برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

گمشده لیگ بسکتبال

جام جم آنلاین: هر سال این زمان که می‌رسد شرایط لیگ برتر بسکتبال نگران‌کننده می‌شود. هر ساله به دلیل کم و کاستی‌های فراوان بویژه کمبود منابع مالی، این لیگ شاهد تغییرات زیادی در درون خود است و ایجاد ثبات در تعداد تیم‌های این لیگ به آرزوی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

امسال هم وضع به همان شکل است. تیم‌های تازه راه یافته از لیگ یک به لیگ برتر، بین ادامه دادن مسیر در سطحی بالاتر یا بازگشت به لیگ یک تردید دارند.

تیم‌هایی هم رفتند و چند تیم دیگر هنوز تصمیمی برای بقا در لیگ برتر ندارند، اما اسم شان فعلا در بین سایر تیم‌ها ثبت شده است.

فدراسیون بسکتبال در دوره‌های قبل نیز تجربه برگزاری لیگ برتر را با تغییرات هر ساله تیم‌ها دارد. 16، 14، 13 و 12 تیم در لیگ برتر در نوسان است با این حال امسال تلاش می‌شود تا 12 تیم باز هم مانند دوره قبل بازی‌ها را برگزار کنند.

لیگ برتر بسکتبال قرار بود از اول آبان ماه آغاز شود اما بازی‌های مهرام در جام باشگاه‌های آسیا این زمان را به تعویق انداخت.

مدعیان در صف اول

مهرام با پنج قهرمانی پی در پی در لیگ برتر بسکتبال در آغاز نقل و انتقالات دچار شوک شد. شنیدن خبر جدایی مهدی کامرانی و حامد آفاق از یک سو و شایعه حضور محمدصمد نیکخواه‌بهرامی کاپیتان تیم ملی بسکتبال در اصفهان، این تصور را به وجود آورد که مهرام در نقل و انتقالات بسکتبال به حریفان باخته اما مسوولان و مصطفی هاشمی سرمربی تیم زود دست به کار شدند.

بازگشت صمد به مهرام حتمی است اما در روزهای اخیر شنیده شده است که مهدی کامرانی هم بازمی‌گردد تا مهرام همچنان یک مدعی باقی بماند.

در عین حال این تیم در فکر جام باشگاه‌های آسیاست که 22 مهرماه در بیروت برگزار می‌شود. نداشتن بازیکن خارجی در این دوره، مهرام را از برخی جهات نگران می‌کند.

تیم بسکتبال پتروشیمی بندر امام نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر از کادر فنی تا بازیکنانش را تغییر داده است. مهران حاتمی مربی تیم ملی به جنوب رفته است و با قراردادهای قابل توجه در بازار بی‌پولی بسیاری از تیم‌ها بازیکن گرفته است.

با این حال بازگشت احتمالی کامرانی به مهرام می‌تواند مشکلات تیم را زیاد کند چون در غیر این صورت پتروشیمی بندرامام در پست گاردراس مشکل پیدا می‌کند. از طرفی مذاکره با پسر بچیروویچ سرمربی تیم ملی بسکتبال، خیال حاتمی را از داشتن یک بازیکن خارجی مطمئن، راحت می‌کند.

او در تیم ملی اسلوونی بازی کرده است. برنده فصل نقل و انتقالات را فولاد ماهان اصفهان می‌دانند. این تیم بازیکنان زیادی را از ابتدای فصل نقل و انتقالات جمع و جور کرد و تلاش زیادی داشت تا نیکخواه‌بهرامی را استخدام کند.

فولاد ماهان، اوشین ساهاکیان و جواد داوری را به عنوان سهمیه ملی دراختیار دارد و مهدی شیرجنگ از تیم حفاری اهواز به اصفهان رفته است.

این تیم از تیم منحل شده ذوب‌آهن یارگیری کرده تا ترکیب بومی خود را حفظ کند. اگر چه جذب سامان ویسی دیگر ملی‌پوش بسکتبال به دلیل یار آزاد، نقطه عطف فولادی‌ها در یارگیری این فصل است.

تغییرات تیم بسکتبال دانشگاه آزاد که فصل قبل چهارم شد کم نیست. مهران شاهین طبع به این تیم رفته و ترکیبی از بازیکنان جوان را در اختیار دارد.

تمرینات دانشگاه آزاد در قیاس با بسیاری از تیم‌ها منسجم‌تر بوده و این تیم با گرفتن محمد جمشیدی و افزودن محمد حسن‌زاده کارش را ادامه می‌دهد.

موسی نبی‌پور ملی‌پوش بعدی تیم دانشگاه آزاد است اما در مجموع باید منتظر تیم غیرمنتظره‌ای از سوی دانشگاه آزاد در لیگ برتر بود.

نفتی‌ها در انتظار

به غیر از پتروشیمی بندرامام سایر تیم‌های خوزستانی در لیگ برتر بسکتبال شرایط نامعلومی دارند.

تیم شرکت ملی حفاری اهواز با وجود گذشت هفت ماه از سال هنوز تمریناتش را آغاز نکرده است و مشخص نیست به لیگ برتر می‌آید یا نه. البته این تیم سال گذشته هم در آخرین روزهای قبل از لیگ برتر وارد بازی‌ها شد.

گفته می‌شود تیم نفت امیدیه که به عنوان تیم دوم لیگ یک به لیگ برتر آمد دوباره در لیگ یک تیمداری می‌کند چون مسئولان نفت امیدیه بودجه مشخصی را برای تیمداری در لیگ برتر تعریف نکرده‌اند. تیم صنایع پتروشیمی ماهشهر هم بلاتکلیف است اگرچه مسوولان به طور شفاهی اعلام آمادگی کرده‌اند اما در عمل نه بازیکنان و کادر فنی و نه زمان تمرینات تیم هیچ کدام مشخص نیستند.

بسکتبال کنار ساحل

در سواحل خلیج‌فارس خیلی خبرهاست. تیم‌های البدر بندرکنگ و استقلال زرین قشم نمایندگان استان هرمزگان در لیگ برتر هستند. هر دو تیم با عناوین قهرمان و سوم لیگ یک، به لیگ برتر آمدند.

البدر بندر کنگ با ترکیبی از بازیکنان جوان و با افزودن دو بازیکن خوب خارجی به تثبیت موقعیت خود در لیگ برتر امسال فکر می‌کند اما استقلال زرین قشم با محدودیت‌هایی که در بودجه‌اش دارد در روزهای قبل از لیگ برتر تلاش می‌کند تا تیم خوبی ببندد.

از تیم‌هایی مانند شهرداری زنجان خبرهای خوبی می‌رسد چرا که فرزاد کوهیان سرمربی تازه وارد تیم زنجانی بازیکنانی همچون سعید داورپناه، آرن داوودی و پویا تاجیک را با خود به زنجان آورده است. در شمال ایران، شهرداری گرگان با اسدالله کبیر روزهای خود را با بها دادن به جوانان سپری می‌کند.

موفقیت در تیم‌های پایه‌ای قهرمانی ایران، مسئولان این تیم را مجاب کرده تا با نیروهای بومی خود از امروز بازیکنان جوانی برای فردای بسکتبال گلستان بسازند.

محمد رضاپور - گروه ورزش

تاریخ: 1391/7/16
موضوع: توپ و تور
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: