برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گزارش خبری/نگاهی به عملکردورزشکاران اصفهان درالمپیک/ تجربه تنهاعایدی اصفهانی ها

اصفهان - خبرگزاری مهر: کاروان ورزشی ایران در سی امین دوره بازی های المپیک 2012 لندن با کسب 12 مدال رنگارنگ و قرار گرفتن در رده 17 جدول توزیع مدالها علاوه برارتقای جایگاه 51 المپیک پکن، مسئولیت خود را برای المپیک 2016برزیل سنگین تر کرد اما در این بین ورزشکاران اصفهان هیچ مدالی ازآن خود نکرده و تنها از المپیک تجربه کسب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، شکسته شدن رکورد بیشترین طلا و بیشترین مدال در یک دوره المپیک تنها دلایل موفقیت عملکرد کاروان ورزشی ایران نبود بلکه صعود الهه احمدی به فینال رشته تیراندازی و پیروزی های نوشاد عالمیان در سه دوره و پایان حسرت 40ساله کسب مدال در رقابت های کشتی فرنگی از دیگر افتخاراتی بود که در این دوره از رقابت ها با ایرانی ها همراه شد تا شاهد رقم خوردن پایانی درخشان برای کاروان ایران در المپیک لندن باشیم.

اما در این بین سهم اصفهانی ها در مدال های کسب شده و افتخارات بدست آمده صفر بود و اگر تجربه حضور در میدان بین المللی چون المپیک را برای ورزشکاران اصفهانی نادیده بگیریم چیز دیگری عاید پنج نماینده اصفهان در المپیک لندن نشد. می گوئیم پنج نماینده هرچند در برخی رسانه ها مجتبی عابدینی که قبل از انحلال تیم شمشیربازی ذوب آهن سابقه حضور در این تیم را داشت به حساب المپیکی های اصفهان گذاشته نمی شود. در صورت احتصاب این فاکتور، سجاد مرادی که اصالتا شهرکردی است نیز در میان سهمیه های اصفهان قرار نمی گیرد اما به هر شکل در ادامه کارنامه سهراب مرادی در وزنه برداری، رضا قاسمی در دوی100متر،احمدرضا طالبیان در کایاک یک نفره و در 100متر، مجتبی عابدینی در اسلحه سابر و سجاد مرادی در دوی 800 متر مورد بازبینی قرار می گیرند.

آه و حسرت سهم سهراب از المپیک

سهراب مرادی وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم از امیدهای اول کسب مدال المپیک برای اصفهان و ایران بود . سهراب با هیاهو و در اوج حمایت های مسئولین و رسانه ها همراه با تیم وزنه برداری کشورمان راهی لندن شد تا با کسب اولین مدال طلای المپیک علاوه بر معرفی خود به عنوان پدیده جدید این رشته، نوار موفقیت های خود را از بعد از رقابت های آسیایی2011 تداوم بخشد.

روز موعد فرا رسید اما سهراب آن چیزی که همگان انتظارش را می کشیدند از خود ارائه نکرد. او در شرایطی در مقابل هواداران پرشورایرانی قرار گرفت که فرسنگ ها با آن چیزی که از آن انتظار می رفت فاصله داشت. او با وجودی که سه ماه قبل از آغاز رقابت های المپیک موفق به زدن وزنه 172 کیلوگرم در یک ضرب و 216 کیلوگرم در دو ضرب شده بود، در بالابردن وزنه 166کیلوگرم در یک ضرب در سه مرحله ناکام ماند تا همگان با شوک بزرگی به استقبال بقیه رقابت های این وزن و سایر وزنه برداران کشورمان بروند.

ناکامی سهراب مرادی در شرایطی رقم خورد که هیچ کس مصدومیت او را در این ناکامی موثر نمی دانست و خیلی ها از همان شب مسابقه، حواشی و دلایل فرامتنی دیگری را برای این شکست عنوان می کردند،یکی از لجبازی با کوروش باقری سرمربی تیم ملی حرف زمی زد و دیگری تسویه حساب با رضا زاده و اقدام تلافی جویانه با رئیس فدراسیون را مطرح می کرد اما حرف اول و آخر سهراب مصدومیت از ناحیه کشاله ران بود و بس.

البته تیم وزنه برداری ایران در این وزن بی مدال نماند و برنز کیانوش رستمی در وزن85کیلوگرم کاروان ایران را از شب اول بازی های وزنه برداری بی نصیب نگذاشت و شروعی برای کسب مدال های بعدی توسط ورزشکاران ایرانی در کشتی و سایر اوزان وزنه برداری شد اما هیچکس ناکامی مرادی را باور نمی کرد.

رضا قاسمی بد عمل نکرد

شاید بتوان از رضاقاسمی به عنوان پرتلاش ترین دونده ایران نام برد. کسب عنوان پرامتیازترین دونده لیگ برتری، جابجا کردن رکورد دوهای ۶۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر ایران و کسب نشان طلای مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا بخشی از موفقیت های دونده ای است که در سال ۹۰ بیشتر از گذشته نام خود را بر سر زبان ها انداخت و با حضور در چندین رقابت داخلی و خارجی صدم ثانیه هایی که تا المپیک فاصله داشت را جبران کرد تا به عنوان دیگر نماینده اصفهان سهمیه حضور در رقابت های المپیک را کسب کند.

رضا قاسمی دونده جوان اصفهانی که امروز دیگر می توان لقب اوسین بولت ایران را به او داد با موفقیت در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا جواز حضور در رقابت های جهانی را کسب کرد تا دوران رخوت دوی سرعت ایران با انگیزه و امید او پایان یابد.

قاسمی در مسابقات ستارگان آسیا در قزاقستان موفق شد هشتمین سهمیه المپیک دوومیدانی ایران را کسب کند. او در ماده ۱۰۰ متر، با طی کردن این مسافت در مدت زمان ۱۰ ثانیه و ۲۴ صدم ثانیه ضمن قرارگرفتن در جایگاه نخست، ورودی المپیک را به دست آورد.

وی با آغاز رقابت های دوی 100متر المپیک در ابتدا چهارم شد و در دور بعدی با عدم کسب حد نصاب زمان از حضور در نیمه نهایی این ماده بازماند. بهترین رکورد رضا قاسمی در دور اول رقابتهای المپیک کسب عنوان چهارمی از جمع هشت شرکت کننده بود و در ادامه با قرار گرفتن در رده 34ام در جمع 56شرکت کننده در رسیدن به نیمه نهایی دو 100 متر ناکام ماند. خیلی ها با توجه به سن و سال و تجربه اولین المپیک، عملکرد او را مطلوب ارزیابی کردند اما این چیزی نبود که خود رضا آن را انتظار داشت.

طالبیان همه را ناامید کرد

قایقران طلایی ایران مهر ماه سال ۹۰ در چهاردهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا با کسب ۳ نشان طلا ستاره این مسابقات لقب گرفت، طالبیان در جریان این رقابت ها با پیشی گرفتن از حریفان آسیایی خود برای اولین بار در تاریخ، قایقرانی ایران را صاحب سهمیه حضور در المپیک کرد.

۳ طلای آسیایی طالبیان و سهمیه حضور در المپیک لندن سال ۹۰ را به موفق ترین سال وی در دوران ورزشی اش تبدیل کرد. طالبیان پس از کسب سهمیه المپیک در اردوهای متفاوتی شرکت کرد اما نتایجش در رقابتهای جهانی او را راضی نکرد. طالبیان که از نتایج کاپ های جهانی راضی نبود تمرینهایش را پرفشارتر کرد و پس از لغو شدن اردوی بلاروس برای فاصله گرفتن از شرایط روانی دریاچه آزادی، راهی انزلی شد. حضور در جمع 9نفر اول فینال A کمترین چیزی بود که از او در المپیک انتظار می رفت. طالبیان در دور اول با کسب رتبه شش از بین 7نفر گروه B راهی دور بعد شد اما با قرار گرفتن در رده 18ام از بین 22 شرکت کننده در کایاک 100 متر از حضور در نیمه نهایی بازماند. طالبیان اما در ادامه افزایش توان حریفان و استرس و خستگی خود را از مهم ترین دلایل ناکامی اش اعلام کرد و بدین ترتیب افتخار حضور در فینال هم برای او و جامعه قایقرانی اصفهان از دست رفت.

مجتبی عابدینی،پسر بدشانس دیار نصف جهان

وقتی مجتبی عابدینی برای اولین بار در طول تاریخ شمشیربازی ایران موفق به کسب سهمیه المپیک شد، هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که شمشیربازان ایرانی شانس حضور در المپیک را داشته باشند. اما عابدینی، شمشیرباز مازندرانی کشورمان تنها کسی بود که با حضور مقتدرانه اش دررقابت های آسیایی ژاپن خیلی ها را شگفت زده کرد. او در این رقابتها که اردیبهشت امسال برگزارشد، توانست در مبارزات اسلحه سابر با شکست تمامی حریفان، ضمن کسب مدال طلا جواز حضور در بازیهای المپیک 2012 لندن را نیز بدست آورد.

مجتبی عابدینی با امید و آرزو راهی لندن شد. بازیکن تیم شمشیربازی ذوب آهن تنها المپیکی تاریخ شمشیربازی ایران بعد از انقلاب بود که تنها به کسب مدال در سابر فکر می کند اما باز این سایه شوم مصدومیت بود که او را در رسیدن به هدفش ناکام گذاشت. وی در همان بازی نخست و با واگذاری نتیجه 15-7 به حریف رومانی خود خداحافظی زودهنگامی با پیست شمشیربازی اکسل داشت.

سجاد مرادی و رکوردی بی نظیر برای ایران

سجاد مرادی که اصالتا شهرکردی است در دور اول رقابت های دوی 800 متر با کسب عنوان نفر دوم گروه هشت نفره خود راهی نیمه نهایی شد و در این مرحله با قرار گرفتن در رده شش گروه هشت نفره از رسیدن به فینال این ماده بازماند که در نوع خود شاهکار و عملکرد خیره کننده ای در آوردگاهی چون المپیک بود. وی در مرحله مقدماتی دو 800متر موفق شد در گروه پنجم با طی کردن 800متر در مدت زمان 1.48.23 صدم ثاینه و قرار گرفتن در جایگاه دوم این گروه به نیمه نهایی راه یابد . بهترین رکورد شخصی مرادی 1.44.74 صدم ثانیه است که در اینچئون کره جوبی برای او ثبت شد و بهترین رکورد فصل او نیز 1.45.98صدم صانیه است که در مرحله اول مسابقات لیگ الماس(دیاموند لی) در قطر بدست آمد.رکورد جهان در این ماده 1.41.01صدم ثانیه و رکورد المپیک 1.42.58صدم ثانیه است. سجاد اولین دونده ایرانی بود که توانست سهمیه حضور در رقابت های المپیک لندن را بدست آورد ضمن اینکه حضور در المپیک آتن و پکن را نیز در کارنامه داشت.

.......................

گزارش: نجمه کرمی


تاریخ: 1391/5/25
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: