتها قصد دارند با هدف صلح و دوستی به بهترین ورزشکار و الگوی اخلاق نیز مدال افتخاری دهند. در پایان تمامی مسابقات ورزشکاران قهرمان به سراغ بازنده هایی که شانس قهرمانی داشتند می روند و با در آغوش گرفتن آنها یا دست دادن با آنها ابراز دوستی می کنند.

* تکرار شدن رکورد پرتاب وزنه زنان پس از 24 سال توسط پرتابگ نیوزلندی هم از موضوعات جالب سومین شب رقابتهای دوومیدانی قهرمانی جهان بود. "والری آدامز" پس از شکستن این رکورد به حدی خوشحالی کرد که تمام ورزشگاه یکپارچه وی را تشویق می کردند.

سیزدهمین دوره مسابقات دوومیدانی قهرمانی جهان با حضور دو هزار ورزشکار از 202 کشور از 5 تا 13 شهریور ماه در دایگو کره جنوبی برگزار می شود.


تاریخ: 1390/6/7
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: