برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

علی‌آبادی رودرروی عباسی

جام جم آنلاین: وزارت ورزش در شرایطی برای انتخابات کمیته ملی المپیک دورخیز کرده که به دلیل تغییرات شتاب‌زده در راس برخی فدراسیون‌های ورزشی، کمیته بین‌المللی المپیک، ورزش ایران را زیر ذره‌بین خود قرار داده و خواهان این است که در اساسنامه فدراسیون‌ها و کمیته‌ ملی المپیک تغییرات لازم صورت بگیرد.

تغییراتی که ناظر به حذف دخالت دولت در انتخابات فدراسیون‌هاست و به طور طبیعی این مساله بسادگی حاصل نخواهد شد.

مهلت قانونی و چهارساله جلوس محمد علی‌آبادی بر صندلی ریاست کمیته ملی المپیک در شرایطی آبان ماه خاتمه می‌یابد که برگزاری مجمع انتخابات این کمیته به دلیل نامه کمیته بین‌المللی المپیک نامشخص است؛ نامه‌ای که دو ماه پیش IOC به ایران ارسال و بر این نکته تاکید شد که تا زمان اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نباید هیچ مجمع انتخاباتی در ورزش ایران برگزار شود.

در این بین مطابق رسم معمول ورزش ایران که روسای وقت سازمان تربیت بدنی سابق و وزارت ورزش فعلی، خود یا معاونانشان برای ریاست کمیته ملی المپیک نامزد می‌شوند، این روزها خبر حضور محمد عباسی وزیر ورزش در انتخابات پیش رو به منظور تصدی همزمان وزارت و کمیته ملی المپیک به گوش می‌رسد، انتخاباتی که برگزاری آن منوط به موافقت IOC است.

اما با توجه به نادیده گرفتن نامه کمیته بین‌المللی المپیک از سوی وزارت ورزش، بعید است این رضایت فعلا جلب شود، چرا که این وزارت در ماه گذشته و با اطمینان خاطر از عدم تعلیق ورزش کشورمان انتخابات فدراسیون‌های قایقرانی و دوچرخه‌سواری را برگزار کرد.

آن هم در شرایطی که نماینده کمیته ملی المپیک در این دو مجمع انتخاباتی غایب بود تا عملا وجهه قانونی و بین‌المللی این دو انتخابات زیر سوال برود.

بر این مبنا نیز هست که هنوز نام خسرو قمری و شروین اسبقیان به عنوان روسای جدید فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و قایقرانی روی سایت فدراسیون‌های جهانی مربوط درج نشده است.

اما محمد علی‌آبادی رییس کمیته ملی المپیک که خود چهار سال پیش در کسوت رییس سازمان تربیت بدنی در مجمع انتخابات کمیته المپیک به عنوان نامزد حاضر شد، حالا برای مدیریت چهار سال بعدی، وزیر ورزش یا نماینده وی را رقیب جدی خود در انتخابات پیش رو می‌بیند.

او در این باره به ایسنا گفت: کادر کمیته ملی المپیک براساس انتخابات تعیین می‌شود و هر کسی که می‌خواهد در کمیته‌ مدیریت کند باید رای بیاورد. امیدوارم انتخابات به بهترین شکل برگزار شود و کسانی که می‌توانند خدمت کنند بر مسند کار بنشینند. در این بین امیدواریم رضایت کمیته بین‌المللی المپیک را برای برگزاری این مجمع جلب کنیم.

رییس کمیته ملی المپیک در رابطه با تعلیق یکی، دو فدراسیون ورزشی و این‌که کمیته چه اقداماتی برای رفع تعلیق انجام داده است، خاطرنشان کرد: بحث اول این است که کمیته ملی المپیک در ایجاد این مشکلات هیچ نقشی نداشته است و وزیر ورزش براساس اختیارات و اساسنامه تغییراتی ایجاد کرد. اساسنامه موجود این اختیار را به او داده است، اما نهادهای بین‌المللی با این تغییر و تحول موافق نیستند. باید بر اساس انتخابات و برگزاری مجمع روسای جدید انتخاب شوند. ما این قضیه را دنبال می‌‌کنیم و در تلاشیم موضوع با صلح و سازش حل شود.

خطر تعلیق دایم دوچرخه‌سواری

تعلیق هر رشته ورزشی به دو شکل موقتی و دایمی صورت می‌گیرد، به این معنی که هیات رییسه فدراسیون‌های آسیایی و جهانی تنها می‌توانند ورزش یک کشور عضو را با تعلیق موقت مواجه کنند، مثل وضعیتی که در حال حاضر برای شنا و دوچرخه‌سواری پیش آمده است، تعلیق دایم هم تنها از سوی مجامع عمومی آن فدراسیون‌ها صورت می‌گیرد.

اتفاقی که احتمالا روز 31 شهریور در مجمع عمومی فدراسیون جهانی دوچرخه‌سواری در هلند برای ایران رخ خواهد داد و تا زمانی که اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تغییر نیابد و نقش دولت در عزل و نصب‌های مدیران ورزش از بین نرود سایه تعلیق بر سر مجموعه ورزش ایران خواهد بود. در این بین حمید سجادی معاون وزارت ورزش درباره ارسال اساسنامه به فدراسیون‌های جهانی گفت: ما پیگیر این مساله هستیم، اساسنامه‌ها باید ترجمه شود و این اقدام زمان‌بر است.

سجادی: کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم

با وجود این حمید سجادی همچنان توپ را به زمین روسای برکنار شده می‌اندازد و تاکید دارد این فضا به دلیل مکاتبات صورت گرفته برخی با مجامع بین‌المللی برای ورزش ایران به وجود آمده است. او درباره تعلیق شنا و دوچرخه‌سواری تصریح کرد: ما در حال پیگیری هستیم. من تعلیق شنا را قبول ندارم چون هیچ نامه کتبی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم. آنها اشکالاتی داشتند، برخی از روسای برکنار شده نامه نوشتند و گفته اند که دولت ایران در این تغییرات دخالت داشته است. متاسفانه بدعت جدیدی در ورزش ایران باب شده است. در حالی که ما طبق اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که به تصویب هیات دولت نیز رسیده است هیچ کار خلاف قانونی مرتکب نشده‌ایم، همین افراد برکنار شده خود براساس اساسنامه موجود رئیس فدراسیون شدند، در بیرون از ایران هم همه از این روش در ایجاد تغییر و تحول با خبر بودند. متاسفانه بدعتی در گفتمان برخی از مدیران ایجاد شده که منافع داخلی ایران را به خطر انداخته‌اند. مردم باید بدانند که وزارت ورزش و جوانان کار غیرقانونی نکرده است. مجامع بین‌المللی هم هر وقت از ما سوال کردند، پاسخ دادیم.

آخرین هشدار صفایی به وزیر

اما برخلاف سجادی که نسبت به عدم تعلیق ورزش ایران اطمینان دارد، کریم صفایی رییس برکنار شده فدراسیون تیراندازی با کمان دیروز طی نامه‌ای رسمی به وزیر ورزش و جوانان هشدار داد که برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کل ورزش ایران، وزارت از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون خودداری کند.

صفایی تاکید کرده است: پیرو نامه فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان و اعلام رسمی کمیته بین‌المللی المپیک که برگزاری انتخابات را برای این فدراسیون منع کرده است؛ با توجه به حساسیت موضوع و همچنین جو به وجود آمده، برای آخرین بار استدعا دارم جلوی انتخابات دوم مهرماه این فدراسیون را بگیرید تا این رشته ورزشی و همچنین ورزش کشور آسیبی نبیند. از آنجا که عزت و آبروی میهن اسلامی از هر چیزی برایمان عزیزتر و مهم‌تر است آماده هرگونه مذاکرات اصلاحی به منظور دستیابی به راه‌حل منطقی و خیرخواهانه هستم.

در این شرایط اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک دیروز طی یک نشست ویژه به بررسی آخرین وضع تعلیق ورزش ایران و نامه تهدیدآمیز کمیته بین‌المللی المپیک پرداختند، جلسه‌ای که هیچ خبری از آن به طور رسمی به بیرون درز نکرد.

ناطق‌نوری: دخالت دولت منطقی است

در رابطه با منطقی یا غیرمنطقی بودن دخالت وزارت ورزش در امور فدراسیون‌های ورزشی، احمد ناطق‌نوری رئیس فدراسیون بوکس و یکی از اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک گفت: صرف نظر از برخی فدراسیون‌ها که مبلغ بسیار ناچیزی را از اسپانسرهای مالی خود دریافت می‌کنند، بودجه همه فدراسیون‌ها را وزارت ورزش تامین می‌کند. در این شرایط نمی‌توان به دولت تکلیف کرد که هم بودجه فدراسیون‌ها را پرداخت کن و هم دخالتی در عزل و نصب روسای آنها نداشته باش. معتقدم تا زمانی که بودجه ورزش را دولت تامین می‌کند دخالت در امور فدراسیون‌ها منطقی است.

امید توفیقی - گروه ورزش

تاریخ: 1391/6/29
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: