برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تمام سهمیه دریافتی ایران برای حضور در المپیک 2012 دار و ندار ما در لندن

ورزش > المپیک  - از بزرگی و اعتبار بازی‌های المپیک بسیار شنیده‌ایم؛میدانی که حضور در آن و رسیدن به مدالش به‌عنوان ارزشمندترین مدال‌های ورزشی آرزوی هر ورزشکاری بوده و هست.

اما برای درک بزرگی المپیک به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان که هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شود کافی است نگاهی بیندازید به جدول مدال‌آوران ایرانی این آوردگاه. کافی است ببینید که سهم ما از 302مدالی که در المپیک2008 پکن توزیع شد فقط 2 مدال طلا و برنزی بود که توسط هادی ساعی و مراد محمدی در تکواندو و کشتی به‌دست آمد.

به‌عبارت بهتر کافی است بدانید که سهم کاروان ورزش ما از 14دوره حضور در این میدان ورزشی بزرگ فقط 11مدال طلا بوده و این در حالی است که چهره‌ای استثنایی همچون مایکل فلپس، شناگر آمریکایی به تنهایی 14 مدال طلا را از 2المپیک آتن و پکن به‌دست آورده است. این مثال به تنهایی کافی است تا بتوان دریافت که المپیک میدان رقابت استثنایی‌ترین ورزشکاران هر کشور است؛ ورزشکارانی که توانسته‌اند مجوز حضور در این رویداد را به‌دست آورند.

شکی نیست که تمامی شرکت‌کنندگان این مسابقات استثنا به‌حساب می‌آیند اما در این بین فردی موفق خواهد بود که این اهمیت و اعتبار و بزرگی را به‌خوبی درک کرده و در کنار آمادگی بدنی، روح و روان خود را نیز برای حضور در این میدان پرورش داده باشد.

تا بدین جای کار 35 ورزشکار ایرانی با حضور در رقابت‌های کسب سهمیه، جواز حضور در بازی‌های المپیک2012 لندن را کسب کرده‌اند و با در نظر گرفتن مسابقات گزینشی باقیمانده احتمال اینکه تعداد ورزشکاران ایرانی به‌عنوان استثناهای کشور و حتی قاره آسیا به عدد 60 هم برسد کم نیست. اما نتیجه این حضور چه خواهد بود؟ آیا می‌توان انتظار داشت این کاروان به بیش از 3 مدال طلا یعنی طلایی‌‌ترین حضور ایران که به المپیک 2000 سیدنی بازمی‌گردد دست یابد؟ در این نوشتار نگاهی داریم به چهره‌های ایرانی که تاکنون موفق به کسب جواز حضور در المپیک لندن شده‌اند.

تکواندو 3 سهمیه

محمد باقری‌معتمد: نماینده تکواندوی کشورمان در ۱۰تیر۱۳۹۰ در مسابقات کسب سهمیه المپیک باکوی آذربایجان توانست ضمن کسب مدال نقره، سهمیه المپیک2012 لندن را نیز به‌دست آورد.
یوسف کرمی: نماینده وزن 80+ کیلوگرم تکواندوی کشورمان 11تیر۱۳۹۰ توانست در مسابقات کسب سهمیه المپیک باکوی آذربایجان ضمن کسب عنوان نایب‌قهرمانی، سهمیه المپیک2012 لندن را به‌دست آورد.
سوسن حاجی‌پور: به‌عنوان تنها بانوی تکواندوکار المپیکی کشورمان توانست 6 آذر1390 در مسابقات تکواندوی گزینشی المپیک در سالن ژان‌پل دوم شهر بانکوک ضمن کسب مدال طلای وزن سوم به سهمیه المپیک2012 لندن دست یابد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته به اتمام رسیده و دیگر شانسی برای افزایش تعداد سهمیه‌ها وجود ندارد.

تنیس روی میز 2 سهمیه

نوشاد عالمیان: نوشاد در 21‌دی‌ماه1390 با شکست تمامی رقبای داخلی و خارجی خود در مسابقات انتخابی بازی‌های المپیک2012 لندن در منطقه آسیای مرکزی، سهمیه ورود به این بازی‌ها را کسب کرد.
ندا شهسواری: دیگر ملی‌پوش تنیس روی میز کشورمان نیز در آخرین دیدار مرحله دوم مسابقات انتخابی بازی‌های المپیک2012 لندن در منطقه آسیای مرکزی که در تهران انجام گرفت، با نماینده قزاقستان روبه‌رو شد و با شکست 4بر یک یلینا شاگارووا به‌عنوان قهرمانی دست یافت و سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را برای تیم پینگ‌پنگ بانوان کشورمان کسب کرد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های هنگ کنگ که فروردین ماه سال آینده برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

تیراندازی با کمان 1 سهمیه

میلاد وزیری: تنها نماینده تیرو‌کمان کشورمان وزیری است که تا اینجای کار توانسته سهمیه المپیک2012 لندن در بخش ریکرو را به‌دست آورد. وی با کسب عنوان ارزشمند قهرمانی مسابقات تیر‌و‌کمان آسیا که آبان‌ماه سال‌جاری به میزبانی کشورمان برگزار شد جواز حضور در رقابت‌های المپیک لندن را به دست آورد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های آمریکا که خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

جودو 1 سهمیه

محمدرضا رودکی: طبق اعلام فدراسیون جهانی و همچنین کنفدراسیون جودوی آسیا، رودکی در تاریخ 8بهمن1390 به‌عنوان سرگروه تیم ملی جودوی کشورمان از طریق سهمیه‌های تعلق گرفته به قاره آسیا در وزن سنگین‌تر از یکصد‌کیلوگرم جواز حضور در المپیک 2012 لندن را به دست آورد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های متعددی که تا پیش از بازی‌های المپیک برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت که تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

تیراندازی با تفنگ 3 سهمیه

الهه احمدی: وی در نخستین روز از رقابت‌های جام‌جهانی تیراندازی در سیدنی (چهارشنبه 3‌فروردین 1390)، موفق شد با کسب عنوان نایب‌قهرمانی و نشان نقره 10متر این رقابت‌ها، سهمیه ورود به بازی‌های المپیک2012 لندن را به‌دست آورد.
مه‌لقا جام‌بزرگ: او نیز دیگر نماینده ایران بود که توانست سهمیه المپیک2012 لندن را به‌دست آورد. جام بزرگ در 30اردیبهشت 1390 در فینال رقابت‌های قهرمانی جهان در آلمان با امتیاز 8/498 به‌عنوان چهارمی جهان دست یافت تا یکی دیگر از ورزشکاران ایرانی باشد که جواز حضور در المپیک2012 لندن را برای کشورمان به ارمغان می‌آورد.
ابراهیم برخورداری: وی نیز جزو نخستین ورزشکارانی بود که مجوز حضور در المپیک لندن را به‌دست آورد. برخورداری در 28خرداد1390 در رقابت‌های جام‌جهانی تیراندازی مونیخ آلمان، در تپانچه بادی 10متر یازدهم شد و سهمیه المپیک لندن را به‌دست آورد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های قطر که خرداد ماه سال آینده برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

بوکس 1 سهمیه

احسان روزبهانی: تنها بوکسور ایران که تاکنون سهمیه المپیک لندن را به‌دست آورده روزبهانی است. او در مسابقات بوکس قهرمانی جهان که اول مهر1390 در باکوی آذربایجان برگزار ‌شد توانست در وزن 81کیلوگرم با راهیابی به مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات جهانی موفق به دریافت سهمیه المپیک شود.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های آسیایی قزاقستان که فروردین ماه سال آینده برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

دوومیدانی 6 سهمیه

لیلا رجبی: این ورزشکار کشورمان با پرتاب وزنه به مسافت 17متر و 60سانتی متر ضمن کسب حدنصاب تیم ملی و ورودی مسابقات جهانی ترکیه، موفق به کسب سهمیه المپیک2012 لندن نیز شد.

کاوه موسوی (پرتاب چکش ): کاوه موسوی نایب‌قهرمان رقابت‌های پرتاب چکش بازی‌های آسیایی گوانجو توانست در رقابت‌های دوومیدانی جایزه بزرگ کشور که 24 اردیبهشت ماه امسال با حضور بیش از 2هزارورزشکار در شهرکرد انجام شد، با پرتابی به میزان 75متر و 26سانتی متر ضمن ثبت رکوردی جدید، سهمیه ورودی ایران در بازی‌های المپیک2012 لندن را کسب کند. ورودی ماده پرتاب چکش در بازی‌های المپیک 74متر است که نماینده کشورمان با ثبت رکوردی فراتر از این حد نصاب توانسته به این مهم برسد.

امین نیک‌فر (پرتاب وزنه): عضو تیم ملی ایران و قهرمان ایرانی‌الا‌صل مقیم آمریکا که یکی از بهترین پرتابگران وزنه ایران به‌حساب می‌آید، تیر ماه سال‌جاری در رقابت‌های بین‌المللی تورنتو به رکورد 20متر و 5سانتی متر رسید که با احتساب این رکورد ضمن شکستن رکورد ایران در این ماده، سهمیه رقابت‌های جهانی و المپیک را کسب کرد.

احسان حدادی(پرتاب دیسک): دوومیدانی کار جوان کشورمان شهریور ماه سال‌جاری در جریان رقابت‌های قهرمانی جهان در دایگوی کره‌جنوبی در گروه نخست این رقابت‌ها با 14 ورزشکار برتر این رشته به رقابت پرداخت که در نهایت توانست با پرتابی به مسافت 65/21 متر علاوه بر قرار گرفتن در جایگاه نخست مرحله مقدماتی موفقبه کسب سهمیه A المپیک لندن شود.

سجاد هاشمی آهنگری (دونده 400متر): کمیته فنی فدراسیون بین‌المللی دوومیدانی آذر ماه سال‌جاری در آخرین تصمیم‌گیری خود، رکورد B ورودی ماده 400متر مردان به المپیک 2012 لندن را از 45ثانیه و 70صدم ثانیه به 45ثانیه و 90صدم ثانیه کاهش داد که با تغییر این قانون، سجاد هاشمی‌آهنگری، عضو تیم ملی دوومیدانی کشورمان با احتساب رکورد ثبت شده‌‌اش در رقابت‌های ارتش‌های جهان (برزیل) در تابستان سال‌جاری با زمان 45ثانیه و 81صدم ثانیه رسما جواز حضور در بازی‌های المپیک لندن را از آن خود کرد.

سجاد مرادی: (دونده 800متر): مرادی نیز در پایان مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی جهان در دایگو، با کسب عنوان چهاردهم در بین 24دونده حاضر در مرحله نیمه‌نهایی با ثبت رکورد یک دقیقه و 46ثانیه و 17صدم ثانیه‌ای ضمن بهبود رکورد فصل خود، سهمیه B بازی‌های المپیک لندن را در ماده 800متر به‌دست آورد. رکورد ورودی A بازی‌های لندن یک دقیقه و 45ثانیه و 60صدم ثانیه است که مرادی فرصت این را دارد تا پیش از بازی‌ها بدان دست یابد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های متعددی که تا پیش از برپایی بازی‌های المپیک برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

دوچرخه سواری جاده 3 سهمیه

با توجه به اتمام رقابت‌های دوچرخه‌سواری سال 2011 و رنکینگ اعلام شده از سوی فدراسیون‌های جهانی و آسیایی، 3سهمیه دوچرخه‌سواری ایران در رقابت‌های المپیک2012 لندن در ماده جاده تثبیت و به فدراسیون کشورمان و همچنین کمیته ملی المپیک ایران اعلام شد. نفرات اعزامی به بازی‌های لندن را کمیته فنی فدراسیون دوچرخه‌سواری با بررسی رکوردها و آمادگی اردونشینان معرفی خواهد کرد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های مالزی که اسفند ماه سال‌جاری برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

قایقرانی - کایاک 2 سهمیه

احمدرضا طالبیان: او نخستین قایقران تاریخ ورزش ایران است که توانسته سهمیه حضور در بازی‌های لندن را به‌دست آورد. احمدرضا طالبیان در مهر ماه سال‌جاری توانست در فینال مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی تهران برگزار می‌شد در ماده کایاک یک نفره 1000متر با زمان 3:36:27 دقیقه بر سکوی اول آسیا بایستد و سهمیه بازی‌های المپیک2012 لندن را کسب کند.
آرزو معتمدی: مسابقات قایقرانی قهرمانی آسیایی تهران در ماده آب‌های آرام برای نمایندگان کشورمان یک سهمیه المپیک دیگر دربرداشت. معتمدی در این پیکارها با زمان 71/44ثانیه به فینال 200متر راه یافت و توانست سهمیه ورودی المپیک2012 لندن را به‌دست آورد. او نخستین بانوی قایقران ایران است که در ماده کانوئینگ در تاریخ این رشته جواز ورود به بازی‌های المپیک را کسب کرده است.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های کره‌جنوبی که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

کشتی آزاد 4 سهمیه

رقابت‌های کشتی‌آزاد قهرمانی بزرگسالان جهان در استانبول ترکیه در حالی شهریورماه سال‌جاری برگزار شد که این دوره از پیکارها نخستین میدان کسب سهمیه المپیک برای گوش‌شکسته‌ها به‌حساب می‌آمد.
مهدی تقوی و رضایزدانی آزادکاران اوزان 66 و 96کیلوگرم کشورمان در این مسابقات صاحب مدال طلا شدند، صادق گودرزی در وزن 74کیلوگرم به مدال نقره رسید و حسن رحیمی هم در وزن 55کیلوگرم صاحب مدال برنز شد تا این چهار نماینده کشورمان سهمیه ورودی المپیک2012 لندن را به‌دست آوردند.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های آسیایی قزاقستان که در فروردین‌ماه سال آینده و همچنین تورنمنت فنلاند که خرداد ماه سال‌90 برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه این رشته را افزایش دهند.

کشتی فرنگی 3 سهمیه

2 روز پس از رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی بزرگسالان جهان در استانبول ترکیه، این فرنگی‌کاران بودند که برای کسب مدال و کسب سهمیه المپیک2012 لندن به مصاف هم می‌رفتند. تیم کشتی فرنگی کشورمان در این دوره از رقابت‌ها توسط امید نوروزی در 60کیلو گرم و سعید عبدولی در 66کیلوگرم به مدال طلا رسید و بشیر بابا‌جان‌زاده در 120کیلوگرم نیز به مدال برنز دست یافت تا تیم ملی کشتی‌فرنگی کشورمان به 3سهمیه ارزشمند دست یابد و چه‌بسا اگر حضور نمایندگان رژیم غاصب و اشغالگر قدس و بدی قرعه گریبان 2نماینده دیگر کشورمان را نگرفته بود شاگردان محمد بنا امروز 5 سهمیه را در اختیار داشتند و برای 2سهمیه دیگر به میدان می‌رفتند.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته هنوز به اتمام نرسیده و ملی‌پوشان کشورمان در رقابت‌های آسیایی قزاقستان که در فروردین‌ماه سال آینده و همچنین تورنمنت فنلاند که خرداد ماه سال90 برگزار می‌شود شانس این را خواهند داشت تا تعداد سهمیه‌های این رشته را افزایش دهند.

وزنه برداری 6 سهمیه

مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان که آبان ماه امسال در دیزنی‌لند پاریس برگزار شد دومین میدان کسب سهمیه المپیک برای پولاد‌مردان کشورمان به حساب می‌آمد. وزنه‌برداران کشورمان سال قبل هم در آنتالیای ترکیه توانسته بودند امتیازاتی ارزشمند را به‌دست آورند که با مجموع امتیازات جهانی فرانسه 6سهمیه ارزشمند و کامل نصیب کشورمان شد. بدین‌ترتیب کاروان وزنه‌برداری ایران با ۶ سهمیه کامل راهی المپیک۲۰۱۲ لندن خواهد شد.
بهداد سلیمی ۲۸ امتیاز، کیانوش رستمی 28 امتیاز، سجاد انوشیروانی ۲۵ امتیاز، سعید محمدپور 23 امتیاز، سجاد بهروزی 17 امتیاز و اصغر ابراهیمی 12امتیاز را برای تیم ملی ایران به‌دست آوردند تا ایران جزو معدود کشورهایی باشد که با سهمیه کامل در المپیک حضور می‌یابد.
مسابقات کسب سهمیه در این رشته به اتمام رسیده و ملی‌پوشان کشورمان که سهمیه کامل را به‌دست آورده‌اند در حال آماده‌سازی‌ و تمرین برای حضوری قدرتمند در این دوره از بازی‌ها هستند.

به دنبال سهمیه

رشته‌های والیبال، شمشیربازی و شنا جزو رشته‌هایی هستند که تاکنون موفق به کسب سهمیه المپیک نشده‌اند اما شانس این را دارند که در رقابت‌های پیش‌رو به این مهم دست یابند.

تاریخ: 1390/12/1
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: