برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

دلار چالش جدی ورزش مربیان خارجی یکی پس‌از دیگری می‌روند!

جام جم آنلاین: «دلار» که این روزها نقل همه محافل است، به چالشی جدی برای ورزش تبدیل شده و مشکلات عدیده‌ای را پیش پای مدیران ورزشی قرار داده است. چند برابر شدن دستمزد مربیان خارجی،‌ عدم اختصاص دلار دولتی به کمیته ملی المپیک، کمبود منابع مالی برای اعزام‌ تیم‌های ملی و... همه و همه دست به دست هم دادند تا ورزش امروز با موانعی جدید دست و پنجه نرم کند.

به دنبال بالا رفتن نرخ ارز و دلار، مشکلات زیادی برای جامعه ورزش ایجاد شده است. مشکلاتی که باید آنها را جدی گرفت و ساده از کنارشان عبور نکرد، چرا که اگر بخواهیم کوچک‌ترین بی‌توجهی به آن داشته باشیم، قدر مسلم ضربه سنگینی بر بدنه ورزش کشور وارد کردیم. در این گزارش با بیان چالش‌های موجود، شرح حالی از این روزهای ورزش را بازگو می‌کنیم.

تاخیر در پرداخت حقوق 290 هزار دلاری مربیان خارجی

کمیته ملی المپیک نهادی است که وظیفه ساماندهی و تدارک تیم‌های ملی را جهت شرکت در بازی‌های المپیک و آسیایی بر عهده دارد. در همین راستا، کلیه قراردادهای مربیان خارجی هم توسط همین نهاد به امضا می‌رسد و حقوق آنها را پرداخت می‌کند.

در حال حاضر 27 مربی خارجی با کمیته ملی المپیک قرارداد دارند، در کنار آن، مربیان آرژانتینی و ایتالیایی والیبال هم هستند که هنوز قرارداد جدیدشان بسته نشده است. با در نظر گرفتن مربیان خارجی والیبال، 30 مربی خارجی رسما با کمیته‌ ملی المپیک قرارداد دارند و در مجموع مبلغی معادل 290 هزار دلار بابت هدایت تیم‌های ملی ایران به صورت ماهیانه دستمزد می‌گیرند که بعد از گران شدن نرخ دلار و ارز، کمیته ملی المپیک بیش از یک ماه است که نتوانسته حقوق این دسته از مربیان را بپردازد و همین مساله نارضایتی آنها را در پی داشته است تا جایی که برخی از مربیان خارجی ترک کار کردند یا قصد ندارند در ایران به کارشان ادامه دهند!

ارز دولتی نمی‌دهیم؛ اجازه خرید دلار از بازار آزاد را هم ندارید!

کمیته ملی المپیک به عنوان متولی و مسئول مربیان خارجی هم در این شرایط دست روی دست نگذاشته و تلاش زیادی می‌کند تا با تامین و تهیه حقوق مربیان خارجی، آنها را برای ادامه فعالیتشان ترغیب کند. دبیر کمیته ملی المپیک در این رابطه می‌گوید: ما مکاتبات و جلسات متعددی با مسئولان بانک مرکزی داشتیم، اما متاسفانه هیچ نتیجه‌ای از این نشست‌ها نگرفتیم!

اهمیت حضور مربیان خارجی و بهره گیری از دانش روز ورزش در ایران مسئولان کمیته ملی المپیک را بر آن داشت تا چاره ای برای مشکلات موجود بیاندیشند. دبیر کل کمیته ملی المپیک، خزانه دار المپیک و معاون مالی اداری کمیته‌ بارها و بارها با مسئولان بانک مرکزی مذاکره کردند تا برای پرداخت حقوق و مربیان خارجی از سهمیه ارز دولتی استفاده کنند. با این همه به آنها اعلام شده که ورزش جزو 10 اولویت اول برای دریافت سهمیه دولتی قرار ندارد. برای پرداخت حقوق مربیان خارجی، کمیته ملی المپیک از بانک مرکزی ارز 1226 تومانی می‌گرفت، اما امروز با شرایطی روبه رو هستند که ارز 2550 تومانی هم شامل حال ورزش نمی‌شود که حتی اگر می‌شد، پرداخت حقوق با دلار 2550 تومان یعنی دو برابر شدن میزان بودجه‌ای که بابت پرداخت حقوق مربیان خارجی صرف می‌شد.

یکی از مسوولان کمیته ملی المپیک می‌گوید: "بانک مرکزی به دنبال ایجاد مشکلات عدیده بابت گران شدن نرخ ارز و دلار، به دستگاه‌های دولتی و وابسته به دولت اعلام کرده که اجازه خرید دلار از بازار آزاد را هم ندارند."

این تصمیم به آن معنا است که کمیته‌ نمی‌تواند دلار را با قیمت امروز بازار تهیه کند. در اینجا نکته قابل تامل این است که حتی اگر کمیته‌ اجازه داشت که از بازار آزاد دلار خریداری کند چگونه می توانست بیش از سه برابر سال گذشته برای پرداخت دستمزد ماهیانه این دسته از مربیان هزینه کند؟ اگر چنین شود کمیته ملی المپیک به جای پرداخت حقوق 300 میلیون تومانی به مربیان خارجی می‌بایست حدود یک میلیارد تومان در ماه بپردازد، این اتفاق به این معناست که کمیته ملی المپیک باید نیمی از بودجه 25.5 میلیارد تومانی‌اش را فقط بابت پرداخت حقوق مربیان خارجی صرف کند.

جدایی مربیان خارجی، تهدیدی پیش روی ورزش

نپرداختن حقوق مربیان خارجی و عمل نکردن به تعهدات طبق قرارداد، قطعا باعث بی‌اعتمادی آنها و احتمالا جدا شدن شان از تیم‌های ملی ایران خواهد شد. کما این که همین حالا هم چندین مربی از جمله یکی از مربیان قایقرانی، دوومیدانی و شطرنج به کشورهای شان بازگشتند و زمزمه‌هایی هم از جدایی مربی شنا به گوش می‌رسد. پر واضح است که اساس حضور مربیان خارجی و سپردن سکان هدایت تیم‌های ملی به آنها به خاطر دستیابی به علم روز دنیا و برخورداری از مقام‌ها و مدال‌های بیشتر در عرصه های جهانی و آسیایی است. به عنوان مثال، عملکرد ولاسکو و دستیارانش یا لازلو سوچک در افتخار آفرینی الهه احمدی در المپیک لندن بر کسی پوشیده نیست.

به نظر می‌رسد، اگر همین روال ادامه پیدا کند و چاره‌ای برای نگه داشتن مربیان خارجی اندیشیده نشود، لطمه جدا شدن مربیان خارجی به بدنه ورزش و ورزشکاران وارد می‌شود. از طرفی همین مربیان خارجی از ایران به دادگاه CAS شکایت می‌کنند و در نهایت ناچار می شویم علاوه بر پرداخت حقوق شان، ضرر و زیان هم بدهیم.

تعدادی از مربیان خارجی باید بروند

‌ مسئولان و دست اندرکاران ورزش که خود را مستاصل می‌بینند، گویا بنا دارند عذر مربیانی که حضورشان در ایران از درجه اهمیت پایین تری برخوردار است را بخواهند. از طرفی به روسای فدراسیون‌ها هم اعلام کنند که از این پس نمی‌توانند هر مربی که بخواهند را به خدمت بگیرند. چرا که از عهده پرداخت هزینه‌های آنها بر نمی آیند. در همین رابطه، هم سه شنبه هفته‌ قبل هیات اجرایی کمیته‌ به بحث و بررسی راه‌های برون رفت از این مشکل پرداخت. هر چند که از این نشست، هیچ خبری به بیرون درز پیدا نکرده، اما مشکلات موجود و راه حل‌های احتمالی به شور گذاشته شد.

افشارزاده: بودجه را با ارز 1265 تومان حساب کردیم

بهرام افشارزاده، دبیر کل کمیته ملی المپیک درباره مشکلات مالی موجود در فدراسیون‌ها می گوید: "ما به وظیفه‌ای که در قبال فدراسیون‌ها داشتیم عمل کردیم. با شرایطی که در بازار ارز وجود دارد اعزام تیم‌ها به مسابقه‌ها سخت شده است. وضعیت مربیان خارجی هم مشخص نیست. ما ارز 1265 تومان می‌گرفتیم که حالا به 3 هزار تومان رسیده است. کمیته با بانک و وزارت خارجه نامه‌نگاری کرده، اما فعلا وضعیت ارز مشخص نیست. ما با ارز 1265 تومان بودجه را حساب کردیم. اکنون با یکی از مربیان قایقرانی قطع همکاری شده که معادل ریالی مبلغ قراردادش را به فدراسیون دادیم تا خودشان دلار تهیه کنند و به این مربی بدهند. "

وی با بیان این که ماهانه 290 هزار دلار به مربیان خارجی حقوق می‌دهیم، خاطرنشان می‌کند: "با این وضعیت من نگران شرایط مربیان خارجی هستم. با یک سری از مربیان مانند مربیان شطرنج و قایقرانی قطع همکاری کردیم، از این به بعد هم برای جذب مربی خارجی محدودیت داریم، با کسی هم هیچ تعارفی نداریم. "

خزانه‌دار کمیته: بانک ملی نامه‌های ارزی کمیته المپیک را قبول نمی‌کند!

خزانه‌دار کمیته ملی المپیک در پاسخ به این پرسش که با توجه به بالا رفتن قیمت ارز تکلیف حقوق مربیان خارجی چه خواهد شد؟ تصریح می کند: "کمیته المپیک قرارداد مربیان خارجی که فدراسیون آن‌ها را تایید می‌کند، می‌بندد. پیش از این ما نامه‌های ارزی را به بانک ملی می‌فرستادیم و آن‌ها از سهمیه ملی به ما ارز پرداخت می‌کردند. متاسفانه طی یک ماه گذشته بانک ملی نامه‌های ارزی کمیته ملی المپیک را قبول نمی‌کند و می‌گوید که ما سهمیه نداریم. به همین دلیل کمیته به بانک مرکزی نامه نوشت. پایه ارزی 1226 تومان بود که این رقم اکنون به حدود 2500 تومان رسیده است، یعنی باید ما دو برابر قبل هزینه کنیم. تاکنون هم که بانک مرکزی به ما اعلام نکرده که ارز دولتی به کمیته تعلق می‌گیرد یا نه. اصلا بانک مرکزی جواب ما را نداده است. همین مسئله هم باعث شده که مربیان خارجی یک ماه حقوق نگیرند و نارضایتی‌هایی ایجاد شود. بودجه کمیته محدود است و باعث شده که در زمینه پرداخت حقوق با مربیان خارجی به مشکل بخوریم."

کرباسیان با اشاره به بررسی این مشکل در نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک، یادآور می‌شود: "افشارزاده مذاکره‌ای با بانک مرکزی داشته اما جوابی نگرفته است. در نشست هیات اجرایی هفته گذشته در این باره صحبت شد. متاسفانه بیشتر فدراسیون‌هایی که در بازی‌های آسیایی کره حضور دارند با این مشکل مواجه هستند. از طرفی اعزام تیم‌های ملی هم با مشکل مواجه است، چون آن‌ها مشکل ارزی دارند و نمی‌توانند به مسابقه‌ها اعزام شوند، یعنی علاوه بر بحث ویزا با مشکل تامین ارز هم مواجه هستیم."

حقوق ماهیانه مربیان خارجی شاغل در ایران به شرح زیر است:

والیبال

ولاسکو از آرژانتین ، 25000 دلار

سیچلو از آرژانتین 12000 دلار

پائولو از ایتالیا 6000 دلار

فوتسال

ژوراندیرو دوترادو آرزدو، برزیل، 6666 دلار

رود ریگو خسوس کاندلاس از اسپانیا با 14300 دلار

کارلوس لوئیز آلوز پایم از برزیل با 5555 دلار

بسکتبال

بوبان میتف از مقدونیه ، 5000 دلار

مهمد بچیروویچ از اسلوونی 16700 دلار

اسکی

ایوان گربن چارسکی، بلغارستان، 5500 دلار

اسکواش

امجدخان از پاکستان، 3000 دلار

بدمینتون

دایان آیوما یاساری از اندونزی، 1112 دلار

نوا آرمادا از اندونزی، 2785 دلار

تیراندازی

لاسلو فرنک سوچاک از مجارستان ، 3000 دلار

چابا ارنو گیبورگ از مجارستان، 5000 دلار

ژیمناستیک

گنادی کاتلینیکف، اوکراین، 3350 دلار

شنا

رومن پولاسیک، اسلواکی، 8650 دلار

یورگ وویته از آلمان ، 6800 دلار

شمشیربازی

ایوگنی بیریوکف از روسیه 4000 دلار

الگ باتونف روسیه، 2500 دلار

شطرنج

ویرجینیوس گرابلیا سکاس از لیتوانی با 2950 دلار

قایقرانی

شوخرات گانیف از ازبکستان با 3333 دلار

آگنیانا دوشوا از بلغارستان ‌

ویا چسلاو یولد اشف (آب‌های آرام) از ازبکستان با 5555 دلار

خالد پرویز از پاکستان (بادبانی) با 1983 دلار

کریکت

محمود رشیددار از پاکستان با 2800 دلار

موی تای

پاسیت دیکون کیار تادانی از تایلند با 4500 دلار

وزنه‌برداری

گئورگی زالای از مجارستان با 3300

ووشو

یان پانگ از چین با 3000 دلار

هندبال

خانم سانجا پانیچ از مقدونیه با 5556 دلار (ایسنا)

تاریخ: 1391/8/5
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: