برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

بهترین آسیایی‌های فوتبال اروپا

جام جم آنلاین: بهترین آسیایی‌های فوتبال اروپا کدام بازیکنان هستند؟‌ کارشناسان قاره سبز می‌گویند، بعد از بازگشت شونسوکه ناکامورا به ژاپن و جواد نکونام به ایران، نفراتی که نامشان می‌آید، بهتر از دیگران هستند و سقف پرواز بلندتری دارند.

شینجی کاگاوا هافبک خلاق و 24 ساله ژاپنی که ابتدا دورتموند آلمان را به پدیده جدید فوتبال اروپا تبدیل کرد و اینک شش، هفت ماهی است برای منچستریونایتد انگلیس به میدان می‌آید، هر چند معترف است یک کلمه هم از حرف‌های الکس فرگوسن سرمربی بسیار پرسابقه این تیم به سبب تلفظ و گویش غلیظ اسکاتلندی وی سر در نمی‌آورد!

کی سونگ یئونگ کره‌ای یادگار و بهتر بگوییم پیامد درخشش‌های شونسوکه ناکامورای ژاپنی در سلتیک است و سران این باشگاه اسکاتلندی آنقدر از ناکامورا خاطرات خوش در ذهنشان نقش بست که یئونگ را آوردند که اگر سلتیک اخیرا در لیگ قهرمانان اروپا 2 بر یک بر بارسلونا پیروز شد، به سبب حضور مهره‌هایی چون وی در ترکیب این تیم بسیار پرسابقه شهر گلاسکو است.

‌هوسوگایی ژاپنی چندان مشهور نشده، اما اگر اگزبورگ در راهیابی‌اش به «بوندس لیگا یک» کیسه بوکس حریفان نامدارترش نشده، به سبب میــــدان‌گیری‌های این هافبک سابق تیم «اوراوا رد دایموندز» ژاپن است.

چه چیزی مهم‌تر از این‌که او فصل پیش 32 بازی در ترکــیب ثابت اگزبورگ انجام داد؟ آماری که حتی اشکان دژاگه در زمان بازی‌اش در ولفسبورگ به گرد آن هم نرسید.

ایجی کاواشیما، دروازه‌بان نام‌آشنای ژاپنی حالا در لی‌یرس بلژیک یک رکن غیرقابل انکار است، حال آن که تیمش هرگز از غول‌های لیگ این کشور نبوده است. صحبت از انتقال او به تیمی از سری A ایتالیا بسیار جدی است.

آدام فده‌ریچی مدتی است به مرد دوم دروازه‌های استرالیا بعد از مارک شوارزر فناناپذیر تبدیل شده است. اگر خواهان هنرهای او در سطح باشگاهی هستید، به بازی‌های تیم ردینگ انگلیس چشم بدوزید.

کوجا چئول کره‌ای سبب شده حتی بعد از رفتن اشکان دژاگه از ولفسبورگ سهمیه آسیایی‌ها در این تیم آلمانی حفظ شود، هر چند این هافبک تهاجمی 23 ساله شش ماه هم به طور قرضی در اگزبورگ بازی کرد.

شینجی اوکازاکی یک مهاجم ژاپنی تیزهوش است که برونو لابادیا‌ وی را در ترکیب بایر لورکوزن به دفعات به کار گرفت و او با زدن برخی گل‌های خاص در لیگ آلمان نشان داد مردان بای‌آره‌نا بیهوده به وی روی نیاورده‌اند. گل او با یک قیچی ـ برگردان در برابر هانوفر در فصل 2012ـ2011 از عجایب بوندس لیگا بود.

یوتو ناگاتومو، آخر عجایب آسیایی در اروپاست. این مدافع چپ نیم‌وجبی ژاپنی آنقدر خوب است که سران اینتر داویده سانتون را از یاد بردند و به این نتیجه رسیدند که انتقال هر از گاهی اسطوره‌ای چون خاوی‌یر زانتی هم به پست پیستون چپ الزامی نیست. او در دربی اخیر ایتالیا آنقدر خوب بود که اینتر نوار یک سال و نیم بی‌شکست ماندن یوونتوس را در سری A قطع کرد.

علی الحسبی محوکننده این فرضیه قدیمی است که هیچ دروازه‌بان آسیایی آنقدر خوب و قادر به برقراری ارتباط کلامی با یارانش نیست که بتواند در اروپا بازی کند. این عمانی بلند قد حالا در تیم ویگان انگلیس نفر شماره یک پست دروازه‌بانی است و فصل پیش 119 سیو (واکنش نجات‌بخش) داشت. تیم کاهیل استرالیایی در خط میانی چهره شد، اما وقتی دیوید مویس، سرمربی اورتون به این صرافت افتاد که او را در خط حمله و در پیشانی این خط بیازماید، آنجا هم تبدیل به یکی از بهترین گلزنان شد. او ماجراجو و فرصت‌شناس است و مردی که معمولا در دیدارهای بزرگ جواب می‌دهد.‌

پارک جی سونگ؛ این مهاجم آزاد کره‌ای در پایان حضور هفت ساله‌اش در منچستریونایتد به کوئینز پارک رنجرز، دیگر تیم انگلیسی رفته است. آیا واقعا نیاز است چیزی درباره او بگوییم؟

کایسوکه هوندای چپ‌پا و موزرد، شوت‌هایی دارد که اگر در مسیر آن قرار گیرید، شاید بلایی سرتان بیاید. خیلی‌ها معتقدند لیگ روسیه و تیم زسکامسکو برای او کوچک‌اند و حتی اگر چنین نباشد، وی اعتبار کل فوتبال آسیا را در اروپا بیشتر کرده است.‌ راستی کدامشان بهتر هستند؟ مشخص نیست و نظرات متفاوت است، ولی نمی‌توان فوتبال اروپا را با همه عظمت فنی‌اش بدون آنها کامل دانست.

وصال روحانی - جام جم

تاریخ: 1391/8/23
موضوع: ورزش جهان
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: