برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

مصائب لیگ برتر هندبال ایران از تبانی تا کتک زدن داوران

تهران - لیگ برتر هندبال ایران در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که هر هفته با حاشیه های تازه ای دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش ایرنا، شاید بتوان لیگ سال 1390 را که هنوز در جریان است، یکی از پرحاشیه ترین لیگ های هندبال در سال های اخیر دانست، چرا که با مشکلات فراوانی آغاز شد و در ادامه پس از تعطیلی های بسیار سرانجام دور رفت آن دراوایل سال 1391به پایان رسید. البته هنوز یک هفته تا پایان آن فرصت باقی است و احتمالا شاهد حاشیه های تازه تری خواهیم بود.

** راه اندازی لیگ با حضور 10 تیم نصف و نیمه

لیگ هندبال ایران درحالی که قرا بود مانند سال های گذشته مردادماه یا شهریورماه آغاز شود،اما با تاخیری دو ماهه در مهرماه سال 90 آغاز شد.

یکی ازتیم هایی که به لیگ برتر در سال 90 راه پیدا کرده بود، پارسیان تهران بود که بدلیل بروز اختلاف های بین مدیر این تیم و مسوولان فدراسیون هندبال، ازلیگ برتر کنار گذاشته شد، اما این مدیر بعدها اختلاف خود را با مسوولان فدراسیون حل کرد. طوری که بعد با حرف و حدیث های بسیار،‌ عضو هیات رییسه فدراسیون و سرپرست تیم های ملی پایه شد.

درهرحال،‌ لیگ سال 90 با حضور تیم های فولاد مبارکه سپاهان، ثامن الحجج سبزوار، ذوب آهن اصفهان، مس کرمان،‌ نیروی زمینی تهران، فولاد اکسین خوزستان، شهرداری زرند کرمان، هپکو اراک، کازرون و فولاد نوین اصفهان شکل گرفت.

دراین میان شاید به جرات بتوان گفت که تیم های ثامن الحجج سبزوار، فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن به عنوان تیم های مدعی برای حضور در لیگ سال 90 بسته شدند، اما مابقی تیم ها تنها برای حضور در لیگ و تکمیل شدن 10 تیم حاضر در آن اجازه حضور در این رقابت ها را پیدا کردند.

از جمله این تیم ها می توان به هپکو و زرند کرمان اشاره کرد که در اواخر فصل مشخص شد با مشکلات مالی فراوانی روبرو هستند و حتی توان خرید بلیت هواپیما برای مسافرت به سایر شهر های ایران یا پرداخت مبالغ قرارداد بازیکنان خود را هم ندارند.

تیم زرند کرمان که در ابتدای فصل حتی توان پرداخت ورودیه هفت میلیون تومانی لیگ برتر را نداشت با مساعدت مسوولان فدراسیون و پس از پرداخت سه میلیون تومان به عنوان ورودیه قدم در لیگ گذاشت.

** برگزاری مسابقات تا هفته چهارم با حضور هشت تیم

تیم های فولاد مبارکه سپاهان و ذوب آهن اصفهان به دلیل شرکت در مسابقات باشگاه های آسیا که نهایتا با پنجمی وششمی این دو تیم در آسیا به پایان رسید تا هفته چهارم در لیگ شرکت نکردند.

پس از حضور قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته در لیگ، مسابقات گزینشی المپیک آغاز شد که به همین دلیل لیگ برتر هندبال ایران مدتی تعطیل شد و پس از آغاز دوباره، مسابقات جام ملت های آسیا در عربستان پیش روی تقویم ورزشی هندبال ایران بود که همین مسئله نیز باعث تعطیلی دوباره لیگ برتر هندبال شد.

** پایان مسابقات دور رفت در سال 91

تعطیلی های مکررلیگ برترهندبال سال 90 باعث شد تا درنهایت دور رفت لیگ برترهندبال ایران اواخر فروردین ماه سال جاری به پایان برسد،البته یک دیدار معوقه از دور رفت در اردیبهشت ماه سال 91 برگزار شد.

** مشکلات مالی باشگاهها و چالش های پیشروی تیم های مدعی

تیم زرند کرمان که با وجود مشکلات مالی متعدد در جایگاه هفتم جدول رده بندی قرار گرفته است در هفته پانزدهم لیگ برتر به دلیل عدم تامین هزینه بلیت هواپیما از حضور در سبزوار انصراف داد.

اگر چه از نظر فنی این انصراف نتیجه 10 بر صفر را به سود سبزواری ها در پی داشت، اما این تیم خراسانی که از ابتدای فصل برای کسب نتیجه خوب بسته شده بود، نیاز مبرم به افزایش تفاضل گل های خود برابر حریفان ضعیف تر داشت تا بتواند فاصله خود را با سپاهان صدر نشین لیگ به حداقل برساند و حتی این تیم را پشت سر بگذارد.

درادامه از گوشه وکنارخبر رسید که حتی تیم ذوب آهن نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر هندبال نیز در تامین هزینه های بازیکنان خارجی خود به مشکل خورده است و از سوی دیگر تیم فولاد نوین اصفهان دیگر قرار نیست در هیچ رشته ورزشی حضور داشته باشد.

تیم هپکو نیز که همواره مشکلات مالی داشته است، این بار نیز به مشکل خورد و حتی در مقطعی اعلام شد که احتمال می رود این تیم از ادامه حضور در رقابت ها انصراف دهد.

** شایعه تبانی در لیگ

مشکلات تیم ها و ضررهایی که تیم ثامن الحجج سبزوار تیم دوم جدول رده بندی به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان متحمل می شد، ادامه یافت تا اینکه تیم فولاد نوین اصفهان تیم پنجم فصل گذشته و قعر نشین فصل جاری از حضور در سبزوار انصراف داد تا بار دیگر ثامنی ها که نیاز به کاهش تفاضل گل های خود داشتند با نتیجه فنی 10 بر صفر روبرو شوند.

از آنجا که یک تیم اصفهانی که حال و روز خوبی در هندبال نداشت در روزهای آخر لیگ برتر از حضور در سبزوار انصراف داد و این انصراف کاملا به سود تیم فولاد مبارکه سپاهان تیم نخست کارخانه سپاهان بود، برخی مدعی شدند که این اقدام تبانی در لیگ است.

البته مسوولان فدراسیون هندبال در واکنش به این اظهار نظر ها اعلام کردند که نتیجه مسابقه هر چقدر که می شد با تفاضل گل بیشتر از 10 امتیاز تمام نمی شد و شایعه تبانی در لیگ کذب است.

** افزایش انتقاد ها از نحوه داوری در لیگ

درلیگ امسال همواره تیم های بازنده و برنده از نحوه داوری در لیگ انتقاد می کردند.

این انتقادها درهفته های آخر به حدی افزایش یافت که مسوولان فدراسیون هندبال مجبور شدند برای خاتمه دادن به آن کمیته انضباطی تشکیل دهندوسیف اله حیدرپور سرمربی تیم هندبال نیروی زمینی ارتش را به عنوان نخستین خاطی به مدت 18 ماه از حضور در مسابقات محروم کنند.

اما این اقدام مسوولان فدراسیون هندبال که پس از انتقادهای بی پرده سیف اله حیدرپور به عملکرد علیرضا سلیمانی رییس قدیمی کمیته داوران صورت گرفت و وی را متهم به تعیین نتیجه رقابت ها کرد، راه بجایی نبرد،چرا که کمترازیک هفته بعددرمسابقه تیمهای ذوب آهن وهپکواراک، اعتراض به داوران دردقایق پایانی مسابقه منجر به ضرب و شتم آنان توسط بازیکنان تیم هپکو شد.

** از هم اکنون باید فکری به حال لیگ سال آینده کرد

درحالی که هنوز یک هفته دیگر تا پایان لیگ برتر هندبال فصل گذشته باقی مانده است، مسوولان فدراسیون هندبال باید ازهم اکنون فکری به حال لیگ سال آینده کنند تا وضعیت نابسامان لیگ سال گذشته بار دیگر بر هندبال ایران حاکم نباشد. چرا که همواره لیگ های قدرتمند و با نظم و انضباط هستند که پشتوانه تیم های ملی قدرتمند خواهند بود.

ازسوی دیگر امید می رود، مسوولان با درس گرفتن از وقایع سال گذشته درهندبال در برنامه های آتی به گونه ای حرکت کنند که این رشته از این حال و هوا خارج شود و مانند رشته های بسکتبال و والیبال مجال خود نمایی پیدا کند.

ورزشی **‌ 1346 **‌1590

تاریخ: 1391/3/16
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: