برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

المپیک 2012 لندن عملکرد تنها نماینده بانوان پینگ‌پنگ

جام جم آنلاین: المپیک لندن به پایان رسید و تلخی‌ها و شادی‌هایش خیلی زود از اذهان در حال پاک شدن است. اکنون کارنامه ورزشکاران در حال بررسی است و خود آنها بعد از دورشدن از حال و هوای رقابت‌ها بهتر می‌توانند در خصوص آنچه عرضه کرده‌اند، نظر بدهند.

در بین اعضای کاروان ایران چند بانوی ورزشکار وجود داشتند که به دنبال کسب افتخاراتی تازه بودند تا با درخشش خود نگاه‌ها را به ورزش بانوان ایران تغییر دهند.

ندا شهسواری یکی از این ورزشکاران بود؛ پینگ‌پنگ‌بازی که بعد از حذف در همان دور اول برابر نفر پنجم قاره سیاه ترجیح داد سکوت اختیار کرده و به آنچه اتفاق افتاد بیشتر فکر کند.

شهسواری در همان دور نخست برابر اوشنایک از کشور نیجریه قرار گرفت ـ که البته تجربه چند دوره حضور در المپیک را داشت ـ که از این حیث تجربه‌اش با نماینده بانوان ایران قابل قیاس نبود.

گرفتن سه ست از این بازیکن نشان می‌دهد نماینده ایران شاید اگر کمی تجربه بیشتری داشت می‌توانست در المپیک هم طعم برد را بچشد.

او تجربه نداشت و به یک حریف آفریقایی باخت. حریفی که اگرچه از قاره‌ای می‌آید که در آن پینگ‌پنگ، محلی از اعراب ندارد ولی تجربه المپیکی داشت و فضای رقابت‌ها برایش تازگی نداشت.

این برای غلبه بر نماینده جوان ایرانی کفایت می‌کرد. تجربه چند دوره حضور در المپیک و نتایجی که حریف شهسواری در میادین بین‌المللی کسب کرده بود، رتبه او را تا 292 در رنکینگ بین‌المللی ارتقا داده بود، این در حالی است که بانوی کرمانشاهی تیم ملی در رده 491 قرار داشت که بعد از المپیک هم سقوطی 11 پله‌ای داشت و در رده 502 جهان ایستاد.

شهسواری البته خودش معتقد است که شانس در شکست او برابر حریف آفریقایی‌اش دخیل بوده ولی به نظر می‌رسد او می‌توانست در این مسابقه‌ها اتفاق‌های دیگری را هم به نام خودش ثبت کند.

خوب یا بد؟

کارشناسان در خصوص این که نماینده بانوان ایران در المپیک لندن عملکرد خوب یا بدی داشته است نظرات متفاوتی ارائه می‌دهند.

پیمان حسنی معتقد است وی با وجود تجربه کم خود توانسته بازی را به گیم هفتم بکشاند که این یک موفقیت است و نشان می‌دهد تنها عامل باخت شهسواری در لندن نداشتن تجربه و ترس از حریف بوده است. اما برخی‌ها باور دیگری دارند.

فهیمه امیریان، مربی پایه ندا شهسواری در این باره می‌گوید اگر این دختر پینگ‌پنگ‌باز کشورمان بهتر هدایت می‌شد می‌توانست از مرحله اول براحتی عبور کند: «شهسواری بازی خوبی ارائه کرد، ولی مربی او باید حریف را آنالیز و شیوه درستی را به بازیکن کشورمان ارائه می‌کرد که این کار را نکرد. ضمن این که شهسواری اگر از نظر روحی تقویت می‌شد براحتی می‌توانست برنده شود. متاسفانه نمانده ایران، هم مغلوب تجربه حریف شد و هم مربیگری خوبی که مربی آفریقایی داشت.»

اما زهرا یوسفی، دیگر کارشناس پینگ‌پنگ کشورمان به نکته جالبی اشاره کرده و معتقد است که اگر یک مربی زن در کنار تنها نماینده بانوان ایران در المپیک حضور داشت شرایط فرق می‌کرد.

او درخصوص ادعای خود این گونه توضیح می‌دهد: «به نظرم حریف آفریقایی حریفی نبود که بتواند شهسواری را شکست دهد. بازی آنها به گونه‌ای برگزار شد که می‌شد نماینده ایران برنده این مسابقه باشد. او در صورتی که یک مربی زن در کنار خود داشت می‌توانست بهتر عمل کند. در هر صورت نگاه به پینگ‌پنگ زنان در ایران تغییر پیدا کرده و این مهم است.»

در هر حال آنچه مهم به نظر می‌رسد، تجربه گرانبهایی است که نماینده بانوان ایران در چنین آوردگاهی کسب کرده و بازی در این فضا باعث شده تا دیدگاهش به مسابقات بین‌المللی تغییر کند.

شهسواری و دیگر بانوان پینگ‌پنگ‌باز ایران حالا بهتر از قبل نسبت به جایگاه واقعی ایران در این رشته در عرصه بین‌المللی شناخت پیدا کرده و متوجه شده‌اند برای موفقیت بیشتر باید تلاش دوچندانی به خرج داد چرا که حالا آفریقایی‌ها هم با سرمایه‌گذاری حرف‌هایی برای گفتن دارند.

علی رضایی - جام‌جم

تاریخ: 1391/6/8
کلمات کلیدی: ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: