برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

اروپایی‌ها می‌گفتند مگر ایران هندبال دارد

جام جم آنلاین: اگر بسکتبالی‌ها و والیبالی‌ها از دست توجه بیش از اندازه رسانه‌ها به فوتبال شکار هستند، در رشته‌هایی چون هندبال، بزرگ‌ترین آرزو این است که روزی اصحاب رسانه به همان اندازه‌ای که از بسکتبال و والیبال می‌نویسند، درباره آنها بنویسند.

الان چند ماهی است از حضور ایمان جمالی در هندبال اروپا می‌گذرد. این انتقال از آن جهت اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم او اولین لژیونر اروپایی تاریخ هندبال ایران است. مهم تر آن‌که جمالی به عضویت یکی از بهترین تیم‌های باشگاهی دنیا درآمده است.

تیم MKB وسپریم مجارستان که از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپاست، این روزها به بازیکن ایرانی خود می‌بالد. خیلی از اروپایی‌ها تا همین چند ماه پیش نمی‌دانستند ایران هم هندبال دارد، اما بازی‌های درخشان جمالی در تیم MKB باعث شده حالا مدیر برنامه‌های دیگر تیم‌های اروپایی هم سراغ بازیکنان ایرانی را بگیرند.

با این حال یک دلخوری برای ایمان جمالی همچنان وجود دارد؛ این‌که چرا در ایران به او و بازی‌های درخشانش در هندبال اروپا زیاد توجه نمی‌شود.

جمالی طی پنج هفته حضور در لیگ قهرمانان اروپا 13 گل برای تیمش زده و در صدرنشینی مقتدرانه MKB که پنج پیروزی متوالی به دست آورده، یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان بوده است. با او درباره این انتقال، تجربه حضور در هندبال اروپا و تفاوت‌های موجود صحبت کرده‌ایم که در زیر می‌آید.

هیچ‌وقت فکر می‌کردی اولین لژیونر اروپایی تاریخ هندبال ایران شوی؟

این موضوع یکی از آرزوهای همیشگی من بود. من از همان روزی که پیراهن تیم ملی نوجوانان را پوشیدم و حضور در رقابت‌های جهانی تونس را تجربه کردم، این احساس را داشتم که روزی می‌توانم در بهترین تیم‌های اروپایی بازی کنم. البته برای تحقق این هدف زحمات زیادی کشیدم. روزهای زیادی بود که من در کنار تمرینات باشگاهی به صورت جداگانه هم تمرین می‌کردم. تنها انگیزه من هم بازی در کنار ستاره‌های هندبال دنیا بود. من هیچ‌وقت به این فکر نکردم که در هندبال ایران بهترین باشم.

چه شد با پیشنهاد یکی از تیم‌های مطرح اروپا روبه‌رو شدی؟

اوج درخشش من در رقابت‌های هندبال جوانان جهان بود. من در یونان دومین گلزن برتر جهان شدم، ضمن این‌که در مقابل مجارستان یکی از بهترین بازیکنان زمین بودم. ما آن بازی را از مجارستان بردیم و من به تنهایی 15 گل برای ایران به ثمر رساندم. پس از آن، مقابل آلمان که قهرمان تورنمنت شد هم موفق شدم 9 گل بزنم. همین‌ها باعث شد مورد توجه کارشناسان قرار بگیرم. آنها به من می‌گفتند می‌توانی در هندبال اروپا بازی کنی. همان زمان چند پیشنهاد خوب هم از اسپانیا و فرانسه داشتم، اما چند ماه بعد پس از بازی در جام ملت‌های آسیا در عربستان، سرانجام پیشنهاد بازی در تیم مجارستانی را پذیرفتم و به عضویت تیم MKB وسپریم درآمدم.

کمی از حال و هوای این تجربه جدید بگو.

وسپریم یک شهرکوچک است که کمتر از 70 هزار نفر جمعیت دارد، اما مردم در آنجا عاشق هندبال هستند و با علاقه فراوان نتایج تیم شهرشان را پیگیری می‌کنند. من فکر نمی‌کنم شهری در دنیا وجود داشته باشد که مردمش به اندازه مردم وسپریم هندبال را دوست داشته باشند. تیم ما یک ورزشگاه 6000 نفری دارد که در بی‌اهمیت‌ترین و ساده‌ترین بازی‌ها هم جای سوزن انداختن نیست. اینجا بازیکنان هندبال نزد مردم مثل هنرپیشه‌های هالیوودی محبوب هستند. این موضوع باعث می‌شود من احساس تنهایی نکنم.

حالا که فرصت حضور در هندبال اروپا را پیدا کرده‌ای، عمده‌ترین تفاوت‌های هندبال ایران با سطح اول هندبال جهان را در چه می‌بینی؟

تفاوت‌ها که بیشمار است. از سطح کیفی بازی گرفته تا امکاناتی که اینجا در اختیار بازیکنان و تیم‌ها هست و در ایران از هیچ کدام آنها خبری نیست. در کل فکر می‌کنم اصلی‌ترین تفاوت در نوع نگاه مسئولان به این رشته ورزشی است. این نگاه در اروپا یک نگاه کاملا حرفه‌ای است. اینجا بازیکنان کوچک‌ترین دغدغه فکری ندارند و فقط روی تمریناتشان متمرکز هستند. اینجا فقط به این فکر می‌کنیم که بتوانیم بهترین عملکرد را در زمین داشته باشیم. نه مشکلی از بابت امکانات هست و نه از نظر تغذیه نگرانی وجود دارد. درست برعکس ایران که بازیکنان با‌هزار و یک دغدغه فکری وارد زمین می‌شوند. در مجارستان برای بازیکنان غیر قابل باور است که برای یک بازی بیشتر از سه یا چهار ساعت در اتوبوس بنشینند حال آن‌که در ایران تیم‌ها حتی مسیرهای بیش از هزار کیلومتر و ده ساعته را هم با اتوبوس طی می‌کنند.

نوع تمریناتی که در اروپا انجام می‌دهی با آنچه در ایران دیده بودی، تفاوت دارد؟

واقعیت این است که برنامه تمرینی ما با آنچه در ایران شاهدش هستیم قابل مقایسه نیست. اینجا بازیکنان همه چیز را می‌دانند، مربیان هم کار خودشان را به بهترین شکل بلدند و دغدغه اصلی تیم‌ها فقط هماهنگی بیشتر بازیکنان با یکدیگر است. حال آن‌که در ایران هنوز هم بسیاری از بازیکنان، با وجود حضور در لیگ برخی از اصول اولیه بازی را بلد نیستند. از طرفی در اروپا هیچ بازیکنی در تمرینات کم نمی‌گذارد؛ مثلا هنگام تمرینات بدنسازی، زمانی که مربی سالن را ترک می‌کند بقیه تا آخرین حرکت به کارشان ادامه می‌دهند. یعنی اگر مربی می‌گوید برای گرم کردن هر کس 20 بار دور زمین بدود، کسی را نمی‌توانی پیدا کنی که 19 دور بدود. بازیکنان حتی یک درصد از چیزی که مربی می‌گوید کم نمی‌گذارند، درست برخلاف ایران که بازیکنان بعضا دور از چشم مربی خوب تمرین نمی‌کنند. از این تفاوت‌ها زیاد است و فقط جای حسرت برای آدم باقی می‌گذارد.

چرا حسرت؟

حسرت به این دلیل که ما بازیکنانی داریم که با امکانات حداقلی می‌آیند مجارستان را شکست می‌دهند. من چند بازیکن ایرانی می‌شناسم که اگر به اروپا بیایند در کمتر از یک سال می‌توانند به بهترین بازیکنان تبدیل شوند.

از نظر تو چند بازیکن هندبال ایران شایستگی بازی در اروپا را دارند؟

جمالی: برای لژیونر شدن زحمات زیادی کشیدم. روزهایی زیادی بود که من در کنار تمرینات باشگاهی، به صورت جداگانه هم تمرین می‌کردم. تنها انگیزه من هم بازی در کنار ستاره‌های هندبال دنیا بود

ما بازیکنان جوان زیادی داریم که به دلیل خدمت سربازی نمی‌توانند از کشور خارج شوند. در جمع بازیکنان ملی پوش هم علیرضا موسوی و الله کرم استکی بازیکنانی هستند که همین الان می‌توانند در بهترین تیم‌های اروپایی بازی کنند. واقعا جای تاسف دارد بازیکنی با توانایی‌های موسوی می‌رود در لیگ قطر بازی می‌کند. من مطمئن هستم اگر او یک یا دو سال دیگر به حضورش در قطر ادامه بدهد هندبالش تمام می‌شود. تنها نکته مثبت بازی در آنجا پولی است که به بازیکنان می‌دهند.

در همین مدت کوتاه فکر می‌کنی در شناساندن پتانسیل هندبال ایران به اروپایی‌ها موفق بوده ای؟

روزهای اولی که برای حضور در تیم MKB وارد مجارستان شدم خیلی‌ها با تعجب از من می‌پرسیدند مگر ایران هم هندبال دارد. اما حالا خیلی‌ها به دنبال آن هستند که با دیگر ستاره‌های هندبال ایران آشنا شوند. مدیر برنامه‌های من می‌گفت بازی‌های خوب تو باعث شده فضا برای حضور دیگر بازیکنان ایرانی باز شود. به همین علت با اطمینان می‌گویم در اینجا توانسته‌ام نماینده خوبی برای هندبال ایران باشم.

خودت هم علاقه داری بر تعداد لژیونرهای ایرانی هندبال ایران در اروپا اضافه شود؟

بله! من با مدیر برنامه‌های زیادی در مجارستان صحبت کردم و با رایزنی‌هایم به دنبال آن هستم که این راه را برای دیگر بازیکنان شایسته باز کنم. البته همان‌طور که اشاره کردم بسیاری از بازیکنان خوب ما مشکل خدمت سربازی دارند.

از نتایجی که همراه با MKB در لیگ قهرمانان اروپا گرفته‌ای بگو.

تیم ما در مجارستان یکی از دو مدعی اصلی قهرمانی است، اما آنچه برای مسئولان باشگاه اهمیت دارد قهرمانی در اروپاست.

تنها هدف باشگاه نتیجه گرفتن در لیگ اروپاست. اینجا برای همه این موضوع اهمیت دارد. مثل باشگاه‌های آسیا نیست که سپاهان یک هفته قبل از بازی‌ها بگوید ما تیم نمی‌دهیم. اینجا جان می‌دهند برای حضور در باشگاه‌های اروپا. مسئولان برای نتیجه گرفتن هزینه‌های چند میلیون دلاری می‌کنند و هواداران هم از تیم‌هایشان نتیجه می‌خواهند. اگر تیمی ببازد بازیکنان باید پاسخگوی هوادارانی باشند که یک ساعت با تمام وجود تشویق کرده‌اند.

فکر می‌کنی بتوانید قهرمان هندبال اروپا شوید؟

تیم MKB به گفته اکثر کارشناسان یکی از چهار مدعی اصلی قهرمانی است. شما اگر به سایت هندبال پلنت بروید خواهید دید 28 درصد کاربران سایت، تیم ما را قهرمان این فصل اروپا معرفی کرده‌اند. در این نظرسنجی کیل آلمان با 42 اول است و تیم‌های بارسلونا و اتلتیکو مادرید اسپانیا هم بعد از تیم ما سوم و چهارم هستند.

من فکرمی کنم MKB این پتانسیل را دارد که قهرمان اروپا شود. ما در ابتدای فصل با حمایت000 5 نفره تماشاگرمان، کیل آلمان، قهرمان جهان و اروپا را شکست دادیم و این باور را داریم که یک بار دیگر هم می‌توانیم این تیم را مغلوب کنیم.

رابطه تو با مربی‌ات چطور است؟

خوشبختانه جو طوری است که مربی می‌خواهد به من کمک کند تا بیشتر موفق باشم. من تاکنون مربی‌ای به این خوبی نداشتم. به جرات می‌گویم در همین چند ماه، تغییر را در کیفیت بازی خودم احساس می‌کنم. در مجموع حالا که حضور در هندبال اروپا را تجربه کرده‌ام می‌گویم آن چیزی که ما در ایران بازی می‌کنیم اسمش هندبال نیست. شاید من در ایران در یک بازی ده گل می‌زدم اما اینجا کیفیت بازی واقعا متفاوت است.

قراردادت باMKB چهار ساله است؟

بله، البته در همین مدت کوتاه مسئولان باشگاه پیشنهاد تمدید قرارداد را به من داده‌اند که قبول نکرده‌ام. نه به علت این‌که نخواهم در وسپریم بمانم. این شهر، شهر هندبال است و مردم دیوانه وار عاشق این رشته هستند. اینجا در کم اهمیت‌ترین بازی‌ها هم 5000 نفر به ورزشگاه می‌آیند. اما می‌خواهم بعد از یک سال شرایط را بسنجم و بهترین تصمیم را بگیرم. اینجا ستاره‌های هندبال برای یک فصل چیزی حدود یک میلیون یورو دریافت می‌کنند.

درباره رقم قراردادت نمی‌گویی؟

من فقط می‌توانم بگویم خیلی​ بهتر از ایران است. اینجا من را به عنوان یک استعداد آورده اند و فکر نمی‌کردند ایمان جمالی بتواند از همان ابتدا در ترکیب ثابت تیم بازی کند. آنها شناختی از من نداشتند و من هم مجبور بودم پیشنهاد آنها را با هر رقمی بپذیرم، اما قطعا شرایط در آینده این‌گونه نخواهد بود.

این انتقال برای تیم فولاد سپاهان هم سودآوری داشت؟

من به عنوان بازیکن آزاد به تیم MKB آمدم. البته هنوز 50 درصد از مبلغ قرارداد سال گذشته ام را که مبلغی حدود 20 میلیون تومان است از آنها نگرفته‌ام و رایزنی‌هایی شده که مشکل برطرف شود.

آینده ات را در تیم ملی چطور می‌بینی؟

حقیقتش الان به تیم ملی فکر نمی‌کنم. هدف من این است که در لیگ قهرمانان اروپا بازی کنم و بتوانم یکی از بهترین بازیکنان اروپا باشم. به جرات می‌گویم اگر هندبال ایران با برنامه و منسجم حرکت کند این پتانسیل را داریم که در آسیا قهرمان شویم.

رضا پورعالی -‌‌ گروه ورزش

تاریخ: 1391/9/14
موضوع: ورزش جهان
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: