برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

چهارمین غار عمودی کشور در گلستان کشف شد

علی آباد - خبرگزاری مهر: غارنوردان استان گلستان در یک برنامه چند روزه غارنوردی موفق به کشف و پیمایش چهارمین غار کاملا عمودی کشور (چاه طبیعی) واقع در منطقه محمدآباد شهر فاضل آباد شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئول روابط عمومی هیئت کوهنوردی استان گلستان در این زمینه گفت: غار "چاه پلنگ آرام" چهارمین غار عمودی کشور ( چاه طبیعی ) به عمق 115متر با تلاش تیم هشت نفره غارنوردان استان کشف، پیمایش و رول کوبی شد.

محمود خواجه نژاد افزود: ارتفاع دهانه چاه پلنگ آرام از سطح دریا هزار و 277متر بوده و ابعاد دهانه آن 3.5 در 2متر است.

وی افزود: ابعاد کف چاه 15در 3، عمق آن 115بوده که بصورت کاملا عمودی گسترش پیدا کرده است.

خواجه نژاد اضافه کرد: این غار (چاه طبیعی) عمودی پس از پیمایش مطابق با اصول مورد نیاز srt رول کوبی شده و دارای دو کارگاه و 6 ریبلی است.

وی گفت: تیم غارنوردی استان در سال گذشته نیز موفق به پیمایش دومین غار عمودی کشور با 375متر عمق در حوزه شهرستان مینودشت شده بودند.

به گفته خواجه نژاد، پس از اعلام رسمی پیمایش غار سم از سوی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی، تیم های مختلف داخلی و خارجی جهت پیمایش این غار به استان گلستان سفر کردند.

وی اضافه کرد: هم اکنون یک تیم دو نفره از کشور لهستان مشغول پیمایش غار سم هستند.

یادآور می شود غارهای عمودی و یا چاه طبیعی کاملا عمودی بوده و در دهلیز یا دهنه چاه و در طول آن هیچ جایی برای گذاشتن پا و رفتن به داخل آن وجود نداشته و داخل آن کاملا صاف و خشک است.

دهنه محمدآباد در شهر فاضل آباد و در حوزه شهرستان علی آبادکتول از توابع استان گلستان واقع است.


 امانت داری و
تاریخ: 1390/6/12
کلمات کلیدی: ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: