برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تکاپوی فدراسیون ها و شمارش معکوس تا آغاز المپیک 2012

تهران - هرچه زمان برگزاری المپیک 2012 لندن نزدیک تر می شود، تکاپوی فدراسیونهای مختلف ورزشی برای اعزام ورزشکاران به رقابتهای گزینشی لندن بیشتر می شود.

حرکت جدی آماده سازی از سال گذشته در فدراسیونهای ورزشی آغاز شد و نتیجه این تلاشها پذیرش افراد مستعد در رشته های مختلف برای راهیابی به المپیک 2012 لندن بوده است.

***‌کشتی (ورزش اول ایران در المپیک )

در ایام نوروز و در چارچوب مسابقات گزینشی المپیک در آستانه قزاقستان تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان موفق شد دو سهمیه در فرنگی و دو سهمیه المپیک در آزاد بگیرد.

در فرنگی، در وزن 55 کیلوگرم سوریان پس از حضور در فینال و مغلوب شدن در برابر ورزشکار ژاپنی به مدال نقره رسید اما با همین نتیجه سهمیه المپیک را از آن خود کرد و قاسم رضایی در 96 کیلوگرم به مدال طلا رسید.

اما در سال 90 و در چارچوب رقابت های جام جهانی ترکیه ،‌ امید نوروزی در 66 ، ‌سعید عبدولی در 60،‌ بشیر باباجان زاده در 120 کیلوگرم سهمیه فرنگی گرفتند.

فرنگی ایران هنوز در وزن های 74 و 84 کیلوگرم سهمیه نگرفته است اما در رقابتهای گزینشی چین و فنلاند این مید وجود دارد که جبران شود.

در بخش آزاد نیز مسعود اسماعیل پور در 60 کیلوگرم و احسان لشگری در 84 کیلوگرم توانستند در نوروز امسال سهمیه بگیرند.

اسماعیل پور به مدال طلا رسید در مسابقات آستانه با شکست حریف هندی و احسان لشگری هم با شکست حریف ازبک دارنده مدال طلا و نقره جهان شد.

اما پیش از آن در سال 90، آزاد کاران در وزن های 55، 66، 74 ، 96 سهمیه گرفته بودند بنابراین تنها در وزن 120 کیلوگرم به دنبال کسب سهمیه هستیم تا کشتی با تمام نفرات به المپیک اعزام شود.

ترکیب تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی کشورمان نیز در اردوهای انتخابی تیم ملی مشخص خواهد شد.

**‌ وزنه برداری (دومین ورزش مدال آور ایران در المپیک)

تیم ملی وزنه برداری کشورمان موفق شده هر شش سهمیه مورد نیاز برای حضور در المپیک رو بدست بیاورد و وزنه برداران کشورمان در مسابقات کسب سهمیه المپیک در سه ماه باقیمانده تا زمان آغاز المپیک لندن تنها برای محک زدن خودشان به میدان می روند.

هم اکنون مجید عسگری در62،مرتضی رضاییان وسجاد بهروزی 69 ، کیانوش رستمی و سهراب مرادی 85 ،‌سعید محمد پور 94 سجاد انوشیروانی و بهداد سلیمی 105 + ونواب نصیر شلال 105 هشت وزنه برداری هستند که شانس حضور در المپیک دارند با این فرض که دو وزنه بردار در روزهای پایانی خط خواهند خورد.

تیم ملی وزنه برداری ایران بزودی به مسابقات کسب سهمیه کره جنوبی خواهد رفت که حکم بازی تدارکاتی برای آنها دارد.

** تکواندو (سومین ورزش مدال آور ایران در المپیک)

در بخش مردان، هر کشور می تواند دو سهمیه داشته باشد که یوسف کرمی و محمد باقری معتمد این سهمیه را گرفته اند.

در بانوان نیز دو سهمیه می توانستیم بگیریم که سوسن حاجی پور تنها نماینده المپیکی بانوان ایران است.

بعد از کشتی و وزنه برداری پرامید ترین ورزش ایران برای کسب مدال تکواندو است که حداقل بتواند یک مدال این دوره را از آن خود کند.

** دوومیدانی

در سال 1390 تنش هایی در این فدراسیون بر سر انتخاب رییس به وجود آمد که سرانجام در اواخر سال 90 با حضور افشین داوری حواشی این ورزش پایان یافت.

دوومیدانی ایران در سال 90 ،‌هفت سهمیه المپیک بدست آورد و کاوه موسوی در پرتاب چکش، ‌ امین نیک فر در پرتاب وزنه، سجاد مرادی در دو 800 متر ، سجاد هاشمی در 400 متر، احسان حدادی در پرتاب دیسک،‌ لیلا رجبی بانوی ایرانی بلاروسی تبار در پرتاب وزنه بدست آوردند.

‌برای اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران است که یک بانوی ایرانی می تواند به صورت مستقیم سهمیه المپیک را کسب و راهی المپیک شود.

اما در دوومیدانی تا اواسط تیرماه فرصت است و پیش بینی می شود مریم طوسی نیز بتواند در دو 400 یا 200 سهمیه بگیرد.

رضا قاسمی دونده سرعتی نیز احتمال دارد در 200 متر یا 100 متر سهمیه المپیک را کسب کند.

محمد صمیمی در پرتاب دیسک سهمیه b ‌المپیک دوومیدانی را کسب کرده اما به دلیل اینکه احسان حدادی دیگر ورزشکار کشورمان در این رشته سهمیه a ‌گرفته در این رشته، صمیمی یا برادران صمیمی برای رسیدن به المپیک ، باید به مانند احسان سهمیه A ‌بگیرند تا راهی المپیک شوند.

بجز احسان حدادی ، سایر ورزشکاران کشورمان با سهمیه b راهی المپیک می شوند . برادران صمیمی نیز به دلیل اینکه در ماده ای که احسان A ‌گرفته نمی توانند با سهمیه b ‌به المپیک بروند و باید برای المپیکی شدن سهمیه a ‌بگیرند که این مساله دور از دسترس نیست چرا که محمد صمیمی تنها یک متر با سهمیه a ‌المپیک فاصله دارد .

اما احسان مهاجر شجاعی ورزشکاری که این روزها خبر چندانی از وی نیست نیز شانس زیادی دارد چرا که قبلا هم نشان داده است توانایی کسب المپیک در مواد 800 متر و یا حتی 400 متر را داشته و می تواند یکی از گزینه های احتمالی ایران باشد.

اواخر سال 90 ، یعنی چند روز به شروع سال نو نیز، برای نخستین بار در رشته پیاده روی ابراهیم رحیمیان توانست سهمیه المپیک لندن را بدست آورد.

بجز احسان حدادی، ‌نمی توان شانسی برای کسب مدال در دوومیدانی قائل شد اما باتوجه به اینکه حدادی چند ماه پیش در مسابقات قهرمانی جهان نخستین مدال جهانی دوومیدانی ایران را کسب کرد احتمال زیادی می رود که این ورزشکار دوومیدانی را در المپیک مدال آور کند.

در مجموع پیش بینی می شود تعداد سهمیه های ایران در دوومیدانی به بیش از 10 سهمیه برسد.

** جودو

محمد رضا رودکی در وزن 100 + کیلوگرم کاپیتان تیم ملی نیز هست. از طریق سهمیه آسیا سهمیه المپیک را گرفته است.

اما اگر در مسابقات قهرمانی آسیا که هشتم اردیبهشت در ازبکستان است بتواند روی سکو قرار گیرد از طریق سهمیه جهانی هم به المپیک می رسد . در آن موقع ما می توانیم سهمیه آسیایی او را به جودو کار دیگری بدهیم تا جودو نیز در المپیک دو سهمیه داشته باشد.

بقیه جودوکاران ما شانسی برای المپیکی شدن ندارند و به عملکرد کاپیتان تیم ملی چشم دوخته اند.

در دو دوره قبلی المپیک جودو با ترکیب کامل به المپیک می رفت به طوری که هفت جودوکار ایران در المپیک بودند اما هیچگاه این رشته نتوانست در المپیک مدال کسب کند.

اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که شرایط کسب سهمیه در گذشته راحت تر بود چرا که در آن زمان سهمیه المپیک تنها در مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی جهان تقسیم می شد اما در دوره جدید یک ورزشکار باید در حدود 64 مسابقه شرکت کند تا سهمیه بگیرد.

از سویی نمی توان فراموش کرد که فدراسیون جودو نیز در یک سال گذشته مشکلات فراوانی داشت و تنها در دو سوم از مسابقات برگزار شده در جهان شرکت کرد.

**بوکس

احسان روزبهانی در مسابقات جهانی باکو سهمیه گرفت و مهدی طلوتی در مسابقات قزاقستان به مقام سوم رسید و جواز حضور در مسابقات المپیک لندن را کسب کرد.

علی مظاهری، نماینده وزن 91 کیلوگرم ایران نیز موفق شد در فینال مسابقات بوکس کسب سهمیه المپیک در قزاقستان برابر نماینده سوریه با نتیجه 14 بر 11 به پیروزی برسد و علاوه بر کسب مدال طلا، چهارمین سهمیه المپیک 2012 لندن را در این رشته به ارمغان آورد.

** قایقرانی

فعلا دو سهمیه کانویینگ گرفته که در این بخش، احمد رضا طالبیان در کایاک یک نفره و در دخترها آرزو معتمدی در کایاک یک نفره موفق به کسب سهمیه المپیک شده اند.

در روئینگ اردیبهشت ماه مسابقات کسب سهمیه المپیک برگزار می شود و تیم کشورمان این شانس را دارد تا با وجود محسن شادی یک سهمیه دیگر کسب کند.

در بخش بانوان روئینگ هم مسوولان فدراسیون قایقرانی امیدوارند یکی از بانوان کشورمان بتواند سهمیه المپیک را بدست آورد.

از سویی دیگر با توجه به احتمال کسب سهمیه از سوی محسن شادی احتمال می رود در بهترین حالت در دونفره سنگین وزن مردان نیز ، ایران بتواند یک سهمیه دیگر در قایقرانی با توجه به فرصت باقیمانده کسب کند.

** والیبال

با توجه به حضور ولاسکو مربی آرژانتینی و پر آوازه جهان و شرایطی که او در والیبال ایران حاکم کرده و موفق شده این تیم را قهرمان آسیا کند این انتظار از سوی مردم و مسوولان می رود تا این تیم بتواند خرداد ماه با حضور در مسابقات ژاپن سهمیه المپیک را بدست آورد.

وظیفه سرمربی تیم والیبال خصوصا در شرایطی که بسکتبال ایران با وجود داشتن پتانسیل های زیاد از راهیابی به المپیک لندن باز مانده بسیار سنگین شده است.

اگر والیبال ایران بتواند یک سهمیه بگیرد این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ این رشته در کشورمان رخ می دهد که در این صورت افتخار دیگری برای کشورمان رقم خواهد خورد.

**‌شنا

در شنا هم اکنون یک سهمیه وایلد کارت به ایران اختصاص یافته است و ایران می تواند یک ورزشکار در المپیک داشته باشد اما همچنان شانس کسب سهمیه در روزهای آینده برای ورزشکاران ما در این رشته محتمل است.

**تیراندازی

در المپیک های گذشته ورزشکاران این رشته همواره با اخذ سهمیه وایلد کارت در المپیک حضور پیدا می کردند.

خوشبختانه در سالیان اخیر هزینه های زیادی در این رشته صورت گرفت و امکانات زیادی در آن تزریق شد که نتیجه آن کسب دو سهمیه بانوان در رشته های تفنگ و یک سهمیه مردان در رشته تپانچه بود.

تیم ایران اکثرا در بخش تیمی به مدال در مسابقات آسیا و جهان دست پیدا کرده است و نباید فراموش کرد که مسابقات تیراندازی المپیک تنها در بخش انفرادی برگزار می شود.

با توجه به رشد تیراندازی ، نباید انتظار مدال از تیراندازانمان در المپیک داشته باشیم اما این مساله دور از دسترس نیست و ورزشکاران کشورمان توانایی خلق حماسه در این رشته ورزشی را دارند چرا که سال گذشته بانوان تیرانداز کشورمان بارها و بارها نشان دادند که می تواند در جمع هشت نفر برتر جهان در مسابقات باشند و به فینال این رشته راه پیدا کنند.

پینگ پنگ

نوشاد عالمیان و ندا شهسواری پس از سالیان طولانی ، توانستند پینگ پنگ را به صورت سهمیه ای وارد المپیک کنند و‌ این رشد خوبی برای پینگ پنگ ایران است.

فدراسیون پینگ پنگ به دنبال کسب سهمیه های بیشتر در بخش مردان و زنان است و با توجه به خبرهایی که از این فدراسیون به گوش می رسد گویا قرار است بانوان کشورمان را به مسابقات گزیشنی قطر اعزام کند.

نیما عالمیان و مدیا لطف اله نسبی نیز این فرصت را دارند تا بتوانند در مسابقات پیش رو شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک آزمایش کنند.

ندا شهسواری اولین بانوی المپیکی پینگ پنگ ایران نیز محسوب می شود.

در مجموع برای پینگ پنگ نمی توان در المپیک شانس مدال قائل بود چرا که چینی ها اکثریت مدال های انفرادی و تیمی مردن و بانوان این رشته را درو می کنند.

** تیروکمان

میلاد وزیری موفق شد در ریکرو سهمیه المپیک را اخذ کند و افزایش این سهمیه در رقابتهای آینده و خصوصا با حضور فعال در مسابقات جام جهانی آمریکا محتمل است.

گزارش از رحمت الله خدادادی

تاریخ: 1391/1/27
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: