برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

روش جدید رده بندی کشورهای کوچک در جدول مدال های طلای المپیک

تهران - بر خلاف تصور همگان که مسابقه برای کسب بیشترین مدال های طلای بازی های المپیک 2012 لندن بین چین و آمریکا است، رقابت واقعی اکنون میان کشورهای کوچکی چون جاماییکا، نیوزیلند و جزیره کشور کوچک 'گرانادا' جریان دارد.

به گزارش ایرنا و به نقل از آسوشیتدپرس از شهر 'ولینگتون' پایتخت نیوزیلند، بر اساس روش محاسبه تازه ای که به وسیله سازمان آمار دولت نیوزیلند ابداع شده و اجرا می شود، میزان دستیابی به مدال های طلا برای هر کشور به نسبت جمعیت هر کشور محاسبه می شود.

بر اساس جدول سنتی محاسبه مدال های بازی های المپیک، چین با گذشت 10 روز از بازی ها با کسب 31 مدال طلا در صدر و پس از آن آمریکا با 29 مدال طلا قرار دارد.

اما با وارد کردن عامل جمعیت به این جدول رده بندی، آمریکا به رده بیست و سوم نزول می کند، زیرا به ازای هر 11 میلیون جمعیت خود، برنده یک مدال طلا شده است. چین که پرجمعیت ترین کشور جهان به شمار می رود، نیز به رده سی و ششم سقوط می کند، زیرا به ازای هر 43 میلیون نفر جمعیت خود یک مدال طلا گرفته است. در میان کشورهای بزرگ، بریتانیا که میزبان بازی های المپیک است، 18 مدال طلا بدست آورده که یک مدال به ازای هر 3 میلیون و 400 هزار نفر جمعیت آن می شود.

این در حالیست که جایگاه بسیاری از کشورهای کوچک بهبود می یابد. مثلا نیوزیلند با جمعیت 4 میلیون و 400 هزار نفری 3 مدال طلا در رشته قایقرانی روئینگ گرفته است که با این روش محاسبه به صدر کشورهای مدال آور تا روز یکشنبه بالا می رود.

پس از آن جاماییکا با پیروزی چشمگیر 'یوسین بولت' در دوی 100متر مردان قرار می گیرد که روی هم رفته دو مدال طلا گرفته است. به این ترتیب به ازای هر یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت ساکن در این کشور، جاماییکا یک مدال طلا بدست آورده است.

'گرانادا' نیز در رده سوم قرار می گیرد که 'کرانی جیمز' 19 ساله در روز دوشنبه در دوی 400 متر نخستین مدال طلا را برای این کشور به ارمغان آورد. این کشور به ازای هر 109 هزار نفر جمعیت خود که معادل کل جمعیت این کشور است، یک مدال طلا بدست آورده است.

به گفته 'جو آن اسکینر' مدیر پروژه در سازمان آمار نیوزیلند، روش جدید رده بندی علاوه بر جلب توجه ده ها هزار نفر، به ایجاد غرور نسبت به دستاوردهای المپیک این کشور کمک کرده است.

وی افزود: این روش به برخی از کوچکترین کشورها امکان می دهد که امیدوار باشند.

اما یکی از کشورهایی که ممکن است به این گونه تجزیه و تحلیل شمار مدال های هر کشور علاقه مند نباشد، هندوستان است. زیرا این کشور نتوانسته است هیچ مدال طلایی به دست آورد و فقط یک مدال نقره و 2 برنز گرفته است که می شود یک مدال برای هر یک از 400 میلیون نفر جمعیت این کشور.

مترجمام. ورزشی. ** 1486 ** 1589

تاریخ: 1391/5/17
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: