برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

بازار داغ بیوگرافی ورزشکاران المپیک

رویداد ورزشی المپیک 2012 به پایان رسید ولی حاشیه‌ها و حرف‌ها و حدیث‌هایش مطمئنا تا مدت‌ها در حوزه‌های مختلف ادامه خواهد داشت و دنیای کتاب نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.-به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گلوبال تایمز، ورزشکاران جهان فرصتی بهتر از المپیک به دست نمی‌آورند که کتاب‌های خود از جمله بیوگرافی‌ها را رونمایی کنند. 

هرچند هنوز بسیاری، نوشتن زندگینامه توسط ورزشکاران را کاری غیرحرفه‌ای می‌دانند، لین دان بدمینتون باز چینی که موفق شد با شکست «لی جونگ وی» مالزیایی ، مدال طلای این رشته را در رقابت‌های المپیک 2012 لندن از آن خود کند، یکی از ورزشکارانی است که زندگینامه خودنوشتش را با عنوان «تا آخر دنیا» درست در روز کسب مدال، راهی بازار کتاب چین کرد.

در روز نخست 10 هزار نسخه از این کتاب از طریق سایت‌های اینترنتی به فروش رسید و موفقیت این ورزشکار در بازی‌های المپیک، زمینه ساز موفقیتش شد.

نام این کتاب از خالکوبی روی بازوی راست این ورزشکار الهام گرفته و به این معناست که عشقش به بدمینتون تا پایان عمر با وی همراه خواهد بود. وی در بیوگرافی خود مسیر طولانی که طی کرده تا به یکی از بهترین‌های بدمینتون جهان تبدیل شود را مستند کرده و اعتبارش را نیز مرهون مهارت‌های فوق‌العاده و تلاش‌هایش می‌داند. در این کتاب عکس های جالبی از دوران فعالیت ورزشی قهرمان بدمینتون المپیک به تصویر کشیده شده و تجربیات و تلاش های وی را در این سال ها نشان می‌دهد.

«لین دان» درباره این کتاب می‌گوید: ایده نوشتن این کتاب، سال گذشته به ذهنش رسیده است و آنچه را که می‌خواسته بگوید، پس از ضبط کردن در اختیار ویراستارانش قرار می‌داد. این نوشته‌ها سپس توسط این ورزشکار مروری دوباره می‌شد و بخش‌هایی که نیاز به تغییر داشت، بازنویسی می‌شد.

این تنها بیوگرافی ورزشکاران در سال جاری نیست و در ژانویه نیز بیوگرافی‌هایی مانند «تنها بر روی صحنه» توسط «لی نا» تنیس باز چینی و «جرات قهرمانی» توسط «لی چونگ وی» بازیکن بدمینتون مالزیایی منتشر شد. هرچند به نظر می رسد موفقیت «لین دان» قهرمان المپیک بدمینتون، فروش کتابش را تضمین کرده ولی ممکن است اوضاع برای «لی نا» تنیس بازی که نخستین بازی‌اش را در المپیک به حریف واگذار کرد، اندکی متفاوت باشد. با این حال ناشر او معتقد است: نباید تمام افتخارات گذشته این ورزشکار را فراموش کرد زیرا او تاکنون بارها خود را ثابت کرده و نباید انسان‌ها را تنها از روی موفقیت لحظه‌ای آنها قضاوت کرد.

نوشتن بیوگرافی توسط ورزشکاران پیش از این نیز رواج داشته و در سال 2004 نیز بیوگرافی «من لیو ژیانگ هستم» توسط «لیو ژیانگ» از بازیکنان بنام رشته دو با مانع 110 متر و «یائو:زندگی در دو جهان » اثر «یائو مینگ» بسکتبالیست معروف چینی روانه بازار کتاب شد. 

البته نوشته شدن بیوگرافی توسط ورزشکاران که اغلب هم تبحر چندانی در نوشتن ندارند دستمایه بحث‌های مختلفی شده و گاهی نوک تیز حملات به نوشته‌های آنان نشانه رفته است. «کنگ نینگ» یکی از ناشران چینی اعتقاد دارد زندگینامه خودنوشت ورزشکاران محبوب مردم در کوتاه مدت بسیار خوب جواب می‌دهد ولی در درازمدت شک و تردید بر آن سایه می‌افکند زیرا تجربه نشان داده که تنها بیوگرافی کسانی پرفروش و محبوب می‌ماند که با فرهنگ و سیاست ارتباط تنگاتنگ و مستقیم دارند.

برخی نیز این کتاب ها را تجاری می‌دانند و معتقدند چون اغلب ورزشکاران قلم خوبی ندارند و درواقع یک نویسنده پشت پرده آن را می‌نویسد، هرگز این کتاب اثر خوبی از آب در نمی‌آید و چندان به واقعیت نزدیک نیست. گروهی دیگر هم هرچند تاکید دارند ورزشکاران باید فقط بر ورزش تمرکز کنند ولی معتقدند با این بیوگرافی‌ها، مردم می‌توانند از زندگی آن‌ها درس بگیرند و پشتکار این گروه را سرمشق خود قرار دهند.


تاریخ: 1391/5/24
کلمات کلیدی: ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: