برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

عبور از همه موانع با پارکور

جام جم آنلاین: پارکور یا هنر جابه‌جایی یک راه نوین برای تعامل با محیط اطراف فقط با استفاده از توانایی‌های انسان است. داوید بل، بنیانگذار پارکور در فرانسه می‌گوید: «جنبه فیزیکی پارکور، غلبه‌کردن بر تمامی موانع پیش روست، درست مانند این‌که در شرایط اضطراری اسیر شده باشید.»

پارکور فقط حرکت صرف نیست، بلکه مجموعه‌ای هدفمند از حالات و حرکات است که فلسفه‌ای خاص را همراه خود دارد. یا به تعبیر دیگر رسیدن به مقصد با استفاده از کاراترین، روان‌ترین و مستقیم‌ترین مسیر و مناسب‌ترین حرکات که می‌تواند شامل دویدن، پریدن، بالا رفتن و خزیدن باشد.

پارکور از زمانی که انسان نیاز به شکارکردن و شکارنشدن داشته، وجود داشته ‌است. انسان‌ها به طور طبیعی گستره‌ای قابل توجه از حرکات و حالات ممکن را برای گذشتن از موانع به وجود می‌آورند، اما پارکور به معنای خاص آن، توسط ریموند بل که یک سرباز فرانسوی جنگ ویتنام بود پایه‌گذاری شد.

او و همراهانش به‌دنبال به وجود آوردن یک روش کارا و مناسب برای «تعقیب و فرار» بودند. این فعالیت‌ها، سرانجام توسط فرزندش داوید بل به صورت مدون درآمد.

داوید بیشتر عمر خود را با کسب مهارت‌هایی در زمینه ژیمناستیک، هنرهای رزمی و ورزش‌های مرتبط، صرف ساماندهی این ورزش کرد و نام «پارکور» را بر آن نهاد.

پارکور در ایران

اولین نشانه از حضور پارکور به صورت حرفه‌ای در ایران، حضور دو ایرانی در مستند سال ۲۰۰۳ لندن (Jump London) بود. هدف این فیلم نشان دادن گسترش پارکور در دنیا بود و به همین منظور از گروه‌های مطرح و فعال پارکور در دنیا تقاضای همکاری کردند.

از همان سال گروه‌های پارکور در ایران را‌ه‌اندازی شد. اولین دوره کلاس‌های پارکور در ایران نیز هفت سال پیش در مجتمع ورزشی شهید چمران برگزار شد و از آن سال تاکنون علاقه‌مندان بسیاری شروع به تمرین در این رشته کردند.

انجام این ورزش‌ها بیشتر در میان افراد جوان طرفدار دارد؛ جایی که جوانان سعی دارند انرژی خود را در هیجان، خطر و حادثه خرج کنند.

یکی دیگر از دلایل انجام این نوع ورزش‌ها، مبارزه با استرس و فشار درونی و روحی انسان است.در این ورزش‌ها شخص باید دارای شرایط فیزیکی، روحی و سنی خاصی باشد؛ برای مثال می‌بایست شخص ورزشکار هیچ‌گونه مشکل قلبی نداشته باشد و در شرایط بحرانی قابلیت کنترل جسمی و روحی خود را از دست ندهد.

همچنین برای انجام این ورزش‌ها، می‌بایست فرد تمریناتی را قبلا انجام داده باشد تا شرایط فیزیکی خود را نسبت به انجام آن ورزش آماده کند.

جدا از حرفه‌ای شدن در حرکات، قسمت اصلی آموزش و تمرین صحیح پارکور، توانایی غلبه بر ترس و استفاده از آن در زندگی است، چرا که ابتدا باید بتوان بر ذهن و تفکر خود چیره شد تا توانایی حرفه‌ای شدن در پارکور در ما به وجود آید.

علاوه بر پارکور، اسکیت برد، موج‌سواری، شیرجه آزاد ـ از روی صخره، اسنوبرد، بانجی جامپینگ ـ یا همان سقوط با طناب فنری از دیگر ورزش‌هایی هستند که چنین ویژگی‌هایی در آنها نهفته است.

تاریخ: 1391/7/13
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: