برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

اسکی در اندیشه کسب 6 سهمیه المپیک زمستانی

جام جم آنلاین: قلب اسکی دنیا در اسکاندیناوی می‌تپد و مردم کشورهای این منطقه تقریبا در تمام طول سال بر سوز سرمای برف با گرمای ورزش غلبه می‌کنند و برای همین نیز باید قدرت اول دنیا در این ورزش باشند، اما هستند کشورهایی چون ما که با وجود آن که به زحمت سه ماه سال ​در ارتفاعات تهران قابلیت بهره‌مندی را از این موهبت طبیعی دارند، تلاش خود را برای کسب افتخار متوقف نمی‌کنند، تلاشی که هرچند در ورزش‌های زمستانی سخت به کسب مدال منجر شود، اما این انگیزه را شکل داده که دست کم در اسکی روی چمن به توفیق قابل ملاحظه‌ای بینجامد.

با وجود این رئیس فدراسیون اسکی از برنامه این فدراسیون برای توسعه همه‌جانبه این ورزش تا سر حد امکان خبر می‌دهد.

عیسی ساوه شمشکی در گفت‌وگو با «جام‌جم» با بیان این‌که روند توسعه زیرساخت‌های اسکی در سال‌های اخیر جالب توجه بوده است، اظهار کرد: در شرایطی که در سال‌های نه چندان دور همه پیست‌های اسکی ایران در تهران و یکی دو نقطه دیگر خلاصه می‌شد، در حال حاضر در 14 نقطه کشور پیست داریم؛ در استان‌هایی مانند اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و فارس.

هدف از توسعه این زیرساخت‌ها هم چیزی جز سوق دادن اسکی به همه نقاط مستعد کشور نبوده است. ثمره این رویکرد را هم سال گذشته در رقابت‌های قهرمانی جوانان آسیا دیدیم که به طور مثال فروغ عباسی از استان فارس قهرمان آسیا شد. در کل می‌توان گفت دیگر تیم ملی اسکی ایران منتخب استان‌های تهران و البرز نخواهد بود.

اما ذهنیتی که درباره اسکی وجود دارد این است که این ورزش در میان دو خاندان ساوه شمشکی و کلهر خلاصه شده است و عملا امکانی برای موفقیت در این عرصه وجود ندارد، رئیس فدراسیون اسکی در پاسخ به این شائبه چنین اظهار نظر کرد: بی‌تردید همه خانواده اسکی ایران خواستار رشد و اعتلای روز‌افزون این ورزش هستند و برنامه‌های توسعه‌ای ما گواه این مدعاست. با وجود این نباید از کنار بحث شرایط اقلیمی بسادگی گذشت و باید پذیرفت که یک نوجوان اهل شمشک یا دیزین یا دیگر روستاهای حوالی پیست‌های اسکی براحتی و با کمترین هزینه ممکن، امکان استفاده از پیست‌های اسکی را دارند.

در دیگر شهرستان‌ها هم به همین ترتیب است، یک نوجوان اهل تبریز یا هر شهر دیگری اگر بخواهد به اسکی بپردازد دست‌کم یک روز باید وقت خود را برای این مهم صرف کند در حالی که در روستاهای مجاور پیست‌ها چنین شرایطی وجود ندارد و به عبارتی می‌توان گفت راه توسعه اسکی ایران از روستاها می‌گذرد. درست مثل روستاهای اطراف کوهرنگ شهر​کرد که نوجوانان اشتیاق بالایی برای پرداختن به اسکی دارند.

وی در تشریح فعالیت‌های توسعه‌ای فدراسیون افزود: در همدان هم با توجه به این‌که پیست اسکی در 15 کیلومتری شهر واقع شده است قصد داریم زمینه حضور گسترده دانش‌آموزان را در این بخش فراهم کنیم تا از دل این حضور گسترده، استعدادهای خوب را شناسایی کنیم.

رئیس فدراسیون اسکی درباره برنامه‌های آتی این فدراسیون در حوزه قهرمانی، گفت: در این رابطه با توجه به آغاز رقابت‌های کسب سهمیه المپیک زمستانی به طور طبیعی روی این مهم متمرکز می‌شویم و با توجه به این‌که امکان اعزام‌های متعدد برون‌مرزی نداریم، به جای این‌که در این رابطه مثلا چهار ورزشکارمان را به چند رقابت برون مرزی اعزام کنیم ترتیبی اتخاذ کردیم که با میزبانی 43 مسابقه که جنبه بین‌المللی دارد، زمینه کسب امتیاز و ارتقای رنکینگ ملی پوشانمان را فراهم کنیم.

خوشبختانه در این رابطه فدراسیون جهانی پذیرفته است ناظر فنی خود را به این رقابت‌ها اعزام کند. به عبارتی ما به جای اعزام چهار ورزشکار به رویدادهای برون مرزی مثلا ده ورزشکار خارجی را در رقابت‌های خود شرکت می‌دهیم تا هم باعث افزایش تجربه اسکی‌بازان‌مان شود و هم نفرات شاخص، امکان کسب سهمیه را داشته باشند.

رئیس فدراسیون اسکی از آغاز رقابت‌های بین‌المللی در بهمن خبر داد و گفت: این پیکارها در مارپیچ کوچک و بزرگ رشته آلپاین، مواد مختلف صحرانوردی و اسنوبرد برگزار می‌شود. به واقع این رقابت‌ها همان لیگ اسکی ماست که در تقویم فدراسیون جهانی به ثبت رسیده است و چون با حضور ناظر فنی فدراسیون جهانی برگزار می‌شود امتیاز آن در رنکینگ اسکی بازان محاسبه می‌شود.

به جای اعزام چهار ورزشکار به رویدادهای برون مرزی مثلا ده ورزشکار خارجی را در رقابت‌های خود شرکت می‌دهیم تا هم باعث افزایش تجربه اسکی‌بازان‌مان شود و هم نفرات شاخص، امکان کسب سهمیه را داشته باشند

ساوه شمشکی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان لازم را برای برگزاری این رقابت‌ها در اختیار دارید، گفت: برخلاف دیگر رشته‌ها، لیگ اسکی به صورت هفتگی برگزار نمی‌شود و ما در هر مرحله که سه روز به طول می‌انجامد، چند مرحله از لیگ را برگزار می‌کنیم.

ساوه شمشکی با اشاره به این موضوع که اسکی ایران در المپیک زمستانی 2010 موفق به کسب چهار سهمیه ورودی شد، خاطر نشان کرد: هدف ما این است که برای المپیک زمستانی پیش رو، شش سهمیه کسب کنیم که با توجه به استعدادهای موجود و برنامه‌هایی که در نظر گرفتیم تحقق این هدف دور از دسترس نیست.

وی در پاسخ به این سوال که سقف اسکی ایران کجاست و آیا روزی در این ورزش به مدال جهانی دست خواهیم یافت، گفت: همان طور که می‌دانید اسکی مال اروپاست و در یخچال‌های 12 ماهه آلپ حرف اول و آخر زده می‌شود، با وجود این در میان 15 کشور آسیایی که اسکی دارند ما در جوانان، تیم اول آسیا هستیم و در بزرگسالان هم در کنار ژاپن و کره جنوبی قدرت قاره محسوب می‌شویم. ضمن این‌که در فدراسیون جهانی که 112 عضو دارد در حالی که 15 کشور صاحب سه رای، 19 کشور دو رای و 32 کشور یک رای دارند و دیگر اعضا تنها عضو ناظر بدون رای محسوب می‌شوند، با توجه به روند رو به رشد اسکی ایران، در حال حاضر و برخلاف هشت سال پیش صاحب دو رای در این فدراسیون هستیم.

ساوه شمشکی یادآور شد: ما در بخش اسکی روی چمن هم در سطح دنیا حرف برای گفتن داریم و مدال‌های خوبی در این زمینه کسب کرده‌ایم.

امید توفیقی / گروه ورزش

تاریخ: 1391/8/17
کلمات کلیدی: ، ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: