برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

خارجی‌های ناکارآمد لیگ هندبال بی‌کیفیت شده است

جام جم آنلاین: لیگ برتر رقابت‌های هندبال باشگاه‌های کشور از لحاظ کیفی تائید شده نیست؛ این موضوعی است که بیشتر مربیان لیگ برتری در رابطه با آن اتفاق نظر دارند.

بخش عمده انتقادهای مطرح شده به بی‌برنامگی لیگ و زمان نامعلوم آغاز و پایان لیگ برمی‌گردد، بخش دیگری از این نارضایتی‌ها به تعداد تیم‌های شرکت‌کننده مربوط می‌شود، عده‌ای دیگر نیز حضور بازیکنان بی‌کیفیت و ناکارآمد خارجی را عامل افت کیفی لیگ می‌دانند و....

در حالی که حجم انتقادهای مطرح شده روز به روز بالاتر می‌رود، مسوول برگزاری رقابت‌های لیگ برتر هندبال با مربیان لیگ برتری همذات‌پنداری می‌کند و حق را به آنها می‌دهد، اما برخی اعتراض‌های مطرح‌شده را باور ندارد.

علی حیات‌پور در گفت‌و‌گو با جام‌جم از بیست و پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر هندبال و نقایص آن می‌گوید.

بی انصافی می‌کنند

رییس سازمان لیگ برتر هندبال ایران ابتدا نارضایتی مربیان لیگ برتری را در رابطه با زمان نامعلوم آغاز و پایان رقابت‌ها بی‌اساس می‌داند.

وی در این رابطه می‌گوید: کسانی که این انتقادها را مطرح می‌کنند به خاطر بیاورند که زمان آغاز و پایان بیست و پنجمین دوره رقابت‌های لیگ برتر با همفکری و مشورت خود آنها تعیین و مشخص شد. ما حتی به احترام مربیانی که با کمکشان تاریخ دقیق رقابت‌ها را تعیین کرده بودیم دیدارهایی را که با زمان برگزاری جام‌باشگاه‌های آسیا تطابق داشت به تعویق نینداخته و لیگ را تعطیل نکردیم. برای من خیلی عجیب است که برخی مربیان لیگ برتری چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند آن هم در شرایطی که خودشان در آن جلسه حضور داشتند. لیگ تا امروز وقفه‌ای نداشته و ندارد و با این شرایط بی‌انصافی است اگر برنامه‌ریزی فدراسیون زیر سوال برود.

بی‌نظمی وجود ندارد

حیات‌پور، وجود بی‌نظمی‌های متعدد در جریان برگزاری رقابت‌های لیگ برتر هندبال را تکذیب و عنوان می‌کند: بی‌نظمی‌های موجود در لیگ باید توسط خود مربیان شناسایی شود و به اطلاع ما برسد تا بتوانیم بر اساس گزارش‌هایی که دریافت می‌کنیم درصدد رفع آنها برآییم.

ادعای مربیان لیگ برتری در خصوص وجود بی‌نظمی در لیگ برتر هندبال هم یکی دیگر از بی‌انصافی‌هایی است که در حق ما می‌شود. نظرات و آسایش مربیان و باشگاه‌های لیگ برتری برای ما مهم است و از همین رو نیم فصل دوم را با کمک این مربیان برنامه‌ریزی می‌کنیم، اما این خیلی ناراحت‌کننده است که برخی انتقادهای بی‌پایه و اساس را عنوان می‌کنند.

در حد لیگ برتر نیستند

وی برخی انتقادهای مطرح شده درباره تعداد تیم‌های حاضر در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر را کاملا صحیح و منطقی می‌داند و می‌افزاید: من نیز به عنوان مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ برتر هندبال اعتقاد دارم لیگ باید با تعداد تیم‌های کمتری برگزار می‌شد. ما باید همیشه حرکت رو به جلویی داشته باشیم که این خواسته با تیم‌هایی که در حد لیگ برتر نیستند، مغایرت دارد البته حضور تیم‌های ضعیف در لیگ برتر به فقدان یک حامی مالی مناسب برمی‌گردد که این خود بحث کلانی را می‌طلبد. ما تیم‌های خوبی در لیگ داریم اما با وضع اقتصادی کنونی لیگ باید با کمتر از 10 تیم برگزار می‌شد.

حضور تیم‌های تقویت شده و قدرتمند در لیگ سطح رقابت‌ها را بالاتر می‌برد و باعث می‌شود دیگر چیزی به نام بی‌کیفیتی نداشته باشیم، اما این شرایط وقتی ایجاد می‌شود که تیم‌ها با یک حامی مالی مناسب گام به لیگ بگذارند. برخی تیم‌ها در حد دسته یک هستند اما اگر فدراسیون هندبال برای این دسته از تیم‌ها زمینه‌سازی مناسبی انجام بدهد و باعث شود حامیان مالی جذب شوند، می‌توان امیدوار بود که دیگر هیچ تیم ضعیفی در لیگ نباشد.

این خارجی‌های بی‌کیفیت

حیات‌پور با اشاره به حضور بازیکنان کاملا ناکارآمد و بی‌کیفیت خارجی در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر یادآور می‌شود: تیم‌هایی نظیر مس کرمان، ثامن‌الحجج سبزوار، ثامن‌الحجج مشهد و شهرداری تبریز در ترکیب خود از بازیکن خارجی استفاده می‌کنند که به نظرم این بازیکنان خارجی کاملا بی‌کیفیت هستند.

بازیکنان جوان و حتی نوجوانی در هندبال ایران وجود دارند که از این خارجی‌های بی‌کیفیت بهتر بازی می‌کنند و عملکرد بهتری دارند، اما بنا به دلایلی - که توضیح آنها بسیار وقتگیر و جامع است - زیر سایه بازیکنان خارجی قرار می‌گیرند. این مشکل بازهم به فقدان یک حامی مالی مناسب برمی‌گردد.

اگر برخی تیم‌ها پشتوانه مالی قدرتمندتری داشتند هرگز خارجی‌های ناکارآمد به بازیکنان جوان و مستعد داخلی ترجیح داده نمی‌شدند.

مشکلات سخت‌افزاری

رییس سازمان لیگ برتر هندبال به دیگر ضعف‌های موجود در بیست و پنجمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر اشاره کرده و می‌افزاید: عمده مشکلات لیگ برتر ما به بحث سخت‌افزاری مربوط می‌شود. در برخی استان‌هایی که در لیگ برتر نماینده دارند حتی یک سالن استاندارد وجود ندارد. کف‌پوش تعداد زیادی از سالن‌های هندبال کشور نیز مناسب نیست که این عوامل در کاهش سطح کیفی رقابت‌های لیگ برتر تاثیرگذار است. ابزار لازم در اختیار باشگاه‌های ما و بازیکنان این باشگاه‌ها نیست که این نقایص باید هر چه سریع‌تر رفع شود تا شاهد لیگ بهتری باشیم.

حمایت همه‌جانبه

علی حیات‌پور می‌گوید: هندبال به حمایت همه جانبه نیاز دارد. یکی از مشکلات هندبال این است که تبلیغ چندانی روی آن انجام نمی‌شود و فعلا کسی هم درصدد رفع این مشکلات برنمی‌آید. اگر تبلیغات بیشتری روی هندبال صورت بگیرد حامیان مالی جذب این رشته می‌شوند و بسیاری از مشکلات با استفاده از همین موضوع حل می‌شوند، مشکلاتی همانند کمبود امکانات و فقدان برنامه‌ریزی مناسب برای امر بازیکن‌سازی.

هیلدا حسینی‌خواه -‌ جام‌جم

تاریخ: 1391/9/28
موضوع: توپ و تور
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: