برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

هراس ورزشکاران زن عربستان از سرکوب داخلی پس از المپیک لندن

تهران - ورزشکاران زن عربستان سعودی با وجود دلگرمی سران المپیک و هواداران حقوق بشر از نشانه های حاکی از امکان تسلیم حکومت عربستان سعودی در برابر فشارها و موافقت با اعزام آنان به بازی های تابستانی المپیک لندن در این کشور، نگران واکنش منفی مقام ها نسبت به خود در داخل کشور هستند.

به گزارش ایرنا و به نقل از آسوشیتدپرس از ریاض، عربستان سعودی زیر فشار کمیته بین المللی المپیک برای پایان دادن به اعزام تیم های مردانه سنتی به بازی های المپیک، روز دوشنبه اعلام کرد به زنانیکه واجد شرایط تشخیص داده شوند نیز اجازه رقابت در بازی های المپیک لندن را خواهد داد.

بیانیه عربستان در این باره در حالی صادر شد که کنار گذاشته شدن 'دالما رشدی ملهاس' سوارکار نامزد شرکت در بازی های المپیک از فهرست شرکت کنندگان در این بازی ها، موجب شد که مقام های این کشور در جستجوی ورزشکار زن دیگری برآیند که بتواند در کاروان ورزشی عربستان سعودی شرکت کند تا از تحریم کمیته بین المللی المپیک یک ماه پیش از شروع بازی ها جلوگیری شود.

با اینکه زنانی که در به صورت زیرزمینی در عربستان سعودی فوتبال یا بسکتبال بازی می کنند، از این تلاش ها حمایت می کنند، اما آنها نیز هراس دارند که مقام های تندرو این کشور آنها را به دلیل فعالیت های زیرزمینی ورزشی پس از پایان بازی های المپیک لندن سرکوب کنند.

به گفته 'روح عبدالله' کاپیتان یک تیم فوتبال زنان در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی، ما باید صبر کنیم زیرا من از واکنش مقامات هراس دارم. من نمی خواهم به دلیل عجله به بن بست برسیم و فعالیت ما کاملا متوقف شود.

عبدالله همچنین گفت: وی و همتایانش به دلیل اینکه نتوانسته اند به طور مناسب تمرین کنند، توانایی رقابت در سطح المپیک را ندارند.

عبدالله شغل خود را به عنوان یک آموزگار کنار گذاشت تا باشگاه فوتبال زنانه 'التحدی' را اداره کند که معادل عربی واژه 'چالش' است. از سال 2006 که این باشگاه بنیانگذاری شد، 25 عضو این تیم 4 بار در هفته برای بازی در باغ یکی از بازیکنان که به زمین ورزش تبدیل شده است، گردهم می آیند.

روح عبدالله 28 ساله که مربی و کاپیتان این تیم است، سالانه از هر عضو 1300 ریال سعودی (350 دلار) حق عضویت می گیرد و با آن برای بازیکنان، لباس، توپ، دروازه موقت و تجهیزات بدنسازی تهیه می کند و گاهی آنها را به بندر جده یا دمام برای شرکت در مسابقات لیگ زیرزمینی می برد.

با اینکه هیچ قانون نوشته شده ای در باره ممنوعیت شرکت زنان در ورزش وجود ندارد، اما ورود زنان به ورزشگاه ها ممنوع است و آنها نمی توانند اماکن ورزشی اجاره کنند. در مدارس عمومی، آموزش جسمانی برای دختران وجود ندارد و در استخرها اوقاتی به زنان اختصاص داده نمی شود.

هزینه چند ورزشگاهی که زنان را می پذیرند نیز برای بیشتر زنان بسیار گران است.

زنان اجازه نام نویسی در باشگاه های ورزشی، شرکت در رقابت های ورزشی و دیگر مسابقات اختصاصی بانوان را ندارند. همچنین شرکت آنها در رقابت های ورزشی مردان در سطح ملی غیرممکن است که به این ترتیب تعیین صلاحیت آنها برای شرکت در رقابت های بین المللی از جمله المپیک غیرممکن می شود.

ورزشکاران زن مانند 'روح عبدالله' از این هراس دارند که اعزام ورزشکارانی که به اندازه کافی آمادگی ندارند به بازی های لندن بیش از آنکه به نفع هدف آنها باشد، به زیان آنها تمام شود.

هدف آنها تبدیل ورزش به بخشی از زندگی زنان و دستیابی به تغییر برای میلیون ها زن است که زندگی بسیار محدودی در این کشور دارند.

زنان، علاوه بر محرومیت از رانندگی، مجاز به رای دادن نیز نیستند و نمی توانند عضو هیات دولت شوند. آنها حتی حق سفر، پذیرفته شدن در بیمارستان یا اشتغال بدون داشتن اجازه از یک قیم مرد را ندارند.

به گفته 'احمد سالم المرزوقی' سردبیر یک نشریه ورزشی اینترنتی که هدف از انتشار آن پوشش دادن رخدادهای ورزشی مردان و زنان در عربستان سعودی است، زنان باید پیش از شرکت در رقابت های بین المللی از جانب کشورشان، حقوق مساوی با مردان را در این کشور بدست آورند.

همچنین به گفته گروه های مدافع حقوق بشر، پیش از آنکه جامعه ورزشی بین المللی متقاعد شود که رهبری این کشور خواستار مشارکت کامل در بازی های المپیک 2012 لندن است، تغییرات زیادی باید برای زنان در این کشور بوجود آید.

به گفته سازمان نظارت بر حقوق بشر مستقر در شهر نیویورک، هدف از بیانیه سفارت عربستان سعودی در لندن، کاهش دادن انتقاد بین المللی پیشاپیش برگزاری این بازی ها است، زیرا تبعیض جنسی در عربستان سعودی نهادینه و تثبیت شده است. این گروه همچنین به کمیته بین المللی المپیک هشدار داد با شرکت یک یا دو زن از عربستان در بازی های المپیک لندن راضی نشود.

به گفته 'مینکی وردن' مدیر بخش ابتکارهای جهانی این گروه، علت شمار بسیار اندک زنان دارای صلاحیت برای رقابت در سطح المپیک، محدودیت های حقوق زنان در این کشور است.

مقام های عربستان بارها پیشنهاد کرده اند به 'مالهاس' که در المپیک جوانان 2010 در سنگاپور مدال برنز گرفت، اجازه شرکت در بازی های المپیک لندن را بدهند. اما فدراسیون بین المللی سوارکاری روز دوشنبه اعلام کرد این ورزشکار 20 ساله نتوانسته است شایستگی لازم را برای شرکت در این مسابقات کسب کند.

مقام های ورزشی آگاه به شرط ناشناس ماندن گفتند: احتمال شرکت زنان ورزشکار عربستان سعودی در رشته های جودو و دوومیدانی نیز در این بازی ها وجود دارد.

'ژاک روگ' رییس کمیته بین المللی المپیک ابراز امیدواری کرده است با وجود اینکه مذاکرات با عربستان در شرایط ساده و آسان پیش نمی رود، این کشور ورزشکاران زن را به این بازی ها اعزام کند.

مقام های عربستان سعودی که به طور همگانی شدیدا با اعزام زنان به بازی های المپیک لندن مخالفت می کنند، این امکان را مطرح کرده اند که زنانی که در خارج از کشور تحصیل می کنند، بتوانند خارج از کاروان ورزش عربستان به عنوان ورزشکار مستقل در این بازی ها شرکت کنند.

هر چند این گزینه پس از فشار گروه های مدافع حقوق بشر، کمیته بین المللی المپیک و ورزشکاران مستقر در داخل عربستان سعودی لغو شد.

مترجمام. ورزشی. ** 1486 ** 1589

تاریخ: 1391/4/12
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: