برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

شنا، شمشیربازی، دوچرخه‌سواری و... حضور در المپیک ‌سقف آمال

جام جم آنلاین: در مقابل رشته‌های کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو که ورزشکارانشان تمام مدال‌های تاریخ ورزش ایران در المپیک‌ها را به دست آورده‌اند، رشته‌هایی هم هستند که قدمت حضورشان در المپیک کم نیست اما به حذف زودهنگام ورزشکارانش در این آوردگاه بزرگ عادت کرده‌ایم، رشته‌هایی نظیر شمشیربازی، شنا، دوچرخه‌سواری و دوومیدانی.‌

می‌گویند اولین ورزشکار ایرانی که در عرصه المپیک حضور پیدا کرد یک شمشیرباز به نام فریدون ملکوم بود که سال 1900 در المپیک پاریس به رقابت پرداخت و در نهایت نوزدهم شد.

112 سال از این واقعه تاریخی می‌گذرد، اما انگار شمشیربازی ما در تمام این سال‌ها به اندازه یک سر سوزن هم پیشرفت نکرده است.

در المپیک 2012 لندن تنها نماینده شمشیربازی ایران مجتبی عابدینی بود که در نخستین دیدار خود در اسلحه سابر بازی‌های المپیک مقابل نماینده رومانی تن به شکست 15بر هفت داد و از دور رقابت‏ها کنار رفت.

اولین حضور دوومیدانی ایران در المپیک هم به سال 1952 هلسینکی برمی‌گردد که علی باغبانباشی در دوهای سه هزار و پنج هزار متر شرکت کرد.

با این حال با گذشت 60 سال، جز یک استثنا به نام احسان حدادی در پرتاب دیسک، هنوز هم در رشته‌های مختلف دوومیدانی حرفی برای گفتن نداریم.

امسال هم مثل المپیک 2008 پکن، حدادی تنها دوومیدانی کاری خواهد بود که شانس رقابت در فینال را دارد. طی روزهای گذشته امین نیکفر در پرتاب وزنه با ثبت رکورد 18 متر و 68 سانتی‌متر سی و سوم شد، کاوه موسوی در پرتاب چکش با ثبت رکورد 72 متر و 70سانتی‌متر بیست و دوم شد و محمد ارزنده نیز با در پرش طول با حدنصاب هفت متر و 84سانتی‌متر از صعود به فینال بازماند.

دیگر ورزشکاران ناموفق کاروان ورزشی کشورمان در المپیک 2012 لندن دوچرخه‌سواران بودند. امیر زرگری، علیرضا حقی و مهدی سهرابی سه رکابزن کشورمان در همان روز نخست المپیک در بخش استقامت جاده به رقابت با دوچرخه‌سواران المپیکی پرداختند، اما دو تای آنها به خط پایان نرسیدند و سهرابی هم در حالی مسیر 250 کیلومتری مسابقه را با موفقیت به پایان برد که تنها یک نفر بعد از او از خط پایان گذشت.

در شنا هم فاصله شناگران ما با شناگران مطرح دنیا کاملا محسوس است. در المپیک 2012 لندن محمد بیداریان تنها نماینده شنای ایران بود و مطابق با انتظار فقط یک بار فرصت پیدا کرد که تن خود را به آب بزند.

او در دور مقدماتی شنای 100 متر آزاد حدنصاب 52 ثانیه و ۹۳صدم را به نام خود به ثبت رساند و در میان 56 شناگر در مکان نازل چهل و نهم قرار گرفت.

جالب است بدانید دراولین حضور شناگران ایرانی در المپیک، حیدر شونجانی تنها نماینده ایران در المپیک 1964 توکیو بود که او هم در 100 متر آزاد شنا کرد و با حدنصاب یک دقیقه و دو ثانیه در مکان شصت و ششم قرار گرفت.

در این 48 سال شنای ما به اندازه 10 ثانیه در 100 متر آزاد پیشرفت داشته، اما برای رسیدن به فینال باید 5ثانیه دیگر هم این رکوردها کاهش پیدا کند که با این روند شاید در 24 سال آینده هم چنین اتفاقی نیفتد.

رضا پورعالی - گروه ورزش

تاریخ: 1391/5/18
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: