برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

برنامه‌های میزبان جام جهانی 2022 تشریح شد؛ حریف ایران به فکر پیروزی در آزادی است/نمایش سه بعدی و پیروزی قطر مقابل آلمان

کادرفنی و بازیکنان تیم ملی قطر برای کسب اعتبار بین المللی قصد دارند در آخرین بازی مرحله گروهی جام جهانی 2014 مقابل ایران پیروز شوند.

 فارس

نمایش تیم پیشنهادی قطر 2022 برای ناظران فیفا در سپتامبر 2010 ، نمایش سه بعدی تماشایی بود که اگر دوباره با شروع رقابت‌ها به نمایش درآید، تاریخ مصرف آن نخواهد گذشت. از تمام این حقایق، طرح ها و تصاویر در سراسر پرده نمایش در سالن تئاتر مینی IMAX، سناریویی نمایش داده شد تا برگزاری یک روز معمولی مسابقات در رقابت‌های جام‌جهانی را نشان دهد.
یکی از نتایج خیالی در این برنامه این بود که میزبان و آلمان در یک گروه قرار گیرند و قطر موفق شود با نتیجه 2 بر صفر حریف اروپایی خود را مغلوب کند. کسب میزبانی مسابقات از سوی قطر چنان شوکی وارد کرد که کسب هیچ امتیازی در حال حاضر از سوی این کشور با آن قابل مقایسه نیست. قطر در حال اجرای برنامه‌هایی است تا تضمین دهد که در یک دهه آینده این اتفاق چیز عجیبی نخواهد بود. قطر می‌خواهد تا زمانی که بزرگ‌ترین رقابت جهانی را میزبانی می‌کند به یکی از قدرت‌های فوتبال تبدیل شود.

تردیدهایی در تمام شاخصه‌‌ها از جمله گرما، اندازه ورزشگاه‌ها و در دسترس بودن نوشیدنی های این میزبان وجود داشت، اما تعداد کمی به این حقیقت اشاره کردند که این کشور کوچک خاورمیانه‌ای تضمین کرده است که در رقابت‌های جهانی فوتبال حاضر شود. سؤال این است که آیا اولین حضور قطر در مسابقات حام‌جهانی چه زمانی خواهد بود و قطر و صحنه ملی این کشور در آن زمان چگونه عمل خواهند کرد.
حسن الظوادی، دبیر کل کمیته ارشد قطر 2022 و CEO در کنفرانسی در دوبی در اوایل این هفته اعلام کرد: تا سال 2022 تیم بسیار خوبی خواهیم داشت و شما شاهد موفقیت‌های ما خواهید بود اما هدف ما این است که پیش از آن به مسابقات جام‌جهانی راه یابیم.
وی ادامه داد: برای اینکه شانسی برای حضور در رقابت‌های 2014 داشته باشیم، باید یکی از دو تیم برتر گروه E در دور سوم مسابقات باشیم تا به مرحله نهایی راه یابیم که 10 تیم برای کسب 4 سهمیه آسیا با یکدیگر رقابت می‌کنند.
 
قطر برای رسیدن به مسابقات جام‌جهانی آفریقای جنوبی به جمع 8 تیم برتر راه یافت اما مردان برونو متسو تنها یک مسابقه خود را در این مرحله با پیروزی پشت سر گذاشتند. مربی فرانسوی سه‌شنبه در ورزشگاه السد در کنار مارچلو لیپی نشست تا تیم کنونی را در بازی با بحرین در فاصله یک بازی مانده به دور یکی مانده به آخر مسابقات مقدماتی جام‌جهانی تماشا کند.
یک پیروزی برای قطر کافی خواهد بود تا پس از ایران به دور دوم مسابقات راه یابد، تقابل دو تیم در دور رفت با نتیجه تساوی به پایان رسید. اکنون یک بازی به آخرین مسابقه قطر با ایران مانده است و با وجودی که قوت قلب کمی در اردو باقی مانده است، در بیرون از اردو در خصوص آمادگی تیم ملی فوتبال این کشور تردید بسیار اندکی وجود دارد. این تیم 3 امتیاز و 9 گل بیشتر نسبت به بحرین به نام خود ثبت کرده و در بازی آخر مقابل ایران در تهران کار سختی پیش رو دارد. تیم میزبان صعود خود به مرحله بعد را قطعی کرده و علاقه‌ای به امتیاز دادن به بحرین به خصوص پس از شکست تلخ در منامه مقابل این تیم در بازی نهایی مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2002 ندارد.

سباستیائو لازارونی، سرمربی تیم فوتبال قطر در کنفرانس مطبوعاتی در خصوص بازی مقابل ایران در تهران گفت: باید به این فکر کنیم که در قالب تیم قدرتمندی به ایران برویم و تلاش می‌کنیم تا بهترین بازی خود را به نمایش بگذاریم. بازی سختی است اما می‌رویم و تلاش خود را انجام می‌دهیم.
سرمربی برزیل در جام‌جهانی 1990 از اهمیت حضور در مسابقات جهانی قبل از شروع مسابقات جام‌جهانی در خاورمیانه آگاه است و در این باره گفت: این رویای ماست و این یک رویای فوتبالی است. تا سال 2022 دو فرصت به برای حضور در مسابقات جام‌جهانی 2014 و 2018 داده خواهد شد و تلاش می‌کنیم که از این فرصت ها به خوبی استفاده کنیم. باید گام به گام فکر کنیم.
با این حال فرصت‌های لازارونی برای شرکت قطر در این مسابقات بسیار کوتاه است. در 5 بازی گروهی تنها پیروزی این تیم مقابل اندونزی بدون امتیاز به دست آمد. در صورت صعود قطر از این مرحله رویارویی با تیم‌هایی چون ژاپن، استرالیا و حتی کره که با وجود شکست غیرقابل باور در لبنان همچنان مدعی صعود است، برای این تیم بسیار متفاوت خواهد بود. سوم شدن در یکی از دو گروه 5 تیمی و تلاش برای بازی پلی آف بهترین فرصت است.

ورزشگاه السد مکان بزرگی برای تماشای فوتبال است و اکنون خانه قهرمان لیگ قهرمانان آسیا است. این قهرمانی آن طور که در رسانه‌های محلی نمایش داده شد، مقابل تیم‌های قدرتمند آسیا به دست نیامد؛ تیم‌های ژاپنی یا کره‌ای نمی‌توانند دستمزد جذب کسانی مثل قادر کیتا لژیونر ساحل عاجی و مامودونیانگ بهترین گلزن فصل 2009-10 لیگ فرانسه را بپردازند اما دیگر افرادی که وارد لیگ ستارگان قطر می‌شوند و در آن باقی می‌مانند مدعی هستند که از آنجا که راه طولانی  پیش روی فوتبال قطر قرار دارد، این کشور در مسیر درستی قرار گرفته است.
لیگ حرفه‌ای اکنون 3 ساله شده و با مدیران اروپایی، افزایش بازاریابی حرفه‌ای، جذب بازیکنان خارجی خوب ، سرمربیان با تجربه و حالا هم قهرمانی در آسیا به خوبی در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. آنچه که فوتبال قطر کم دارد، هوادار است. حتی تیم ملی هم برای پر کردن ورزشگاه السد برای بازی‌های مهم مقدماتی جام‌جهانی مشکل دارد و بیشترین آمار رسمی تعداد 10 هزار و 509 تماشاگر را ثبت کرده است. برنامه‌های فوتبالی زیادی در تلویزیون محلی وجود دارد و مردم ترجیح می‌دهند در خانه تماشاگر فوتبال باشند.

پائولو سیلاس، سرمربی برزیلی العربیه که در لیگ‌های ایتالیا، پرتغال و ژاپن بازی کرده است، اظهار داشت: بازیکنان قطری فوتبال را یک ورزش می‌دانند در حالی که ما فوتبال را زندگی می‌بینیم. تفاوت در ذهن وجود دارد اما می‌توانیم شاهد پیشرفت روز به روز قطر با توجه به نتایج تیم ملی و السد باشیم، آنها پیشرفت فوتبال را در آسیا نشان دادند.
پا مودو کا، لژیونر سابق نروژ و سرمربی فعلی تیم الخور گفت: 7 سال در هلند بازی کردم و این یک ذهنیت و استاندارد متفاوت است. فشار بیشتری در اروپا وجود دارد شما باید برای پیروزی بازی کنید. اینجا محیط متفاوت است. هیچ تماشاگری وجود ندارد. همه بازی‌ها را از خانه تماشا می‌کنند و در مدت زمان طولانی این رویه باید تغییر کند.
در کشوری با جمعیت حدود یک میلیون و 700 هزار نفر که حدود نیمی از آنان مهاجران جنوب آسیا هستند، چنین چیزی کار آسانی نیست. اولین نگاه برای بازید کنندگان ورزش قطر، کودکانی هستند که در زمین‌های نزدیک فرودگاه کریکت بازی می‌کنند. نزدیک به مرکز شهر کودکان پا برهنه بیرون از خانه‌ها فوتبال بازی می‌کنند. ورزشگاه السد قبل از اینکه دیدار بحرین و قطر  نمای امیدوار کننده تری از آینده را تا زمانی که بازی زیبا مورد توجه باشد، نشان داد و لازارونی در این باره گفت: خوشحالم که شما این را دیدید. اینجا برای فوتبال احساسات وجود دارد.

الظوانی اضافه کرد: فوتبال بخشی از فرهنگ ما خواهد شد. ما در حال توسعه زیرساخت‌های ورزش هستیم و در فدراسیون فوتبال قطر و لیگ ستارگان قطر سرمایه‌گذاری می‌کنیم. ما هنوز در اول را هستیم ولی آینده درخشانی پیش رو خواهیم داشت.
چراغ راهنمای قطر در این راه، ژاپن خواهد بود. وقتی نماینده شرق آسیا میزبانی مشترک مسابقات جام‌جهانی 2002 را همراه با کره‌جنوبی به دست آورد، هنوز منتظر اولین حضور خود در مسابقات جهانی بود. در آن زمان جی لیگ در سنی مشابه با سن لیگ کنونی قطر بود. این روزها ژاپن به چهره ای همیشگی در جام جهانی تبدیل شده و جی لیگ به عنوان بهترین و حرفه‌ای ترین لیک در فوتبال آسیا شناخته شده است. ژاپن جمعیتی تقریبا 100 برابر قطر دارد و به همین دلیل این مقایسه برابری نیست، اما ژاپن در فوتبال نشان داده است که چه طور می‌شود با صبر، سرمایه‌گذاری، دوراندیشی و پرستیژ کسب شده از میزبانی جام جهانی کار کرد.

پریکلز چاموس در جی لیگ هدایت تیم اویتا ترینیتا را از سال 2005 تا 2009 بر عهده داشت و در حال حاضر هدایت تیم الجیش رقطر را بر عهده دارد. این مربی برزیلی اظهار داشت: در ژاپن همه چیز بسیار متفاوت است. آنها ذهنیت خوبی دارند. باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهیم و خیلی چیزها را توسعه دهیم. طرز فکر در اینجا در حال رشد است و زمان بیشتری در تمرین صرف می‌شود. هواداران در ژاپن عالی هستند. اکثر جمعیت اینجا خارجی هستند و بنابراین برای آنان سخت است که عواطف را به ورزشگاه‌ها بیاورند.
صحبت‌‌هایی در خصوص خلق قهرمانان محلی برای تمام مردم وجود داشته اس. به دلیل سیاست اخذ تابعیت بازیکنان خارجی که به نظر می‌رسید چند سال پیش متعارف بود و تیم را در سراسر آسیا به ویژه پس از حضور امرسون در مرحله مقدماتی سال 2010 بدنام کرد، انجام چنین کاری دشوار بود.
به لژیونر سابق تیم زیر 20 سال برزیل اجازه داده نشد تا برای قطر بازی کند اما وی تنها مقابل عراق به میدان رفت. قطر از مجازات گریخت اما اکنون منابع نزدیک به فدراسیون فوتبال قطر ادعا می‌کنند که این سیاست بیش از این پیگیری نمی‌شود.

راه قطر برای حضور در برزیل و سپس روسیه سؤالاتی است که قطر می‌تواند تا سال 2022 به آن پاسخ دهد. وقتی قطر به جام جهانی راه یافت و این فرایند را تا کسب نتیجه ادامه داد، آن موقع است که 10 سال بعد وقتی قرعه کشی برای جام جهانی در قطر برگزار شد، احتمالاً دیگر تعداد چشمان نگران کمی را خواهیم دید که در صورت هم‌گروهی قطر و آلمان به تیم اروپایی دوخته شده باشد.

تاریخ: 1390/8/29
موضوع: فوتبال
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: