برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

بی‌پولی فدراسیون‌ها تهدید یا فرصت

جام جم آنلاین: وزارت ورزش بتازگی طی نشست با روسای فدراسیون‌های ورزشی با اشاره به پاره‌ای مشکلات مالی، از مدیران زیرمجموعه خود خواسته است در جهت درآمدزایی گسترده گام برداشته و از هزینه کرد اضافی اجتناب کنند؛ دستورالعملی که برخی روسای فدراسیون‌ها آن را تهدیدی بزرگ برای ورزش کشور دانسته و برخی دیگر آن را به فال نیک می‌گیرند؛ چرا که به زعم آنها استقلال مالی فدراسیون‌ها می‌تواند دستشان را برای پیشبرد برنامه‌های مورد نظر باز بگذارد.

مشکل کمبود بودجه فدراسیون‌های ورزشی وقتی نمود عینی یافت که مهدی علی‌نژاد رییس فدراسیون ووشو در روزهای گذشته از اعزام نشدن تیم ملی به رقابت‌های جام جهانی چین و به‌دلیل بی‌پولی خبر داد.

تیم ایران که عنوان نایب قهرمانی دوره گذشته این رقابت‌ها را در دست داشت، به همین سادگی فرصت کسب افتخار دیگری را از دست داد.

البته رییس فدراسیون ووشو با این توجیه که رقابت‌های جام جهانی از سطح پایین‌تری نسبت به مسابقه‌های جهانی برخوردار است، سعی کرد حضور نیافتن ایران در این رقابت‌ها را کم اهمیت جلوه دهد. اما این تصمیم بیانگر نگاه صرفه‌جویی محور وزارت ورزش بود؛ نگاهی که روسای فدراسیون‌های ورزشی در نشست مشترک با وزیر به آن پی برده بودند. ماحصل مالی آن نشست مشترک این بود؛ فدراسیون‌ها یا نباید در ماه‌های آینده هزینه‌ای متقبل شوند یا این‌که خود نسبت به تامین منابع مالی اقدام کنند.

زیر بار قرض نروید!

در رابطه با مباحث مطرح شده در نشست مشترک وزارت ورزش و روسای فدراسیون‌ها که در غیاب رسانه‌ها برگزار شد، چه گذشت؟ این پرسشی بود که آن را با یک رئیس فدراسیون مطرح کردیم.

او که نخواست نامش فاش شود، در این باره به جام‌جم گفت: در این نشست محمد عباسی، وزیر ورزش بصراحت گفت شرایط مالی ورزش بحرانی است و امکان تزریق بودجه به فدراسیون‌ها تا پایان سال وجود ندارد، بنابر این سعی کنید خود درآمدزایی کنید یا این‌که زیر بار قرض و قوله نروید! مثل فدراسیون ما که کلی بدهکار آژانس‌های مسافرتی و... است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر فدراسیون‌ها برای تهیه ارز آزاد با مشکل مواجه هستند، گفت: با توجه به این‌که سازمان بازرسی کل کشور ما را از خرید آزاد ارز برحذر داشته است و از طرفی بانک‌ها هم ارزی به ما نمی‌فروشند، در بحث اعزام‌های برون مرزی با چالش جدی مواجه شده‌ایم؛ چالشی که نمونه آن را همه برای فدراسیون ووشو دیدند و تیم ملی ووشوی ما نتوانست در رقابت‌های جام جهانی شرکت کند.

آیا نمی‌توان دستور وزارت ورزش را به فرصتی برای فدراسیون‌ها تبدیل کرد و آنها در جهت استقلال مالی خود گام بردارند؟ این رییس فدراسیون در پاسخ به این سوال تصریح کرد: چرا اتفاقا خیلی هم خوب است، چرا که در این صورت مجبور نیستیم برای هر اعزام و هر برنامه‌ای دستمان جلوی وزارت دراز باشد؛ اما این چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد.

کمر فدراسیون‌ها می‌شکند

در این میان مسعود سلیمانی، رییس فدراسیون اسکواش نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار داد و به ایسنا گفت: وزارتخانه اعلام کرده که فدراسیون‌ها باید طی 40 روز برنامه راهبردی خود را بدون تکیه بر منابع دولتی تهیه کنند. درست است که باید درآمدزایی کنیم و دیگر از منابع دولتی استفاده نشود، اما در این صورت کمر فدراسیون‌ها می‌شکند؛ چرا که وزارت در شرایطی فعلی باید حداقل 80 درصد اعتبار فدراسیون‌ها در سال 91 را پرداخت کند تا برنامه‌هایشان دچار لطمه نشود. امیدوارم این طرح از سال 92 پیاده شود تا مشکلی برای اجرای برنامه‌های امسال پیش نیاید. ما می‌دانیم تحریم اقتصادی وجود دارد و در این شرایط اولویت اول ورزش نیست، اما نباید موجب ناخرسندی جوانان ورزشکارمان بشویم.

درآمدزایی یعنی غفلت از ورزش

یکی از فدراسیون‌های مورد توجه جوانان بسکتبال است؛ فدراسیونی که در ماه گذشته عنوان قهرمانی رقابت‌های کاپ آسیا را برای کشورمان به ارمغان آورد. این فدراسیون با مسائل مالی و درآمدزایی خود چگونه می‌خواهد کنار بیاید؟ محمود مشحون، رئیس فدراسیون در پاسخ به پرسش جام‌جم چنین اظهار نظر کرد: ابتدا باید بگویم چنین مساله‌ای را هنوز به ما اعلام نکرده‌اند، اما به نظر من درآمدزا شدن فدراسیون‌ها امری غیرمنطقی و محال است؛ زیرا فلسفه وجودی فدراسیون فعالیت ورزشی است نه تجارت سازی. در این صورت فدراسیون‌ها همه فکر و ذکر خود را صرف کسب درآمد می‌کنند و از وظیفه اصلی خود یعنی ورزش قهرمانی و همگانی باز می‌مانند، لذا این ایده اجرایی نیست و فدراسیون از دولت پول می‌گیرد تا صرف ورزش کند.

مشحون با بیان این‌که اساسا زمینه درآمدزایی برای فدراسیونی غیر از فوتبال وجود ندارد، خاطرنشان کرد: فدراسیون، بنگاه بازاریابی نیست که از صبح تا شب راه بیفتد و پول جمع کنیم. تازه بر فرض انجام چنین کاری و جذب اسپانسر، مگر این اسپانسرها چقدر به ما پول می‌دهند، باور کنید هزینه یک اعزام برون مرزی هم نمی‌شود. در نظر بگیرید با توجه به محدودیت‌هایی که برای ورزش بانوان وجود دارد چه اسپانسری در این رابطه پیشقدم می‌شود تا تیم‌های ما را مورد حمایت قرار دهد؟!

رسیس فدراسیون بسکتبال این مهم را تنها در یک صورت عملی دانست: اگر فدراسیون‌ها تغییر ماهیت داده و از حالت دولتی بودن خارج و به یک بنگاه خصوصی تبدیل شود، می‌تواند درآمدزایی کند، اما در شرایط فعلی چنین چیزی امکان‌پذیر نیست.

بستر درآمدزایی فراهم است

اما عیسی ساوه شمشکی رییس فدراسیون اسکی دیدگاه متفاوتی دارد. او با بیان این‌که وزارت ورزش از فدراسیون‌ها خواسته است صرفه‌جویی کنند، گفت: به هر حال در شرایط فعلی این وظیفه ما است که تا سر حد امکان از اعزام‌های برون مرزی و هزینه‌های اینچنینی خودداری کنیم؛ چرا که این مشکل خاص وزارت ورزش نیست و برخی وزارتخانه‌های دیگر نیز با آن دست به گریبان هستند.

وی با بیان این‌که فدراسیون اسکی زمینه‌سازی لازم برای درآمدزایی را انجام داده است، در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: علاوه بر این‌که در تلاش هستیم اسپانسرهایی را برای حمایت از ورزشکارانمان و حضور در لیگ جذب کنیم، قرار است به جای اعزام‌های برون‌مرزی، اسکی بازان دیگر کشورها را به تهران بکشانیم و در قالب اردوهای تدارکاتی یا رقابت‌هایی چون لیگ در کنار ورزشکارانمان حضور داشته باشند. این وضع امری که باعث صرفه‌جویی چشمگیر در هزینه‌ها می‌شود و با توجه به حضور ناظر فنی فدراسیون جهانی، رقابت ورزشکارانمـــــان در رنکینگ جهانی آنها تاثیر گذار خواهد بود.

رییس فدراسیون اسکی که خیالش از جهت جذب اسپانسر راحت است، طرح جدید وزارت ورزش را فرصت خوبی برای همه فدراسیون‌ها دانست.

طرحی که به گفته ساوه شمشکی براساس آن، مجموعه‌های ورزشی با کاربری ورزشی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد و بخش خصوصی باید سرویس لازم را به فدراسیون‌ها ارائه کند.

امید توفیقی - گروه ورزش

تاریخ: 1391/8/3
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: