برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

پیست تارتان بروجن؛ ماندگاری مهری از یاد رفته

شهرکرد - بعضی از مردم از نوک انگشتان دست شان هنر می بارد و برخی دیگر نیز از نوک پنچه های پاهای شان، درست مثل همین دوندگان چهار محال و بختیاری که دویدن در برابر زمان، هنرشان است.

آنها چنان هنرمندانه می دوند، که هرجا خطی از میدان مسابقه دوومیدانی بوده است، جای پای آنها باقی است و اکنون نامشان در فهرست مسابقات المپیک لندن به ثبت رسیده است تا با پرچم ایران به میدانی بزرگ پا نهند.

دیر زمانی بود که بزرگان دو و میدانی ایران رکوردهای خود را با پای برهنه ثبت می کردند،مثل یکی از دوندگان چهارمحال وبختیاری که در همان ابتدای دهه 60 دو رکورد جهانی را در میدان های خاکی جا به جا کرد، امابه دلیل حضور نداشتن مسوولان فدراسیون، این رکوردها تنها در خاطره ها جا خوش کرد.

امکانات که باشد، رشد و بالندگی ورزش نیز رقم می خورد، مانند ورزش دو و میدانی که اگر شرایط برای ورزشکار مهیا باشد، استعدادهای یک منطقه را در میادین بین المللی طنین انداز خواهد کرد.

وجود پیست تارتان یکی از نیازهای ابتدایی ورزشکاران دوومیدانی به ویژه در رقابت های سرعت است تا بتوانند در آن به ظهور و بروز برسند.

پیست که نباشد بسیاری از ورزشکاران دونده مجبورند بر روی سطح های نامرغوب تمرین کنند که این تمرین علاوه بر آسیب دیدگی ورزشکار، ثبات ذهنی او را نیز در رقابت های دیگر به هم خواهد ریخت.

پیست تارتان بروجن یکی از آرزوهای دوری بودکه ورزشکاران چهارمحال وبختیاری سال هاست منتظر بهره برداری از آن می باشند تا با بهره برداری از آن زمینه بروز و ظهور در سرزمین دوومیدانی ایران فراهم شود.

شهرستان بروجن از آن جهت دارای اهمیت است که اکنون'سجاد مرادی ' و' روح الله عسکری ' به عنوان دو نماینده دوومیدانی ایران در بازی های المپیک 2012لندن از این شهرستان کوچک قلمداد می شوند.

ایجاد پیست دوومیدانی تارتان برای این شهرستان بسیارمهم است چرا که ، پیست های تارتان به بهترین صورت ممکن شرایط را برای دوندگان فراهم می کند، زیرا قابلیت انعطاف آن به گونه ای است که حدود 30درصد از ضربه وارد به ساق پای دونده را خنثی می کند و سطح هموار آن از هرگونه آسیب ناشی از تغییرناگهانی سطح پیشگیری می کندو اصطکاک نسبی سطح و قابلیت انعطاف آن مانع از آسیب جدی و وسیع خواهد شد.

در تمام پیست های دوومیدانی تارتان، زمین با شیب شش تا 10 در هزار می باشد و لایه ضربه گیر پیست دارای ضخامت 10 تا 12میلیمتر است که از ترکیب خرده لاستیک مخصوص و چسب مخصوص تک جزیی پلی اورتان به میزان 1.5 کیلوگرم در هر مترمربع تشکیل شده است.

استفاده از روش'فول ' بهترین سیستم برای نصب تارتان است، که مورد پذیرش فدراسیون بین المللی دوو میدانی است و انجام مسابقات بین المللی تنها بروی آن قابل اجراست و لایه ضربه گیر آن بسیار موثر است ،چرا که چسب آن از نوع چسب رویه تارتان می باشد.

رییس فدراسیون دوومیدانی در خصوص تجهیز پیست های تارتان بروجن گفت: دراین زمینه فدراسیون برنامه خاصی دارد تا پیست ها با حمایت مسوولان استانی تجهیز شود و پیست تارتان دوومیدانی بروجن نیز در دست احداث است.

'افشین داوری 'افزود:چهارمحال وبختیاری یکی از پایگاه های قهرمان پروری ایران می باشد که استعدادهای بزرگی به دوومیدانی ایران معرفی کرده است و باید به این استان توجه ویژه شود.

وی یاداور شد:با احداث پیست تارتان و کمپ های تیم های ملی در چهارمحال و بختیاری این استان قطب بزرگ دوومیدانی ایران دربلند مدت خواهد شدو فدراسیون دوومیدانی از این مساله حمایت می کند.

به گفته وی، چهارمحال وبختیاری جزو استان هایی است که با این جمعیت و وسعت کم دارای استعدادهای بزرگ ورزشی در دوومیدانی می باشد و تعداد قهرمانان دوومیدانی این استان قابل توجه است.

داوری یاداور شد:برادران قنبری به عنوان مربیان با سابقه و عباس صمیمی و داریوش صمیمی به عنوان مربیان جوان چهارمحال وبختیاری، گنجینیه ای برای دوومیدانی ایران می باشند که باید از قابلیت های این افراد برای توسعه دوومیدانی استفاده کرد.

رییس فدراسیون دوومیدانی با اشاره به احداث پیست تارتان بروجن ابراز امیدواری کرد مراحل ساخت این پیست دوومیدانی تا پایان سال جاری به اتمام برسد تا مردم این شهر دوومیدانی خیز بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

وی گفت: این سالن از نظر فنی و جایگاه تماشاگر از استانداردهای روز برخوردار است و می تواند یکی از برترین پیست های دوومیدانی کشور محسوب شود.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال وبختیاری نیز گفت:خوشبختانه پیست تارتان بروجن به عنوان یکی از طرحهای بزرگ ورزشی، دربین پروژه های'مهر ماندگار ' این استان قرار گرفته است.

'محمود شمسی پور ' در گفت وگو با ایرنا افزود: این پروژه بزرگ اکنون بیش از 50درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل و بهره برداری آن به 60میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

فرماندار شهرستان بروجن چهارمحال وبختیاری نیز این پیست را یکی از نیازهای ورزش شهرستان دانست و گفت: تاکنون ۲۲ میلیارد ریال برای ساخت سالن دوومیدانی تارتان بروجن هزینه شده است.

'فتاح کرمی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:ساخت سالن ورزشی بروجن که پیست تارتان دوومیدانی را شامل می شود با ظرفیت یک هزار و 200 نفر از مصوبات دور اول سفر ریس جمهوری و هیات دولت به این شهرستان از سال 1388 آغاز شده است.

وی، پیشرفت فیزیکی این پروژه را نزدیک به 50 درصد عنوان کردوگفت:این مجموعه ورزشی در زمینی به مساحت 4 هکتار عنوان کرد و افزود: این سالن در زمینی با زیربنای 10 هزار متر مربع در حال ساخت است.

وی، با اشاره به نصب یک سوم سازه های اصلی سقف این سالن افزود: با نصب این سازه ها ، پیشرفت فیزیکی طرح به بالای 60 درصد می رسد.

شهرستان بروجن با 120 هزار نفر جمعیت در فاصله 60 کیلومتری مرکز چهار محال و بختیاری قرار دارد و قطب اصلی قهرمان پروری دوهای سرعت است.

گزارش از: محمود رییسی

7359

تاریخ: 1391/4/13
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: