برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

رودخانه های استان چهارمحال و بختیاری در انتظار پاروهای قایقرانی

شهرکرد - استان چهارمحال و بختیاری به خاطر داشتن رودخانه های بزرگ و پر آب، مکان و بستر بسیار مناسبی برای توسعه و موفقیت ورزش قایقرانی در ایران است.

به گزارش ایرنا،‌ استان چهارمحال و بختیاری دارای بیش از دو هزار کیلومتر رودخانه است و سرچشمه دو رودخانه بزرگ کارون و زاینده رود به حساب می آید که در این میان رودخانه 'دز' نیز از رودهای کوچک این استان سرشارتر می شود.

شادابی رودخانه های این استان به دلیل وجود تپه ماهورها و سنگلاخ ها باعث شده است این رودخانه ها به بستری مناسب برای ورزش قایقرانی تبدیل شود.

در جهان معاصر، قایقرانی نوعی ورزش و سرگرمی است که گونه های مختلفی دارد و در ورزش قایقرانی، رشته هایی چون آب های آرام، کانوپولو، دراگون بوت (قایق اژدها)، قایق بادبانی، قایقرانی آب های خروشان و رویینگ و رفتینگ ظهور کرده است.

ورزش قایقرانی در ایران سابقه 70 ساله دارد و هفتاد سال پیش با حضور انگلیسی ها در جنوب ایران نخستین باشگاه قایقرانی در شهرستان مسجدسلیمان بوجود آمد که برخی از این قایقرانان در تابستان های گرم استان خوزستان برای فرار از گرمای طاقت فرسا ، به رودخانه کارون در بالا دست یعنی استان چهارمحال و بختیاری سفر می کردند.

جنس قایق های نخستین که به این سرزمین وارد شد، از چوب با پوشش برزنتی و وزن آن ها بالای 20 کیلوگرم برای یک نفر و 24 کیلوگرم برای دو نفر بود که اکنون فقط پیرمردی روستایی در استان چهارمحال و بختیاری یکی از این قایق های عصر چوبی را در باغ خود نگهداری می کند.

وجود این رودخانه ها در استان چهارمحال و بختیاری تا چندین سال برای ورزشکاران رشته قایقرانی ناشناخته ماند اما اکنون این رودخانه ها به بستری برای قایقرانی تفریحی و قایقرانی حرفه ای مبدل شده است.

بی شک وجود 10 درصد آب های ایران در این استان باعث خواهد شد تا رشته قایقرانی در این منطقه توسعه یابد و راه اندازی رشته های جدید قایقرانی نظیر کاناپلو، کایاک، اسلالوم آب های خروشان و آب های آرام، رولینگ و دراگون بوت، استان چهارمحال و بختیاری را سرزمین قایقرانی ایران خواهد کرد.

استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وجود رودخانه های بزرگ

می تواند نقش مهمی در توسعه ورزش قایقرانی و پرورش و معرفی ملی پوشان رشته قایقرانی داشته باشد.

مربی وقت تیم ملی کانوپولوی ایران در سفر به استان چهارمحال و بختیاری تاکید داشت که این استان از بهترین نقاط ایران برای تمرینات تیم ملی قایقرانی و رقابت های رشته اسلالوم آب های آرام و خروشان است.

'ابوالفضل قاضی عسگری' در گفت و گو با ایرنا تاکید داشت: این پتانسیل می تواند ظرفیت مطلوبی در رشته قایقرانی ایران فراهم کند.

نایب رییس وقت فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب نیز بر این اعتقاد بود که این استان شرایط لازم را برای تبدیل شدن به پایگاه قهرمانی در برخی از ماده های رشته قایقرانی دارد.

'غلامرضا امینی' در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: قایقرانی در ایران رشد بسیار مطلوبی داشته است و این استان می تواند یکی از استان های قهرمان پرور در کشور باشد.

نایب رییس فدراسیون قایقرانی گفت: تالاب 'چغاخور' و گرداب 'بن' و رودخانه های استان چهارمحال و بختیاری بهترین میدان ها برای توسعه ورزش قایقرانی هستند و این نیازمند حمایت مسوولان استان چهارمحال و بختیاری است.

به گفته وی، اگر مسوولان استان چهارمحال و بختیاری حمایت کنند، فدراسیون قایقرانی بخشی از تجهیزات این ورزش را در اختیار این استان قرار می دهد تا بخش دیگر را مسوولان استان برای توسعه این رشته فراهم کنند.

نایب رییس فدراسیون قایقرانی، استان چهارمحال و بختیاری را یکی از استان های مستعد در توسعه این رشته ورزشی دانست و اضافه کرد:‌ استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وجود رودخانه های بزرگ در این استان می تواند نقش مهمی در توسعه این رشته و پرورش و معرفی ملی پوشان قایقرانی داشته باشد.

به گفته وی، رشته قایقرانی با توجه به توسعه آن یکی از رشته های مدال آور است و در این زمینه استان چهارمحال و بختیاری باید گام های بلندی بردارد تا در پرورش ملی پوشان قایقرانی نقش اساسی داشته باشد.

مسوول انجمن قایقرانی 'رفتینگ' ایران نیز معتقد است: استان چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن رودخانه های خروشان، ظرفیت بالایی برای برگزاری ورزش رفتینگ دارد.

'کیانوش محرابی' نیز در گفت و گو با ایرنا اضافه کرد: این استان دارای رودهای خروشانی مانند سرچشمه های کارون است که می توان در آنها ورزش قایقرانی آب های خروشان را به صورت حرفه ای دنبال کرد.

به گزارش ایرنا، توسعه ورزش قایقرانی بهترین فرصت برای معرفی قابلیت های گردشگری رودخانه و توسعه درآمدزایی و اشتغال در حوزه ورزش و گردشگری است.

معرفی استان چهارمحال و بختیاری در سطح ملی و بین المللی به عنوان منطقه 'اکوتوریسم رودخانه‌ ای' و افزایش سطح مشارکت روستاییان در 'اکوتوریسم و توریسم رودخانه ‌ای' و معرفی قایقرانی در جامعه محلی و افزایش اشتغال زایی، از تاثیرات توسعه رشته قایقرانی در استان چهارمحال و بختیاری خواهد بود.

گزارش: از محمود رییسی.

7359 / 1589

تاریخ: 1391/1/27
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: