برای استفاده از همه امکانات سایت باید جاوا اسکریپت مرورگر خود را فعال کنید.

مردی که فقط همسرش او را شناخت

«بروس لی» چهره سرشناس تاریخ سینما، استاد هنرهای رزمی و مولف کتاب‌های آموزش مبارزه و دفاع شخصی، بیستم ژوییه 1973 به طرز مشکوکی درگذشت و پس از این واقعه «لیندا لی» همسر وی انتشار آموزش‌های «لی» را ادامه داد._خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) - «لی جون فان» ملقب به بروس لی، استاد هنرهای رزمی و مبدع سبک «جیت کان دو» هنگامی که در قید حیات بود، کتاب‌هایی مانند «روش مبارزه بروس‌ لی»، «کونگ فوی چینی – فلسفه داغ» و «توا – جیت کان دو» را تالیف و منتشر کرد.

وی در قسمتی از کتاب «توا» نوشته است: «اگر توسط یک تبهکار مورد حمله قرار گرفتید چه کار می‌کنید؟ آیا جلوی او ایستاده و مبارزه می کنید؟ یا خیلی ببخشید؛ می زنید به چاک؟ اما اگر همسرتان همراه شما باشد، چه کار می کنید؟ آیا این جا می‌شود در رفت؟ این ها مسائل بسیار مهمی هستند. اگر روزنامه ای بردارید و صفحه حوادث را بخوانید، ملاحظه می کنید که عده ای نه تنها در جای خلوت بلکه در ملاء عام مورد حمله قرار گرفته اند. یک ضرب المثل قدیمی می گوید : ((از پیش آگاه شدن از پیش آماده شدن است)) و هدف من از این رهنمود نه تنها دفاع از خود و هشدار به شما است، بلکه آماده کردن شما با دانش عملی در برابر دشمن می باشد بدون اینکه به قدرت و هیکل او توجه شود. دفاع از خود شوخی نیست شما باید طوری مبارزه کنید که صدمات شدیدی به شما وارد نشود و توقع صدمه خوردن هم داشته باشید. روشی را که برای دفاع از خود می خواهم، تشریح کنم از صدمه خوردن شما جلو گیری نخواهد کرد اما این شانس را به شما خواهد داد که بدون این که صدمات مهمی بر شما وارد آید، پیروز شوید. شما مجبورید این موضوع را بپذیرید و اگر ضربه ای از حریف بخورید ضرورتا باید آن را فراموش کنید و با ضد حمله حریف را شکست دهید. این موضوع را در ذهن داشته باشید: زمانی که از سوی یک تبهکار مورد حمله قرار گرفتید، او هیچ موقع تصور ندارد که شما از خود دفاع می کنید و پیش ذهنیتی دارد که شما را شکست می دهد و شما با دفاع از خود و مقاومت در برابر او غافلگیرش می کنید و این به لحاظ روانشناسی پنجاه در صد بر شخصیت او تاثیر می گذارد.»

بروس در ۱۹ سالگی برای ادامه تحصیل با کشتی به آمریکا رفت و در مدرسه فنی ادیسون ثبت نام کرد. وی در دانشگاه واشنگتن در رشته فلسفه مشغول تحصیل شد و پس از مدتی با لیندا لی، یکی از همکلاسی‌هایش ازدواج کرد. حاصل این ازدواج یک پسر به نام براندون و یک دختر به نام شانون بود که آن‌ها هم مانند پدرشان در سال‌های جوانی وارد عالم سینما شدند. چهار سال پس از مرگ زودهنگام لی در 33 سالگی، همسرش کتاب «مردی که فقط من می‌شناختم» را که دربرگیرنده برخی از نظریات بروس درباره مبارزات رزمی بود، منتشر کرد. لیندا لی در این کتاب به نقل از همسرش می‌نویسد:« آگاهی از تکنیک های کونگ فو به تنهایی برای کسب مهارت کافی نسیتند٬ فرد باید به عمق مطلب و ماهیت درونی آن پی ببرد. پی بردن به ماهیت آن فقط هنگامی میسر است که ذهن آدمی با اصل زندگی هماهنگ باشد٬ یعنی هنگامی که طبق تعالیم تائوایسم٬ فرد به مرحله بی‌ذهنی می رسد. بی‌ذهنی مرحله ای است که در آن کلیه جریانات ذهن از طریق دوری از هر نوع نیات فکری و مشغله های تاثیرگذار متوقف شود. من عقیده دارم که هر فردی می تواند به درون هدفش رخنه کند٬ البته اگر افکارش را با تعاریف مقصود و پایداری درآمیزد و عطشی سوزان برای پیوستن به واقعیت سراسر وجودش را فرا گرفته باشد.»

هرچند بروس لی از تاثیرگذارترین رزمی‌کاران قرن بیستم به شمار می‌رود اما وی شهرتش را مدیون ورود به عالم سینما و قرار گرفتن مقابل دوربین می‌دانست. پدرش «هوی چون» یکی از هنرپیشگان مطرح سینمای هنگ‌کنگ بود و بروس به واسطه وی در دوران کودکی مقابل دوربین رفت و چندبار نقش آفرینی کرد. بروس سال 1971 در فیلم خشم اژدها بازی کرد. او با تکنیک‌های عالی و مبارزه شگفت‌انگیزش، فنون جیت کان دو را در این فیلم به نمایش گذاشت.

لی پس از نقش‌آفرینی در این فیلم، کتابی در زمینه مهارت‌های کاراته هم به رشته تحریر درآورد. هرچند که بروس لی عمر چندانی نداشت اما از  کتاب‌هایی که وی منتشر کرد، هنوز هم به عنوان آثاری مرجع برای رزمی‌کاران یاد می‌شود.
تاریخ: 1392/4/31
کلمات کلیدی: ، ، ، ،
اشتراک گذاری:          
لینک کوتاه:

نظرات
نام:
ایمیل:
وب سایت:
متن:
کد امنیتی:کد امنیتی
تکرار کد امنیتی: