برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

پرچم ایران را در بازیهای المپیک 2012 لندن چه کسی حمل می کند؟

تهران - مراسم گشایش بازیهای المپیک 2012 لندن روز27 جولای (7 مرداد) با رژه کاروان های ورزشی تیم های حاضر در این بازیها آغاز می شود وپیشاپیش کاروان ورزشی هر کشور یکی از شاخص ترین افراد آن کاروان به عنوان پرچمدار حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایرنا ، پرچم هر کشوری سمبل ملی آن کشور محسوب می شود و حمل کننده این سمبل در آغاز بازیهای المپیک نماد آن کشور در این بازیها خواهد بود.

بازیهای المپیک یکی ازمهمترین رویدادهای ورزشی جهان است و هر چهار سال یک باردریکی از کشورهای جهان برگزارمی شود، با آغاز مراسم رسمی گشایش این بازیها که همراه با مراسم ویژه می باشد، جهانیان سمبل های ورزشی 205 کشور را مشاهده می کنند.

به سبب اهمیت پرچمداری در المپیک طبق عرف یکی از ورزشکاران برجسته هر کشور که سمبلی از ورزش قهرمانی، نیروی شادابی وجوانی است به عنوان پرچمدار آن کاروان از سوی کمیته ملی المپیک آن کشور تعیین می شود .

طبق منشور کمیته بین المللی المپیک معرفی ورزشکاران و کادر همراه برعهده کمیته های ملی المپیک کشورها است و این کمیته فرد مورد نظر را انتخاب می کند.

وقتی تاریخچه پرچمداران ایران در بازیهای المپیک را مرور می کنیم، مشاهده می شود تاکنون در طول تاریخ حضور ایران در این بازیها تنها سه بار فردی غیر از ورزشکاران پرچم ایران را در بازیهای المپیک حمل کرده اند.

در بازیهای 1948 لندن مصطفی بهار دوست به عنوان نماینده انجمن ورزشی ارتش ، در بازیهای المپیک 1960 رم جعفر سلماسی به عنوان مربی تیم ملی ودربازیهای المپیک 1964توکیو نصرت ا... شاهمیر به عنوان رییس فدراسیون شنا مسوولیت حمل را برعهده داشتند که این افراد خود در آن زمان ورزشکار نبودند .

ایران تاکنون از 29 دوره برگزاری بازیهای المپیک در چهارده دوره ان حضور داشته که اولین حضور ایران در بازیهای المپیک 1948 لندن است و مصطفی بهاردوست حمل کننده پرچم بوده است.

در دومین دوره حضور ایران دربازیهای المپیک درسال 1952درهلسینکی محمود نامجو پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود و در سومین دوره حضور ایران که در سال 1956درملبورن برگزارشد بار دیگر محمود نامجو به عنوان پرچمدار پیشاپیش کاروان ورزشی ایران حرکت کرد.

در چهارمین حضور ایران دربازیهای المپیک درسال 1960 رم، جعفر سلماسی به عنوان پرچمدار کاروان ورزشی ایران معرفی شد.

پنجمین حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک در سال 1964 توکیو بود که نصرت ا... شاهمیر به عنوان پرچمدار ایران معرفی و حمل کننده پرچم بود و در ششمین دوره حضور کاروان ورزشی نیز ابوالفضل انوری در بازیهای المپیک 1968 مکزیکو ستیی افتخار حمل پرچم ایران را داشت .

درهفتمین دوره حضور ایران در این بازیها درمونیخ در سال 1972 عبدا... موحد به این افتخار نایل گردید و مسلم اسکندر فیلابی در هشتیمن حضور ایران دربازیهای المپیک 1976 این مسوولیت را بر عهده داشت.

درنهمین حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک 1988 سئول کره جنوبی حسن زاهدی پرچم ایران را حمل کرد و در دهمین حضور ورزشکاران ایران دربازیهای المپیک که در سال 1992 در بارسلونا اسپانیا برگزار شد، علیرضا سلیمانی پرچمدار کاروان ورزشی ایران بود.

دریازدهمین دوره حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک آتلانتا در سال 1996 ، لیدا فریمان به عنوان نخستین زن ایرانی بود که افتخار حمل پرچم برعهده وی گذاشته شد و پیشاپیش کاروان ورزشی گام برداشت .

دردوازدهمین دوره حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک که درسال 2000 در سیدنی استرالیا برگزار شد، امیررضا خادم به این افتخار نائل شد.

درسیزدهمین دوره حضور کاروان ورزشی ایران در بازیهای المپیک 2004آتن،آرش میراسماعیلی پرچمدار ایران در این رقابتها بود .

در چهاردهمین دوره حضور کاروان ورزشی ایران افتخار پرچمداری این بازیها که در سال 2008 درشهر پکن برگزار شد برای دومین بار به یک بانوی ایرانی بنام هما حسینی رسید و وی افتخار حمل پرچم کشورمان را به عنوان دومین بانوی ایران بدست اورد.

حال در سی امین دوره این بازیها که برای کاروان ورزشی کشورمان پانزدهمین دوره حضورش است افتخار حمل پرچم به چه کسی واگذار می شود؟

این پرسشی است که هنوز مسولان کمیته ملی المپیک کشورمان پاسخ آن را به وضوح نداده اند.

در این رابطه از گزینه های مختلفی سخن به میان آمده است و باز هم بانوان به عنوان افرادی که شانس بیشتری برای حمل پرچم دارند، یاد می شوند، ولی باید دید که مسولان کمیته ملی المپیک کشورمان و با چه معیارهایی فردی را که پرچم جمهوری اسلامی ایران را در این دوره از بازیهای المپیک لندن حمل خواهد کرد، انتخاب می کنند.

کمیته ملی المپیک کشورمان تاکنون فردخاصی راانتخاب نکرده ولازم است که این انتخاب دراسرع وقت صورت پذیرد تا پرچمدار کشورمان از نظر روانی و روحی خود را برای این امر مهم مهیا سازد .

گزارش از: بهزاد بهروزی

ورزشی ** 1587 ** 1590

تاریخ: 1391/4/3
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: