برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

لیگ جوانان؛ خلأ بزرگ هندبال ایران

جام جم آنلاین: لیگ برتر هندبال ایران در بیست و پنجمین دوره برگزاری خود به سر می‌برد. سپری‌شدن 25 دوره از این لیگ معانی مختلفی می‌تواند داشته باشد که یکی از آنها حرفه‌ای‌شدن این لیگ در تمام ابعاد و جزئیاتش طی گذشت این سال‌هاست، اما در واقع چنین نیست و لیگی که 25 دوره را پشت سر گذاشته هنوز از مولفه‌های یک لیگ حرفه‌ای و با کیفیت برخوردار نیست.

شاید حاشیه‌های یک سال اخیر هندبال در سطح کیفی نازل این دوره از رقابت‌های لیگ دخیل باشد، اما نمی‌توان این بی‌کیفیتی را نتیجه مستقیم حاشیه‌های بی‌پایان هندبال دانست، چرا که بررسی دقیق و لایه لایه نقایص و ضعف‌های لیگ اثبات می‌کند که شکل‌گیری این وضع نامساعد ریشه در عوامل دیگری دارد.

در حالی که حاشیه‌های پیرامون هندبال و نارضایتی از این فدراسیون روزبه‌روز بیشتر می‌شود ضعف قابل توجه لیگ برتر هندبال چندان جدی گرفته نمی‌شود و به نوعی فراموش شده است.

دارا و ندار

کمبود منابع مالی و فقدان حامی مالی مناسب مشکلی فراگیر برای همه تیم‌های لیگ برتری است، اما سهم برخی تیم‌ها بیشتر از دیگر تیم‌ها به نظر می‌آید.

در چنین مواقعی معمولا هیچ تقصیری متوجه فدراسیون نیست، چرا که یافتن حامی مالی مناسب برای تیم‌های لیگی در حوزه وظایف فدراسیون گنجانده نشده است، اما مانور تبلیغاتی روی هندبال و همگانی کردن آن که به حضور حامیان مالی مناسب در این لیگ منجر می‌شود جزو وظایف لاینفک این فدراسیون است که البته به نظر می‌آید این وظیفه حداقل در این مقطع انجام نمی‌شود.

در حالی که تیم‌هایی همچون ثامن‌الحجج سبزوار و فولاد مبارکه سپاهان با بهره‌گیری از یک حامی مالی مناسب موفق به جذب نیروهای درجه یک و مستعدی شده‌اند، برخی از تیم‌ها حتی موفق به حفظ نیروهای بومی خود نشدند تا این شرایط توازن لیگ را به هم بزند.

برهم خوردن این توازن باعث شده فاصله تیم‌های صدر با قعر جدول به اندازه فاصله یک تیم لیگ برتری با یک تیم دسته سومی باشد.

لیگ هندبال با تیم‌های دارا و ندارش به کار خود ادامه می‌دهد و فدراسیون نیز فعلا برنامه‌ای برای بازگرداندن این لیگ به نقطه تعادل ندارد.

خلأ بزرگی به نام پلی‌آف

لیگ برتر هندبال ایران همچنان با شاخصه‌هایی برگزار می‌شود که بسیار قدیمی و البته منسوخ شده به نظر می‌رسد. یکی از این شاخصه‌ها برگزاری لیگ به صورت رفت و برگشت است و قهرمان لیگ از همین طریق مشخص می‌شود.

این در حالی است که دوره برگزاری لیگ هندبال با چنین شاخصه‌ای در بسیاری از کشورهای صاحب قدرت در هندبال به پایان رسیده و قهرمان لیگ با برگزاری بازی‌های پلی‌آف مشخص می‌شود.

بسیاری از کارشناسان هندبال ایران و حتی مربیان تیم‌های لیگ برتری اعتقاد دارند پلی‌آف خلأ بزرگ لیگی است که اکنون با روش‌های منسوخ شده برگزار می‌شود.

یک لیگ کوتاه‌مدت

موضوع دیگری که در رابطه با لیگ هندبال انتقاد بسیاری از کارشناسان و مربیان را برانگیخته است به بازه زمانی کوتاه‌مدت برگزاری لیگ برتر برمی‌گردد. بسیاری از مربیان لیگ برتری از جمله محسن اخگر، سرمربی مس کرمان اعتقاد دارند که لیگ نباید تنها در شش ماه برگزار شود.

نکته: کمبود منابع مالی و فقدان حامی مالی مناسب مشکلی فراگیر برای همه تیم‌های لیگ برتری است، اما سهم برخی تیم‌ها بیشتر از دیگر تیم‌ها به نظر می‌آید. درچنین مواقعی معمولا هیچ تقصیری متوجه فدراسیون نیست

در لیگ‌های حرفه‌ای هندبال دنیا از جمله بوندس لیگای آلمان و لیگ دانمارک، هندبالیست‌ها مدت زیادی در طول سال را درگیر شرکت در مسابقات مختلف هستند تا از این طریق آمادگی آنها در هر شرایطی حفظ شود.

اخگر اعتقاد دارد لیگ باید در بازه زمانی گسترده‌تری برگزار شود تا تیم‌ها بدون هرگونه شتابزدگی و با آرامش کامل روی مسابقات تمرکز کنند، چرا که یک لیگ کوتاه‌مدت فقط رقابت‌هایی بی‌کیفیت به همراه خواهد داشت.

لیگی بدون پشتوانه

اختلاف بین تیم‌های بالا و پایین جدول قابل توجه و زیاد است که این وضع نه فقط به دلیل فقدان حامی مالی برای تیم‌های پایین جدولی که به دلیل عدم پشتوانه‌سازی و پرورش بازیکن توسط تیم‌هاست.

گاهی اوقات فاصله بین تیم‌های صدرنشین و قعرنشین آنقدر زیاد می‌شود که تیم‌های بالای جدول حتی در صورت متحمل‌شدن پنج یا شش باخت متوالی نمی‌توانند واهمه‌ای برای نزدیک‌شدن به پایین جدول داشته باشند.

باشگاه‌هایی که پرورش بازیکن را در دستور کار خود دارند کمتر در رده‌های پایین جدول مشاهده می‌شوند، اما به هر صورت در این شرایط باز هم می‌توان در رابطه با کم‌کاری فدراسیون صحبت کرد.

فدراسیون برنامه‌ای برای تقویت تیم‌های لیگ برتری ندارد و به هیچ عنوان آنها را ساماندهی نمی‌کند تا تیم‌ها موقعیتی برای بازیکن‌سازی نداشته باشند.

توجه نداشتن کافی فدراسیون روی تیم‌های لیگ برتری باعث شده تیم‌هایی نظیر کاسپین قزوین یا شهرداری ارومیه به ناگاه از لیگ برتر سردرآورند. این در حالی است که از الان مشخص است این تیم‌ها حضور طولانی مدت در لیگ برتر هندبال نخواهند داشت.

جای خالی لیگ جوانان

ضعف‌های کنونی لیگ برتر هندبال را می‌توان در فقدان یک لیگ برای رده سنی جوانان دانست. بازیکنی که مراحل رشد و بالندگی را در سطوح پایین‌تر طی نکرده است چگونه می‌تواند در لیگ برتر به موفقیت برسد؟ لیگ جوانان می‌توانست سطح لیگ برتر را به سطح حرفه‌ای برساند، اما نبود چنین لیگی باعث شده است تیم‌های لیگ برتری پشتوانه قدرتمندی نداشته باشند و با بازیکنانی شکل بگیرند که سلسله مراتب را طی نکرده‌اند.

هیلدا حسینی‌خواه ‌-‌ جام‌جم

تاریخ: 1391/8/9
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: