برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

فریده شجاعی عنوان کرد:تشریح عملکرد چهار ساله کمیته فوتبال بانوان/ ایران جزو 10 تیم برتر آسیاست

رئیس کمیته بانوان فدراسیون فوتبال با بیان اینکه فوتبال بانوان در فاصله زمانی 6 ماه گذشته، رشد قابل توجه‌ای در رده‌بندی فیفا داشت که بی‌سابقه بوده است، گفت: امروز جزو 10 تیم برتر آسیا هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، فریده شجاعی رئیس کمیته فوتبال بانوان و عضو هیئت رئیسه فدراسیون، در گفتگو با سایت فدراسیون فوتبال در مورد عملکرد چهار ساله گذشته این کمیته و مسائل مربوط به فوتبال سخن گفته است که این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

* در ابتدا بیوگرافی خود را بیان کنید؟
متولد سال 1336در کاشان هستم، اما از همان آغاز کودکی به تهران آمدیم و در محله تجریش زندگی کردیم. در رشته حقوق قبول شدم، اما ترجیح دادم در رشته تربیت بدنی ادامه تحصیل دهم.

* چگونه وارد فوتبال شدید؟
- از ابتدا فوتبالی نبودم و پیشینه بازی در تیم‌های جوانان و بزرگسالان بسکتبال ایران را دارم و از 13-14 سالگی فوتبال را توامان با بسکتبال شروع کردم، اما چون مربی بسکتبالم اجازه نداد، فوتبال را کنار گذاشتم.
البته فعالیت ورزشی‌ام را از باشگاه استقلال شروع کردم و به خاطر علاقه ام به فوتبال، در تیم بانوان استقلال هم بازی کردم و سال 49 که استقلال قهرمان آسیا شد، مرحوم علی دانایی‌فر سرمربی تیم بانوان استقلال شد و منصور پورحیدری مربی این تیم بود. با اینکه مادرم هم کارمند سازمان ورزش بود، اما به خاطر مصدومیتی که داشتم، از تیم بسکتبال برای شرکت در رقابت‌های بازیهای آسیایی تهران خط خوردم.

* پس از آن چه اتفاقی رخ داد؟
- به همراه خانواده در آن روزها در دهکده المپیک زندگی می‌کردیم و مسئول اسکوربرد ورزشگاه آزادی شدم. سال 54 در سن 17 سالگی با منصور پورحیدری ازدواج کردم، ولی پیش و پس از آن همیشه در ورزشگاه شیرودی تماشاگر پر و پا قرص فوتبال بودم. همان سال‌ها بود که پورحیدری از فوتبال خداحافظی کرد و دستیار رایکوف سرمربی وقت استقلال شد. پس از انقلاب چند سالی در دوبی بودیم و پورحیدری سرمربی الاهلی دوبی شد. با اینکه یکی دو باشگاه دیگر هم پورحیدری را می‌خواستند، اما استقلال خواهان به خدمت گرفتن وی به عنوان سرمربی شد و به همین دلیل به ایران بازگشتیم و همسرم در عرصه مربیگری کارش را آغاز کرد و من هم در عرصه مدیریت ورزش.

* در خصوص اقداماتی که در این مدت در کمیته بانوان انجام داده‌‎اید، صحبت می‌کنید؟
- هفته اول کاری‌‎ام در فدرسیون، سند راهبردی 4 ساله فوتبال بانوان را به همراه برنامه ریزی برای اهداف میان مدت، کوتاه مدت و بلند مدت، در قالب یک چشم انداز تنظیم کردم و توسعه فوتبال بانوان را در سطح کشور حتی تا روستاها در دستور کار قرار دادیم.
در حال حاضر 235 هیئت فوتبال بانوان در سراسر کشور داریم و با توجه به این رویکرد همه جانبه ما به فوتبال کشور، در حال حاضر 70 تا 80 درصد از بازیکنان تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال از شهرستان‌ها و روستاهای کشور هستند. همچنین تمام تلاشمان را در انجام منظم لیگ‌های فوتبال و فوتسال کشور کردیم و در حال حاضر مسابقات لیگ برتر و دسته‌های یک، دو و سه را با نظم خوبی برگزار می‌کنیم. به هر جهت فوتبال برای بانوان باعث می‌شود تا بانوانی که به ورزش عامه پسند فوتبال علاقه دارند، از فقر حرکتی و آسیب‌های اجتماعی دور شوم.

* از عملکرد باشگاه‌ها راضی هستید؟
- راضی نیستم. به جهت اینکه باشگاه‌های فعال در زمینه بانوان در زمینه استعدادیابی و یافتن بازیکنان نخبه و پرورش و آموزش در رده‌های پایه فعالیت کمی دارند و در واقع این فدراسیون و تیم‌های ملی زیر مجموعه آن هستند که این فعالیت مهم و تاثیرگذار و بازیکن‌ساز را در فوتبال ایران انجام می‌دهند و با تمریناتی که برای تیم‌های ملی می گذارد، بازیکنان را برای رقابت های داخلی و خارجی آماده می کند در حالیکه این مشکل اساسی با همکاری بیشتر باشگاه‌ها حل خواهد شد. اما ما مشکلات آنها را هم درک می‌کنیم. به هر ترتیب فوتبال بانوان پخش تلویزیونی ندارد و افراد و شرکت‌هایی که علاقه مند به اسپانسرینگ فوتبال بانوان هستند، امکان تبلیغات چندانی برایشان وجود ندارد. البته لازم است از کفاشیان، هیئت رئیسه و دبیرکل فدراسیون به خاطر حمایتشان از فوتبال بانوان تشکر کنم زیرا خواسته‌های ما را در حد توان اجرا می‌کنند.

* برای برگزاری رقابت‌ها چه مشکلاتی دارید و نحوه انجام رقابت‌های بانوان چگونه است؟
- رقابت‌ها به صورت نیمه متمرکز و متمرکز برگزار می‌شود و خوشبختانه نظم خوبی دارد. تمامی مسابقات با حجاب اسلامی برای بازیکنان و تماشاگران برگزار می‌شود و کنترل و نظارت خوبی برای ورود تماشاگران به استادیوم انجام می‌شود. در مجموع هدف از برگزاری لیگ پر قدرت، حضور قدرتمند تیم‌های ملی در رقابت‌های بین المللی است.

* درباره انتخاب مربیان تیم های بانوان نظرات گوناگونی وجود دارد، چرا مربیان با تجربه انتخاب نمی شود؟
- اولا لیگ ما قدمت دوساله دارد و مربیان باید حداقل 10 سال کار کنند تا بتوانند تجربه خوبی بدست آورند. ما مربیان را همه جوره محک زدیم و در رده‌های سنی زیر 13، 14، 15، 16 و 19 کار با مربیان مختلف را تجربه کردیم و برخی از آنها در این آزمون و خطا موفق شدند و به همین دلیل حضور مربیانی که موفق بودند در کادر فنی فیکس شدند. سوال من این است چرا در فوتبال بانوان که تاکنون دو بار دوره مربیگری درجه B برگزار کردیم و حداقل 2 سال از برگزاری آنها گذشته است، مدرک A نداریم؟ و با توجه به این وضعیت آموزش برای فوتبال بانوان کشور که هنوز هیچ مدرک A وجود ندارد، فوتبال بانوان زمانی پیشرفت خواهد کرد که در کنار تیمهایمان از مشاورین مرد استفاده کنیم.

* پس چرا مربی خارجی استخدام نمی‌کنیم؟
- ببینید مربی تیم ملی بانوان آمریکا یک خانم سوئدی است که قرار بود پیش از اینکه سرمربی آمریکا شود، به ایران بیاید اما برای حضور یک مربی خارجی بایستی مسائل فرهنگی را در نظر بگیریم. هر چند که آمریکا با این سرمربی نایب قهرمان جهان شد اما با در نظر گرفتن شرایط مختلف، یک مربی ایرانی انتخاب کردیم. البته ما از مربیان اوکراینی و روسی در رده‌های پایه نوجوانان و جوانان استفاده می‌کنیم.

* با تمام این مسائل فوتبال بانوان ایران در چه رده‌ای قرار دارد؟
- زمانی که وارد فوتبال بانوان شدیم، ایران در رده‌بندی فوتبال بانوان فیفا نبود اما در حال حاضر در آسیا یازدهم هستیم و طی دو رنکینگ اعلام شده در فاصله زمانی شش ماه گذشته، چهل و سوم شدیم و رشد قابل توجه‌ای در رنکینگ داشتیم که بی‌سابقه بوده است. در مسابقات مختلف، کشورهای هند، اردن ، بحرین، ازبکستان، امارات و سوریه را بردیم و حالا دیگر تیم دسته سوم آسیا نیستیم و به سطح اول فوتبال بانوان آسیا نزدیک شده‌ایم. شما نگاه کنید تیم‌های فیلیپین، تایلند و چین تایپه در چه رده‌ای قرار دارند. البته تیم‌های ژاپن، کره‌شمالی، کره‌جنوبی و استرالیا علاوه بر اینکه جزو 5 تیم برتر آسیا هستند، جزو 5 تیم برتر جهان هم هستند. حالا ما جزو 10 تیم برتر آسیا هستیم.
البته به رنکینگ ژاپن در مردها نگاه کنید آنها در جهان نوزدهم هستند اما در رنگکینگ زنان همیشه اول یا دوم بوده‌اند و در سال گذشته هم در جام جهانی زنان آلمان قهرمان شدند و اگر ما در فوتبال آسیا موفق عمل کنیم، به جهت حضور قدرت‌های برتر جهان در آسیا قطعا رده خوبی در جهان کسب خواهیم کرد.

* چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟
- به خاطر عملکردمان از سوی فیفا به عنوان یکی از بهترین کشورهایی که در فوتبال بانوان فعالیت می‌کند، شناخته شده‌ایم. پیش از حضور ما در فدراسیون فقط یک تیم ملی فوتبال و فوتسال بزرگسالان داشتیم، اما با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، برای نوجوانان و جوانان تیم ملی تشکیل دادیم و در دوره گذشته توانستیم در المپیک نوجوانان جهان که در سنگاپور برگزار شد، چهارم جهان شویم.
البته در این مسابقات و در مورد حجاب دختران ایران در مسابقات سنگاپور مشکلاتی با فیفا داشتیم که خوشبختانه بلاتر با ما همکاری کرد، هر چند که متاسفانه در رقابت‌های مقدماتی المپیک لندن این همکاری انجام نشد و تیم ایران حذف شد.
در رقابت‌های غرب آسیا نایب قهرمان شدیم و این نتیجه برنامه‌ریزی بود که برای فوتبال بانوان داشتیم. طوری هم برنامه‌ریزی کردیم که در رقابت‌های آتی بین المللی غرب آسیا، آسیا و در رده‌های سنی مختلف نتیجه بگیریم. چه من باشم و چه نباشم این برنامه‌‍ریزی برای دوره بعد انجام شده است.

* در مورد مسائل حجاب در فوتبال بانوان توضیح می‌‎دهید؟
- جلسات مختلفی در این خصوص با حضور کفاشیان و محمدنبی در فیفا با بلاتر و جرمی والکر و همچنین اکبرآبادی، معاون ورزش بانوان وزارتخانه برگزار شد و طرح‌های مربوط به حجاب بانوان کارشناسی شده در اختیار سایر فدراسیون‌های کشورهای مسلمان قرار گرفت که در نهایت در نشستی که با حضور بن علی- نایب رئیس اردنی فیفا، نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا از کشورهای استرالیا و مالزی، نمایندگان فیفا از کشورهای بلژیک، انگلیس، آمریکا، سوئیس و نیوزلند به همراه نمایندگان اردن، ایران، بحرین و امارات برگزار شد، در خصوص حضور بانوان با پوشش اسلامی در مسابقات بین المللی بحث و تبادل نظر کردیم و قرار شد تا تصمیم نهایی گرفته شود.

* در این نشست چه بحث‌های مطرح شد؟
- در واقع شرایطی که بر کشورهای مسلمان وجود دارد، را به طور کامل برای نمایندگان فیفا و AFC توضیح دادیم و اعلام کردیم که حجاب جزئی از فرهنگ ماست و باید دیگر کشورها به فرهنگ مسلما‌ن‌ها در هر کشوری احترام بگذارند. مسئولان فیفا اعلام کردند که طبق ماده 4 اساسنامه فیفا، حجاب نباید بر گرفته از مذهب و سیاست کشورها باشد و با دلایل کامل اثبات کردیم که این امر یک فرهنگ در کشورهای مسلمان است. همچنین به آنها اعلام کردیم طبق قانون فیفا، فوتبال برای همه است و بر همین اساس نباید به دلیل مسائلی که درمسابقات برای بانوان مشکلی ایجاد نمی‌کند، از فعالیت ورزشی آنها جلوگیری کنند. خوشبختانه این نشست با موفقیت برگزار شد و مسئولان فیفا تا حدودی قانع شدند که حجاب مانعی برای فعالیت در رشته ورزشی فوتبال نیست اما اعلام کردند باید طراحی لباس به گونه‌ای باشد که شرایط فیزیولوژی بانوان تحت تاثیر قرار نگیرد و مشکلی برای بازیکنان ایجاد نشود.

* و همین مسئله باعث شد طراحی جدید برای پیراهن‌های بازیکنان تیم ملی بانوان شد؟
- بله، بر همین اساس قرار شد تا طراحی جدیدی داشته باشیم و طرح خود را به فیفا ارسال کنیم. ضمن اینکه در این نشست اعلام کردیم تیم‌های ایرانی با مقنعه در بازی‌ها حضور خواهند داشت و دیگر بحث کلاه وجود نداشته باشد که در نهایت اعضا موافقت خود را تا حدودی اعلام کردند و مقرر شد تا نتیجه این جلسه را با هیئت رئیسه فیفا و در نهایت سپ بلاتر ارائه دهند و نتیجه نهایی را کتبا به ما ارسال کنند. این نشست اسفندماه برگزار می‌شود و تا آن زمان باید صبر کرد. ضمن اینکه هر تصمیمی برای بازیکنان در میادین گرفته شود، داوران ایرانی نیز از لحاظ پوشش از آن تبعیت می‌کنند. در صورت تصویب این امر در هیئت رئیسه فیفا، یک اقدام بزرگ برای کشورهای مسلمان صورت گرفته که افتخار آن قطعا برای ایرانیان است.

* چرا تیم‌های بانوان اسپانسر ندارد؟
- معتقدم به دلیل پخش نشدن تلویزیونی و نداشتم پوشش خبری و تصویری ورزش بانوان، هیچ حامی مالی برای حمایت از بانوان قدم بر نمی‌دارد. بر همین اساس در سمیناری که در مالزی برگزار شد 3 پیشنهاد دادم و خوشبختانه با استقبال بالایی مواجه شد تا بلکه تیم‌های باشگاهی ایرانی با حضور در مسابقات بتوانند علاوه بر کسب تجربه، حامیان مالی خود را معرفی کنند و در طول فصل با مشکلات مالی یا انحلال تیم‌ها مواجه نباشند. در همین راستا پیشهاد برگزاری مسابقات باشگاه‌های آسیا را در سه رشته فوتسال، فوتبال ساحلی و فوتبال ارائه کردیم که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت. ما در فوتسال و فوتبال ساحلی رنکینگ نداریم چرا که تیمی در آسیا نداریم.

* کار پروژه گل تا چه مرحله‌ای پیش رفته است؟
- در سمیناری که داشتیم نماینده فیفا اعلام کرد، برای حل مشکلات کشورها، طرح پروژه گل را برایشان اجرا می‌کنیم که ایران به عنوان اولین کشور در جهان این پروژه را در اختیار دارد و کره شمالی دومین کشوری است که قرار است تا پروژه گل را در اختیار داشته باشد. زمانی که ایران به عنوان اولین کشور در قسمت بانوان با این پشتوانه فعالیت خود را شروع می‌کند، پس آینده‌ای روشن در انتظار آن خواهد بود.
در این میان مشکلاتی وجود دارد اما باید همه دست به دست هم دهیم تا ورزش بانوان رشد کند. اکنون تیم‌های ملی در رده‌های زیر 13، 14، 16، 19 و بزرگسالان در فوتبال و بزرگسالان در فوتسال مرتبا در اردو هستند و تمرینات خود را به طور ویژه پیگیری می‌کنند. پوشش دادن تیم‌ها و فراهم کردن بهترین شرایط برای بازیکنان کار راحتی نیست. ما نیاز به مکانی داریم که مختص بانوان باشد، بر همین اساس وقتی برنامه‌های خود را اعلام کردیم، پس از رایزنی‌های مختلف موفق به کسب پروژه گل در جهان برای اولین بار شدیم. در واقع کسب پروژه گل یکی از اهداف کمیته بانوان بود که به آن رسیدیم.

* وضعیت تیم‌های ملی فوتبال و فوتسال چطور ارزیابی می‌کنید؟
-همانطور که گفتم تا جایی که یادم هست و اسناد و مدارک نشان می‌دهد در گذشته فقط دو تیم ملی در رده بزرگسالان در رشته‌های فوتسال و فوتبال وجود داشت اما اکنون ایران در رده‌های پایه به عنوان تیمی قدرتمند مقابل حریفان خود به میدان می‌رود. یکی از اتفاقات خوبی که در این 4 سال رخ داد رقابت ایران با تیم ژاپن در رقابت‌های المپیک داخل سالن ویتنام بود. تیم ملی فوتسال ایران برای نخستین بار توانست ژاپن را شکست دهد. اتفاقی که شاید دیگر تکرار نشود اما متاسفانه با یک بدشانسی از اردن شکست خوردیم و به فینال نرسیدیم. خوشبختانه اردوهای تدارکاتی تیم ملی فوتسال به سرمربیگری شهرزاد مظفر در حال برگزاری است و مطمئنم در مسابقات غرب آسیا که فروردین‌ماه سال آینده برگزار می‌شود، ایران حرف اول را خواهد زد. بازی‌های دوستانه بسیاری را با تیم‌های اوکراین، روسیه و تیم‌های داخلی برگزار کرده‌ایم تا این تیم ترکیب کامل خود را بشناسد و در میادین برون مرزی که از این پس وجود دارد، موفق شود.

* در این شرایط چه درخواستی از رسانه‌ها دارید؟
از رسانه‌های گروهی می‌خواهم نه تنها به فوتبال بانوان بهای بیشتر بدهند، بلکه با نشان دادن این موفقیت‌ها در زمینه فوتبال ملی، زمینه ساز رشد و تعالی فوتبال بانوان را فراهم کنند، زیرا فوتبال بانوان در زمان ریاست علی کفاشیان به واقع رشد و توسعه بسیار خوبی داشته است، در حالیکه برخی از رسانه‌ها معتقدند تیمی که پیش از ما وجود نداشته، پس از سه سال باید قهرمان آسیا شود ولی باید بگویم که کار در فوتبال دراز مدت است و نیاز به کمک باشگاه‌ها در فوتبال پایه دارد و ما در این 4 سال توانستیم، تیمی که در رده‌های پایه وجود نداشت، را تشکیل دهیم و تیم ملی فوتبال ایران توانست در همه رده و برای نخستین با از رده‌های مقدماتی به رده‌های پایانی صعود کند که این کاملا بی‌سابقه بوده است.

در فوتبال تا چه اندازه پیشرفت کرده‌‎ای؟
- در فوتبال نیز بسیار موفق بوده ایم. در رده سنی زیر 16 و 19 سال، ملی پوشان برای نخستین‌بار از مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا صعود کرده و در مرحله دوم نیز نتایج خوبی کسب کرده‌اند. در برنامه میان مدت، هدف ما این بود که تیم‌های پایه را در آسیا مطرح کنیم و سپس شرایط را برای حضور در دوره‌های بعدی را فراهم کنیم تا موفق‌تر باشند. در رده سنی بزرگسالان نیز برای حضور در مسابقات مقدماتی المپیک لندن از گروه خود به عنوان تیم اول صعود کردیم و در دور دوم به دلیل مشکلی که برایمان ایجاد کردند، نتوانستیم بازی کنیم.
در رده سنی 15 سال نیز برای نخستین بار در المپیک سنگاپور حضور داشتیم و چهارم شدیم. اینها نتایجی است که با تلاش‌ها و حمایت‌های مسئولان رخ داد و اگر قرار باشد از این پس روند رو به رشد ادامه دار باشد، باید طبق برنامه‌ها پیش رفت. معتقدم در مدت 4 سالی که گذشت تیم‌های ملی نتایج خوبی کسب کردند و اگر در مراحل بالاتر نتوانستند به رقابت با حریفان قدرتمند خود بپردازند به دلیل کمبود تجربه بوده و نه چیز دیگری.
اکنون در آسیا به عنوان تیم درجه دو مطرح هستیم و زمانی که در مقابل ژاپن، استرالیا، چین تایپه و کره‌جنوبی ظاهر شویم و رنکینگ ایران تغییر کند، به عنوان تیم درجه یک آسیا مطرح خواهیم شد. این موفقیت‌ها و حضور در کنار برترین‌های آسیا مستلزم حمایت و برنامه ریزی مدون است.


تاریخ: 1390/10/28
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: