برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

انتظارهای برآورده ‌نشده در دو و میدانی

جام جم آنلاین: «کسی از دوومیدانی‌کاران ایران در المپیک لندن توقع کسب مدال یا موفقیتی در این حد را نداشت، ولی در عین حال، توقع تکرار رکوردهای شخصی آنها انتظار نا‌بجایی نبود. البته در مورد احسان حدادی انتظار کسب مدال المپیک از ابتدا وجود داشت.»

ایرج حصیبی، کارشناس دوومیدانی کشورمان با این اظهارنظر به انتقاد از عملکرد ورزشکاران و برنامه‌ آماده‌سازی فدراسیون پرداخت و گفت: اگر ورزشکاران ما می‌توانستند در بالاترین حد توان خود در المپیک ظاهر شوند، ولو این‌که صاحب مقام و مدالی نمی‌شدند برای همه قابل‌قبول بود، ولی شما مشاهده کردید که در لندن سجاد هاشمی آهنگر که دارای رکورد 55 ثانیه و 81 صدم ثانیه بود با زمان 57 ثانیه و 75 صدم ثانیه به کار خود پایان داد یعنی بیش از دو ثانیه با رکوردش فاصله گرفت.

البته رضا قاسمی در دوی 100 متر عملکرد بهتری از او داشت. با این حال، قاسمی هم هفت دهم ثانیه کمتر از رکورد خود دوید و در حالی که رکورد 10 ثانیه و 24 صدم‌ثانیه برای او ثبت شده است صاحب زمان 10 ثانیه و 31 صدم ثانیه شد.

در پرتاب‌ها و پرش‌ها هم‌ چنین شرایطی و حتی بدتر از آن را داشته‌ایم به طور مثال، امین نیک‌فر که دارای رکورد 20 متر و 5 سانتی‌متر در پرتاب وزنه است، تنها 18 متر و 62 سانتی‌متر پرتاب کرد که فاصله محسوسی با رکورد او دارد.

محمد ارزنده هم که رکوردی هشت متر و 17 سانتی‌متری در پرش طول دارد، تنها هفت متر و 77 سانتی‌متر پرید.

کاوه موسوی در پرتاب چکش هم حدود سه متر کمتر از حد نصاب خود و ایران پرتاب کرد و در حالی که رکوردی بالای 75 متر داشت در لندن، چکش را 72 متر و 20 سانتی‌متر پرتاب کرد. البته علاوه بر نتایج کم‌وبیش ضعیف این پنج نفر، شرکت‌‌کننده ششم ما هم که رحیمیان بود از دور مسابقه‌ها حذف شد.

حصیبی افزود؛ در ورزش رکوردی مثل دوومیدانی ممکن است ورزشکاری رکوردی خوب به دست آورد، ولی به مدال نرسد یا رکورد بدی بگیرد و در عین حال صاحب طلا شود، ضمن این‌که ورزشکارانی وجود دارند که رکورد و مدال را در کنار یکدیگر به دست می‌آورند و اگر روزی هم به دور از رکورد خوب خود صاحب مقام اول شوند باز هم مقبولند در حالی که ورزشکاران ما هیچ‌یک از این شرایط را نداشتند.

در کنار آن‌که ورزشکاران ما نتوانستند کارایی خود را نشان دهند، مسئولان‌مان هم نمره قابل قبولی در برنامه‌ریزی و هدایت نگرفتند.

به طور نمونه از 10 نماینده ایران در المپیک لندن، چهار نفر پرتاب‌کننده بودند در حالی که حتی یک مربی پرتاب در کنار تیم ما وجود نداشت،‌ ولی تعداد زیادی همراه از جمله مربیان مواد پنج هزار متر و 10 هزار متر و... به لندن فرستاده شده بودند.

حضور هر چه پرتعدادتر ورزشکاران دوومیدانی در المپیک، از جهت این‌که کلاس آموزشی بسیار باارزشی برای آنها محسوب ‌شده و بر تجربه آنها می‌افزاید باارزش تلقی می‌شود، ولی به نظر می‌ر‌سد برخی‌ها شدیدا به دنبال حضور هرچه پرتعدادتر ورزشکاران‌مان در المپیک بودند به صرف این‌که هرچه ورزشکار بیشتری در کاروان اعزامی المپیک حاضر شوند، همراهان بیشتری هم به چنین مسافرتی خواهند رفت!‌

کارشناس دوومیدانی ایران به چگونگی حضور احسان حدادی و سجاد مرادی در المپیک اشاره کرد و گفت: مرادی که قبل از المپیک گذشته صاحب رکورد یک دقیقه و 44 ثانیه و 72 صدم ثانیه شده بود در زمان برپایی آن رکورد، نتیجه خوبی به دست آورده بود که فاصله درازی با رکورد جهانی نداشت، ولی در حال حاضر او با روزهای اوج پنج سال پیش خود فاصله دارد.

البته احسان حدادی با استقلال از برنامه‌های فدراسیون، خود به برنامه‌ریزی و تدارک برنامه‌هایش پرداخت. در حقیقت، حدادی برای ایجاد آمادگی خود هیچ اتکایی بر فدراسیون نکرد و با حضور در تمرین‌ها و مسابقه‌های خارجی،‌ خود را به مرز آمادگی رساند.

مجید عباسقلی - گروه ورزش

تاریخ: 1391/5/23
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: