برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

فصل جدید لیگ برتر بسکتبال ایران امید به جوانان در شرایط بی‌پولی

جام جم آنلاین: فصل جدید لیگ برتر بسکتبال به هفته دوم خود رسیده است . در لیگ برتر امسال 10 تیم بازی می‌کنند که نسبت به فصل گذشته دو تیم از کل تعداد تیم‌ها کاسته شده است.

از سال 1370 تا به امروز که بسکتبال ایران به صورت باشگاهی رقابت‌های سراسری خود را آغاز کرد، تعداد شرکت‌کنندگان متغیر بوده است؛ گاهی 16 و گاه تعداد تیم‌ها به هشت تیم رسیده است.

لیگ 10 تیمی امسال اما قبل از شروع دردسرهای همیشگی خود را داشته است. تا یک هفته قبل از آغاز لیگ امسال مشخص نبود تیم ملی حفاری در لیگ برتر شرکت می‌کند یا نه.

چند ماه قبل از این روزها حاجتی، مدیر ورزش ملی حفاری اعلام کرده بود تیم بسکتبال باشگاه فعالیتی نخواهد داشت، اما با این اوصاف مسئولان فدراسیون بسکتبال نام ملی حفاری را در فهرست تیم‌های خود جای دادند حتی غفور کامروا، سرمربی تیم با پیگیری‌های هیات بسکتبال استان خوزستان رهسپار نشست‌های هماهنگی لیگ در فدراسیون بسکتبال می‌شد.

با این حال مسوولان شرکت ملی حفاری پای خود را در یک کفش کردند و روی حرف خود مبنی بر این که بودجه‌ای برای فعالیت در بسکتبال ندارند، ماندند تا ملی حفاری از لیگ کنار برود.

در آخرین فرصت باقیمانده نفت سپاهان به جای تیم جنوبی وارد لیگ برتر شد و به این ترتیب نظم ده تیمی بودن جدول لیگ برتر بسکتبال به هم نخورد.

صرفه‌جویی به سبک قهرمان

بسکتبالیست‌های مهرام به عنوان قهرمان پنج‌ساله لیگ برتر با استرس بازی‌های امسال را آغاز کردند. مصطفی هاشمی، سرمربی مهرام بر سر مسائل مالی با مسئولان تیم توافق نکرد و محمدصمد نیکخواه ‌بهرامی و مهدی کامرانی نمی‌خواستند با همان مبلغ پارسال، این فصل را برای مهرام بازی کنند.

اما واقعیت این است با مشکلات اقتصادی موجود، قهرمان با صرفه‌جویی در لیگ برتر تیم داد. مهدی و صمد با حضور اصلانی، سه سهمیه ملی این تیم را پرکردند. فرید زرقی، وحید حاجیان، امیر صدیقی، محسن مرادخانی و سجاد مشایخی دیگر بازیکنان این فصل هستند. مدافع عنوان قهرمانی همچنان بازیکن خارجی ندارد.

مکث/ بازیکنان جوان مهرام امسال مورد توجه اهالی بسکتبال هستند. سجاد مشایخی و امیر صدیقی، دو بازیکنی هستند که می‌توانند در فصل جاری لیگ برتر بسکتبال جهش خوبی داشته باشند. هر چند کار سجاد با بازی‌های مهدی کامرانی و فرید اصلانی در پست یک، کمی سخت‌تر به نظر می‌رسد.

بدون دغدغه مالی

یکی از تیم‌هایی که در فصل بی‌پولی بسکتبال، پول خوبی را به پای تیم‌سازی و بازیکن‌گیری ریخته، پتروشیمی بندر امام است.

نایب قهرمان فصل قبل با مهران شاهین‌طبع و در فصل جدید با مهران حاتمی، مربی تیم ملی باید از مقام پارسال دفاع کند و حتی با توجه به خریدهایش باید به فکر قهرمانی باشد. استخدام سانی بچیروویچ، پسر مهمد بچیروویچ سرمربی تیم ملی بسکتبال، انتظارات را از تیم جنوبی بالا می‌برد.

آنها در روزهای پایانی قبل از شروع لیگ برتر حامد سهراب‌نژاد را جذب کردند. روزبه ارغوان دومین ملی‌پوش حاتمی شد. بهنام یخچالی، علی جمشیدی و علی دورقی نیز دیگر بازیکنان نایب قهرمان هستند.

مکث/تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام با افزودن یک بازیکن خارجی دیگر به احتمال فراوان امیدواری به گرفتن نتیجه را به حضور این بازیکنان معطوف می‌کند و سرمایه‌گذاری اصلی را در این بخش انجام می‌دهد. همان‌طور که استخدام «سانی» هزینه زیادی را برای باشگاه به همراه داشت.

در هوای قهرمانی

فولاد ماهان اصفهان به تیم ستاره‌ها معروف است. دارنده مقام سوم بازی‌های فصل پیش ، امسال به قهرمانی فکر می‌کند. محسن صادق‌زاده در کنار حفظ جواد داوری و اصغر کاردوست، اوشین ساهاکیان را به عنوان سومین سهمیه ملی به خدمت گرفت. محمدرضا اکبری، مهدی شیرجنگ، سامان ویسی، محمد امجد، عماد سلمانی و محمد فلاحت از دیگر بازیکنان این تیم هستند.

نیکولاس تسکیتیشویلی و محمد کنه، دو بسکتبالیست‌ خارجی ماهان هستند. آنها زودتر از بقیه تیم‌ها تمرینات خود را آغاز کردند و نخستین و تنها تیمی بودند که برای آماده‌سازی بیشتر در ترکیه اردو زدند.

نکته: لیگ ده تیمی امسال قبل از شروع دردسرهای همیشگی خود را داشته است. تا یک هفته قبل از آغاز لیگ امسال مشخص نبود تیم ملی حفاری در لیگ برتر شرکت می‌کند یا نه

مکث/در بازی‌های این فصل خیلی‌ها منتظر بازی‌های مهدی شیرجنگ در تیم فولاد ماهان نشسته‌اند. او برای تیم ملی حفاری بازی می‌کرد که بنا به اعتقاد برخی کارشناسان نتوانست در تیم جنوبی همه استعداد خود را نشان بدهد.

دانشگاه آزاد جوان شده

مهران شاهین‌طبع پس از قهرمانی با مهرام و نایب قهرمانی با پتروشیمی بندر امام، با دانشگاه آزاد توافق کرده است.

او با آمدن خود به دانشگاه، صالح فروتن و محمد جمشیدی را نیز از جنوب به ارمغان آورد. موسی نبی‌پور را حفظ، امیرحسین تاتاری و محمد حسن‌زاده را از شهرداری گرگان و فولاد ماهان جذب کرد. دانشگاه آزاد در این فصل تیمی جوان دارد و هنوز بازیکن خارجی جذب نکرده است.

مکث/بازیکنان جوان دانشگاه آزاد ممکن است از این تیم یک تیم بی‌تجربه بسازد، اما تمام سعی کادر فنی دانشگاه آزاد بالابردن اعتماد به نفس بازیکنان جوان بویژه سعید محمدی و صالح فروتن است. فروتن بازیکن تیم بسکتبال جوانان ایران در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر افق‌های دورتر را می‌بیند.

بومی‌گرایی در شمال و جنوب

از تیم‌هایی که چند روز قبل از آغاز بازی‌ها برای لیگ برتر اعلام آمادگی کردند یکی صنایع ماهشهر است. این تیم در سطح شرکت‌های پتروشیمی جابه‌جایی داشته، اما اسم آن تغییر نکرده است.

علی توفیق به عنوان سرمربی وقتی به جنوب رفت با محدودیت استفاده نکردن از بازیکنان غیربومی و با هدف بومی‌گرایی در تیم صنایع روبه‌رو شد.

شهرداری گرگان همانند فصل‌های گذشته با اسدالله کبیر برای لیگ برتر آماده شد. مشکلات مالی در دیار پنبه و گندم کم بود که شرایط ارزی به آن اضافه شد تا شهرداری، نه در یارگیری از تیم‌های داخلی موفق شود و نه در استخدام بازیکنان خارجی. آنچه برای شهرداری گرگان در این فصل اهمیت دارد گرفتن نتایج آبرومند است.

یاد ذوب‌آهن

کوچ تعدادی از اصفهانی‌هاـ که مربی یا بازیکن تیم منحل‌شده ذوب‌آهن بودند ـ به زنجان یک تیم شبه‌اصفهانی را به وجود آورد. زنجانی‌ها فرزاد کوهیان را از ذوب‌آهن گرفتند. سرمربی فصل گذشته ذوب‌آهن آرن داوودی، علی باهران، فرهاد صبوری و رامین هنرمند را از ذوب‌آهن به همیاری آورد و با پویا تاجیک، سعید داورپناه، آرمان زنگنه و مهدی اسماعیلی به توافق رسید. حضور کرم احمدیان هم تجربه شهرداری را بالا برد. همیاری یک ماه پیش از آغاز لیگ نیز دیگو فاجاردو، سنتر ایتالیایی را جذب کرد تا برای فصل پیش‌رو تیمی کامل داشته باشد.

مکث/رامین هنرمند و آرمان زنگنه بعد از پشت خط نشینی در ذوب‌آهن و مهرام به فکر روزهای بهتر در شهرداری زنجان هستند. فرزاد کوهیان مربی‌ای است که در ادوار قبلی لیگ برتر نشان داده بازی گرفتن از جوانان را بلد است.

بسکتبال در جزیره

استقلال زرین قشم با علاقه مسئولانش توانست جواز حضور در لیگ برتر را به دست آورد. محمد کسایی‌پور، سرمربی این تیم شد و رضا لطفی، مجید قاسم‌زاده و مهراد آتشی سه سهمیه ملی​پوش این تیم هستند که در کنار محمد سیستانی، آرمن الله‌وردی، رسول مظفری و رضا هنگام‌پور برای این تیم به میدان می‌روند. آنها فعلا بازیکن خارجی خود را در پست پنج از گرجستان جذب کرده‌اند.

مکث/چهره آینده تیم استقلال زرین قشم رسول مظفری بازیکن شهرکردی این تیم است. او در تیم دسته اولی تکماش قزوین بازی می‌کرد و امسال با آرزوهای تازه به جزیره رفته است.

ناشناخته‌ها

تیم البدر بندر کنگ با شعار جوانگرایی به لیگ برتر آمد و البته در تدارک آن است تا از ریخت و پاش‌هایی که برخی تیم‌ها دارند جلوگیری کند. نفت سپاهان نیز آخرین تیمی است که وارد لیگ برتر بسکتبال شد و ایمان زندی و امیر امینی، دو بازیکن سرشناس آن در کنار آنتوریولت بازیکن خارجی این تیم بازی می‌کنند.

محمد رضاپور - جام‌جم

تاریخ: 1391/8/21
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: