برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

چهارمحال وبختیاری ، ‌اردوبام ایران

شهرکرد - ورزش در قرن حاضر یکی از پیچیده ترین مولفه های اجتماعی به شمار می رود که با کنکاش در زیرساخت های رفتاری آن، می توان تاثیر آن را بر حوزه های مختلف اجتماعی مشاهده کرد.

تاثیر ورزش براقتصاد،فرهنگ و نهادهای اجتماعی در عصر حاضر پوشیده نیست ، به گونه ای که از رقابت برای کسب میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال در جهان به عنوان 'نبرد میزبانی ' نام می برند.

ورزش علاوه بر تهییج درجوامع اجتماعی، بر روی سلامت افراد و یا افزایش نشاط اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نیز به صورت مستقیم اثر می گذارد و همین امر عاملی برای پیچیده شدن امور ورزش در همه جوامع بشری شده است.

ورزش در ایران به عنوان یک ارزش و مولفه ای برای تربیت جسم و روح شناخته می شود که در قالب آن انسانها با پرداختن به ورزش، جسمی سالم و نهاد و ضمیری سالمتر را پرورش می دهند.

آمادگی در ورزش اساسی ترین اصل دوره قهرمانی است که به واسطه آن ورزشکاران در دوران قهرمانی آن را تحت هیچ شرایطی از دست نخواهند داد.

این آمادگی تنها از طریق تمرینات مداوم و مستمر و اصولی برای ورزشکاران قهرمان به دست می آید و ورزشکاران برای کسب آمادگی خود به آب و آتش می زنند.

در آمریکا برای تمرینات ورزشی به صورت ویژه ‌' آیرزونای' انتخاب شده است و آریزونا آمریکا سرزمینی است که به عنوان مهد آماده سازی قهرمانان جهان مطرح می باشد و این سرزمین کوهستانی بی شک به دلیل داشتن آب و هوایی بسیار خوب و ارتفاع از سطح دریا یکی از نقاط مطلوب ورزشکاران است که کمپ های موجود در این ایالت آمریکا روزی 500تا 1500دلار از هر ورزشکار قهرمان درآمد کسب می کنند.

اما در ایران از نظر اب و هوایی چهارمحال وبختیاری شباهت های بزرگی به اردو بام های جهان دارد و این استان به لحاظ شرایط آب و هوایی و شرایط ارتفاع از سطح دریا درست شبیه این ایالت آمریکا می باشد با این تفاوت که آیرزونا در جهان مطرح است اما چهارمحال وبختیاری حتی در بین برخی از ورزشکاران ایرانی نیز ناشناخته باقی مانده است.

استان چهارمحال و بختیاری سرزمینی مرتفع در فلات مرکزی ایران است و قلمرو این استان 16هزار و 403 کیلومتر مربع و بیست و دومین استان کشور از نظر مساحت می‌باشد.

این استان از شمال و مشرق به اصفهان، از مغرب به خوزستان، از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به لرستان محدود می‌شود و بین 31 درجه و 9 دقیقه تا 32درجه و 38 دقیقه عرض شمالی و 49 درجه و 30 دقیقه تا 51 درجه و 26 دقیقه طول شرقی قرار دارد و دارای 16 قله مرتفع با ارتفاع بیش از سه هزار و 500 متر مربع می‌باشد و قله چهار هزار و 548 متری زردکوه در آن قرار دارد.

اقلیم آب و هوایی و ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا باعث شده این منطقه از ایران به عنوان یکی از مهمترین مناطق تمرینات هوازی برای ورزشکاران مطرح باشد.

رشته های مختلف ورزشی به دلیل جذابیت هایی که دارند همواره مورد توجه جوانان بوده و حفظ امادگی بدنی در بین ورزشکاران نیز آنها را به عنوان مردان همیشه آماده در میدان مبدل کرده است.

در این بین برپایی اردوهای آمادگی در رشته های مختلف ورزشی در دوره های مختلف همواره مورد توجه مربیان بوده و تیم هایی که فرصت برپایی اردوهای خارج از کشور را ندارند، ترجیح می دهند اردوهای آمادگی تیم خود را در نقاط مختلف ایران برپا کنن،د که مقصد برخی از تیم ها در این زمینه چهارمحال وبختیاری است.

شاید نخستین کسی که به برپایی اردوهای فوتبال در چهارمحال وبختیاری تاکید داشت مرحوم پرویز دهداری بود که حتی با هزینه شخصی برای دیدار از امکانات آن زمان این استان دوبار در تابستان و پاییز به شهرکرد سفر کرده بود.

نخستین تیم فوتبالی که برای برپایی اردوی آمادگی خود در آغاز فصل،مقصد چهارمحال و بختیاری را انتخاب کرد تیم پاس تهران بود که در ابتدای دهه 70 با مربیگری فیروز کریمی به این استان سفر کرد اما به دلیل عدم وجود امکانات در آن زمان، تیم فوتبال پاس ترجیح داد اردوی خود را در اصفهان برپا کند.

اما با گسترش امکانات ورزشی و توسعه زمین های چمن در چهارمحال وبختیاری، دهه 80 به عنوان دهه ای برای برپایی اردوهای تیم های فوتبال لیگ برتر و لیگ دسته یک در این استان مطرح شد.

زمانی که ' فاتح تریم' سرمربی تیم ملی فوتبال ترکیه پیشنهاد برپایی اردوی این تیم در ایران را داد، آنالیزور تیم ترکیه دو منطقه اردبیل و چهارمحال وبختیاری را به عنوان مناطق مطلوب در ایران برای برپایی اردوی ترکیه عنوان کرد که در نهایت این اردو هرگز در ایران برگزار نشد و تیم ترکیه در آن مقطع در لبنان اردوی خود را برپا کرد.

با این اوضاف، در دوره ای از لیگ برتر فوتبال که بازی ها به صورت فشرده برگزار نمی شد برخی از تیم های فوتبال که برای بازی در اصفهان حضور می بافتند، یک روز پس از مسابقه سفری به منطقه سامان شهرکرد انجام

می دادند و که بازیکنان و مربیان همواره از این منطقه بکر و خوش آب و هوا به نیکی یاد می کردند.

اردوهای تک نفره برخی از بازیکنان تیمهای مطرح لیگ برتر فوتبال نیز در چهارمحال وبختیاری در زمان مصدومیت شان نیز در نوع خود بی نظیر بود به گونه ای که برخی از بازیکنان استقلال تهران در دهه 70 و ابتدای دهه 80 هنگام مصدومیت سعی می کردند چند روزی را در چهارمحال و بختیاری به تمرینات قدرتی و هوازی بپردازند.

رفته رفته حضور برخی از باشگاه های فوتبال در چهارمحال وبختیاری برای برپایی اردوهای آماده سازی رونق گرفت که برخی از این اردوها در کمال آرامش و بدون حضور خبرنگاران و رسانه های برگزار می شد.

در این بین تاکنون تیم های برق شیراز ، استقلال اهواز، فولاد خوزستان، صنعت نفت آبادان، سپاهان نوین ، تربیت یزد، پاس تهران و ماشین سازی تبریز،آلومنییوم اراک برخی تیم های دیگر حضور جدی تری برای برپایی اردوی آمادگی تیم خود در چهارمحال وبختیاری داشته اند.

'محمود یاوری ' سرمربی وقت تیم برق شیراز بر این اعتقاد بود که شهرکرد یکی از بهترین و خوش ترین مناطق ایران است به همین دلیل به سایر تیم های نیز توسعه می کند از این ظرفیت منطقه خوش آب و هوایی ایران استفاده لازم را داشته باشند.

'فیروز کریمی ' سرمربی تیم های فوتبال در اردوی آمادگی استقلال اهواز در زمان خود در شهرکرد ،چهارمحال و بختیاری را نقطه مطلوب برای برگزاری اردوهای آمادگی نیم فصل و آماده سازی بازیکنان عنوان کرد.

استقلال اهواز در سالی که اردوی آمادگی خود را در شهرکرد برگزار کرد، بهترین نتایج را در لیگ فوتبال گرفت و حتی به عنوان یکی از چهار تیم رده بالایی جدول رده بندی قرار گرفت.

آن زمان در اردوی شهرکرد بود که تیم استقلال اهواز برای نخستین بار ' میلاد میداودی ' را به عنوان یکی از چهره های با آتیه خود معرفی کرد.

فولاد خوزستان نیز یکی از تیم های لیگ برتری می باشد که تاکنون اردوی آماده سازی خود را در چهارمحال وبختیاری برپا کرده است که در آن زمان پنج ملی پوش این تیم را در اردوی شهرکرد همراهی کردند.

مربیان فوتبال فولاد خوزستان در آن زمان اعلام کردند که شهرکرد کمپ ناشناخته ای است که تیم های لیگ برتر فوتبال می توانند از آن استفاده کنند.

' مجتبی تقوی ' سرمربی تیم سایپای کرج نیز معتقد است که شهرکرد می تواند قطب نخست کمپ های تیم فوتبال در ایران باشد و باید از این ظرفیت های بهترین استفاده را کرد.

این سرمربی لیگ برتری در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: قابلیت های شهرکرد برای ورزشکاران بسیار مناسبت است و تیم های لیگ برتری به جای ترکیه به شهرکرد سفر کنند.

دکتر ' بیژن ذوالفقار نسب ' سرمربی اسبق تیم ملی و صنعت نفت آبادان بر عقیده بود که اردو آمادگی تیم صنعت نفت آبادان در شهرکرد یکی از بهترین اردوی های صنعت نفت بود که تمرینات آمادگی و فنی با حضور بازیکنان تیم صنعت نفت آبادان با شادابی زائد الوصفی همراه شد.

'امیر قلعه نویی ' سرمربی تیم فعلی استقلال تهران و سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال زمانی که در سپاهان فعالیت داشت ، اعلام کرد: شهرکرد یکی از نقاط حذاب برای تمرینات فوتبالیست های ایران می تواند باشد.

' جواد زرینچه ' بازیکن سالهای دهه 60تا 70 استقلال تهران نیز در نخستین دوره مربی گری اش ترجیح داد تیم اراک را به شهرکرد برای برپایی اردو راهی کند.

' محمدرضا ساکت ' مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان اصفهان نیز هم عقیده با دیگران تاکید می کند که نخستین مکان برای آماده سازی فصل های بعد تیم سپاهان بی شک چهارمحال وبختیاری خواهد بود که این امر امسال محقق نشد و اردوی سپاهان در ترکیه برگزار شد.

مدیرعامل پیشین باشگاه سپاهان اصفهان معتقد است: چهارمحال وبختیاری به عنوان بام ایران بهترین شرایط برای برگزاری تمرینات آماده سازی تیم های فوتبال ایران را دارد و باشگاه سپاهان اصفهان به همه تیم های لیگ برتر پیشنهاد می دهد برای آماده سازی تیمهای خود این استان را به عنوان یک استان هدف قرار دهند.

از سوی دیگر بسیاری از رشته های انفرادی نیز برپایی اردو در چهارمحال وبختیاری را بهترین و که هزینه ترین فرصت برای آمادگی ورزشکاران خود می دانند.

رییس فدراسیون وزنه برداری جمهوری اسلامی ایران گفت:چهارمحال و بختیاری بهترین مکان برای برپایی اردوهای آمادگی وزنه برداران کشور است.

' حسین رضا زاده 'در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا می افزاید:این استان به دلیل شرایط مطلوب آب و هوایی و ارتفاع از سطح دریا بهترین مکان برای رکوردزنی وزنه برداران است.

وی، به تمرینات خود در چهارمحال وبختیاری در دوران قهرمانی های المپیک اشاره می کند و می گوید:زمانی که در این استان اردو تیم ملی برپا بود وزنه برداران ملی پوش توانستند در مسابقات جهانی و المپیک رکورد شکنی کنند.

کارد فنی و شناگران تیم ملی جمهوری اسلامی ایران نیز برپایی اردوی آمادگی شهرکرد خود در را در سطح اردوهای سابق تیم ملی در کشور بلغارستان دانستند.

کادر فنی و ملی پوشان شنای جمهوری اسلامی ایران اردوی شهرکرد را بسیار مطلوب عنوان کردند و اعلام داشتند که شهرکرد با ارتفاع دو هزار متری بهترین نقطه برای تمرینات ارتفاع ورزشکاران ایران است.

مدیر تیم های ملی شنا با اشاره برپایی اردو آمادگی تیم شنا در شهرکرد گفت:تیم شنای جمهوری اسلامی ایران با توجه به سال اقتصادی و با همکاری فدراسیون تصمیم گرفت به جای اردوی بلغارستان در شهرکرد اردو برپا کند.

' غلامحسین کریمی 'در گفت وگو با ایرنا افزود:شهرکرد به عنوان بام ایران بهترین مکان برای تمرینات ارتفاع شناگران ملی پوش است و در صورت فراهم شدن امکانات لازم،این استان می تواند به مرکز بزرگی برای تمرینات سایر ملی پوشان رشته های دیگر نیز مبدل شود.

در سفر اخیر سرمربی تیم ملی هندبال جمهوری اسلامی ایران به شهرکرد نیز سرمربی تیم ملی ایران خواستار برپایی اردوی تیم ملی در شهرکرد شد.

تیم ملی هندبال ایران قرار است اردوی تمرینات ارتفاع خود را با نظر کادر فنی در این استان برپا کنند و سرمربی تیم ملی هندبال ایران امکانات و زیرساخت های لازم برای برگزاری اردوی تیم ملی را در این استان مورد ارزیابی قرار داد و اعلام نظر نهایی خود را به پس از بازی های لیگ برتر اعلام کرد.

رییس فدراسیون دوومیدانی جمهوری اسلامی ایران ،شهرکرد را یکی از بهترین مکان ها برای تمرینات هوازی و قدرتی تیم های ملی دوومیدانی ایران می داند.

'افشین داوری ' در گفت وگو با ایرنا افزود:چهارمحال وبختیاری یکی از پایگاه های قهرمانی پروری ایران می باشد که استعدادهای بزرگی به دوومیدانی ایران معرفی کرده است و قهرمانان دوومیدانی ایران تمایل به برپایی اردو در این شهر دارند.

تیم ملی والیبال نوجوانان جمهوری اسلامی ایران نیز اکنون اردوی خود را در شهرکرد برپا کرده است تا تمرینات کامل خود را در این شهر پیگیری کند.

'اصغر مظفری ' سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان جمهوری اسلامی ایران گفت: شهرکرد به دلیل شرایط مطلوب اب و هوایی مکان مناسبی برای تمرینات آماده سازی تیم های پایه والیبال ایران است.

در این راستا در 10 سال اخیر اردوی تیم ملی جودو بانوان، اردوی تیم ملی تکواندو بانوان، اردوی تیم ملی هفت نفره مردان، اردوی تیم ملی قایقرانی ،اردوی تیم ملی فوتسال بانوان ، اردوی تیم ملی فوتبال بانوان، اردوی تیم ملی نوجوانان وزنه برداری ، اردوی تیم ملی هندبال جوانان و اردوی تیم ملی کاراته ایران در شهرکرد برگزار شده است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال وبختیاری به دلیل ارتفاع دو هزار و 400متری از سطح دریا یکی از مهمترین نقاط تمرینات هوازی ورزشکاران ایران به حساب می آید.

نخستین بار ایوانف سرمربی وقت تیم ملی وزنه برداری ایران به صورت رسمی اعلام کرد که چهارمحال وبختیاری بهترین نقطه برای تمرینات هوازی در آسیا و اروپا می باشد.

ایوانف بلغار در دهه 70 پس از آنکه تیم ایران موفق به کسب دو مدال با ارزش جهانی از سوی حسین رضازاده و حسین توکلی شد، در رسانه های رسمی جهان اعلام کرد که در ایران سرزمین چهارمحال وبختیاری به دلیل ارتفاع مناسب از سطح دریا و جاری بودن اکسیزن خالص و بدون سرب در آسمان این استان، از کمپ های اردوی بلغارستان بهتر است.

پس از این اعلام ایوانف، بسیاری از تمرینات هوازی و ارتفاع ملی پوشان ایران ، تیم های لیگ برتری فوتبال ،ورزشکاران رشته های انفرادی و قهرمانان آسیا در این استان اجرایی شد.

هیات دولت نیز در یکی از سفرهای استانی به چهارمحال وبختیاری با ایجاد کمپ اردوهای ارتفاع تیم های ملی ورزشی ایران در شهرکرد موافقت و آن را یکی از مصوبات سفر رییس جمهوری به این استان اعلام کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال وبختیاری گفت: این استان با توجه به ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا یکی از مهمترین نقاط ایران برای تمرینات ارتفاع است و این استان از نظر ارتفاع برای ورزشکاران با کمپ های بزرگ

' آریزونا' در آمریکا قیاس شده است.

دکتر ' محمود شمسی پور ' در گفت وگو با ایرنا افزود:احداث کمپ تیم های ملی ایران در رشته های مختلف در سفر دور سوم رییس جمهوری اسلامی ایران به چهارمحال وبختیاری مورد تصویب هیات دولت قرار گرفته است.

به گفته وی،هوای مطلوب و ارتفاع مناسب باعث شده بسیاری از ملی پوشان ایران برای تمرینات ارتفاع و هوازی به این استان مراجعه و تمرینات خود را در این استان دنبال کنند.

به گزارش ایرنا،تاکنون ورزشکاران نامی ایران و تیم های مهم ورزشی در این استان اردوهای خود را برپا کرده اند و همگی این ورزشکاران بر احداث کمپ های تیم های ملی در چهارمحال وبختیاری تاکید کرده اند.

گزارش از محمود رییسی

7359

تاریخ: 1391/4/24
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: