برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

افغانستان صاحب لیگ فوتبال حرفه ای می شود

تهران - افغانستان، پس از سال های متمادی، نخستین مسابقه های لیگ فوتبال حرفه ای خود را با کمک یک برنامه تلویزیونی و با هدف ایجاد صلح در این کشور برگزار می کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هزاران جوان افغانی

برای شرکت در یک برنامه تلویزیونی به نام 'میدان سبز' که ویژه ورزش فوتبال است، ثبت نام کرده اند. آنها به دنبال فرصت بازی در یکی از هشت تیم فوتبالی هستند که قرار است در این کشور تشکیل شود.

'عبدالصبور والی زاده' یکی از مربیان این تیم ها گفت: فکر آوردن فوتبال به خانه های مردم افغانستان، محرک کسب و کار است و اتحاد ملی را از طریق ورزش تقویت می کند.

والی زاده که عضو سابق تیم ملی فوتبال افغانستان است، گفت: توجه مردم بعد از سال ها جنگ داخلی، به سوی ورزش فوتبال جلب می شود و تاجران هر ناحیه از کشور برای جذب بهترین بازیکنان تلاش می کنند.

وی اضافه کرد: این طرح باعث اتحاد ملی می شود چرا که اگر بخش مرکزی به طور مثال یک بازیکن خوب داشته باشد، بخش جنوبی خواهان خرید او می شود. آنها اهمیتی به قومیت یا قبیله بازیکن نمی دهند، بلکه مهم این است که او یکی از بهترین بازیکنان باشد.

فدراسیون فوتبال افغانستان، این لیگ را برگزار می کند و شرکت توسعه 'تلکام روشن' (یک شرکت مهم ارتباطات در افغانستان) و 'گروه موبی' حامی مالی آن هستند. 'گروه موبی'، مالک و گرداننده صنایع رسانه ای در کشورهای در حال توسعه است و مالکیت 'طولو تی وی' را در اختیار دارد. 'طولو تی وی' یک ایستگاه مهم تلویزیونی در افغانستان است که این برنامه تلویزیونی و مسابقات لیگ فوتبال افغانستان را که از ماه سپتامبر آغاز می شود، پخش می کند.

از بین هزاران درخواست کننده، گروه های 30 نفره برای راهیابی به تیم ها از هشت ناحیه کشور افغانستان انتخاب می شوند.

از این افراد، مجموعه ای از آزمایش های جسمانی، ذهنی و فنی و مهارت های فوتبال گرفته می شود تا هر گروه به 21 نفر برسد بعد از آن 18 نفر از بهترین ها توسط مخاطبان انتخاب می شوند.

در پایان هر هشت برنامه، 168 بازیکن انتخاب می شوند که برای هشت تیم 18 نفره کافی است.

برنامه 'میدان سبز' در افغانستان،‌ هفته گذشته با نمایش کلیپ های بازیکنان معروفی مثل 'په له' برزیلی، 'دیه گو مارادونا' و 'لیونل مسی' آرژانتینی و 'کریستیانو رونالدو' پرتغالی آغاز شد.

ورزش فوتبال در افغانستان از 90 سال پیش آغاز شد. فدراسیون فوتبال افغانستان نیز در سال 1922 تشکیل شد و در سال 1948 به عضویت فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) درآمد.

فوتبال در دهه های 1950، 1960 و 1970 محبوبیت زیادی پیدا کرد. اما از سال 1979 تا 1989 در دوران اشغالگری اتحاد جماهیر شوروی سابق و جنگ های داخلی از سال 1992 تا 1996 کم رنگ شد.

در حال حاضر ورزش 'کریکت' در افغانستان رواج یافته و تیم ملی کریکت این کشور در رقابت های بین المللی، موقعیت خود را بهبود بخشیده است. اکنون با شروع لیگ فوتبال در افغانستان، تیم هایی نظیر 'عقاب هندوکش' برای قهرمانی در این کشور تلاش می کنند.

'کرام الدین کریم' رییس فدراسیون فوتبال افغانستان، این برنامه را شیوه موثری برای نسل جدید بیان کرد و گفت: این برنامه، استعدادهای جدید را در این کشور کشف خواهد کرد.

ورزشی. ** 1584 ** 1589

تاریخ: 1391/4/28
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: