برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

مرگ ناگهانی ورزشکاران؛ شکافی عمیق در دانش پزشکی

تهران - وقتی از 'سانیا شارما' پزشک مسابقات دوی ماراتن لندن خواستند به کمک دونده ای برود که دچار ایست قلبی شده بود، انتظار داشت یک مرد را ببیند اما در عوض زن 30 ساله ای را دید که جسم بی جانش روی زمین افتاده بود.

وی در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: وقتی بالای سر او رسیدم باید وحشتم را پنهان می کردم. چند ثانیه ای سعی کردم خودم را کنترل کنم و بعد به احیای او بپردازم.

این اتفاق برای 'کلاری اسکویرز' با فاصله اندکی از مرگ ناگهانی 'پیرماریو موروسینی' فوتبالیست ایتالیایی و 'الکساندر دیل اوئن' شناگر نروژی روی داد و یک بار دیگر توجه بسیاری را به مرگ ناگهانی ورزشکاران جوان و آماده به دلیل ایست قلبی جلب کرد.

پیش از آنها هم 'فابریس موآمبا' بازیکن تیم فوتبال بولتون در لیگ برتر انگلیس دچار اتفاق مشابهی شده بود که شانس آورد و به دلیل حضور یک پزشک متخصص قلب در بین تماشاگران نجات یافت.

شارما در یک کنفرانس علمی ورزشی در لندن ضمن درخواست از کارشناسان سلامت برای هوشیار بودن در این مورد گفت: باید کاری انجام داد. باید ورزشکاران را تشویق کنیم که حدود را نگه دارند. ما از سیستم اسکلتی عضلانی آنها، مغز آنها و از وضعیت تغذیه آنها حفاظت می کنیم پس چرا نمی توانیم از قلب آنها حفاظت کنیم.

در مرگ های ناشی از ایست قلبی، قلب به شکل ناگهانی و غیر منتظره از حرکت باز می ایستد. متخصصان این پدیده را به عنوان نوعی 'مشکل الکتریکی' توصیف می کنند که اغلب از اختلال در ریتم ضربات قلب به نام 'فیبریلاسیون بطنی' ناشی می شود.

در مورد موآمبا، قلب توانایی خود را برای پمپ خون به سمت قسمت های دیگر بدن از دست داد. اما مشکل اینجاست که هنوز دلیل اصلی چنین اتفاقی مشخص نشده است و به گفته 'ریچارد ویلر' از بخش علوم ورزشی دانشگاه لندن، هنوز بسیاری از سوالات پزشکی بی پاسخ هستند.

متخصصان می گویند، احتمال چنین اتفاقی بسیار نادر است و فقط تعداد معدودی از هر 100 هزار نفر دچار آن می شوند اما در عین حال در این میان تعداد ورزشکاران بیشتر از مردم عادی است.

آنها همچنین دریافته اند که احتمال بروز این مشکل در بین اهالی آفریقایی - آمریکایی سه برابر بیشتر از قفقازی ها است اما وضعیت در بین ورزشکاران رشته های مختلف تفاوت بسیاری دارد.

در فوتبال آمریکایی نرخ مرگ و میر بر اثر ایست قلبی در بین قفقازی ها چهار برابر بیشتر از آفریقایی - آمریکایی ها است. اما این مورد در یک مدت 5 ساله در بین فوتبالیست ها اندازه گیری نشد.

ویلر افزود: خیلی مسائل را هنوز نمی دانیم. نمی دانیم که چه چیزی مرگ ناشی از ایست قلبی را تشدید می کند. میزان خطر در رشته های مختلف ورزشی و همچنین تأثیر نژاد و ژنتیک در چنین مرگ هایی را نمی دانیم.

گرچه این مرگ ها ناگهانی و غیر منتظره هستند اما شارما اعتقاد دارد، اکثر متخصصان قلب ابراز تشخیص علل آن را در اختیار دارند.

وی می گوید: این مشکل می تواند زمینه ارثی یا ساختاری داشته باشند که از طریق مطالعه ژنتیک خانواده یا اسکن قلب مشخص می شود.

از این رو شاید بتوان با معاینات گسترده تر از ورزشکاران جلوی بسیاری از مرگ و میرها را گرفت.

فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) اخیرا پیشنهاد داده است که بازیکنان حاضر در مسابقات تحت معاینه قرار بگیرند اما هنوز قانونی در این زمنیه وجود ندارد.

شارما با اشاره به داده ها و اطلاعات جمع آوری شده از منطقه 'ونتو' در ایتالیا خاطر نشان کرد: معاینه سالانه ورزشکاران و ممنوعیت شرکت در مسابقات برای آنهایی که شرایط نگران کننده ای دارند، تعداد مرگ های ناشی از ایست قلبی در بین ورزشکاران را تا 90 درصد کاهش داده است.

اما منتقدان می گویند، این برنامه موجب محرومیت 2 درصد از ورزشکاران ایتالیایی شده و حدود یک هزار نفر بی دلیل از حضور در رقابت های ورزشی محروم کرده است. علاوه بر این گران بودن معاینات نیز تردیدهای را در مورد سودمندی اجرای آن برای جلوگیری از بروز چنین مشکل نادری به وجود آورده است.

ویلر خاتمه داد: می توان گفت که نباید نگرانی بیش از حد ایجاد کرد و در عین حال افرادی هم هستند که در معرض خطر قرار دارند. بنابراین ما واقعا هنوز نمی دانیم به دنبال چه چیزی هستیم و باید چه اقداماتی را انجام بدهیم.

9126 / 1589

تاریخ: 1391/2/25
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: