برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تاریخچه حضور بوکس ایران در المپیک

تهران- بوکسورهای ایرانی از 64 سال قبل و همزمان با اولین حضور ایران در المپیک در این رقابت ها حضور داشتند اما تاکنون نتوانسته اند مدالی در بزرگترین رویداد ورزشی جهان از آن خود کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تیم مشت‌زنی ایران با ترکیب 'قاسم رسائلی'، 'مانوئل آغاسی'، 'جمشید فانی'، 'مسعود رحیمی‌ها'، 'ژرژ عیسی‌بیک'، 'حسین طوسی'، 'اسکندر شورا' و 'جمشید آبادی' نخستین دوره حضور در مسابقات المپیک 1948لندن را تجربه کرد.

در این رقابت ها همه بوکسورهای ایرانی حذف شدند و تنها حسین طوسی به دور دوم رسید که او هم در این دور در مقابل حریف ایرلندی ناکام ماند.

'پطرس نظربگیان'، 'فضل‌الله نیکخواه'، 'مانوئل آغاسی'، 'ابراهیم افشارپور'، 'ژرژ عیسی‌بیک' و 'آرداشیس ساگینیان' اعضای تیم ملی کشورمان بودند که به المپیک 1952 هلسینکی رفتند و همگی ناکام به کشور برگشتند.

تیم ملی ایران در المپیک 1960 رم متشکل بود از 'ایزار ایلخانوف'، 'صادق علی‌ اکبر زاده'، 'وارزیک قازاریان' و 'امیر یاوری' که 'ایزار ایلخانوف' و 'امیر یاوری' در دور اول پیروز شدند ولی در دور دوم در مقابل حریفان خود کوتاه آمدند، 'علی‌ اکبر زاده' و 'قازاریان' نیز در دور اول حذف شدند.

در مسابقات 1964 توکیو 'ناصر آقایی'، 'صادق اکبرزاده'، 'حسن پاک‌اندام'، 'ندیم قصر دشتی' و 'پوررودسری' تیم ایران را تشکیل می‌دادند که از این بین تنها 'قصردشتی' توانست به دور دوم صعود کند.

'حسن اغماض'، 'نصرت وکیل‌ منفرد'، 'وارتکس پارسانیان'، 'جبار فعلی' و 'منوچهر بهمنی' نمایندگان کشورمان در بازی‌ها المپیک 1972 مونیخ بودند، که حسن اغماض و پارسانیان در دور دوم و نصرت وکیل‌ منفرد، جبار فعلی و منوچهر بهمنی در دور اول حذف شدند.

در المپیک 1976 مونترال مشت زنان ایران عبارت بودند از 'سعید بشیری'، 'بهزاد قائدی'، 'پرویز بهمنی'، 'علی بحری'، 'محمد آذرحزین' و 'پرویز بادپا' که سعید بشیری و علی بحری در دور اول و بقیه در دور دوم حذف شدند.

'انوشیروان نوریان'، 'یوسف خاطری'، 'سیامک ورزیده'، 'علی‌اصغر کاظمی'، 'مرتضی شیری' و 'ایرج کیارستمی' اعضای تیم شش نفره بوکس ایران در رقابت های 1992 بارسلونا بودند که همه در دور اول ناکام ماندند.

تیم چهار نفره ایران در المپیک 1996 آتلانتا عبارت بود از 'کوروش ملایی'، 'ایوب پورتاجی'، 'بابک مقیمی' و 'محمدرضا صمدی' که همه حذف شدند.

'بیژن باتمانی'، 'بابک مقیمی'، 'روح‌الله حسینی'، 'محمدرحیم رحیمی' و 'انوشیروان نوریان' اعضای تیم ایران در المپیک 2000 سیدنی بود که رحیمی و نوریان به علت دوپینگ حذف شدند و بقیه در دور اول از ادامه رقابت ها باز ماندند.

'محمد عاشری' تنها بوکسور ایران در المپیک 2004 آتن بود که پس از استراحت در دور اول، مغلوب حریف ایتالیایی خود شد.

'مرتضی سپهوند، 'مهدی قربانی' و 'علی مظاهری' به عنوان نماینده ایران در مسابقات المپیک 2008 پکن بودند که مهدی قربانی و علی مظاهری در دور اول به ترتیب در مقابل حریفان خود از پورتوریکو و روسیه مغلوب شدند و سپهوند با پیروزی بر حریفانی از تونس و رومانی به مرحله یک چهارم نهایی رسید اما در این مرحله مقابل قهرمان این مسابقات

'مانوئل دیاز' از دومنیکن شکست خورد و به مقام پنجمی بسنده کرد.

ایران المپیک 1980 مسکو و 1984 - لس‌آنجلس را تحریم کرد و تیم‌ ملی بوکس کشورمان در مسابقات المپیک 1956 ملبورن، 1968 مکزیکو و 1988 سئول حضور نیافت.

اکنون تیم ملی بوکس کشورمان پس از کسب چهار سهمیه المپیک توسط 'احسان روزبهانی'،'علی مظاهری'، 'مهدی طلوتی' و'امین قاسمی پور' خود را برای حضور در مسابقات المپیک 2012 لندن آماده می کند تا شاید بتواند طلسم بوکس ایران را شکسته و اولین مدال های المپیک را برای ایران به ارمغان آورد.

تهرام/7258/1348

تاریخ: 1391/1/27
کلمات کلیدی: ، ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: