برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

فرنوش شیخی، بازیکن تیم ملی والیبال بانوان: قد کوتاه، مشکل والیبال بانوان است

جام جم آنلاین: والیبال بانوان ایران ضعف‌های فراوانی دارد، اما حضور پرشمار بازیکنان درجه یک و توانمند باعث شده است که گاهی این ضعف‌ها کمتر به چشم بیاید. شبنم علیخانی، مینا روستا، زهرا واحدی، پوران زارع و... از این دست والیبالیست‌های درجه یکی هستند که با همه مشکلات موجود در این رشته به حضور پررنگ خود در تیم ملی و لیگ برتر ادامه می‌دهند.

فرنوش شیخی نیز یکی دیگر ازهمین بازیکنان مطرح به حساب می‌آید، بازیکنی که بهترین سرعتی زن والیبال بانوان ایران است. شیخی که از باتجربه‌ترین بازیکنان تیم ملی بانوان محسوب می‌شود پیش از آغاز این فصل از رقابت‌های لیگ برتر، قرارداد خود را با مبلغ 15 میلیون تومان با گاز تهران تمدید کرد تا این تیم را در این فصل همراهی کند.

گاز تهران در این فصل از رقابت‌های لیگ برتر والیبال بانوان برای کسب عنوان قهرمانی بر خلاف فصل گذشته، تنها یک رقیب به نام گیتی‌پسند اصفهان پیش‌روی خود می‌بیند، چرا که کاهش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده باعث شده است تعداد مدعیان قهرمانی نیز در مقایسه با فصل گذشته کمتر شود. در این فصل تنها گاز تهران و گیتی‌پسند اصفهان برای قهرمانی برنامه دارند، هر چند ذوب آهن اصفهان نیز می‌تواند در حد و اندازه‌های یک تیم مدعی باشد. با وجود این‌که تعداد رقیبان در این فصل کاهش یافته است، اما فرنوش شیخی از این شرایط به هیچ عنوان رضایت ندارد.

وی که کم‌شدن تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در لیگ برتر را عاملی برای کاهش سطح کیفی لیگ می‌داند، به جام‌جم می‌گوید: این خیلی بد است که تعداد تیم‌های شرکت‌کننده هر سال کم و کمتر می‌شود. وقتی تعداد تیم‌ها کم باشد طبیعتا سطح بازی‌ها پایین‌تر می‌آید و لیگ حالت یکطرفه‌ای به خود می‌گیرد.

شیخی کاهش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده را عاری از نکات مثبت نمی‌داند و معتقد است توزیع متوازن بازیکنان بین تیم‌ها تنها نکته مفید و خوب کم‌شدن تعداد تیم‌هاست. این سرعتی زن 84/1 متری در این باره چنین عنوان می‌کند: همه بازیکنان عالی و مطرح بین شش تیم حاضر در این فصل به شکل منصفانه‌ای توزیع شده‌اند و دیگر همه بازیکنان خوب دریک تیم نیستند. نکته بارز دیگر فصل جدید ساعت مناسب بازی‌هاست، فصل گذشته همه بازی‌ها صبح برگزار می‌شد، اما در این فصل همه رقابت‌ها بعد از ظهر شروع می‌شود که منطقی و اصولی است.

ملی پوش بیست و یک‌ ساله تیم ملی والیبال بانوان به بیرون ماندن برخی از بازیکنان خوب از لیگ اشاره می‌کند و می‌افزاید: وقتی بنا به دلایل مالی برخی از تیم‌ها موفق به حضور در لیگ نشدند تعدادی از بازیکنان شاخص بدون تیم باقی‌ماندند، برخی از آنها مجبور به حضور در لیگ دسته یک شدند و برخی دیگر تا امروز بدون تیم مانده‌اند که شرایط مطلوبی نیست. امیدوارم سال آینده دیگر چنین وضعی به‌وجود نیاید، چرا که بی‌تیم ماندن بازیکنان شاخص بیش از هر چیزی به تیم ملی آسیب می‌زند.

شیخی که به عنوان بهترین سرعتی زن ایران شناخته می‌شود، می‌خواهد همچنان به این یکه‌تازی خود ادامه بدهد. وی می‌گوید: من 21 سال دارم و تا مدت‌ها می‌توانم همچنان بهترین سرعتی زن ایران باشم، البته به این شرط که اصولی تمرین کنم و شرایط فعلی را تغییر ندهم.

گاز فقط به قهرمانی می‌اندیشد و برنامه دیگری به غیر از این ندارد. ما فصل گذشته بعد از گیتی‌پسند به مقام نایب قهرمانی رسیدیم، اما برای این فصل اجازه نمی‌دهیم قهرمانی دوباره به گیتی‌پسندی‌ها برسد

این ملی پوش گاز تهران که مینا روستا را دیگر سرعتی‌زن برتر والیبال بانوان ایران می‌داند، در ادامه می‌گوید: گاز فقط به قهرمانی می‌اندیشد و برنامه دیگری به غیر از این ندارد. ما فصل گذشته بعد از گیتی‌پسند به مقام نایب قهرمانی رسیدیم، اما برای این فصل نایب قهرمانی جایی در احتمالات ما نخواهد داشت و اجازه نمی‌دهیم قهرمانی دوباره به گیتی‌پسندی‌ها برسد.

شیخی مشکل والیبال بانوان را فقط در قد و قامت کوتاه بازیکنان می‌داند و تصریح می‌کند: علاوه بر مشکل قد، بی‌تجربگی ما دیگر دلیلی است که باعث می‌شود در آسیا حرف چندانی برای گفتن نداشته باشیم. ما چیزی از بازیکنان شرق آسیا از لحاظ تکنیک و تاکتیک کم نداریم، اما قد بلند و تجربه بیشتر آنها باعث می‌شود خیلی از ما بهتر نتیجه بگیرند.

بهترین سرعتی زن والیبال بانوان ایران یادآور می‌شود: زمانی حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا آرزوی ما بود، اما اکنون در تمام رقابت‌های رده سنی آسیا شرکت می‌کنیم و این برایمان چیز عجیبی نیست. در حال حاضر حضور در رقابت‌های جهانی برایمان آرزوست و معتقدم دستیابی به این آرزو حداقل برای نسل بازیکنان همسن من امکان‌پذیر نیست، چرا که میانگین قدی متناسبی نداریم، اما بازیکنان نسل نوجوان والیبال ایران همگی قد بلندی دارند و می‌توانند در رقابت‌های جهانی شرکت کنند.

فرنوش شیخی می‌گوید: مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا والیبال زنان ایران در جمع 4 تیم برتر آسیا قرار گیرد، چرا که برخی از رقیبان آسیایی 30سال از ما جلوتر هستند. ما فقط شش سال است که اعزام برون مرزی داریم، اما دیگر تیم‌ها 40 سال پیاپی است در رقابت‌های مختلف شرکت می‌کنند. با وجود این فاصله زیاد، امیدواریم طی چند سال آینده بتوانیم در آسیا در حد و اندازه‌های یک تیم خوب و منسجم، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

هیلدا حسینی‌خواه / گروه ورزش

تاریخ: 1391/10/4
موضوع: توپ و تور
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: