برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

نشست خبری شطرنج/اعلام برنامه‎های آماده‎سازی شطرنجبازان برای المپیاد جهانی/ رئیس دیرتر از همه آمد

مسئولان فدراسیون شطرنج به دنبال نایب قهرمانی تیم نوجوانان در آسیا امروز در نشست خبری ضمن بررسی عملکرد این تیم، برنامه‎های آماده سازی برای اعزام شطرنجبازان به المپیاد جهانی را هم تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال نایب قهرمانی تیم شطرنج نوجوانان ایران در رقابت های قهرمانی آسیا که با 4 مدال طلا، 2 مدال نقره و یک مدال برنز به دست آمد، امروز دوشنبه نشست خبری با حضور مسئولان فدراسیون شطرنج در محل این فدراسیون برگزار شد.

نایب رئیس، دبیر، نایب رئیس بانوان و سرمربی تیم های نوجوانان از شرکت کنندگان در نشست خبری امروز بودند. این در حالی است که محمد جعفر کامبوزیا، رئیس فدراسیون شطرنج دیرتر از دیگر مسئولان این فدراسیون و در دقایق پایانی نشست، در جمع خبرنگاران حضور یافت.

در آغاز نشست خبری امروز هر یک از مسئولان حاضر در مقام مسئولیتی که بر عهده دارند، عملکرد شطرنجبازان در رقابت های قهرمانی آسیا (سریلانکا) تشریح کردند.

نایب رئیس فدراسیون شطرنج در امور بانوان گفت: این نشست مربوط به رقابت های سریلانکاست که ورزشکاران مان بسیارقوی در آن ظاهر شدند. نتایج به دست آمده نشان دهنده جهش و رشد آنها نسبت به سال گذشته بود. ضمن اینکه از حالا تیم ملی بانوان برای حضور در المپیاد جهانی آماده می شود. امیدوارم همان طور که در سریلانکا نتیجه گرفتند در این رقابت ها هم بتوانند موفق عمل کنند.

شفیعی، نایب رئیس فدراسیون و سرپرست تیم ملی بزرگسالان نیز اظهارداشت: طی دو سال گذشته فدراسیون شطرنج توجه ویژه ای به  رده های سنی داشت.  این توجه به منظور پشتوانه سازی برای آینده است. به خصوص اینکه در آسیا کشورهایی در سطح جهانی مطرح هستند مانند چین و هند که همیشه مدال آور بوده اند. البته شطرنجبازان ما در سریلانکا جهش فوق العاده ای داشت که حاصل آن 4 مدال طلا، دو نقره و یک برنز بود. از حالا باید برای المپیاد جهانی آماده شویم. تا امروز 160 کشور برای شرکت در این رقابت ها اعلام آمادگی کرده اند. امیدواریم در این مسابقات هم نمایندگان ایران بتوانند مدال آور شوند.

در ادامه نشست خبری امروز، خسرو هرندی، سرمربی تیم های نوجوانان با بیان اینکه شطرنج یک رشته ماراتن مغزی است، خاطرنشان کرد: مدت زمان مسابقات شطرنج نسبت به دیگر رشته ها طولانی است. 20 سال پیش اولین اعزام نوجوانان انجام شود و یک سال بعد از آن یعنی در سال 1996 اولین قهرمانی جهان به دست آمد. در زمینه نوجوانان اعزام های زیادی انجام شده است تا شطرنجبازان به این حد از توانایی رسیده اند. البته فقط اعزام مهم نیست. مدیریت هم مهم است.

وی ادامه داد: در سریلانکا شطرنجبازان کادر سرپرستی و مدیریتی خوبی داشتند. 55 نفر به سریلانکا اعزام شدند اما مشکل خاصی پیش نیامد و به مسائل ایجاد شده هم خیلی زود و خوب رسیدگی می شد. در این رقابت ها بازیکنان ما برای کسب مدال طلای بیشترهم شانس داشتند اما در کل نتایج به دست آمده کاملا قابل قبول بود. روزی دو بازی انجام می شد و هر بازی هم چهار ساعت به طول می انجامید.

هادی کریمی، دبیر فدراسیون شطرنج نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه حضور درمسابقات المپیاد جهانی به مراتب سختر از رقابت های آسیایی است، گفت: برای حضور در مسابقات المپیاد جهانی ترکیه از همین حالا کار و برنامه ریزی را آغاز کرده ایم. نفرات اعزامی به این رقابت ها مشخص هستند. این افراد با حمایت فدراسیون در مسابقات شرکت می کنند اما دیگر افراد هم که توانایی حضور در رقابت ها را دارند می توانند با هزینه شخصی اقدام کنند چون مسابقات جهانی برخلاف آسیایی آزاد است و محدودیتی برای تعداد شرکت کنندگان وجود ندارد.

وی یادآور شد: برای حضور در المپیاد جهانی ترکیه اردوها به صورت متمرکز در تهران یا غیرمتمرکز برگزار می شود. هنوز نمی توانیم در این مورد صحبت دقیقی داشته باشیم. مسابقات رده های سنی سال به سال مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد. به همین دلیل براساس اعلام فدراسیون جهانی و برای میزبانی بهتر کشورهای برگزارکننده، از سال آینده مسابقات رده سنی 8 تا 13 در یک گروه و سایر رده  های در گروه دیگر برگزار می شود. بر همین اساس ایران سال 2013 میزبان مسابقات رده های سنی 8 تا 13 است.

در ادامه نشست خبری فدراسیون شطرنج و در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران، نایب رئیس فدراسیون شطرنج در مورد برنامه های آماده سازی برای تیم های اعزامی به المپیاد جهانی گفت: مردادماه تیم ارمنستان به ایران سفر می کند تا دیدارهایی را با تیم ملی مردان ایران داشته باشد. گرجستان نیز حریف تدارکاتی تیم بانوان است که مردادماه به تهران سفرمی کند.

خسرو هرندی، سرمربی تیم نوجوانان در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه "چرا سارا خادم در رقابت های سریلانکا به جای رده سنی زیر 16 سال در رده سنی زیر 18 سال بازی کرد؟ ضمن اینکه شاید اگر وی در رده سنی خودش بازی می کرد مدال طلا می گرفت و تعداد مدال های طلای ایران بیشتر می شد؟"، ناراحت شد و گفت: پیش از سفر جای نماینده ایران در رده سنی زیر 18 سال خالی بود و به همین دلیل نام این بازیکن در این رده وارد شد. در محل برگزاری مسابقات دبیرفدراسیون زنگ زد و گفت سارا را دررده زیر 16 سال قرار دهیم اما من مخالفت کردم.

وی تاکید کرد: قبل از اعزام از نظر من شانس گرفتن مدال طلا توسط سارا خادم در رده زیر 18 سال بیشتر بود. ضمن اینکه طلای این رده با ارزش تر از رده زیر 16 سال است. اما اینکه فکرمی کنید اگر سارا در رده زیر 16 سال بازی می کرد می توانست مدال طلا بگیرد و موجب قهرمانی تیم ایران شود، درست نیست. چون ما با این مدال هم قهرمان نمی شدیم. من فکر می کنم برخی خبرنگاران سوالاتی را عنوان می‌کنند که از شخص دیگری گرفته‌اند نه اینکه خود رفته و به آن موضوع رسیده باشند. از این بابت متاسفم.

البته در واکنش به این صحبت، خبرنگاری که این سوال را پرسیده بود اعلام کرد که ما قشر خبرنگار فقط به دنبال شفاف‌سازی و پاسخ درست مسائل هستیم و هیچ قصد و غرضی از سوال نداریم. فقط می‌خواهیم توضیحات کامل و جامع داده شود ضمن اینکه من ابتدا تاکید کردم که نایب قهرمانی در آسیا کار بزرگی بود که انجام شده و آن را تبریک گفتم.

در بخش دیگری از پرسش و پاسخ خبرنگاران شفیعی، نایب رئیس فدراسیون شطرنج در معرفی فرد جایگزین برای الشن مرادی توضیح داد و اظهارداشت: الشن همیشه جزو دو سه بازیکن اصلی تیم ملی بوده است. از نظر درجه بین المللی هم دومین شطرنجباز ایران است. اما او فعلا درگیر ادامه تحصیل در خارج از کشوراست. حتی وقتی با او در مورد همراهی تیم ملی برای حضور در المپیاد جهنی ترکیه صحبت کردیم گفت که همزمان ترم جدید تحصیلی اش آغاز می شد و قادر به همراهی تیم ملی نیست. اما ما بازیکنان خوب زیاد داریم که جایگزین مرادی شوند.


تاریخ: 1391/4/19
کلمات کلیدی: ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: