برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

نخستین چالش جدی وزیر ورزش

جام جم آنلاین: محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان کمتر از 14 ماه پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، حالا یک بار دیگر خود را برای رفتن به بهارستان و کسب رای اعتماد دوباره آماده می‌کند. او 16 مهر استیضاح می‌شود!

عباسی که زمزمه‌های استیضاح خود را در هفته‌های منتهی به المپیک شنید، فکرش را نمی‌کرد که حتی نتایج درخشان و بی‌نظیر ورزش ایران در المپیک و پارالمپیک هم نتواند نمایندگان مجلس را متقاعد کند که 60 امضای خود را برای استیضاح وزیر ورزش و جوانان پس بگیرند، اما این اتفاق نیفتاد و نمایندگان با این استدلال که 21 مورد ذکر شده برای این استیضاح ربطی به نتایج بازی‌های لندن ندارد، حتی پس از ضیافت شام وزیر هم بر تصمیم خود مصر ماندند و دیروز هیات رئیسه مجلس این استیضاح را اعلام وصول کرد.

در این رابطه محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که جلسه استیضاح محمد عباسی روز یکشنبه 16 مهرماه برگزار می‌شود، به مهر گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، وزیری که طرح استیضاح وی به هیات رییسه مجلس ارائه شود از تاریخ اعلام وصول این طرح ده روز فرصت دارد تا در صحن مجلس پاسخگوی استیضاح باشد بنابراین پس از هفته تعطیلی مجلس، دستور جلسه بررسی استیضاح وزیر ورزش خواهد بود.

البته این عضو هیات رئیسه یادآور شد: استیضاح در صورتی عملی می‌شود که تعداد امضاهای این طرح که در حال حاضر 60 امضاست باقی بماند و به زیر ده امضا نرسد.

استیضاح امر مطلوبی است

در این میان محمد عباسی در نخستین واکنش خود به اعلام وصول این استیضاح، در جمع خبرنگاران تصریح کرد: مقوله استیضاح به عنوان فرآیند قانونی در آیین‌نامه مجلس امر نامطلوبی نیست، چرا که استیضاح به معنای روشن شدن ابهام است و اگر این موضوع موجب شود ابهام برطرف شود کار مناسبی خواهد بود.

وزیر ورزش افزود: اگر در شرایط فعلی مهم‌ترین مشکل کشور مربوط به بحث ورزش است، خوب است بررسی‌های لازم انجام شود تا نواقص برطرف شود.

نگران پاسخگویی نباشیم

اما آیا 14 ماه زمان کافی بود تا عباسی را به دلیل سکانداری وزارت تازه‌تاسیس ورزش و جوانان استیضاح کرد؟

پاسخ به این سوال را از مصطفی هاشمی‌طبا رییس اسبق سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک جویا شدیم.

او در این باره به جام‌جم گفت: به نظر من سوال، پاسخ خواستن و استیضاح هیچ اشکالی ندارد و مساله مهمی نیست که نگران‌کننده باشد. به هر حال مجلس هر وقت لازم بداند حتی می‌تواند از رییس‌جمهور هم سوال کند و اصولا این مکانیسمی است که بین مجلس و دولت وجود دارد. مجلس سوال می‌پرسد و دولت پاسخ می‌دهد، اگر توضیحات قانع‌کننده باشد که وزیر مورد نظر دوباره رای اعتماد می‌گیرد، در غیر این صورت مشکل به گونه دیگری حل می‌شود. همان طور که بارها دیدیم مجلس یک وزیری را استیضاح کرده و پس از شنیدن توضیحات نمایندگان قانع شده و دوباره به او رای اعتماد داده‌اند، بنابراین نباید بابت پاسخگو بودن نگران بود.

وزیر نباید وارد جزئیات شود

از هاشمی‌طبا درباره ارزیابی عملکرد وزیر ورزش سوال کردیم، او در این باره گفت: اگر بخواهم اظهار نظر منطقی در این رابطه داشته باشم، چون بیلانی از وزارت ورزش ندیده‌ام، نمی‌توان گفت عملکرد این وزارت خوب بوده است یا ضعیف؛ اما معتقدم وزیر در برخی موارد می‌توانست با تدبیر بیشتری ورزش را مدیریت کند.

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی در این رابطه تصریح کرد: به نظر من کار وزارت ورزش و مدیریت ورزش به سراسر کشور برمی‌گردد و این وزارتخانه باید مسائل کلان ورزش در سطح کشور را به عنوان محور فعالیت کارهای خود قرار دهد و مسائلی جزئی چون ورود به مساله مدیریت چهار فدراسیون و نتایج فلان تیم ورزشی باعث می‌شود دیگر مسائل مهم ورزش تحت تاثیر قرار بگیرد.

اشاره هاشمی‌طبا به تغییرات جنجالی در راس فدراسیون‌های ورزشی است. او در این باره افزود: به هر حال در مواردی از این دست وزیر ورزش می‌توانست با تدبیر بیشتری عمل کند.

نبود اختیار برای پاسخگویی در حوزه جوانان

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی درباره این ادعا که محمد عباسی از مساله جوانان غافل بوده و همه تمرکز خود را روی موضوع ورزش قرار داده است، تصریح کرد: اساسا «جوانان» وقتی در قالب سازمان هم فعالیت می‌کرد چندان فعالیت گسترده‌ای نداشت و عمده فعالیت آنها در قالب برنامه‌ریزی و ارائه جزوه‌های مختلف بود.

در حال حاضر هم وضع به همین ترتیب است، چرا که مسائل اصلی جوانان زیرمجموعه این حوزه نیست. مسائل اصلی جوانان مواردی چون تحصیل، شغل، مسکن و حتی ازدواج است که هریک در وزارتخانه‌های دیگر متولی خاص خود را دارد و در نتیجه نمی‌توان عملکرد وزیر ورزش و جوانان را از این نظر زیر سوال برد.

ذهنیت اشتباه نسبت به وزارت شدن

هاشمی‌طبا با اشاره به استقبال بیش از حد برخی در زمان تاسیس وزارت ورزش تصریح کرد: هنگامی که وزارت تاسیس شد برخی تصور می‌کردند در ورزش اتفاق خاصی می‌افتد، در حالی که این ذهنیت درست نبود و قرار نیست اتفاق بزرگی پس از تبدیل شدن یک سازمان به وزارتخانه رخ دهد و این فقط بحث‌های سازمانی است.

21 محور استیضاح وزیر ورزش و جوانان

1ـ نحوه عزل و نصب‌ها و چگونگی انتقال افراد از سایر دستگاه‌ها به وزارتخانه

2ـ چگونگی هزینه یک درصد اعتبار دستگاه‌ها به استان‌ها و نحوه تخصیص آنها

3ـ انگیزه دخالت در امور فدراسیون‌ها و تغییرات غیراصولی آنها از جمله قایقرانی و شنا و استفاده از مسئولان تربیت بدنی در باشگاه‌های ورزشی و تحمیل به مسئولیت‌های فدراسیون.

4ـ میزان کمک به باشگاه‌های حرفه‌ای برابر ماده 13 برنامه

5 ـ نحوه اجرای احکام برنامه پنجم در امر ورزش و جوانان

6 ـ مسافرت‌های غیرضروری به داخل و خارج و چگونگی اجرای همایش‌ها، ‌سمینارها و کنگره‌ها

7ـ بی‌توجهی به ورزش جانبازان و معلولین

8 ـ بی‌توجهی به مسائل جوانان و نوجوانان، به طوری که مسائل ورزشی روی دیگر امور جوانان سایه انداخته است.

9ـ بی‌توجهی به مسائل فرهنگی ورزش

10ـ بی‌‌مهری نسبت به پیشکسوتان و قهرمانان ورزش و عدم پرداخت هزینه اعزام به مسابقات بین‌المللی و رسته‌های رزمی

11ـ انگیزه حذف معاونت ورزش بانوان و استان‌ها و علت بی‌توجهی به امور ورزش بانوان

12ـ بی‌توجهی به ورزش و امور جوانان روستایی، عشایری و مناطق محروم

13ـ تعطیل امور ورزش کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و سازمان‌های تابعه و عدم تخصیص از یک درصد دستگاه‌ها

14ـ بی‌توجهی به ورزش زورخانه‌ای بویژه ناهماهنگی بین فدراسیون جهانی و داخلی

15ـ عدم اجرای بند (ل) ماده 44 برنامه پنجم در رابطه با ایثارگران وزارتخانه‌ها

16ـ بی‌توجهی به حل مشکل پرسنل قراردادی

17ـ بی‌توجهی به اجرای مصوبات سفر رییس‌جمهور

18ـ تصرف زمین و املاک کشاورزان بدون تامین رضایت آنها

19ـ حمایت نکردن از بخش خصوصی و علت دخالت در انتخاب این فدراسیون‌ها بویژه فوتبال

20ـ بی‌توجهی به ورزش‌های همگانی و زیرساخت‌های ورزشی

21ـ نبود نظارت بر نحوه قراردادهای بازیکنان تیم‌های لیگ برتر فوتبال

امید توفیقی - گروه ورزش

تاریخ: 1391/7/6
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: