برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

سرمربی ‌تیم ‌تنیس‌ گاز تهران: انسجام تیمی عامل قهرمانی ما بود

جام جم آنلاین: مسابقه‌های لیگ برتر تنیس با قهرمانی تیم گاز تهران به پایان رسید. این تیم با در اختیار‌داشتن اشکان شکوفی، انوشا شاه‌قلی، شایان مهدی‌زاده، امیرعلی صدقی‌نسب و امید سوری در پایان لیگ برتر تنیس بالاتر از تیم‌های البرز‌گاز کیش و سیمین‌سپاهان اصفهان ایستاد.

سعید احمدوند، سرمربی تیم گاز در دوره رفت این مسابقه‌ها هم توانسته بود تیمش را قهرمان نیم‌فصل کند. او در گفت‌وگو با جام‌جم درباره لیگ برتر تنیس و قهرمانی تیمش توضیح می‌دهد.

شما از کسانی هستید که به حضور جوانان در لیگ تنیس معترض هستید. آیا حالا با قهرمانی تیم‌تان بازهم روی موضع قبلی‌تان هستید؟

بله، من روی حرفم هستم. جوانان به جای این‌که با قوانین فدراسیون تنیس به لیگ برتر راه پیدا کنند باید با توانمندی‌های خود به لیگ بیایند. برای جوانان باید لیگ دیگری طراحی کرد. مسابقه‌های داخلی برای این رده سنی هم خوب است، اما تیم‌ها را مجبور کنند که از جوانان استفاده کنند هم کار درستی نیست. لیگ برتر جای بهترین‌هاست؛ بنابراین بی‌آن‌که بخواهیم جایگاه امنی برای جوانان بسازیم، بگذاریم خودشان جایی در لیگ برتر پیدا کنند.

این ایده براساس کمک به تیم ملی و پشتوانه‌سازی برای تنیس پدید آمد.

ایده، ایده خوبی است اما راهی که می‌رویم درست نیست. تعدد بازی‌ها ما را به این ایده می‌رساند، حال آن‌که ممکن است استفاده اجباری از جوانان آسیب‌هایی به لیگ وارد کند؛ مثل کاهش کیفیت بازی‌ها که برای لیگ برتر تنیس خوب نیست. بازی‌های در سطح بالا به تیم ملی کمک می‌کند.

به عنوان مربی رده‌های پایه فدراسیون ممکن است حرف‌های شما درباره جوانان تعابیر مختلفی داشته باشد.

چون من در رده‌های پایه کار می‌کنم، این حرف‌ها را می‌زنم. در لیگ برتر، اسپانسرها از تیم‌ها نتیجه می‌خواهند و شرایط به گونه‌ای است که فرصت سازندگی در لیگ یک یا دو‌هفته‌ای نیست. تیم‌ها در لیگ نتیجه‌گرا هستند و به جوانگرایی توجه نمی‌کنند، بنابراین قرار‌گرفتن جوانان در موقعیت‌های اجباری بازی‌ها ممکن است آنها را سرخورده کند.

آیا با وجود این فکر می‌کنید لیگ تنیس کیفیت لازم را نداشته است؟

ما از یک کمیت خوب به کیفیت مطلوب می‌رسیم در شرایطی که لیگ برتر تنیس با پنج تیم برگزار شد. اگر تعداد تیم‌ها بیشتر باشد، تنیسورها روزهای بیشتری را به انجام تمرینات و برگزاری مسابقه‌ها می‌گذرانند و در این بین رقابت بیشتر شده و پیشرفت کار بهبود می‌یابد. در بازی‌های امسال به دلیل فرصت کم، تیم‌ها فرصت اشتباه نداشتند چون با یک اشتباه جایگاه خود را از دست می‌دادند.خود ما ممکن بود اگر یک اشتباه می‌کردیم جایمان را با تیم دوم عوض می‌کردیم. در مجموع، لیگ برتر امسال با دو سه تیم خوب کیفیت بدی نداشت اما باید روند رو به رشد را بهتر کنیم.

ارزیابی از تیم خودتان چگونه است؟

ما نفرات خوبی در این دوره داشتیم که برای قهرمانی تیم تلاش زیادی کردند. شکل تیمی ما منسجم و باثبات بود و توانستیم از تجربیات تنیسورهای‌مان نیز بهره‌مند شویم.

درباره بازیکن خارجی تنیس در لیگ چه نظری دارید؟

امسال برخی تیم‌ها از جمله البرزگاز کیش تنیسور خارجی آوردند. این بازیکنان به لیگ برتر کمک می‌کنند، اما نباید نگاهی مقطعی به حضور بازیکنان خارجی داشته باشیم. بازیکن روس البرزگاز کیش در رده‌بندی جهانی جزو 200 نفر جهان است، اما تیم‌ها باید این تنیسورها را در مدت زمان بیشتری در اختیار داشته باشند. وقتی بازیکن خارجی فقط یک هفته به ایران می‌آید چه کمکی به تنیس ایران می‌کند؟ این کار باعث می‌شود تیم‌هایی که پول دارند و دست‌شان بازتر است، فقط به دنبال نتایج کوتاه‌مدت باشند؛ کاری که در سال‌های قبل هم دیده شد.

طرح و برنامه‌ای که در این راه مفید باشد، چیست؟

وقتی لیگ به صورت متمرکز برگزار می‌شود باید بازیکن خارجی را زودتر در اختیار گرفت و در تمام دوره‌های بازی تیمش را همراهی کند. سال گذشته، تیم جهان‌ماکارون تنیسوری از لهستان آورده بود اما الان این تیم کجاست. این برنامه‌ریزی نشان می‌دهد در تنیس هدفی از بابت حضور خارجی‌ها دنبال نمی‌شود بلکه برخی تیم‌ها فقط می‌خواهند در یک مقطع نتیجه بگیرند. بی‌شک تنیس ایران هم از این آشفتگی در بازار نقل و انتقال بازیکن خارجی سود نمی‌کند.

شما مربی رده‌های پایه تنیس هم هستید. آیا برنامه‌ای برای این تیم‌‌ ها دارید؟

ما در رده زیر 14 سال، سیزدهم و در رده سنی زیر 16 سال در مکان شانزدهم رنکینگ بین‌المللی قرار داریم و باید در هر دو گروه دهم باشیم. از آنجا که تیم‌های آسیایی گروه‌های پایه در تنیس دنیا جایگاه مطرحی دارند کارمان دشوار است. تیم‌های ژاپن، استرالیا،کره جنوبی و هندوستان اول تا چهارم دنیا هستند و تایلند را هم باید به این گروه اضافه کرد؛ بنابراین کار سختی در رده‌های سنی داریم.

محمد رضاپور‌ -‌ گروه ورزش

تاریخ: 1391/10/4
موضوع: توپ و تور
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: