برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

اولین بوکسور پرچمدار تاریخ ورزش ایران

جام جم آنلاین: هیات اجرایی کمیته ملی المپیک پس از کلی بحث و جدل و عبور از نام‌هایی چون بهداد سلیمی، احسان حدادی، الهه احمدی و محمدرضا رودکی (که البته مصدوم شد)، سرانجام علی مظاهری را به عنوان پرچمدار کاروان ورزشی ایران در المپیک 2012 لندن معرفی کرد تا این بوکسور به عنوان نماد قدرت و توانمندی، جلودار کاروان اعزامی کشورمان در مراسم افتتاحیه باشد.

علی مظاهری، عضو تیم ملی بوکس ایران و دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی 2006 دوحه در شرایطی به عنوان پرچمدار معرفی شد که تا قبل از این هیچ‌گاه چنین افتخاری در ایران نصیب یک بوکسور نشده بود.

اولین حضور ایران در المپیک‌ها به‌المپیک 1948 لندن برمی گردد که مصطفی بهارمست، نماینده انجمن ورزشی ارتش به عنوان پرچمدار کاروان ایران در مراسم افتتاحیه شرکت کرد.

پس از آن در المپیک 1952 هلسینکی، محمود نامجو، مرد پرافتخار وزنه‌برداری به عنوان اولین ورزشکار ایرانی در رقابت‌های المپیک پرچمدار شد.

این افتخار در المپیک 1956 ملبورن هم نصیب نامجو شد تا او تنها ورزشکار ایرانی تاریخ باشد که در دو المپیک متوالی پرچمدار بوده است.

در المپیک 1960، برای سومین بار، پرچمدار یک وزنه‌بردار بود و این بار جعفر سلماسی، برنده اولین مدال ایران در المپیک‌ها جلوتر از سایرین در مراسم رژه شرکت کرد البته سلماسی در آن المپیک به عنوان سرپرست تیم وزنه‌برداری کاروان اعزامی را همراهی می‌کرد و ورزشکار نبود.

در المپیک 1964 توکیو هم نصرالله شاهمیر، رییس وقت فدراسیون شنا پرچمدار کاروان ایران بود، اما در سال 1968، پس از دو دوره دوباره یک ورزشکار پرچمدار کاروان ایران شد؛ ابوالفضل انوری، سنگین وزن کشتی ایران. عبدالله موحد دومین کشتی‌گیری بود که در المپیک 1972 مونیخ پرچمدار شد و در 1976 مونترال بار دیگر یک کشتی‌گیر به عنوان پرچمدار معرفی شد. در المپیک‌های بعدی نیز همواره این افتخار نصیب یک ورزشکار شد تا یک مقام مسئول یا مربی.

حسن زاهدی (تکواندو) در المپیک 1988 سئول، علیرضا سلیمانی (کشتی) در المپیک 1992 بارسلون، لیدا فریمان (تیراندازی) در المپیک 1996 آتلانتا، امیررضا خادم (کشتی) در المپیک 2000 سیدنی، آرش میراسماعیلی (جودو) در المپیک 2004 آتن و هما حسینی (قایقرانی) در المپیک 2008 پکن دیگر پرچمداران کاروان ورزشی کشورمان بودند و حالا نوبت علی مظاهری است تا در پانزدهمین حضور ایران در المپیک‌ها پرچمدار کاروان کشورمان باشد.

در این میان محمود نامجو تنها ورزشکار ایرانی است که در دو المپیک 1952 و 1956 به عنوان پرچمدار کاروان ایران صاحب مدال شد. حال باید دید علی مظاهری می‌تواند دومین ورزشکار ایرانی باشد که ضمن پرچمداری کاروان ایران صاحب مدال المپیک می‌شود یا خیر؟

رضا پورعالی - گروه ورزش

تاریخ: 1391/4/6
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: