برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

تاریخچه انجمن‌ ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران منتشر می‌شود

کتاب تاریخچه انجمن ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران اثر مهدی عباسی طی ماه‌های آینده روانه بازار نشر کتاب ایران خواهد شد.مهدی عباسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: حدود یک دهه پیش کتاب تاریخ کشتی ایران را در هفت جلد تالیف کردم. این اثر حاصل 30 سال کار و تحقیق مداوم بود که به بررسی سیر تحول کشتی ایران از زمان اساطیری (پیشدادیان)‌ تا دوران معاصر می‌پردازد و وقایع‌نگاری آن تا سال 1382 ادامه دارد. به تازگی هم نوشتن کتاب دیگری با عنوان تاریخچه انجمن‌ ملی تربیت بدنی و پیشاهنگی ایران را به پایان رسانده‌ام.

عباسی درباره کتاب جدیدش توضیح داد: جلد نخست این کتاب دربرگیرنده وقایع ورزش ایران پس از کودتای 1299 تا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است و در 500 صفحه تالیف شده است. رویدادهای ورزش کشورمان پس از انقلاب اسلامی هم موضوع جلد دوم این کتاب خواهد بود که بعد از انتشار جلد اول به چاپ خواهد رسید.

وی درباره منابعی که از آن‌ها برای تالیف «تاریخ کشتی ایران» استفاده کرده است، گفت: شاهنامه فردوسی، بدایع الوقایع زین‌الدین واضعی، تذکره‌نامه عرفات عاشقین، نشریات فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران و مجله نیرو و راستی، گلستان سعدی، دیوان مفتون همدانی و کتاب تاریخ کرمان منابعی بودند که برای تدوین تاریخ کشتی ایران از آن‌ها بهره گرفتم.

عباسی درباره حمایت از انتشار این کتاب گفت : فدراسیون کشتی ایران در دوران ریاست محمدرضا طالقانی 300 نسخه از هفت جلد این کتاب را خرید و در دوره ریاست امیررضا خادم هم 600 جلد آن از سوی فدراسیون خریداری شد اما پس از آن هیچ نهاد دولتی اقدام به تهیه این اثر نکرد.

مولف کتاب تاریخ کشتی ایران با اشاره به این‌که چنین اثری می‌تواند به عنوان کتابی مرجع برای علاقه‌مندان کشتی و پژوهشگران ورزشی ایران مطرح شود، اضافه کرد: رافائل مارتینتی، رییس وقت فدراسیون جهانی کشتی (فیلا)‌ لوح افتخار زرینی را به خاطر نگارش این اثر برای من ارسال کرد که برای کشتی ایران افتخار بزرگی بود. جلدهای اول و دوم تاریخ کشتی ایران به چاپ چهارم رسیده‌اند که البته دو چاپ آن به صورت افست و غیرقانونی و بدون اطلاع ناشر انجام شد که این موضوع را به مراجع قانونی گزارش دادیم و رای دادگاه هم مبنی بر محکومیت ناشر متخلف بود.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا تالیف کتاب‌هایی با موضوع کشتی و ترجمه آن‌ها به زبان‌های زنده دنیا می‌تواند باعث ابقای این ورزش در المپیک شود؟» توضیح داد: کنار گذاشتن کشتی از المپیک بحران بزرگی را برای این ورزش در جهان به وجود آورده است اما مسوولان برگزاری المپیک مطالعه گسترده‌ای برای اعمال تغییر در ساختار این بازی‌ها دارند و به نظر نمی‌رسد بدون مطالعه تصمیم به چنین اقدامی گرفته باشند. به نظر من، در صورت حذف کشتی از المپیک، مسوولان ورزش ایران باید روی رشته‌‌هایی مانند دو و میدانی، ژیمناستیک و شنا که ورزش‌های مدال‌آوری هم به حساب می‌آیند، سرمایه‌گذاری کنند.
تاریخ: 1392/3/14
کلمات کلیدی: ، ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: