برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

اتفاقات هفت روز ورزش/هفته‏ای تاریخی برای ورزش ایران، سوریان و حدادی/ طلسم‏ها شکست

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: ورزش ایران در هفته رو به پایان تاریخی‏ترین روزهای خود را تجربه کرد چون در این هفته طلسم مدال‏آوری فرنگی کاران در المپیک شکست، در رشته‏ای جدید مدال المپیک گرفتیم و در نهایت هم بهترین نتیجه ایران در تاریخ المپیک رقم خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته رو به پایان آغاز خوبی برای ورزش ایران داشت چون با آغاز مدال‌آوری ورزشکاران ایران در سی‌امین دوره بازی‏‎های المپیک توسط کیانوش رستمی همراه بود. به فاصله دو روز پس از کسب اولین مدال، طلسم ناکامی فرنگی کاران در کسب مدال المپیک بعد از 40 سال شکسته شد و حمید سوریان کاروان ایران را صاحب اولین مدال طلای کشتی فرنگی در تاریخ المپیک کرد.

روند مدال‌آوری ورزشکاران ایران در المپیک سی‏ام در رشته وزنه برداری و کشتی توسط قاسم رضایی و نواب نصیرشلال ادامه یافت تا اینکه در شبی تاریخی و در فاصله کمتر از 2 ساعت، کاروان ورزش ایران صاحب دو مدال طلا و دو مدال نقره شد. بهداد سلیمی، سجاد انوشیروانی، امید نوروزی و احسان حدادی مدال‌آوران ایران در شب جاودانه ورزش کشور بودند.

در این میان و علاوه بر طلسم شکنی حمید سوریان، یک طلسم دیگر هم شکسته شد چون حدادی برای نخستین بار ورزش ایران را در رشته‎ای غیر از وزنه برداری، تکواندو و کشتی صاحب مدال المپیک کرد.

البته در طول این هفته بودند ورزشکارانی که خیلی زود از گردونه رقابت‏های المپیک کنار رفتند. حتی در این هفت روز رو به پایان رقابت‏های یکی دیگر از هفته‏های لیگ برتر فوتبال ایران برگزار شد و جدیدترین رده بندی فیفا هم اعلام شد اما اهمیت هیچ یک از آنها به اندازه هشت مدال المپیکی کسب شده نبود. هشت مدالی که بهترین عملکرد کاروان ورزش ایران در طول ادوار مختلف حضور در المپیک را رقم زد در حالیکه هنوز المپیک سی‎ام به پایان راه نرسیده است.

مهمترین رویدادهای ورزشی این هفت روز رو به پایان عبارتند از:

آغار به کار دوومیدانی کاران با ناکامی نیک‌فر
مسابقات دوومیدانی بازی‌های المپیک از جمعه گذشته آغاز شد. امین نیک‌فر اولین نماینده کشورمان در این بخش از مسابقات بود که رقابت با حریفان خود را برگزار کرد. نیک‌فر در رقابت‌های پرتاب وزنه رکورد 18 متر و 68 سانتیمتر را ثبت کرد و با قرار گرفتن در جایگاه شانزدهم گروه B از صعود به فینال بازماند و خیلی زود از گردونه مسابقات کنار رفت.

حذف کاوه موسوی با قرار گرفتن در جایگاه بیست و دوم
رقابت‎های پرتاب چکش بازی‏های المپیک لندن جمعه گذشته برگزار شد. کاوه موسوی نماینده ایران در این بخش از مسابقات بود که خیلی زود از دور مسابقات حذف شد. این رقابت‏ها با حضور 40 پرتابگر در دو گروه برگزار شد. موسوی در گروه B با ثبت رکورد 72 متر و 70 سانتیمتر در جایگاه بیست و دوم قرار گرفت و از صعود به مرحله فینال مسابقات بازماند.

آغاز مدال‌آوری ورزشکاران ایران با برنز کیانوش رستمی
کیانوش رستمی اولین ورزشکار ایرانی بود که در جریان بازی‏های المپیک لندن موفق به کسب مدال شد. رستمی جمعه شب گذشته در مسابقات وزنه برداری دسته 85 کیلوگرم درحرکت یک ضرب و دو ضرب به ترتیب وزنه‌های 171 کیلوگرمی و 209 کیلوگرمی را مهار کرد. وی در مجموع 380 کیلوگرم را بالای سر برد و به مدال برنز دست یافت.

پریدن یکی از شانس‎های مدال ایران با حذف سهراب مرادی
سهراب مرادی، وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم کشورمان که شانس مسلم کسب مدال در این وزن از بازی‎های المپیک لندن بود، خیلی از زود از گردونه مسابقات کنار رفت. مرادی جمعه شب گذشته سه بار در مهار وزنه 166 کیلوگرمی در حرکت یک ضرب ناکام ماند و بدین ترتیب از دور مسابقات حذف شد.

در هفته رو به پایان برخی از ورزشکاران ایران از بازی‎های المپیک لندن کنار رفتند

تنها نماینده پرش طول ایران حذف شد
مرحله مقدماتی مسابقات پرش طول بازی‏های المپیک جمعه شب گذشته با حذف محمد ارزنده درمیان 42 شرکت کننده در این بخش از مسابقات به پایان رسید. محمد ارزنده در گروه A این رقابت‌ها با ثبت رکورد 7 متر و 84 سانتیمتر نتوانست فینالیست شود و از دور مسابقات کنار رفت. این رکورد ارزنده در سومین حرکت وی ثبت شد. ارزنده در اولین و دومین پرش خود به ترتیب رکورد 7 متر و 77 سانتیمتر و 7 متر و 75 سانتیمتر را ثبت کرد.

تیم ملی بسکتبال در تورنمنت بین‎المللی ترکیه آخر شد
تیم ملی بسکتبال جمعه شب گذشته با مجموع دو شکست و کسب عنوان چهارمی به کار خود در تورنمنت بین‎المللی و چهارجانبه ترکیه پایان داد. ملی‌پوشان بسکتبال در این تورنمنت دو دیدار برابر تیم‎های فنلاند و آلمان برگزار کردند و در هر دو دیدار هم متحمل شکست شدند.

داور جدال مظاهری با بوکسور کوبایی محروم شد
"فرانک شارماخ"، داور آلمانی جدال علی مظاهری با "خوزه لاردوت" که با تصمیمات اشتباه خود باعث حذف نماینده کشورمان شد از سوی اتحادیه بوکسورهای آماتور جهان با پنج روز محرومیت روبه‌رو شد. این خبر جمعه گذشته اعلام شد.

دونده 400 متر ایران حذف شد
سجاد هاشمی آهنگری، نماینده ایران در رقابت‎های دوومیدانی 400 متر بازی‏های المپیک بود که خیلی زود از دور مسابقات کنار رفت. رقابت میان شرکت کنندگان در این بخش از مسابقات شنبه گذشته برگزار شد که طی آن سجاد هاشمی آهنگری در گروه ششم و در مصاف با حریفانی از 6 کشور بریتانیا، آمریکا، ترینیدادوتوباگو، گینه، استرالیا و مجارستان با زمان 47 ثانیه و 75 صدم ثانیه در رده ششم و آخر قرار گرفت و از صعود به نیمه نهایی بازماند.

حذف دونده 100 متر ایران به خاطر 11 صدم ثانیه
شنبه گذشته رقابت‎های دوی 100 متر بازی‎های المپیک برگزار شد. رضا قاسمی در گروه ششم این رقابت‏ها و در مصاف با حریفانی از کنگو، جامائیکا، بریتانیا، گرانادا، نیجریه، هلند و باربادوس با ثبت رکورد 10 ثانیه و 31 صدم ثانیه در جایگاه چهارم گروه خود قرار گرفت و از صعود به مرحله نیمه نهایی مسابقات بازماند. رکورد قاسمی از نفر سوم این گروه که به مرحله نیمه نهایی صعود کرد، فقط 11 صدم ثانیه کمتر بود.

سعید محمدپور به عنوان پنجم المپیک رسید
رقابت‌های وزنه برداری دسته 94 کیلوگرم بازی‌های المپیک شنبه گذشته با عنوان پنجمی نماینده ایران به پایان رسید. در این بخش از مسابقات سعید محمدپور که در حرکت یک ضرب وزنه 183 کیلوگرمی را بالای سر برده بود، در حرکت اول دو ضرب خود وزنه 219 کیلوگرمی را مهار کرد و در حرکت دوم وزنه 224 کیلوگرمی را اوت کرد. محمدپور در حرکت سوم خود وزنه 226 کیلوگرمی را انتخاب کرد اما نتوانست این وزنه را مهار کند. این وزنه بردار در مجموع با حدنصاب 402 کیلوگرم به کارش پایان داد و عنوان پنجم المپیک را کسب کرد.

رحیمیان به خط پایان نرسید
ابراهیم رحیمیان، نماینده پیاده روی ایران در بازی‌های المپیک لندن در رقابت با حریفان خود برای رسیدن به خط پایان ناکام ماند. مسابقات پیاده روی المپیک شنبه گذشته برگزار شد که طی آن رحیمیان با نیمه کاره رها کردن رقابت خود، به خط پایان نرسید و اینگونه از دور رقابت‎ها کنار رفت. 

بانوان تیرانداز ایران از صعود به فینال بازماندند
مسابقات تیراندازی تفنگ سه وضعیت 50 متر بانوان شنبه گذشته برگزار شد اما هیچ یک از دو نماینده ایران در این بخش از مسابقات نتوانستند به عنوان یکی از هشت نفر برتر به مرحله نیمه نهایی صعود کنند. در جریان این رقابت‎ها مه‌لقا جام بزرگ در بخش درازکش، ایستاده و دو زانو به ترتیب 198، 190 و 193 امتیاز بدست آورد و با مجموع 581 امتیاز در رده چهاردهم قرار گرفت. الهه احمدی دیگر نماینده ایران هم در بخش درازکش، ایستاده و دو زانو به ترتیب 193، 187 و 178 امتیاز بدست آورد و با مجموع 527 امتیاز در رده چهل و سوم قرار گرفت.

تیم پرسپولیس در هفته چهارم رقابت‏های فوتبال لیگ برتر باشگاه‏های کشور بازهم متحمل شکست شد

کسب اولین مدال طلا با طلسم شکنی سوریان
حمید سوریان یکشنبه شب گذشته با غلبه بر حریفانی از قرقیزستان، مجارستان، و دانمارک به فینال رقابت‎های کشتی فرنگی بازی‎های المپیک در وزن 55 کیلوگرم صعود کرد. سوریان در این مرحله حریف آذربایجانی خود به نام "روشن بایراموف" را شکست داد و صاحب اولین مدال طلای کاروان ایران در المپیک لندن شد. سوریان در حالی صاحب این مدال شد که از 40 سال پیش که رحیم علی آبادی در رقابت‌های 1972 مونیخ صاحب مدال نقره شد بود تاکنون هیچ یک از فرنگی کاران ایران در المپیک به مدال نرسیده بودند. با این شرایط سوریان اولین فرنگی کار ایرانی است که صاحب مدال طلای المپیک شده است.

برخورداری از مسابقات تیراندازی کنار رفت
در چارچوب مسابقات تیراندازی تپانچه 50 متر مردان بازی‌های المپیک، یکشنبه گذشته ابراهیم برخورداری با مجموع 552 امتیاز از 600 امتیاز در میان 38 تیرانداز شرکت کننده، جایگاه بیست و هفتم را به خود اختصاص داد و از صعود به فینال بازماند.

شانس به طالبیان رو نکرد!
در چارچوب بازی‎های المپیک لندن و در جریان رقابت‏های کایاک 1000 متر انفرادی مردان که دوشنبه گذشته برگزار شد، احمدرضا طالبیان در گروه دوم مرحله مقدماتی و در رقابت با نمایندگان کشورهای سوئد، اسپانیا، چین، نیوزلند، بلاروس  و مصر زمان 3 دقیقه و 39  ثانیه و 504 هزارم ثانیه را برای خود ثبت کرد و در جایگاه ششم و آخر گروهش قرار گرفت. طالبیان با این نتیجه شانس کمی برای صعود داشت. در صورتی که رکورد پاروزنان دیگر گروه‏ها، کمتر از طالبیان بود، وی می‏توانست فینالیست شود که این اتقاق نیفتاد و او از دور رقابت‌‎ها کنار رفت. 

لیلا رجبی حذف شد
رقابت‏های پرتاب وزنه بانوان بازی‏های المپیک لندن، دوشنبه گذشته برگزار شد که طی آن لیلا رجبی پرتابی به اندازه 17 متر و 55 سانتیمتر داشت اما نتوانست رکورد لازم برای صعود را کسب کند و از دور رقابت‏ها کنار رفت. 

امید نوروزی مدال طلا گرفت
امید نوروزی دوشنبه گذشته با شکست دادن حریفانی از چین، بلغارستان، قزاقستان و ژاپن به دیدار نهایی مسابقات کشتی فرنگی بازی‎های المپیک در وزن 60 کیلوگرم راه یافت. نوروزی در این مرحله رودرروی "ریواز لاشخی" از گرجستان قرار گرفت و موفق شد با کسب پیروزی در دو تایم با نتایج مشابه یک بر صفر مدال طلای این وزن را کسب کند.

حبیب الله اخلاقی حذف شد
کشتی‌گیر فرنگی کار وزن 84 کیلوگرم ایران در بازی‌های المپیک یعنی حبیب الله اخلاقی دوشنبه گذشته در دور اول مسابقات مغلوب حریفی از کوبا شد و پیکارهای المپیک را با شکست آغاز کرد. در صورتی که این کشتی گیر کوبایی فینالیست می‎شد، اخلاقی در گروه شانس مجدد قرار می‏گرفت اما حریف کوبایی او در مصاف با نماینده لهستان شکست خورد و به فینال نرسید و به این ترتیب اخلاقی از دور مسابقات کنار رفت.

باباجان‌زاده از کسب مدال برنز بازماند
پیکارهای وزن 120 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی بازی‏های المپیک دوشنبه گذشته برگزار شد. در این بخش از رقابت‎ها بشیر باباجان‌زاده پس از پیروزی برابر حریفانی از عراق و ارمنستان، برابر "یوهان ارن" از سوئد مغلوب شد و در انتظار رسیدن این فرنگی کار به فینال ماند. اما این فرنگی کار سوئدی هم مقابل حریفی از استونی باخت و به فینال نرسید و به این ترتیب باباجان‌زاده شانس مبارزه برای کسب مدال برنز را از دست داد.

نصیرشلال اولین مدال نقره کاروان ایران را از آن خود کرد
نواب نصیرشلال، وزنه بردار دسته 105 کیلوگرم ایران دوشنبه شب گذشته در چارچوب مسابقات وزنه برداری بازی‏های المپیک، با مهار وزنه 184 کیلوگرمی در یک ضرب و 227 کیلوگرم در دوضرب و مجموع 411 کیلوگرم به مدال نقره این دسته دست یافت. مدال نقره نواب نصیرشلال اولین مدال نقره کاروان ورزش ایران در این دوره از بازی‎های المپیک بود.

صدرنشینی سپاهان در هفته شکست دوباره پرسپولیس
در میان هیاهوی بازی‎های المپیک لندن، هفته چهارم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‏های کشور نیز برگزار شد. در این هفته تیم پرسپولیس در ورزشگاه آزادی مغلوب صبای قم شد تا مشکلات تیم "مانوئل ژوزه" بیشتر شود. شکست پرسپولیس در حالی رقم خورد که سپاهان اصفهان در دربی این شهر جشنواره‌ای از گل به راه انداخت و با چهار گل ذوب آهن را شکست داد و صدرنشین شد. سپاهان در صدر جدول جای فجر سپاسی را گرفت که در هفته چهارم با یک گل مغلوب ملوان شد. ملوان با این پیروزی 10 امتیازی شد و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به تیم سپاهان در رده دوم جدول رده بندی قرار گرفت. 

در هفته‎ای که نفت تهران به همتای آبادانی خود رحم نکرد و در خانه این تیم به پیروزی 6 بر 2 رسید، سایپای البرز نیز با دو  گل بر داماش گیلان چیره شد. پیکان تهران هم به نخستین پیروزی خود در لیگ یازدهم دست یافت وبا نتیجه 3 بر 2 از سد گهردورود گذشت.  آلومینیوم هرمزگان نیز نخستین گل لیگ برتری خود را به ثمر رساند اما نتوانست در دیدار خانگی برابر فولادخوزستان به نتیجه‎ای بهتر از تساوی یک بر یک دست یابد. در هفته چهارم لیگ برتر همچنین تراکتورسازی تبریز با یک گل از سد راه آهن تهران گذشت و استقلال در مصاف با مس کرمان به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد.

اسپانسر البسه تیم ملی فوتبال معرفی شد
سه شنبه گذشته طی نشستی که با حضور علی کفاشیان، "کارلوس کی‌روش"، امید نمازی، جواد نکونام برگزار شد، شرکت آل‌اشپورت به عنوان حامی تیم‌های ملی فوتبال معرفی شد. در این نشست اعلام شد که قرارداد همکاری میان فدراسیون فوتبال با شرکت مذکور تا سال 2015 منعقد شده است.

آرزو حکیمی از دور مسابقات کنار رفت
آرزو حکیمی، تنها نماینده ایران در رقابت‌های کایاک یک نفره 500 متر بانوان بازی‎های المپیک 2012 لندن بود که از حضور در مرحله نیمه نهایی این رقابت‌ها بازماند. این کایاک سوار سه شنبه گذشته در مصاف با حریفانش با ثبت زمان یک دقیقه و 58 ثانیه و 598 صدم ثانیه در آخرین رده گروه هفت نفره خود قرار گرفت و نتوانست به مرحله نیمه نهایی برسد.

روح الله عسگری حذف شد
سه شنبه گذشته نماینده ایران در ماده 110 متر با مانع مسابقات دوومیدانی بازیهای المپیک 2012 لندن با قرار گرفتن در رده هفتم گروه دوم از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند. روح الله عسگری، تنها نماینده کشورمان در این بخش از مسابقات بود که با حد نصاب 13 ثانیه و 97 صدم ثانیه از صعود به مرحله نیمه نهایی بازماند.

سعید عبدولی با المپیک وداع کرد
نفوذ مافیای داوری فیلا باعث شد سه شنبه گذشته سعید عبدولی، کشتی گیر وزن 66 کیلوگرم ایران در بازی‌های المپیک برابر حریف فرانسوی بازنده شود. البته در صورت فینالیست شدن کشتی‌گیر فرانسوی، این شانس برای عبدولی وجود داشت تا در گروه شانس مجدد مبارزه خود را برای مدال برنز ادامه دهد اما شکست کشتی‌گیر فرانسوی در مرحله نیمه نهایی و ناکامی او از صعود به فینال باعث شد سعید عبدولی از گردونه مسابقات کنار برود.

قاسم رضایی قهرمان شد
در ادامه مسابقات کشتی فرنگی بازی‎های المپیک و در رقابت‏های وزن 96 کیلوگرم، سه شنبه شب گذشته قاسم رضایی پس از استراحت در دور نخست، "جنگ ایلدیم" از ترکیه، "آرتور الکسانیان" از ارمنستان و "استرادا" از کوبا را شکست داد و به فینال صعود کرد. رضایی در دیدار نهایی "رستم تاتروف" از روسیه را شکست داد و صاحب مدال طلای این وزن شد.

احسان حدادی و حمید سوریان با شکست طلسم در المپیک 2012 لندن صاحب مدال شدند

قوی‌ترین مرد جهان صاحب طلای المپیک شد
بهداد سلیمی، وزنه بردار سنگین وزن ایران و قوی‌ترین مرد جهان سه شنبه شب گذشته در بازی‌های المپیک لندن در حرکت یک ضرب وزنه 208 کیلوگرمی را بالای سر برد و در حرکت دو ضرب وزنه 247 کیلوگرمی را مهار کرد و با مجموع 455 کیلوگرم قهرمان المپیک شد.

انوشیروانی صاحب مدال نقره شد
سجاد انوشیروانی در نخستین حضور المپیکی خود مدال نقره رقابت‎های وزنه بردای دسته سنگین وزن را از آن خود کرد. انوشیروانی با حدنصاب 204 کیلوگرم در یک ضرب، 245 کیلوگرم در دو ضرب و مجموع 449 کیلوگرم مدال نقره دسته فوق سنگین مسابقات وزنه برداری المپیک لندن را کسب کرد.

کاپیتان تیم ملی دوومیدانی فینالیست نشد
مرحله نیمه نهایی رقابت‏های دوی 800 متر بازی‏های المپیک لندن سه شنبه شب گذشته برگزار شد. سجاد مرادی، کاپیتان تیم ملی دوومیدانی که با زمان یک دقیقه و 48 ثانیه و 23 صدم ثانیه رده دوم گروه پنجم مرحله مقدماتی را از آن خود کرده بود و به مرحله نیمه نهایی رسیده بود، در این مرحله با ثبت زمان یک دقیقه و 45 ثانیه و 96 صدم ثانیه در جایگاه ششم گروه یک قرار گرفت و از صعود به مرحله نهایی بازماند.

احسان حدادی صاحب یک مدال تاریخی شد
قهرمان پرتاب دیسک ایران و آسیا رقابت‎های خود در بازی‏های المپیک را با کسب مدال نقره به پایان رساند. احسان حدادی سه شنبه شب گذشته در مرحله نهایی مسابقات پرتاب دیسک المپیک لندن، با رکورد 68 متر و 18 سانتیمتر در جایگاه دوم قرار گرفت. این مدال در حالی از آن احسان حدادی شد که پیش از این ورزشکارانی غیر از رشته‏های وزنه برداری، کشتی و تکواندو موفق به کسب مدال المپیک نشده بودند و از این حیث مدال حدادی تاریخی است. 

فرنگی کاران ایران قهرمان المپیک شدند
سه شنبه شب و در پایان رقابت‏های کشتی فرنگی بازی‏های المپیک لندن، تیم ملی کشتی فرنگی ایران با سه مدال طلای حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به عنوان قهرمانی دست یافت.

فوتبال ایران در رده‎بندی فیفا صعود کرد
جدیدترین رده بندی تیم‎های فوتبال جهان با صعود دو پله‎ای فوتبال ایران همراه بود. این رده بندی روز چهارشنبه از سوی فدراسیون بین‎المللی فوتبال اعلام شد که براساس آن فوتبال کشورمان با 590 امتیاز در رده چهل و هشتم جهان قرار گرفت. براساس این رده‎بندی، ایران در آسیا همچنان بعد از ژاپن، استرالیا و کره جنوبی در رده چهارم قرار دارد. نکته جالب اینکه هر سه تیم آسیایی که بالاتر از ایران قرار دارند در رده بندی این ماه فیفا سقوط داشته‌اند. ژاپن دو پله و کره جنوبی و استرالیا هر کدام یک پله نسبت به رتبه ماه گذشته خود در رنکینگ فیفا تنزل داشته‌اند.

آخرین بوکسور ایران هم حذف شد
احسان روزبهانی، آخرین نماینده بوکس ایران در سی‌امین دوره بازی‌های المپیک بامداد پنجشنبه برابر حریفی از قزاقستان روی رینگ رفت که با شکست برابر این حریف قزاق شانس رسیدن به مدال برنز المپیک را از دست داد تا پرونده بوکس ایران در این دوره از بازی‌ها بسته شود. روزبهانی در مصاف با  "عادل بیک نیازین" از قزاقستان در وزن 81 کیلوگرم مسابقات بوکس المپیک 2012 لندن با نتیجه 13 بر 10 مغلوب شد و شانس رسیدن به مدال در سی امین دوره المپیک را از دست داد.


تاریخ: 1391/5/19
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: