برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گلستان، بهشت پرواز ایران است

گرگان - ورزش پاراگلایدر از جمله رشته هایی است که علاوه بر نشاط و هیجان، اثرات مثبت و خوبی را برای فعالان و دوستداران این رشته به همراه دارد و به گفته یکی از مربیان پیشکسوت این رشته در گلستان، این ورزش در سطح استان از قابلیت بالایی برخوردار است و گلستان بهشت پرواز ایران است.

پرواز با پاراگلایدر جدیدترین، زیباترین و ساده ترین روش پرواز است و این وسیله با بهره گیری از جریان هوا و وزن به پرواز درمی آید.

پاراگلایدر بال چتر مانندی است که به وسیله فشار باد شکل می گیرد و با دویدن از فراز تپه ها به طرف پایین به پرواز در می آید.

پرواز با پاراگلایدر نیاز به قدرت بدنی خاصی ندارد و تنها داشتن آمادگی جسمانی و شهامت لازم برای آن کافی است.

در استان گلستان به دلیل وجود تپه های سرسبز و طبیعی در مناطق مختلف، همواره تمامی قابلیت های لازم برای این رشته، آن هم در تمام فصول سال وجود دارد و طبیعت دوست داشتنی و پر از جاذبه گلستان باعث درخشش پیشکسوتان، فعالان و علاقه مندان بسیاری در زمینه این رشته مهیج ورزشی شده است.

یکی از مربیان مطرح و پیشکسوت رشته پاراگلایدر در گلستان گفت: جایگاه این ورزش در سطح استان از قابلیت بالایی برخوردار است و گلستان بهشت پرواز ایران است.

'شهاب حیدری' که علاوه بر پاراگلایدر در رشته های صخره نوردی و کوه نوردی نیز تبحر دارد، به همراه تمامی اعضای خانواده خویش در این بخش فعال است و عقیده دارد که گلستان دارای سایت های پرواز بسیار با قابلیت های فراوان است.

وی با اشاره به سایت 'نرو' در علی آبادکتول، سایت مینودشت، رامیان وسایت 'درازنو'، تمامی این مناطق را علاوه بر زیبایی ها و مناظر منحصر به فرد، دارای قابلیت های ناب و خالص برای فعالان این رشته می داند.

این مربی فعال پاراگلایدر افزود: استان گلستان تنها نقطه کشور است که فعالان این رشته می توانند در تمامی فصول سال، در مناطق مختلف آن پرواز داشته باشند و این مهم، یک استثنا به شمار می آید.

حیدری، سایت 'هزارپیچ' را دارای همه نوع شرایط پرواز دانست و به صراحت این تپه را امن ترین و فنی ترین تپه آموزش پرواز در گلستان معرفی کرد.

وی، جایگاه ورزش پاراگلایدر در سطح کشور را مثبت ارزیابی کرد و افزود: جایگاه استان های تهران و مرکزی به دلیل توجه ویژه مسئولان به این ورزش بالاست، البته استان گلستان نیز با توجه به داشته‌هایش در جایگاه خوبی قرار دارد.

حیدری خاطرنشان کرد: اگر فدراسیون کشوری در نگاه ویژه خود تغییراتی ایجاد کند، بدون شک گلستان نیز در سطوح داخلی و خارجی حرفی برای گفتن خواهد داشت.

وی، یکی از معضلات پیش رو برای علاقه مندان و فعالان این رشته ورزشی را، گرانی چتر پرواز و بی توجهی مسئولان امر عنوان کرد و در ادامه گفت: بسیاری از فعالان این بخش که دارای قابلیت های بالای پرواز نیز بودند به دلیل گرانی بال پرواز و عدم توانایی مالی در این عرصه، ریزش داشته اند و مسئولان امر هیچ گونه همکاری در سطح استان ندارند.

این پیشکسوت ورزش های هوایی یادآور شد: ما تحت نظارت فدراسیون بین المللی پرواز و زیرمجموعه تربیت بدنی هستیم و تمامی پروازها با هماهنگی مسئولان تامین شهری است و در رابطه با برگزاری مسابقات این رشته ورزشی نیز دوره های مختلف مسابقات پاراگلایدر استانی و سراسری داریم که در سایت های مختلف گلستان از جمله سایت مینودشت برگزار می‌شود و استان گلستان هر ساله فستیوال مسابقات هوایی کشور را میزبانی می کند.

وی افزود: مدت زمانی است که این رشته از انحصار نیروهای نظامی خارج شده و به صورت انجمن در آمده است و به نام فدراسیون ورزش های هوایی در دوره های متفاوت از جمله پاراگلایدر و پاراموتور و کایت کلایدر فعالیت دارد.

حیدری در ادامه تصریح کرد: بانوان نیز در سطح استان از این رشته ورزشی استقبال کرده و فعالیت دارند و هیچ مشکلی هنرجویان و فعالان پرواز را از حیث حادثه تهدید نمی‌کند و تمامی فعالیت ها چه در بخش آموزش، پرواز آزمایشی و حرفه‌ای همراه با رعایت استانداردهای حرفه‌ای است.

وی در باره دوره های آموزش پرواز گفت: معمولا افراد دوره های آموزشی 3 تا 6 ماهه (دوره های سه ماهه در تپه های کم ارتفاع و سه ماه دوم در ارتفاعات بلند) مراحل مقدماتی، متوسطه و پیشرفته را می‌گذرانند.

حیدری این رشته ورزشی را علاوه بر هیجان و نشاط، نوعی اشتغال زایی و منبع کسب درآمد نیز می داند و می‌گوید: در این رشته ورزشی برای دوره های مختلف عکاسی، فیلم برداری، تبلیغات و حتی حمل مسافر و گردشگر با تورهای قابلیت دو نفره در حمل و نقل هوایی می‌توان بهره برد.

508/602/7467

تاریخ: 1390/12/17
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: